Javisst den är kvar, så här är mina åsikter om spännet. För info har jag ungefär 16.5-17cm runt handleden.Har du kvar din P39? Går i tankarna om man ska testa en. Vad tycker du om spännet?
Glad TT förresten!
Längd och tjocklek
Det här är nog det jag tycker minst om. Det är aningen för långt vilket mycket beror på dykarförlängningen. En onödig grej att ha då 99% av oss inte dyker med klockan. Hade varit nice om man enkelt kunde montera bort det, likt en vanlig länkbit. Det kanske går att göra men har inte undersökt. Någon som har gjort det?
Är det något jag egentligen stör mig på? NEJ. Väl på armen är det inget man märker av, utan det är endast på bild eller när jag stirrar på spännet det märks. Att spännet är långt är en typisk grej vi kan klanka ner på, men i verkligheten när klockan bärs är det inget jag tänker på.
Flärpen för att öppna och stänga låset är lätt att greppa vare sig man petar in nageln under loggan och "flippar" upp det, eller om man tar tag i sidorna men tumme och pekfinger. T-fit är också en dröm!
Tjockleken är som vilket spänne som helst. Inga kommentarer om det.
Vassa kanter
Något som diskuterats sedan P39:an släpptes. I mitt tycke är kanterna skarpa, inte vassa. Undantaget är hörnen på spännet jag har ringat in på bilden nedan. De är faktiskt rätt vassa, men hur ofta är du i närheten av dom med fingrarna egentligen? Inte jätteofta.
Har läst och hört att folk "skär" sig på spännet framförallt om man duschar med klockan där spännet ofta förs emot kroppen (tänk intvålning). Det är ett tillfälle jag kan förstå att man faktiskt märker av de skarpa (kanske vassa) kanterna. Jag varken duschar eller sover med mina klockor så har ingen personlig erfarenhet av det.
TL;DR
Spännet är långt och det är lätt att klaga på. Inget jag märker av och är knappast en dealbreaker.
Kanterna är skarpa, inte vassa. Undantaget är de två hörnen.
Enligt mig är P39 den bästa dykaren i kollektionen just nu. Bra proportioner, älskar lättvikten från titan, riktig snygg, sköna klick i bezeln, håller tiden galant!
Förmodligen den bästa daily drivern jag någonsin kommer ha.