• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

- Undrar om det är tillåtet enligt svensk lagstiftning att förbjuda någon att sälja en vara som man köpt och betalat?
jag gillar sättet man gör på i england med att ad'n behåller garantikortet!

skrivs det bara in i nåt säljavtal så borde det väl vara helt okej för då måste man ju skriva under och godkänna före köp

- Undrar om det är tillåtet enligt svensk lagstiftning att förbjuda någon att sälja en vara som man köpt och betalat?
Sälja får du väl göra som du vill med. Poängen är att Rolex som AD skulle vägra att befatta sig med klockor som inte ägs av den förstnämnda köparen. Slå undan benen på alla spekulationsköpare.
Jag vet dock inte om det är möjligt att enbart knyta garantin till den ursprungliga köparen. Det vore bra om det gick. Vanligtvis behövs det inte, och ska inte heller ske. Men när vi ser detta gång på gång på gång hända så måste ju nåt göras. Stäng oseriösa spekulationsköpare ute! Det är så sjukt tröttsamt att vissa ska sko sig på andras bekostnad. Man blir bara ledsen.

Sälja får du väl göra som du vill med. Poängen är att Rolex som AD skulle vägra att befatta sig med klockor som inte ägs av den förstnämnda köparen. Slå undan benen på alla spekulationsköpare.
Jag vet dock inte om det är möjligt att enbart knyta garantin till den ursprungliga köparen. Det vore bra om det gick. Vanligtvis behövs det inte, och ska inte heller ske. Men när vi ser detta gång på gång på gång hända så måste ju nåt göras. Stäng oseriösa spekulationsköpare ute! Det är så sjukt tröttsamt att vissa ska sko sig på andras bekostnad. Man blir bara ledsen.
- Nu håller jag HELT med dig vad gäller situationen, men tror du inte att Rolex (som äger Tudor) sitter och småler när de ser att även deras "Second Brand" gör samma resa. Det borde ju vara helt i linje med vad de vill uppnå image-/statusmässigt? Drömmen är väl när folk köar för att få betala listpris?

- Nu håller jag HELT med dig vad gäller situationen, men tror du inte att Rolex (som äger Tudor) sitter och småler när de ser att även deras "Second Brand" gör samma resa. Det borde ju vara helt i linje med vad de vill uppnå image-/statusmässigt? Drömmen är väl när folk köar för att få betala listpris?
Ja, säg det. Fast det hålls i cert, det plastas av i butik, det mejlas från AD's till kunder som säljer och gör snabb vinst. Det talar ett visst språk, tänker jag.
Att folk blir less bör inte ligga i deras intresse. Köpare lär det även fortsättningsvis finnas. Suget efter klockorna är betydligt större än utbudet. De skulle kunna satsa och öka produktionen. Men gör det inte.
Så varför göda dem som bara skor sig på dem?
Vore det inte bättre att satsa på genuinitet, även i köpledet?
Vilken är poängen att ha ett stort sug som man inte kan mätta? Risken är att kunden går någon annanstans.
Jag tror det skulle göra dem gott att rensa i sina kundböcker.

Vi har ju avtalsfrihet i Sverige, så som jag ser det finns inget hinder mot att avtala om förbud att sälja vidare. Om du köper en bil med återtagandeförbehåll får den t.ex. inte säljas vidare. Men det blir ju svårt att upprätthålla och beivra...

Garantin är avtalad, så det är fullt möjligt att knyta den till den ursprungliga köparen. Däremot finns vissa bestämmelser i konsumentköplagen om skyldighet för en säljare att svara för fel som fanns vid köptillfället. Dessa kan inte avtalas bort.

Nu ska jag sluta tråka ut er med en massa juridik :D

• Like
Reactions: F32
Vi har ju avtalsfrihet i Sverige, så som jag ser det finns inget hinder mot att avtala om förbud att sälja vidare. Om du köper en bil med återtagandeförbehåll får den t.ex. inte säljas vidare. Men det blir ju svårt att upprätthålla och beivra...

Garantin är avtalad, så det är fullt möjligt att knyta den till den ursprungliga köparen. Däremot finns vissa bestämmelser i konsumentköplagen om skyldighet för en säljare att svara för fel som fanns vid köptillfället. Dessa kan inte avtalas bort.

Fast avtalsfriheten måste väl komma med en del restriktioner? Allt kan ju inte avtalas bort.

Fast avtalsfriheten måste väl komma med en del restriktioner? Allt kan ju inte avtalas bort.
Nej så är det såklart, det finns mängder av restriktioner (de flesta i konsumentköplagen i detta sammanhang), men såvitt jag känner till finns inga hinder mot att avtala mot förbud att sälja vidare under viss tid. Det görs som sagt t.ex. vid bilfinansieringar (det är tom tvingande, annars gäller inte återtagandeförbehållet). Med det sagt så är inte konsumenträtt mitt område, så jag gör inte på något sätt gällande att mina kunskaper är uttömmande (eller ens korrekta) :)

Ja, säg det. Fast det hålls i cert, det plastas av i butik, det mejlas från AD's till kunder som säljer och gör snabb vinst. Det talar ett visst språk, tänker jag.
Att folk blir less bör inte ligga i deras intresse. Köpare lär det även fortsättningsvis finnas. Suget efter klockorna är betydligt större än utbudet. De skulle kunna satsa och öka produktionen. Men gör det inte.
Så varför göda dem som bara skor sig på dem?
Vore det inte bättre att satsa på genuinitet, även i köpledet?
Vilken är poängen att ha ett stort sug som man inte kan mätta? Risken är att kunden går någon annanstans.
Jag tror det skulle göra dem gott att rensa i sina kundböcker.
- Nu ägs ju Rolex av en stiftelse, så de behöver inte vinstmaximera, bara tänka långsiktigt.
Idag tros de tillverka ca en miljon klockor om året, kanske svårt att upprätthålla exklusiviteten om det skulle bli fler?
Nu har de uppnått positionen som världens mest eftertraktade klockor och kunderna åker jorden runt för att få tag på deras produkter.
Då håller det på att skapas en ”Light-version” av detta med Tudor.
Nu skall ni inte tro att jag gillar detta, jag övergav Rolex efter många år när det här vansinnet bröt lös.
Jag tycker att Återförsäljarna skall ställa ut sina klockor i montrarna när de får dem och att den som sedan kommer in och vill köpa skall få göra det.
Tyvärr låter det likadant med vissa Tudor nu, ”vi kanske kan få fram en sån till dig, vill du att vi kontaktar dig då?”
- Men naturligtvis är det här mer komplext med tilldelning på en liten marknad osv.
Bara mina egna funderingar ...

Såg en annons på blocket, verkar som att Tudor har nya cert utan namn.

cert.PNG

Aha, ser inte så softmjukt ut, men hoppas det känns supermjukt.
Men alltså kan det påriktigt kosta 7k???
Jag vet inte med säkerhet att 7k stämmer. Däremot vet jag att deras OEM ”deployant buckle” (heter det viklås? :banghead:) kostar rätt mkt.

Vagt minne, lås 4k band 3k

Om ni inte sett: https://klocksnack.se/threads/tudor-soft-touch-armband-till-bb58.103917/

Tillbaka
Topp