Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du behöver inga andraFörutom 79190, 79090 och 76100, finns det några andra Tudor Sub på 40 mm? Bortsett från de med snowflakevisare.
Haha, men finns det andra?Du behöver inga andra![]()
Inte vad jag vet.Haha, men finns det andra?
Stirra dig inte blind på att det är 40mm. Tudor Sub är rätt nätta och min 79090 börs betydligt mindre än min 79180 trots att båda är 40mm. Jag upplever att en 79090 är rätt identisk i storleken med en BB58.Tack för infon. Men visst är det så att det enbart finns Tudor Subs i 36 och 40 mm, inga 38-39 mm? Bortsett från de med snowflakevisare.
WOW, bra fångat!Välkommen hem
![]()
Ett litet tillägg: 14060 safir och 79090 plexi, 79190 fick safir och de sista åren hade den vitguldsindex och silverfärgat insert.Ett svar till ovan förda diskussion om olika storlekar på Tudors subs...
Under 90-talet erbjöd Tudor sin submariner i flera olika storlekar: 26/32/36/40. Med andra ord: Ladysub/Minisub/sub36/sub. Alla deras submariner från 1960-talet och framåt, Snowflake och övriga variationer, hade så vitt jag vet alla så kallade 40 mm boetter. Varför jag säger så kallade 40 mm är att vid en närmare inspektion är de nog snarare 39 mm. Kanske en anledning till att Black Bay 58 har en boett som Tudor explicit anger är 39mm. Vi ska komma ihåg att det är Rolex som tillverkar boetterna till Tudors submariners ändra fram till de fasas ut i slutet av 1990-talet, så det är samma boetter i Tudors submariner (40mm) som i Rolex submariners (fram till deras sista ref med klassiska mått 14060M) Med andra ord: en Tudor 79090 och en Rolex 14060 har samma dimensioner på boetten, egentligen samma klocka med olika urverk. Eller kanske inte samma klocka eftersom det också, givetvis, är olika urtavlor. Detta är lite förvirrande, det blir än mer förvirrande i och med att Tudors sista submariner ref 79190 hade en lite knubbigare boett, dvs bandhornen var lite mer avrundade än på Rolex motsvarande sub. Det blev ett långt svar. Men det är så jag har förstått det hela. Någon som som är mer kunnig än mig på Tudor kan kanske reda ut detta mer i detalj. Och rätta mig gärna![]()
En bra fråga, vet inte. Någon på forumet som räta ut detta frågetecken.@thomastheswede
@Roses and Shields
Vet ni ifall Tudor Sub också hade visare i vitt guld? Har nämligen sett ett par stycken Tudor sub från 80-talet vars visare har oxiderat.
Hämtade denna nyss hos Bergströms gbg. Fick dammet under tavlan rengjort på några få dagar, och ett riktigt trevligt bemötande.![]()
![]()
Lämnade i Lördags, och fick sms om att det var klart i OnsdagsGrattis! Hur länge fick du vänta?
Lämnade i Lördags, och fick sms om att det var klart i Onsdags![]()

Tror det blir snyggt! Såvida du inte kör lika smalt band som mr BondLite Bondvibbar. Har precis beställt detta ”bondband” att matcha BB58an, då dess likhet med Bonds 6538 big crown inte är far off.
![]()
![]()
HahaTror det blir snyggt! Såvida du inte kör lika smalt band som mr Bond![]()
Det gjorde du rätt i tror jagHahamåste erkänna att jag övervägde 2mm mindre men, nej, inte, blev klockans hornbredd. Och tack, tror också det blir en nice match!
Grymma!!Blev inspirerad av allt snack om subs, 79090 från 92 och 79190 från 97.
![]()
![]()
@thomastheswede
@Roses and Shields
Vet ni ifall Tudor Sub också hade visare i vitt guld? Har nämligen sett ett par stycken Tudor sub från 80-talet vars visare har oxiderat.
Antar det är ett sätt att hålla all hype uppe och göra klockorna mystiska... Synd för en som mig, som är väldigt intresserad utav att veta vad exakt alla komponenter är tillverkade av.Rolex sägs ha gått över till vitguld under 80-talet och då är det nog rimligt att anta att även Tudor gjorde så i och med att de delar så många komponenter. Fast jag vet inte med säkerhet och jag har inte lyckats läsa mig till det heller.
Köp från EU då.Ny bror till min BB58 är beställd
Med mycket flyt kommer den nästa vecka!
Någon som har beställt från Rubber B och vet varifrån dom skickar? Skulle behöva ett nytt band i "cappuccino" från dom men man vill ju ogärna åka på tullavgifter
![]()