• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nymans ur i Västerås var enda AD som skrev upp mig på kölista. Alla andra hade stängt listan. Detta var säkerligen i vintras och det var troligen 12 mån väntetid. Senast jag stämde av fick jag bara till svar att de inte kan ge några besked.
Jag är ”bra kund” och borde kunna få en blå bb58 skapligt snabbt. PM om intresse och enbart F2F med handpenning innan jag plockar ut hos AD, för att slippa stå där med en extra klocka och snopen min 🙂

Av vilken anledning skulle de ha rätt att "ta ut omkostnader"? I alla andra branscher löser man sånt utan att det drabbar slutkund.

Med det sagt så vet jag av erfarenhet (nylig sådan) att det INTE är alla svenska AD som tar ut en "avgift" om klockan är köpt någon annanstans.
- Det här är ju en gammal och förgiftad diskussion. Jag skrev därför inte ”alla” men vet att vissa AD hänvisar till att de har rätt att ta ut tex transportkostnader. Förmodligen olika vilkor för olika märken.
Har ingen synpunkt själv på detta och det var inte tänkt att ge någon negativ inverkan på att köpa in klockor från annat land.

När granittavlan böljar och visarna fångar ljuset,

6850E3D2-156A-4BF0-9479-72F81C3EB0B0.jpeg
Ser fantastisk ut! Stod med en likadan och bb41 blå i handen o valde. Valde den senare pga att det va en del som hade haft problem med datumväxlaren. Är det nåt du upplevt? Eller kanske inte haft den så länge?

Ser fantastisk ut! Stod med en likadan och bb41 blå i handen o valde. Valde den senare pga att det va en del som hade haft problem med datumväxlaren. Är det nåt du upplevt? Eller kanske inte haft den så länge?
Har också läst om det, dock ingenting jag upplevt på denna. Har visserligen bara haft den i ett par veckor men än så länge växlar den P E R F E K T.

Får väl bli så. Har ingen stress över det. Men har slängt iväg lite förfrågninar till AD:s runt om i landet, (har aldrig handlat hos en AD så vet inte hur mycket det påverkar) men fick precis svar av Nymans att det är 24 månader. Sen får man väl ta det med en nypa salt.
Har personligen också fått väldigt långa väntetider från Nymans, det är inte bara dessa klockor tyvärr..

En anledning till att jag helst hade velat köpa en BB58 från AD är att jag när en liten dröm om att få tillfälle att köpa en rolex submariner en vacker dag. Eller hur ska man bära sig åt för att få till det? Är det så många ”stammisar” som har automatisk köplats så fort det dyker upp en ny modell?

känner mig verkligen inte sugen på att köpa en begagnad för 50% påslag av en ny. Men så kanske verkligheten ser ut helt enkelt :).

- Det här är ju en gammal och förgiftad diskussion. Jag skrev därför inte ”alla” men vet att vissa AD hänvisar till att de har rätt att ta ut tex transportkostnader. Förmodligen olika vilkor för olika märken.
Har ingen synpunkt själv på detta och det var inte tänkt att ge någon negativ inverkan på att köpa in klockor från annat land.
Har inte stenkoll på ämnet men vet att inom eu ses alla fel som inträffar inom 6mån från köp anses som ursprungliga och skall åtgärdas utan kostnader för konsumenten. Detta är inte förhandlingsbart. Exakt vad som gäller efter 6 månader beror nog lite på om det är en reklamation eller ett garantiärende. Är det ett garantiärende så skall skriftlig info om vad som gäller lämnas av säljaren så man får lusläsa garantivillkoren helt enkelt 🤷‍♂️

En anledning till att jag helst hade velat köpa en BB58 från AD är att jag när en liten dröm om att få tillfälle att köpa en rolex submariner en vacker dag. Eller hur ska man bära sig åt för att få till det? Är det så många ”stammisar” som har automatisk köplats så fort det dyker upp en ny modell?

känner mig verkligen inte sugen på att köpa en begagnad för 50% påslag av en ny. Men så kanske verkligheten ser ut helt enkelt :).
Så du vill köpa en bb58 ihop om att få köpa en sub? Känns inte hållbart. Vill du köpa en sub så köp ett par andra klockor eller smycken som det inte är kötid på med dåligt andrahandsvärde så får du snart köpa en sub eller betala marknadspris från början.

Så du vill köpa en bb58 ihop om att få köpa en sub? Känns inte hållbart. Vill du köpa en sub så köp ett par andra klockor eller smycken som det inte är kötid på med dåligt andrahandsvärde så får du snart köpa en sub eller betala marknadspris från början.
Tror tyvärr att det är en riktigt dålig idé. En BB58 bygger inte direkt tillräckligt "relation" för att få köpa en Sub. Och varför stå i kö på något för att få möjlighet att sedan eventuellt förhoppningsvis tveksamt få köpa något det är ännu längre kö på? Det låter knasigt.

