• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IMG_4581.jpeg
 
Till alla MN ägare som vill lajva lite extra 😆
 
Vet inte om det tagits upp här men hörde nånstans att Tudor förlorat upp mot en tredjedel av sin marknadsandel (som iofs inte var så stor). Kan det stämma? Om så är fallet är så känns det ganska överraskande med tanke på sina senaste släpp.?
 
Vet inte om det tagits upp här men hörde nånstans att Tudor förlorat upp mot en tredjedel av sin marknadsandel (som iofs inte var så stor). Kan det stämma? Om så är fallet är så känns det ganska överraskande med tanke på sina senaste släpp.?
Vill minnas att 1926 är en väldigt populär modell i Asien och framförallt Kina. Så släppet i sig är kanske inte jätteöverraskande.

Ang. marknadsandelar var det här en intressant video.
 
Vet inte om det tagits upp här men hörde nånstans att Tudor förlorat upp mot en tredjedel av sin marknadsandel (som iofs inte var så stor). Kan det stämma? Om så är fallet är så känns det ganska överraskande med tanke på sina senaste släpp.?
Oj, intressant ändå. Jag undrar vilka varumärken som i så fall har tagit deras marknadsandelar i samma segment, känns inte som att Breitling, Tag eller Longines tuffar på.
 
Oj, intressant ändå. Jag undrar vilka varumärken som i så fall har tagit deras marknadsandelar i samma segment, känns inte som att Breitling, Tag eller Longines tuffar på.
Enligt videon var tag heuer en av dom få märkena i det prissegmentet som tog marknadsandel (vilket för mig är svårbegripligt, kanske 1-sponsringen lönar sig?). Tror nog att svaret är som vanligt: Vad vi tycker och tänker är helt orepresentativt, 99% av alla klockköpare tänker inte som entusiaster.
 
Enligt videon var tag heuer en av dom få märkena i det prissegmentet som tog marknadsandel (vilket för mig är svårbegripligt, kanske 1-sponsringen lönar sig?). Tror nog att svaret är som vanligt: Vad vi tycker och tänker är helt orepresentativt, 99% av alla klockköpare tänker inte som entusiaster.
Du har nog en poäng i det. Gemene man känner säkert till Tag i större utsträckning än Tudor, och bryr sig inte om detaljer som urverk, inhouse, snabbjustering m.m.
 
Jag tror att det är minskad försäljning i stora drag. Prishöjningar, inflation har gjort inverkan.
Det är säkert helt korrekt men marknadsandelar är ju inte samma sak som omsättning/försäljning. Ett förslag som presenteras är ju att just Tudor-köparen är mer ekonomiskt känslig än vissa andra klockköpare.
 
Det är säkert helt korrekt men marknadsandelar är ju inte samma sak som omsättning/försäljning. Ett förslag som presenteras är ju att just Tudor-köparen är mer ekonomiskt känslig än vissa andra klockköpare.
Det är ju sant.
Så kan det möjligtvis vara.
Annat som kan spela in.
1. Hypen är över
2. Stigande begagnatpriser är även de över, detta var något som drev hela hypen, man kunde helt enkelt inte förlora på ett köp, detta skapade de långa väntelistorna. När saker börjat kosta är det inte lika intressant för flockdjuren (ej klockintresserade som översvämmade väntelistorna).

Väldigt många hakar enbart på vad andra gör, rätt patetiskt faktiskt, inte många egna tankar där. När dessa icke själv tänkande individer sedan hakar på nästa trend dör hela branscher.
Detta borde klockindustrin ha förutsett och inte tagit på sig för stor kostym vad det gäller infrastruktur, personal mm.
 
Det är ju sant.
Så kan det möjligtvis vara.
Annat som kan spela in.
1. Hypen är över
2. Stigande begagnatpriser är även de över, detta var något som drev hela hypen, man kunde helt enkelt inte förlora på ett köp, detta skapade de långa väntelistorna. När saker börjat kosta är det inte lika intressant för flockdjuren (ej klockintresserade som översvämmade väntelistorna).

Väldigt många hakar enbart på vad andra gör, rätt patetiskt faktiskt, inte många egna tankar där. När dessa icke själv tänkande individer sedan hakar på nästa trend dör hela branscher.
Detta borde klockindustrin ha förutsett och inte tagit på sig för stor kostym vad det gäller infrastruktur, personal mm.
Ska väl inte ignoreras att Tudor nog höjt sina priser lite mer aggressivt än konkurrenterna i mellansegmentet?
Eller iallafall så är de lite mer känsliga för höjningar när de är etablerade som "more affordable option". Om ett sånt märke börjar glida upp i prisskalan så är det nog både en och annan som tänker att "blir det ändå så mycket pengar så kan jag lika gärna lägga till lite extra och gå upp ett snäpp". En svår balans att gå för sådana märken.
 
Tillbaka
Topp