• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tackar, jag är helnöjd. Det är inte ofta man ser en i verkliga livet och då är tavla och bezel ofta skadade.
Lillebror säger ’hej’
IMG_4804.jpeg

Visste faktiskt inte att det fanns en med tachymeter- och en med vridbar 12h bezel :eek: Är det olika årgångar eller fanns de i utbudet samtidigt?
@ssp226 har originalet
Jag har en av de klockor som satte Tudor på kartan igen i början av 2010-talet.
Något/Några år innan kioskvältaren Black Bay lanserades.
Tudor hade lämnat USA-marknaden för många år sedan. När de sen skulle återlansera sig själva så släppte de Chrono Heritage (svart, blå och grå tavla)

De finns med både Tachy och 12-h bezel

@ssp226 har originalet
Jag har en av de klockor som satte Tudor på kartan igen i början av 2010-talet.
Något/Några år innan kioskvältaren Black Bay lanserades.
Tudor hade lämnat USA-marknaden för många år sedan. När de sen skulle återlansera sig själva så släppte de Chrono Heritage (svart, blå och grå tavla)

De finns med både Tachy och 12-h bezel
Det var där jag blev så konfunderad. Alla vintage jag har sett (minns) har varit med tachy. Tack för svar!

Bra fråga, det såldes ett par stycken under kvällen men osäker på om det var just den. Men tror inte att väntetiden just nu är särskilt lång så det är bara att köra.
Det finns alltså ett riktigt kösystem hos Tudor? Hos Rolex blir det ståupp när man frågar om en Sub, jag har jagat plats i Malmö och Göteborg i 10 år, fortfarande ingen sub till retail... :D

Tror jag misstolkar det här. Först trodde jag att heritage kom med både tachy och 12h men det är vintage som gör?

Heritage är bara med 12h bezel om jag förstått internet rätt, plus aldrig cyclops
Originalen:
Tachy och 12-h bezel
Cyklops (kan finnas modeller som inte har cyklops - en ren gissning)

Heritage:
12-bezel
Ingen cyklops

Originalen:
Tachy och 12-h bezel
Cyklops (kan finnas modeller som inte har cyklops - en ren gissning)

Heritage:
12-bezel
Ingen cyklops
Ref 94200 (blå bezel och sen en extra i stål)
IMG_4363.jpg

Osäker om stål-bezeln faktiskt ska vara på en blå modell då de ses ofta på grå-tavel modeller. Men det ser ut så här:
Ref 94200.jpeg

Här kommer en 12-h bezel; minut-markeringar endast upp till 20.
Ref 7033 (prototype).jpeg

Tudor testade mycket förr i tiden; vilket gör dessa kronografer från 60-talet och 70-talet så fruktansvärt bra och lite svåra att hålla reda på.

Värt att notera är ju att Tudor var långt före storebror vad gäller ett automatiskt verk i en kronograf!

Ref 94200 (blå bezel och sen en extra i stål)
IMG_4363.jpg

Osäker om stål-bezeln faktiskt ska vara på en blå modell då de ses ofta på grå-tavel modeller. Men det ser ut så här:
Ref 94200.jpeg

Här kommer en 12-h bezel; minut-markeringar endast upp till 20.
Ref 7033 (prototype).jpeg

Tudor testade mycket förr i tiden; vilket gör dessa kronografer från 60-talet och 70-talet så fruktansvärt bra och lite svåra att hålla reda på.

Värt att notera är ju att Tudor var långt före storebror vad gäller ett automatiskt verk i en kronograf!
Stötte på det här klippet från Hodinkee med väldigt nyttig info om kronograferna! Från ca 8:00

Ute och badade häromdagen det blåste kraftigt så valde ett ställe där det var djupt så jag kunde hoppa i direkt. Härligt sensommarbad och självklart fick bb58 följa med. När jag kommer hem dvs bara några minuter efter jag badat ramlar en pin ut och länken delar sig och klockan faller av. Den landar mjukt så ingen skada skedd men tanken slog mig direkt att det lika väl kunde hänt när jag badade och då hade det med största sannolikhet inte slutat lika lyckligt.
Hur ska man göra för att det inte ska ske igen och för att man ska kunna känna sig trygg att länken inte delar sig igen?
image.jpg

Ute och badade häromdagen det blåste kraftigt så valde ett ställe där det var djupt så jag kunde hoppa i direkt. Härligt sensommarbad och självklart fick bb58 följa med. När jag kommer hem dvs bara några minuter efter jag badat ramlar en pin ut och länken delar sig och klockan faller av. Den landar mjukt så ingen skada skedd men tanken slog mig direkt att det lika väl kunde hänt när jag badade och då hade det med största sannolikhet inte slutat lika lyckligt.
Hur ska man göra för att det inte ska ske igen och för att man ska kunna känna sig trygg att länken inte delar sig igen?
image.jpg
Man kan stryka på lite gänglås

Men jag har aldrig behövt det. Drar åt dom "fast" och ingen skruv har någonsin släppt. Man kan ju kolla över skruvarna då och då för att se att ingen har släppt.

image.jpg
Nu har du redan fått svar, så det är bara att göra som de skriver. Men om du bestämmer dig för att använda Loctite, se då till att köpa den svaga varianten.
Se också till att BARA sätta Loctite på gängan. Inte på "pinnen" som utgör resten av skruven. Det räcker med ytterst lite. Det enda du vill komma åt är att skruven går så trögt att den inte gängar upp sig. Du vill egentligen inte limma fast den, belastningen på den är ju bara rörelserna från din arm och länkens egna rörelser.

image.jpg
Använd ett nato 😃

Tillbaka
Topp