• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!
Vill någon ge input på pris etc om detta är ett bra köp? Tänker även hemsidan om någon har erfarenhet

En sådan från 2020 hittar du här för 27-30 dvs nedåt 10k under. Privatköp så förstås inga garantier men du kan liksom betala en helservice och mer för den prisskillnaden. Uret ger 1 års garanti vilket kan kännas tryggt men den lär ändå kräva en helservice vad det lider.

Tropisk natt i Göteborg 😍🌞

1000005301.jpg

Hey guys!

I recently picked up a Tudor BB58 blue and I'm looking to add an aftermarket steel bracelet (considering Uncle Straps, Forstner, or Strapcode).

Does anyone have good recommendations for stores/retailers based in Sweden or within the EU to avoid heavy customs fees?
Any photos or experiences with aftermarket bracelets on the BB58 are super appreciated! :)

Hey guys!

I recently picked up a Tudor BB58 blue and I'm looking to add an aftermarket steel bracelet (considering Uncle Straps, Forstner, or Strapcode).

Does anyone have good recommendations for stores/retailers based in Sweden or within the EU to avoid heavy customs fees?
Any photos or experiences with aftermarket bracelets on the BB58 are super appreciated! :)
No retail for Uncle or Forstner within EU. I wouldn't say that customs fees are that heavy. €3 for items up to €150. Of course add swedish moms (VAT) 25%.
Read more here

Någon mer än jag som reagerade på detta i nyhetsbrevet från Nymans?

Lämna gärna klockan i bagen vid aktiviteter som golf eller tennis, särskilt om den har ett automatiskt urverk. Starka stötar - som vid bollträffar - kan påverka mekaniken negativt. Även mountainbike, elsparkcykel över kullersten och liknande ger upprepade stötar som klockan inte mår bra av. Är du osäker? Ta av dig klockan.

Typ: Använd helst inte klockan alls.

Min BB monokrom sitter på handleden hela tiden – löpning, dusch och vardagsaktiviteter som de nämner i brevet. Om amerikanska specialstyrkor kunde strida i den vietnamesiska djungeln med sina Submariners borde jag väl kunna cykla över kullersten?

Min BB monokrom sitter på handleden hela tiden – löpning, dusch och vardagsaktiviteter som de nämner i brevet. Om amerikanska specialstyrkor kunde strida i den vietnamesiska djungeln med sina Submariners borde jag väl kunna cykla över kullersten?
Det är väl bara vi klocknördar/klockromantiker som inbillar oss att Rolex och andra lyxmärken fortfarande skulle vara toolklockor. De är smycken och statussymboler, inget annat.

Den här j*veln har varit med mig i 7 år. Den har varit med när jag mekat bilar och glömt ta av mig den (och dränkts i olja) och nyss fick den bada flera ggr Atlanten. Den är från 2016, köptes på KS som head only 2019, åkte raka vägen in för garantireparation när datumet började strula och jag är riktigt less på den men jag tror att den får hänga med så länge jag hänger med.

1000023600.jpg

Det är väl bara vi klocknördar/klockromantiker som inbillar oss att Rolex och andra lyxmärken fortfarande skulle vara toolklockor. De är smycken och statussymboler, inget annat.
Men de skrämmer ju i väg folk till smartwatchs. Rekommendationerna är väl både onödiga och ostrategiska. Hade gillat om de skrev ”bada! golfa! använd klockan!”

No retail for Uncle or Forstner within EU. I wouldn't say that customs fees are that heavy. €3 for items up to €150. Of course add swedish moms (VAT) 25%.
Read more here
Thank you :) do we have any similar vendors in sweden that sell bracelet for BB58 :)

Det här är ett helt rimligt råd. Mekaniska klockor hatar golf, tennis och ännu mer gräsklippning eller cykling. Vad vill du, den är mekanisk inuti, och grova skakningar kommer att göra den till en enda röra. Jag pratade med klocktillverkare, de säger att vissa aktiviteter kommer att förstöra din klocka på väldigt kort tid. Det är ett bra råd och det är inget fel med det. Om du ignorerar det är det också okej. Men åtminstone vet du varför du plötsligt stirrar på en 10 000-kronorssedel.

Alternativt är oroliga att duscha eller bada med en dykarklocka medan den äldre generationen gör allt med sin omega/Certina i guld och det mesta går bra 🙈 (säger väll iof en del om äldre klockors kvalité)

Generell okunnighet från branchen skulle jag säga. Kroppen dämpar allt sånt där, om inte så hade alla varit döda med brutna skelett mm.
Så bry dig inte om det.

Ta inte av dig klockan innan du ska duscha, det ökar risken att den åker i golvet och går sönder. Har hänt mig två gånger. Något annat som gjort att klocka ska servas har aldrig hänt.

Senast ändrad:

Tyckte inte det var så konstigt, skulle inte använda en Tudor för 30k+ eller något annat i den prisklassen vid säg tennis eller cykling. Brukar köra G-shock vid fysiska aktiviteter. Som @Nopplis nämner ser jag personligen dyrare klockor som smycken/accessoarer medan G-shock/aktivitetsband är toolklockor för mig.

Generell okunnighet från branchen skulle jag säga. Kroppen dämpar allt sånt där, om inte så hade alla varit döda med brutna skelett mm.
Så bry dig inte om det.

Ta inte av dig klockan innan du ska duscha, det ökar risken att den åker i golvet och går sönder. Har hänt mig två gånger. Något annat som gjort att klocka ska servas har aldrig hänt.
Exakt så. Om de ska varna för något borde det vara att lägga klockan på nattduksbordet på kvällen.

Exakt så. Om de ska varna för något borde det vara att lägga klockan på nattduksbordet på kvällen.
De kan ju varna kunder generellt med en skylt på dörren ”här säljs känsliga produkter under felaktiga premisser till ockerpriser”. Det skulle vara helt ok.

Tudors ”Born to Dare” kan ju knappast kombineras med ”ta det försiktigt med våra supersuperkänsliga grejer”

Tyckte inte det var så konstigt, skulle inte använda en Tudor för 30k+ eller något annat i den prisklassen vid säg tennis eller cykling. Brukar köra G-shock vid fysiska aktiviteter. Som @Nopplis nämner ser jag personligen dyrare klockor som smycken/accessoarer medan G-shock/aktivitetsband är toolklockor för mig.
Jag använde en manuell Enicar Star Jewels i hela mitt tonårsliv, från jag var 12-13 tills jag var 22 och köpte en Certina quartz. Jag minns inga problem med den, köpte inte Certinan för att den slutade funka utan för att quartz var häftigt, gick exakt och att jag plötsligt ville ha en. Fatta vad den där Enicaren var med om! Den hade t o m plexiglas som var intakt om än givetvis väldigt repigt.

Idag tvekar folk en Speedy Pro för att hesaliten kan krackelera och man kan inte cykla med sin Tudor :oops: Eller var det bättre förr? Enicar hade ju Incabloc.

Senast ändrad:
De kan ju varna kunder generellt med en skylt på dörren ”här säljs känsliga produkter under felaktiga premisser till ockerpriser”. Det skulle vara helt ok.

Tudors ”Born to Dare” kan ju knappast kombineras med ”ta det försiktigt med våra supersuperkänsliga grejer”
Precis. Som klockentusiast tycker jag att man ska erkänna att man pysslar med någonting dyrt och onödigt och bara embrace it. Använd dina svindyra leksaker tills de går sönder, liksom. Det är själva poängen.

Tillbaka
Topp