• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Njuter av både sol och klockan. Har fortfarande inte kommit på något jag inte gillar med denna :D
20200916_164309.jpg

Någon mer som skulle behöva en halv länkbit för att få till perfekt storlek på länken? Tudor verkar inte ha några för BB 58-länken, någon som prövat med länkbitar från någon annan Tudor eller AM och som passar bra?

Jag får helt enkelt inte till det med mikrojusteringen, gäsp.

Någon mer som skulle behöva en halv länkbit för att få till perfekt storlek på länken? Tudor verkar inte ha några för BB 58-länken, någon som prövat med länkbitar från någon annan Tudor eller AM och som passar bra?

Jag får helt enkelt inte till det med mikrojusteringen, gäsp.
Har du testat att byta mängden på varje sida? Vanligast är att ha färre klockan 6. Men kan hjälpa med passformen att ha färre klockan 12 eller 50-50.

Även sett att en del klistrat på typ läder på insidan av låset mot armen, i de fallen på Rolex DD. Kanske funkar för dig också.

Har du testat att byta mängden på varje sida? Vanligast är att ha färre klockan 6. Men kan hjälpa med passformen att ha färre klockan 12 eller 50-50.

Även sett att en del klistrat på typ läder på insidan av låset mot armen, i de fallen på Rolex DD. Kanske funkar för dig också.

Jag har prövat att byta en länk från och till den andra sidan. Det hjälpte inte. Ska pröva att flytta över någon mer och se om det blir någon skillnad.

Det sista tipset är också bra men så orimlig lösning att behöva vidta på en kvalitetsklocka. :banghead:

Jag har skickat diverse frågor till Breitling nere i Schweiz och fått svar inom ett par arbetsdagar. Jag har kikat på Tudors hemsida men där finns det ingen ”Contact us”. Måste då frågor gå genom AD? AD lär ju fullständigt strunta i mina funderingar om pengar inte är medblandad.

Edit: Ifall någon undrar vad det är frågor så kan det tex vara mellan vilka år en viss modell producerades, osv. Alltså inga viktiga frågor, men är man nyfiken, så är man...

Jag har prövat att byta en länk från och till den andra sidan. Det hjälpte inte. Ska pröva att flytta över någon mer och se om det blir någon skillnad.

Det sista tipset är också bra men så orimlig lösning att behöva vidta på en kvalitetsklocka. :banghead:
Hittar du någon bra lösning så får du gärna skriva. Har lite samma problem också. Antingen för löst eller för tight :confused:

Lättas är att lämna in och borra ett extra hål i claspen för micro justering

Strapcodelänk eller borra nytt hål i claspen löser nog problemet. :)

Njae. Det är görbart men inte så enkelt som det kan låta. Hade samma tanke med min. Men då måste det extra hålet sättas längst ut, där godset är minst. Inåt går inte med originallänken för då tar de fejkade nitarna i. Då måste fejknitarna längst in mot spännet slipas bort.

Kommer att få chansen att köpa en blå 58 inom en snar framtid från AD, vad bör jag kolla efter i min kvalitetskontroll? Nu har jag som plan att kolla att bezeln inte har "spelutrymme", att den line:ar kl 12, inte fjädrar på ett konstigt vis, undersöka tavlan och visare med x4 lupp, känna så den dras upp som den ska och kolla så det inte är oacceptbara repor på den. Tycker ni jag har missat något? Har tidigare köpt en GS som jag skickat tillbaka 5 gånger pga olika fel, så jag vill slippa något liknande.

Kommer att få chansen att köpa en blå 58 inom en snar framtid från AD, vad bör jag kolla efter i min kvalitetskontroll? Nu har jag som plan att kolla att bezeln inte har "spelutrymme", att den line:ar kl 12, inte fjädrar på ett konstigt vis, undersöka tavlan och visare med x4 lupp, känna så den dras upp som den ska och kolla så det inte är oacceptbara repor på den. Tycker ni jag har missat något? Har tidigare köpt en GS som jag skickat tillbaka 5 gånger pga olika fel, så jag vill slippa något liknande.
Med lupp så kommer du garanterat inte bli nöjd. Det är en tudor du ska kika på. Kollar du med lupp på en Rolex så får du också skicka tillbaka nästan varenda en.
Det är super massproducerade klockor som bara väller ut ur deras fabriker.
Med lupp hittar man alltid något att störa sig på

Är dessa saker du ska kolla efter förekommande fel på 79030B?

Med lupp så kommer du garanterat inte bli nöjd. Det är en tudor du ska kika på. Kollar du med lupp på en Rolex så får du också skicka tillbaka nästan varenda en.
Det är super massproducerade klockor som bara väller ut ur deras fabriker.
Med lupp hittar man alltid något att störa sig på
Instämmer. Ingen bra idé att titta med lupp. Risken är stor att inte bli nöjd. Frågan är varför man ska göra det alls egentligen. Om man inte ser det med ögonen, varför leta fel? Om man ändå vill, så är det ju bara att fortsätta med större förstoring. Förr eller senare kommer man hitta något, oavsett prisklass.
Jag tycker det är bättre att titta noga, men med ögonen. Sen ska så klart bezeln vara så som man vill ha den. Det är sånt man märker när man sitter i soffan och fipplar med den. Men ljuset i soffan kommer aldrig avslöja imperfektioner i tavlan eller visarna på en Tudor.
Att fota med makrolins är som att be om att hitta problem.

Jakten på den perfekta passformen fortsätter (BB58). Det bästa/enklaste vore att hitta en kortare sista länkbit som fäster i spännet. Vet ngn om möjligtvis biten på BB36 är kortare? Jag får min till c.a 12mm.
Annars så får jakten på AM börja. Dock förmodligen sjukt svårt att hitta perfekt strl.
20200919_135605.jpg

Jakten på den perfekta passformen fortsätter (BB58). Det bästa/enklaste vore att hitta en kortare sista länkbit som fäster i spännet. Vet ngn om möjligtvis biten på BB36 är kortare? Jag får min till c.a 12mm.
Annars så får jakten på AM börja. Dock förmodligen sjukt svårt att hitta perfekt strl.
20200919_135605.jpg

Mätte på min BB36 nu och det verkar tyvärr vara samma, ca 12mm.

Tillbaka
Topp