• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blå BB36 till svart kostym, vad säger panelen?
Varför inte? Kanske inte skulle köra på länk till kostymen men byt ut till ett svart/mörkbrunt läder så kan det fungera.
Nu när det har gått ett par dagar så måste jag säga att jag verkligen gillar den nya Chronon. Det välvda safirglaset ger en härlig charm till klocka. Båda urtavlorna är riktigt läckra. Det enda som är negativt är snowflakevisaren och fejknitarna men det är nog något som man kan vänja sig vid.
Sjukt sugen på den, men med en Speedy så har jag svårt att motivera en till kronograf. För denna tråden är det väl som att svära i kyrkan men för egen del finns det bara "en" kronograf (på samma sätt som jag skulle ha svårt att motivera en dykare från annat än Rolex/Tudor/Panerai). Men som sagt Tudors är vansinnigt fin. :)

Är det någon i tråden som testat erikas-band på sin BB36a (kanske rentav BB36s egna ambassadör @Cosmo )?

Har läst någonstans att banden är såpass flexibla att man kan använda en storlek som egentligen inte passar utan att det blir en massa onödigt skav som repar klockan, men har själv aldrig testat dem. Tänker att det ju vore trevligt om man kunde hugga ett 20mm brett band istället för 19mm så att det också kan användas på andra klockor.

Bild för att allt alltid blir roligare så :)
8F87144B-9CAF-4D09-94B9-340F785BEEFF.jpeg

Är det någon i tråden som testat erikas-band på sin BB36a (kanske rentav BB36s egna ambassadör @Cosmo )?

Har läst någonstans att banden är såpass flexibla att man kan använda en storlek som egentligen inte passar utan att det blir en massa onödigt skav som repar klockan, men har själv aldrig testat dem. Tänker att det ju vore trevligt om man kunde hugga ett 20mm brett band istället för 19mm så att det också kan användas på andra klockor.

D5B9393B-A0EB-43A8-BDD4-ED5550803D20.jpeg
Tyckte det fungerade OK. Körde ett 19mm det fungerar även grymt och ger lite skön vintage känsla på ’58:an med en liten glipa.

Varför inte? Kanske inte skulle köra på länk till kostymen men byt ut till ett svart/mörkbrunt läder så kan det fungera.

Sjukt sugen på den, men med en Speedy så har jag svårt att motivera en till kronograf. För denna tråden är det väl som att svära i kyrkan men för egen del finns det bara "en" kronograf (på samma sätt som jag skulle ha svårt att motivera en dykare från annat än Rolex/Tudor/Panerai). Men som sagt Tudors är vansinnigt fin. :)
Det kan jag förstå men jag tror att den vita Chronon kan vara ett bra komplement till en Speedy. Det blir två rätt olika klockor i och med den ljusa urtavlan. Jag har själv en Big Block med champagneurtavla och den blir nog lite väl lika den vita. Annars hade jag varit väldigt sugen på den vita.

Blå BB36 till svart kostym, vad säger panelen?
Som flera andra har sagt. Det går bra med länk och fungerar väldigt bra med ett svart eller mörkbrunt läder. Sen är frågan om du har kostym i jobbet eller mer sällan. Har man mer sällan så tycker jag man kan vara lite mer strikt och då köra den på läder. Har du kostym ett par dagar i veckan så kan du använda länk utan problem. Jag jobbar i kostym, när det inte är pandemi, och då anser jag att det är ett arbetsplagg vilket innebär att man kan köra nästan vilken klocka man vill. Fast allt handlar väl om hur ängslig man är och vissa stilprofeter utstrålar rätt mycket ängslighet.

Lägg gärna upp en bild sen med kostymen på! 🙂

Som flera andra har sagt. Det går bra med länk och fungerar väldigt bra med ett svart eller mörkbrunt läder. Sen är frågan om du har kostym i jobbet eller mer sällan. Har man mer sällan så tycker jag man kan vara lite mer strikt och då köra den på läder. Har du kostym ett par dagar i veckan så kan du använda länk utan problem. Jag jobbar i kostym, när det inte är pandemi, och då anser jag att det är ett arbetsplagg vilket innebär att man kan köra nästan vilken klocka man vill. Fast allt handlar väl om hur ängslig man är och vissa stilprofeter utstrålar rätt mycket ängslighet.

