Vilken pjäsHar en Tudor 79170 panda som jag kör ofta men nu ramlade det in en 7149/0 Monte Carlo som kommer ta över tätpositionen. Väldigt trevlig!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken pjäsHar en Tudor 79170 panda som jag kör ofta men nu ramlade det in en 7149/0 Monte Carlo som kommer ta över tätpositionen. Väldigt trevlig!
Tackar, jag är helnöjd. Det är inte ofta man ser en i verkliga livet och då är tavla och bezel ofta skadade.Vilken pjäsMonte Carlo är ju en glädjespridare i en helt egen liga. GRATTIS!
Lillebror säger ’hej’Tackar, jag är helnöjd. Det är inte ofta man ser en i verkliga livet och då är tavla och bezel ofta skadade.
Visste faktiskt inte att det fanns en med tachymeter- och en med vridbar 12h bezelLillebror säger ’hej’
![]()
@ssp226 har originaletVisste faktiskt inte att det fanns en med tachymeter- och en med vridbar 12h bezelÄr det olika årgångar eller fanns de i utbudet samtidigt?
Det var där jag blev så konfunderad. Alla vintage jag har sett (minns) har varit med tachy. Tack för svar!@ssp226 har originalet
Jag har en av de klockor som satte Tudor på kartan igen i början av 2010-talet.
Något/Några år innan kioskvältaren Black Bay lanserades.
Tudor hade lämnat USA-marknaden för många år sedan. När de sen skulle återlansera sig själva så släppte de Chrono Heritage (svart, blå och grå tavla)
De finns med både Tachy och 12-h bezel
Tudor experimenterade ganska friskt när det begav sigDet var där jag blev så konfunderad. Alla vintage jag har sett (minns) har varit med tachy. Tack för svar!
Bra udda med cyklopdatum klockan 6, edgy och asfett!Tudor experimenterade ganska friskt när det begav sig
![]()
![]()
Tror jag misstolkar det här. Först trodde jag att heritage kom med både tachy och 12h men det är vintage som gör?De finns med både Tachy och 12-h bezel
Hej! Fina klockor! Kunde man köpa m79360n-0024 till retail här?
Bra fråga, det såldes ett par stycken under kvällen men osäker på om det var just den. Men tror inte att väntetiden just nu är särskilt lång så det är bara att köra.Hej! Fina klockor! Kunde man köpa m79360n-0024 till retail här?
Det finns alltså ett riktigt kösystem hos Tudor? Hos Rolex blir det ståupp när man frågar om en Sub, jag har jagat plats i Malmö och Göteborg i 10 år, fortfarande ingen sub till retail...Bra fråga, det såldes ett par stycken under kvällen men osäker på om det var just den. Men tror inte att väntetiden just nu är särskilt lång så det är bara att köra.
Brukar uppstå lite kö när nya klockor släpps men efter 1-2 år brukar den ebba utDet finns alltså ett riktigt kösystem hos Tudor? Hos Rolex blir det ståupp när man frågar om en Sub, jag har jagat plats i Malmö och Göteborg i 10 år, fortfarande ingen sub till retail...![]()
Ja alltså det är en intresselista. Men eftersom jag inte tror det direkt samma rusning som en Daytona gissar jag att det är mer FIFO approachDet finns alltså ett riktigt kösystem hos Tudor? Hos Rolex blir det ståupp när man frågar om en Sub, jag har jagat plats i Malmö och Göteborg i 10 år, fortfarande ingen sub till retail...![]()
Originalen:Tror jag misstolkar det här. Först trodde jag att heritage kom med både tachy och 12h men det är vintage som gör?
Heritage är bara med 12h bezel om jag förstått internet rätt, plus aldrig cyclops
Ref 94200 (blå bezel och sen en extra i stål)Originalen:
Tachy och 12-h bezel
Cyklops (kan finnas modeller som inte har cyklops - en ren gissning)
Heritage:
12-bezel
Ingen cyklops
Stötte på det här klippet från Hodinkee med väldigt nyttig info om kronograferna! Från ca 8:00Ref 94200 (blå bezel och sen en extra i stål)
![]()
Osäker om stål-bezeln faktiskt ska vara på en blå modell då de ses ofta på grå-tavel modeller. Men det ser ut så här:
![]()
Här kommer en 12-h bezel; minut-markeringar endast upp till 20.
![]()
Tudor testade mycket förr i tiden; vilket gör dessa kronografer från 60-talet och 70-talet så fruktansvärt bra och lite svåra att hålla reda på.
Värt att notera är ju att Tudor var långt före storebror vad gäller ett automatiskt verk i en kronograf!
Tänkte också på den videon men länkade aldrig. Vill ha allt!Stötte på det här klippet från Hodinkee med väldigt nyttig info om kronograferna! Från ca 8:00
Man kan stryka på lite gänglåsUte och badade häromdagen det blåste kraftigt så valde ett ställe där det var djupt så jag kunde hoppa i direkt. Härligt sensommarbad och självklart fick bb58 följa med. När jag kommer hem dvs bara några minuter efter jag badat ramlar en pin ut och länken delar sig och klockan faller av. Den landar mjukt så ingen skada skedd men tanken slog mig direkt att det lika väl kunde hänt när jag badade och då hade det med största sannolikhet inte slutat lika lyckligt.
Hur ska man göra för att det inte ska ske igen och för att man ska kunna känna sig trygg att länken inte delar sig igen?
![]()
Nu har du redan fått svar, så det är bara att göra som de skriver. Men om du bestämmer dig för att använda Loctite, se då till att köpa den svaga varianten.Ute och badade häromdagen det blåste kraftigt så valde ett ställe där det var djupt så jag kunde hoppa i direkt. Härligt sensommarbad och självklart fick bb58 följa med. När jag kommer hem dvs bara några minuter efter jag badat ramlar en pin ut och länken delar sig och klockan faller av. Den landar mjukt så ingen skada skedd men tanken slog mig direkt att det lika väl kunde hänt när jag badade och då hade det med största sannolikhet inte slutat lika lyckligt.
Hur ska man göra för att det inte ska ske igen och för att man ska kunna känna sig trygg att länken inte delar sig igen?
![]()
Använd ett natoUte och badade häromdagen det blåste kraftigt så valde ett ställe där det var djupt så jag kunde hoppa i direkt. Härligt sensommarbad och självklart fick bb58 följa med. När jag kommer hem dvs bara några minuter efter jag badat ramlar en pin ut och länken delar sig och klockan faller av. Den landar mjukt så ingen skada skedd men tanken slog mig direkt att det lika väl kunde hänt när jag badade och då hade det med största sannolikhet inte slutat lika lyckligt.
![]()