En BB58 ger verkligen inga poäng hos AD, eftersom det är en populär modell. Köp ett par Tag Heuer, så ska du se att det händer grejer.

Jag bytte tavla på en Tudor hos AD. Jag märker idag att lysmassan på visarna lyser starkare än lysmassan på indexmarkeringarna.

Dessutom behöll Tudor gamla urtavlan, de ville ha 25% extra för att ge tillbaka den gamla. Så eftersom visarna lyser starkare än indexmarkeringarna, kan det vara så att Tudor återanvänder folks gamla urtavlor?

• Like
Reactions: Alx
vill du köpa en sub så köp ett par andra klockor eller smycken som det inte är kötid på med dåligt andrahandsvärde så får du snart köpa en sub eller betala marknadspris från början.

Tror tyvärr att det är en riktigt dålig idé. En BB58 bygger inte direkt tillräckligt "relation" för att få köpa en Sub. Och varför stå i kö på något för att få möjlighet att sedan eventuellt förhoppningsvis tveksamt få köpa något det är ännu längre kö på? Det låter knasigt.
Får nog dessvärre instämma med ovan. Sedan beror det på hur länge över tid du tänkt dig och om du är intresserad av något annat emellan. Dvs. köpa olika modeller och bli stammis över tid för att sedan på sikt kunna köpa en sub. Men låt inte möjligheten till en Sub att vara slutmålet isf. Om sub:en är slutmålet är risken att du kommer spendera 10xggr så mycket.

........men för att stanna på topic: BB58 är en grym klocka köp den först och fundera sedan om du fortfarande vill ha en sub. För min del så är BB58 ett bra val delvis för att jag gillar proportionerna och designen och även för att den inte sticker ut på samma sätt. Det har diskuterats i flera trådar ang. säkerheten att bära olika klockor. En sub är tyvärr något som alla känner igen överallt och rån risken är tyvärr för stor. Imo så kan jag även resa med en BB58 överallt utan problem. Från Köpenhamn till Singapore till Sao Paolo utan att oroa mig.

Får nog dessvärre instämma med ovan. Sedan beror det på hur länge över tid du tänkt dig och om du är intresserad av något annat emellan. Dvs. köpa olika modeller och bli stammis över tid för att sedan på sikt kunna köpa en sub. Men låt inte möjligheten till en Sub att vara slutmålet isf. Om sub:en är slutmålet är risken att du kommer spendera 10xggr så mycket.

........men för att stanna på topic: BB58 är en grym klocka köp den först och fundera sedan om du fortfarande vill ha en sub. För min del så är BB58 ett bra val delvis för att jag gillar proportionerna och designen och även för att den inte sticker ut på samma sätt. Det har diskuterats i flera trådar ang. säkerheten att bära olika klockor. En sub är tyvärr något som alla känner igen överallt och rån risken är tyvärr för stor. Imo så kan jag även resa med en BB58 överallt utan problem. Från Köpenhamn till Singapore till Sao Paolo utan att oroa mig.

Jag förstår absolut alla argument, det var lite det jag ville åt när jag väckte frågan. Vad det egentligen krävs för att få köpa en sådan klocka eller om det är en klubb för inbördes beundran ;). Håller med om att en BB58 är ett oerhört bra val som jag säkerligen hade varit nöjd med.

Står så här på Tudors hemsida:
TUDOR watches purchased on or after January the 1st 2020 have a five-year international guarantee.
Så den som säljer Tudor bör väl rimligtvis inte kunna neka till garantiärenden eller ta extra betalt för den delen.
Nya garantikorten är väl inte stämplad med AD stämpel?

Har inte stenkoll på ämnet men vet att inom eu ses alla fel som inträffar inom 6mån från köp anses som ursprungliga och skall åtgärdas utan kostnader för konsumenten. Detta är inte förhandlingsbart. Exakt vad som gäller efter 6 månader beror nog lite på om det är en reklamation eller ett garantiärende. Är det ett garantiärende så skall skriftlig info om vad som gäller lämnas av säljaren så man får lusläsa garantivillkoren helt enkelt 🤷‍♂️
- Intressant info! Vad gäller om klockan är köpt utanför EU, blir det nån skillnad?
Man undrar ju om det finns ett samband med att Rolex/Tudor slutat skriva inköpsland och butik på certifikaten.

Tillbaka
Topp