Tror även att även om varumärken inte skulle ställa dessa krav så skulle det påverka brandingen rätt negativt i längden. Och även om det aldrig går att följa upp till (ens) 10% så är det viktigt att de förelägganden som görs när man bryter mot policy också är i avskräckande syfte.Bland annat använder sig dom flesta varumärken sig av ”mystery shoppers”
Dom gör även besök hos handlare och köper från C24 för att kolla ursprung på klockor.
Sedan bygger det nog mer på varumärkets policy för B2B vs. C2C/D2C.
Om en AD exempelvis säljer till en annan butik (ex. Inom samma kedja, säg att Krons säljer till Nymans. Samma ägare men skilda böcker och inventarier) så kan jag tänka mig att varumärket vill att förpackningen skall vara i samma skick och utförande som när Krons mottog direkt från Tudor). Dvs. ev försäljning till gråhandlare regleras inte och därmed kan fullset säljas på det sättet.
Även osäker på hur ev gråhandlare skulle kunna fungera policy mässigt från tillverkaren då de säkerligen inte vill vissa på samröre med dessa iom att det direkt skulle skada varumärket och motsäga poängen med AD.
Detta är givetvis en killgissning och kanske regleras ännu mer i detalj?
Sedan kan det finnas en annan poäng vilket då är att ev försäljning med fullset inkl ytterkartonger, sleeve etc. lätt kan ses som en försäljning av annan av AD när ev annonser sedan läggs ut(?).
Senast ändrad: