• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har du kvar din P39? Går i tankarna om man ska testa en. Vad tycker du om spännet?
Javisst den är kvar, så här är mina åsikter om spännet. För info har jag ungefär 16.5-17cm runt handleden.
Glad TT förresten! 🛡️
IMG_2373.jpeg

Längd och tjocklek
Det här är nog det jag tycker minst om. Det är aningen för långt vilket mycket beror på dykarförlängningen. En onödig grej att ha då 99% av oss inte dyker med klockan. Hade varit nice om man enkelt kunde montera bort det, likt en vanlig länkbit. Det kanske går att göra men har inte undersökt. Någon som har gjort det?
Är det något jag egentligen stör mig på? NEJ. Väl på armen är det inget man märker av, utan det är endast på bild eller när jag stirrar på spännet det märks. Att spännet är långt är en typisk grej vi kan klanka ner på, men i verkligheten när klockan bärs är det inget jag tänker på.

Flärpen för att öppna och stänga låset är lätt att greppa vare sig man petar in nageln under loggan och "flippar" upp det, eller om man tar tag i sidorna men tumme och pekfinger. T-fit är också en dröm!

Tjockleken är som vilket spänne som helst. Inga kommentarer om det.
IMG_2374.jpeg

Vassa kanter
Något som diskuterats sedan P39:an släpptes. I mitt tycke är kanterna skarpa, inte vassa. Undantaget är hörnen på spännet jag har ringat in på bilden nedan. De är faktiskt rätt vassa, men hur ofta är du i närheten av dom med fingrarna egentligen? Inte jätteofta.
Har läst och hört att folk "skär" sig på spännet framförallt om man duschar med klockan där spännet ofta förs emot kroppen (tänk intvålning). Det är ett tillfälle jag kan förstå att man faktiskt märker av de skarpa (kanske vassa) kanterna. Jag varken duschar eller sover med mina klockor så har ingen personlig erfarenhet av det.
IMG_2375.jpeg

TL;DR
Spännet är långt och det är lätt att klaga på. Inget jag märker av och är knappast en dealbreaker.
Kanterna är skarpa, inte vassa. Undantaget är de två hörnen.
Enligt mig är P39 den bästa dykaren i kollektionen just nu. Bra proportioner, älskar lättvikten från titan, riktig snygg, sköna klick i bezeln, håller tiden galant!
Förmodligen den bästa daily drivern jag någonsin kommer ha.

Javisst den är kvar, så här är mina åsikter om spännet. För info har jag ungefär 16.5-17cm runt handleden.
Glad TT förresten! 🛡️
IMG_2373.jpeg

Längd och tjocklek
Det här är nog det jag tycker minst om. Det är aningen för långt vilket mycket beror på dykarförlängningen. En onödig grej att ha då 99% av oss inte dyker med klockan. Hade varit nice om man enkelt kunde montera bort det, likt en vanlig länkbit. Det kanske går att göra men har inte undersökt. Någon som har gjort det?
Är det något jag egentligen stör mig på? NEJ. Väl på armen är det inget man märker av, utan det är endast på bild eller när jag stirrar på spännet det märks. Att spännet är långt är en typisk grej vi kan klanka ner på, men i verkligheten när klockan bärs är det inget jag tänker på.

Flärpen för att öppna och stänga låset är lätt att greppa vare sig man petar in nageln under loggan och "flippar" upp det, eller om man tar tag i sidorna men tumme och pekfinger. T-fit är också en dröm!

IMG_2374.jpeg

Vassa kanter
Något som diskuterats sedan P39:an släpptes. I mitt tycke är kanterna skarpa, inte vassa. Undantaget är hörnen på spännet jag har ringat in på bilden nedan. De är faktiskt rätt vassa, men hur ofta är du i närheten av dom med fingrarna egentligen? Inte jätteofta.
Har läst och hört att folk "skär" sig på spännet framförallt om man duschar med klockan där spännet ofta förs emot kroppen (tänk intvålning). Det är ett tillfälle jag kan förstå att man faktiskt märker av de skarpa (kanske vassa) kanterna. Jag varken duschar eller sover med mina klockor så har ingen personlig erfarenhet av det.
IMG_2375.jpeg

TL;DR
Spännet är långt och det är lätt att klaga på. Inget jag märker av och är knappast en dealbreaker.
Enligt mig är P39 den bästa dykaren i kollektionen just nu. Bra proportioner, älskar lättvikten från titan, riktig snygg, sköna klick i bezeln, håller tiden galant!
Wow stor tack för sån utförlig beskrivning. Jag har ungefär samma storlek på handleden och är därför sugen på att testa P39. Älskar urtavlan då den är mer ”Tudor DNA” än ren homage som BB58/54. Anledningen till att jag väntat är just ”kritiken” kring spännet, att det är långt och har vassa kanter. På dina bilder dock ser det inte ut som att spännet täcker hela undersidan av handleden i alla fall. I värsta fall om hörnen är alldeles för vassa tänker jag att man kan köra lite lätt finkornigt slippapper över, givet att man är nöjd med allt annat och stör sig på det.