Lägg gärna upp en bild sen med kostymen på! 🙂
Tack för all input! Absolut, ska jag göra!

Har icke testat det. Näst på tur att provas är ett curved gummi som införskaffades från watchwear. Blir nog flott till sommaren :)
CEBA1166-578E-4FFA-B525-03EA4FFAED1B.jpeg

85B9C067-59B7-4BEA-9A18-ECD98F91F588.jpeg

Uppmärksammat att många inte gillar BB58 länken, men efter 2 månader och ett bandbyte inser jag nu hur jag inte ens tänkt att länken närvarar. Vet ej om jag är okänslig eller om länken är lite nött men efter att fått känna på förändringen tycker jag att länken fått oförtjänt mycket skit.

Uppmärksammat att många inte gillar BB58 länken, men efter 2 månader och ett bandbyte inser jag nu hur jag inte ens tänkt att länken närvarar. Vet ej om jag är okänslig eller om länken är lite nött men efter att fått känna på förändringen tycker jag att länken fått oförtjänt mycket skit.
Tror det handlar mycket om att länken kan vara lite svår att anpassa. Men efter att själv växlat mellan MN och länk gillar jag båda.

Orsaken till att jag då och då ogillar länken är för att de falska rivetserna inte fyller någon funktion. Det är bara design, men å andra sidan så dyker jag inte så hela diskussionen blir som en storm i ett vattenglas. Jag använder ju klockan som ett smycke så varför klaga på armbandet? Till dess fördel ska sägas att det är jäkligt bekvämt och välgjort och Tudor fortsätter att använda det så et är bara att gilla läget.

D5B9393B-A0EB-43A8-BDD4-ED5550803D20.jpeg
Tyckte det fungerade OK. Körde ett 19mm det fungerar även grymt och ger lite skön vintage känsla på ’58:an med en liten glipa.
Hm ja, vintageglipa har ju något - får kanske prova 19. Tack!

Har icke testat det. Näst på tur att provas är ett curved gummi som införskaffades från watchwear. Blir nog flott till sommaren :)
CEBA1166-578E-4FFA-B525-03EA4FFAED1B.jpeg

Kul! Är också på jakt efter ett gummi inför sommaren (och vill väl som alla andra slippa 1400kr Vanguard om möjligt 😅) - du får gärna slänga upp lite bilder när du testat!

Jag har gjort mitt förhandsval av nya 2021 kollektionen!

Det kommer med största sannolikhet bli en Black Bay 58 925.

Jag gillar tanken på ett helt borstat/matt case i en liten varmare ton än stål. Tillsammans med vad som på de flesta bilder ser ut som en Ghost Bezel och tavla (mer grå än brun dvs).

Jag är inte mycket för öppen baksida men det gör att klockan växer från 11.9 mm tjock till 12.7 mm tjock, vilket jag tror kommer ge klockan lite mer närvaro på handleden (BB58 Svart/Blå som jag har haft båda blir lite lite för nätta på min handled). Även kronan är lite omarbetad och ser snäppet större ut (har enligt vad jag läst på flera ställen en annan känsla/textur).

All in all tror jag starkt på denna, har jag tur dröjer det inte allt för länge innan den sitter på handleden!

Bifogar en snodd IG bild (smal handled på killen ska tilläggas).

F61F6B41-B6D6-4F23-9801-7BEFB1F416E8.jpeg

Som jag misstänkte. Nya BB Chrono har exakt samma dimensioner som 2019 års Steel and Gold Chrono. Hodinkee har bekräftat detta med Tudor själva. Dvs slimmed down case gäller alltså från tidigare stål BB Chronon.

81286F8D-AC52-4785-8E8F-FE5DA1C9366A.jpeg

Som jag misstänkte. Nya BB Chrono har exakt samma dimensioner som 2019 års Steel and Gold Chrono. Hodinkee har bekräftat detta med Tudor själva. Dvs slimmed down case gäller alltså från tidigare stål BB Chronon.

81286F8D-AC52-4785-8E8F-FE5DA1C9366A.jpeg
Så lite halvt-om-halvt osanning i marknadsföringen...då BB Chrono och S&G är nästan identiska men man valde att gå på caset från S&G (mao inget nytt på den fronten)

Finns det någon vänlig själ som vet om man fortfarande kan få tag på en tudor 78500-länk via AD? Misstänker att denna ev har utgått sedan en tid..

Tillbaka
Topp