• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det är väl mest i klockkretsar som det inte hurrats så mycket. Oklart hur en vanlig köpare ställer sig...... Köpa en Omega seamaster i stål för 56k eller en BB58 som dessutom är i silver för 42k..... för många kunder som bara vill ha ngt "sportigt" tror jag att den kommer att kunna tilltala.
Jag tror inte silver kommer att vara något som tilltalar den stora massan. Främst pga avsaknad av länk. Tittar vi hur intresset har varit för BB58 så är det framförallt en på länk som har varit svår att få tag i. Nato och läder har kunnat gå att köpa över disk (vid "enstaka" tillfällen). Dock har det blivit bättre på senaste tiden.

Med din beräkning så bör Tudors stålklockor kosta på sin höjd någon tusenlapp. Tycker inte man ska räkna på guldet i klockan, då blir allt fel. För knappat räknar man på stålet i stålklockor.
Ja fast när de har räknat med alla kostnader landade de ju i en totalkostnad på 36k för stålklockan. Om guldvärdet, högt räknat, är 35k till, så är vi ju uppe i 71k. Jag sa 100. Så jag tycker att jag med råge tagit höjd för övriga kostnader också.

Vad anser ni om nya blackbay chrono?
Att den skulle varit bra mycket bättre utan snowflake-visarna.
Screenshot_20210408-135059~2.png

Ja fast när de har räknat med alla kostnader landade de ju i en totalkostnad på 36k för stålklockan. Om guldvärdet, högt räknat, är 35k till, så är vi ju uppe i 71k. Jag sa 100. Så jag tycker att jag med råge tagit höjd för övriga kostnader också.
Oavsett vad man tycker om kostnaden är en diskussion om kostnaderna kopplat till produktionen av en vara i denna kategori komisk. Det är en bråkdel av vad man behöver ta hänsyn till.

Stör mig på att pushers inte matchar kronan. Längre och annan coin edge... Passar inte alls ihop. Kronan är kort och trubbig samt mer modern med alu-spacern. Knapparna traditionella daytona/bigb. Allt annat gillar jag, inkl snowflakevisarna. Fattar inte, lika på den gamla versionen 😔
Det är lite annat symptom på samma problem. Kronan, precis som visarna är ju det distinkta kännetecknet för BlackBay så man måste hålla fast vid den. När man försöker gifta det med andra formspråk så får man en konstig avkomma.

Och när man gjort sig kvitt flingorna så behöver man inte klamra till dykar-estetiken och kan då ersätta med mer intressanta index än lumepluppar.
(det får fram poängen i photoshopen men lite mindre mesiga visare kan man nog hitta på också)
Håller med, som du var inne på tidigare så tycker jag också att det blir för krystat att de nästan alltid måste ha med snowflake-visarna.

Kanske varit uppe tidigare? Märkte precis att det är olika urverk i nya BB58 jmf med svarta och blåa, MT5400 vs. MT5402. Någon som vet skillnaden? Annan finish bara?

Kanske varit uppe tidigare? Märkte precis att det är olika urverk i nya BB58 jmf med svarta och blåa, MT5400 vs. MT5402. Någon som vet skillnaden? Annan finish bara?
Enligt Tudor är det senare en ny version av verket, med skillnaden att (vet inte det svenska ordet) ”a mainplate that is slightly larger in diameter“. Vilket då möjliggör att man ser hela verket genom öppna baksidan. Annan finish och endast dekorativt då antar jag 😅

Hej!
Är det en 38 mm du har. Har funderat på en sådan, men undrar hur den bärs till följd av integrerat armband. Jag undrar om du kan hjälpa mig, vet du vad lugg till lugg måttet är och vad har du för handledsmått? Tack på förhand.

Det är 38mm-versionen. Lug to lug ca 44,8mm. Min handled är ca 17cm. Upplever att den sitter perfekt storleksmässigt på mig.

Oavsett vad man tycker om kostnaden är en diskussion om kostnaderna kopplat till produktionen av en vara i denna kategori komisk. Det är en bråkdel av vad man behöver ta hänsyn till.
Så är det såklart. Men jag tycker ändå att det blir svårt att motivera en kostnadsökning i förhållande till stålmodellen på runt 120k för att klockan är tillverkad i guld istället. Skillnaden i övrigt är ju minimal (förvisso glasbaksida vilket inte tilltalar mig särskilt mycket, och det fanns ju på silvermodellen också som ökar runt 10 k i pris - som jag kan tycka är mer rimligt), och guldvärdet är ju inte i närheten av de pengarna, och för mig personligen så finns det ingenting annat som motiverar ett så högt pris. Som nämnt tidigare så är det inte isolerat till Tudor, samma "problem" är ju vanligt förekommande hos andra tillverkare också, Jag tyckte att guldmodellen var skitsnygg, men jag tycker helt enkelt, baserat på ovan, inte att den är värd priset. Det är så jag tänker, men det står såklart alla fritt att resonera annorlunda :)

Så är det såklart. Men jag tycker ändå att det blir svårt att motivera en kostnadsökning i förhållande till stålmodellen på runt 120k för att klockan är tillverkad i guld istället. Skillnaden i övrigt är ju minimal (förvisso glasbaksida vilket inte tilltalar mig särskilt mycket, och det fanns ju på silvermodellen också som ökar runt 10 k i pris - som jag kan tycka är mer rimligt), och guldvärdet är ju inte i närheten av de pengarna, och för mig personligen så finns det ingenting annat som motiverar ett så högt pris. Som nämnt tidigare så är det inte isolerat till Tudor, samma "problem" är ju vanligt förekommande hos andra tillverkare också, Jag tyckte att guldmodellen var skitsnygg, men jag tycker helt enkelt, baserat på ovan, inte att den är värd priset. Det är så jag tänker, men det står såklart alla fritt att resonera annorlunda :)
Känns som du hängt upp dig på guldet. Mitt tips är att acceptera det och gå vidare :) alternativt starta en egen tråd på ämnet.
Imo ligger det alltid tusen andra faktorer bakom prissättningen och oftast är dessa inte ens direkt relaterade enbart en produkt.

Sedan är det ju upp till var och en och göra bedömningen vad man vill lägga pengarna på och vad man kan tycka det är värt.

Har mina åsikter om att göra en dykare i guld. Men samtidigt är det lite kul att någon gör något skruvat. Får se hur det lirar med konsumenterna. Antingen hamnar den på tippen eller så får vi se mer guld framöver. :oops:

Monterade nya natobandet på min bb58 idag. Gillar sandfärgen men det blev ju en helt annan klocka jämfört med länk. Känns lite tanigt och naket på nåt sätt.
Eller är det en vanesak? Vi får se.
C2E00A39-6B2D-4197-A411-67F7C6A65EC4.jpeg
Ja, eller klassiskt och som en Tudordykare egentligen bör bäras... ;)

Tillbaka
Topp