Wow stor tack för sån utförlig beskrivning. Jag har ungefär samma storlek på handleden och är därför sugen på att testa P39. Älskar urtavlan då den är mer ”Tudor DNA” än ren homage som BB58/54. Anledningen till att jag väntat är just ”kritiken” kring spännet, att det är långt och har vassa kanter. På dina bilder dock ser det inte ut som att spännet täcker hela undersidan av handleden i alla fall. I värsta fall om hörnen är alldeles för vassa tänker jag att man kan köra lite lätt finkornigt slippapper över, givet att man är nöjd med allt annat och stör sig på det.
Det täcker inte hela undersidan av min handled, men det har väldigt tydlig närvaro. Det ska jag vara ärlig och säga. Jämför exempelvis med SMP eller ett oysterspänne från storebrorsan finns det förbättringspotential från p39 :)

Tycker att det positiva från titan, tavlan, bezeln, boetten, T-fit väger över det negativa med spännet att det inte riktigt spelar någon roll. Men jag köper fullt att andra kanske lägger mer vikt vid spännet än mig.

Jag säger kööööp! Gummibandet är bekvämt och riktigt snyggt. Även nato finns som ett grymt alternativ.
I värsta fall är det en rätt lättsåld klocka om det skiter sig totalt.

IMG_1712.jpeg
IMG_1268.jpeg

IMG_1349.jpeg

Nya prishöjningar. Minns inte de exakta nivåerna efter nyår men häromveckan kostade 54:an 48-någonting.

Den var 53 200 kr efter nyår.

IMG_0240.png

En generell höjning på 1100kr på flera modeller ser det ut som.
Det jag tycker är intressant är att höjningarna har på nästan inget sätt påverkat andrahandsmarknaden. Priset på tex en 58a är ungefär samma som det vart de senaste 4-5 åren. Give or take!
Så är väl inget kap längre ny, men blir ju bara mer attraktivt begagnad.

Pro har också gått upp i pris men snarare sjunkit i pris på andrahandsmarknaden.

Glad TT förresten! 🛡️
IMG_2373.jpeg

Längd och tjocklek

IMG_2374.jpeg

Vassa kanter
IMG_2375.jpeg

TL;DR
Well said! Delar verkligen dina åsikter till punkt och pricka 😁👍🏼

Håller med dig även här. Farligt bra bang for buck egentligen på det mesta från Tudor begagnat. Lite sugen på att testa en Pro faktiskt, dock skrämmer tjockleken något. Egentligen inte måtten i sig men hur boetten kan upplevas aningen ”slabsided”.
Om något upplevs för tjockt eller inte är ju en subjektiv upplevelse. Men jag anser att tjockleken på pro är bra. Inte bara acceptabel utan jag anser att den har bra proportioner.
IMG_2416.jpeg

Om något upplevs för tjockt eller inte är ju en subjektiv upplevelse. Men jag anser att tjockleken på pro är bra. Inte bara acceptabel utan jag anser att den har bra proportioner.
IMG_2416.jpeg
Visst är det så! Vill nog tro att jag hade tyckt tjockleken var ok men visst hade man önskat bb58 gmt:s proportioner även på pro:n!

Det stämmer. Precis som @Sparrisprinsen så föredrar jag att bära BB54, men finner alltid snöflingeindex mer estetiskt tilltalande. För vad det är värt så är ingen kvar. BB54 har jag haft två gånger. Men sammanlagt hade jag ändå P39 längre tid.
Saknar du nån av de? Har skannat av så gott jag kan och hittar väldigt få dykarklockor under 40mm med snabbjustering i spännet. Tittar man dessutom på hur tunn BB54 så finns det i princip ingen motsvarighet.

Saknar du nån av de? Har skannat av så gott jag kan och hittar väldigt få dykarklockor under 40mm med snabbjustering i spännet. Tittar man dessutom på hur tunn BB54 så finns det i princip ingen motsvarighet.
Bägge är tveklöst bra klockor. Kan inte påstå att jag tror mig komma köpa någon av dem på nytt. Men det har väl mest att göra med att det finns så mycket annat att testa i så fall. Tilläggas bör att jag inte är någon länkare.

Tillbaka
Topp