• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tudortråden

Behöver lite input gällande nästa köp som eventuellt kan bli en Tudor. Tanken har varit att köpa en dykare att rotera min Mark XX (med grön tavla) med. Kikar på bl.a. en Pelagos 42 (både svart och blå) eller en BB41 Monochrome. Frågan är då dels hur jag ska tänka när den ska rotera med en Mark XX, som ändå är lite mer blingig, om det då är mer värt att köra på en Pelagos som är mer åt tool-hållet? Eller om jag ska satsa på monochromen som kanske är mer allround men inte lika toolig.

Sen är nästa fråga, om jag kör på en Pelagos borde jag köra på den svarta då den är mer allround och kanske passar mer året om? Eller är den blå roligare, även om den kanske är mer en sommarklocka? Provade även P39 men tyckte den kändes lite för liten, speciellt när den ska rotera med Mark XX som är 40mm.

Kan inte bestämma mig så tar gärna emot input och åsikter.

Bilder på när jag provade Pelagosen nyligen:

IMG_2740.webp

IMG_2742.webp

Du har ju fått lite input redan men jag kan ändå delge min åsikt i att jag tycker P39 ser bättre ut på din handled än de större. Jag är väl iofs av åsikten att en mindre klocka i de flesta scenarier ser bättre ut än en större. Men i det här fallet skulle jag tippa på att jag hade föredragit P39 upp till nånstans 20cm handled. Monochromen å andra sidan är en väldigt trevlig och mer allround klocka.

Landar du i Pelagos så är åtminstone min röst P39 så jag tycker du ska åka o testa en gång till isf ;) Slutligen så ska du ju såklart gå på storleken som du tycker känns bäst och sitter snyggast 👍🏼

Jag borde aldrig svara på sådana här trådar för jag älskar ju blått. Så. Ja. Blå. Svart om du vill ha ngt mer subtilt eftersom din gröna IWC är rätt skrikig. Om än skitsnygg.
Jag tycker den blå är riktigt snygg, en av de snyggare blå jag vet. Men undrar hur rolig den kommer vara på vintern, till sommaren kommer jag önska att jag köpte den dock. Sen hatar tyvärr frun blå klockor…

Personligen föredrar jag stål framför titan, gillar att det både är lite ljusare nyans på stål men också att Tudors grade 2 titan på Pelagos repas lätt. I vanliga fall hade jag sagt kör på blå, men då du redan har en grön Mark XX hade jag kört en svart dykare som funkar till allt. Just BB 41 monochrome är den snyggaste dykaren i Tudors katalog enligt mig, hade jag haft handlederna för den hade jag ägt den. Men om du måste köra Pelagos så tycker jag du ska satsa på den svarta, den är mer stilren.

PS. Finns en schyst monochrome (3 länk) på tratten just nu som jag tror säljs av en handlare till rimligt pris.

Jag är partisk givetvis men tycker BB41:an vinner denna kampen. Däremot bör du kanske testa den på armen (om du inte redan gjort det) för jag tycker den bärs mindre än de 41mm den specas som, om du nu vill ha nåt som känns större än din fullkomligt lysande Mark XX dvs.
Bild på min för kontext
IMG_3076.webp
Ja men kanske lutar åt en BB41 då… Om det blir en Tudor. Kollar även på en Omega SMPc och en Breitling Superocean förra generationen. Alla dessa val… Tack för tipset med Tradera iaf, den var helt klart intressant.

Du har ju fått lite input redan men jag kan ändå delge min åsikt i att jag tycker P39 ser bättre ut på din handled än de större. Jag är väl iofs av åsikten att en mindre klocka i de flesta scenarier ser bättre ut än en större. Men i det här fallet skulle jag tippa på att jag hade föredragit P39 upp till nånstans 20cm handled. Monochromen å andra sidan är en väldigt trevlig och mer allround klocka.

Landar du i Pelagos så är åtminstone min röst P39 så jag tycker du ska åka o testa en gång till isf ;) Slutligen så ska du ju såklart gå på storleken som du tycker känns bäst och sitter snyggast 👍🏼
Ja på bild tycker jag P39 är riktigt snygg. Men kändes tyvärr för liten IRL, men man kanske vänjer sig.

Bild från när jag provade P39
IMG_2738.webp

Man vänjer sig. Dessutom är det rätt skönt med mindre klockor ibland. Jag är iofs först att erkänna att jag inte har något mindre än 39mm och den försöker jag ju bli av med nu. 😂
Ja man vänjer sig absolut, men det beror lite på vad man i övrigt roterar med (eller om det är ens enda klocka). Jag har bara klockor mellan 40-44mm så tror att 39 alltid skulle kännas liten. Var så med min Explorer 36mm jag hade tyvärr

Man vänjer sig. Dessutom är det rätt skönt med mindre klockor ibland. Jag är iofs först att erkänna att jag inte har något mindre än 39mm och den försöker jag ju bli av med nu. 😂
Sen upplever jag att BB58 burgundy tex ”känns” större än P39, upplevelsen kan ju skilja en del åt mellan olika 39’or tex

Ja man vänjer sig absolut, men det beror lite på vad man i övrigt roterar med (eller om det är ens enda klocka). Jag har bara klockor mellan 40-44mm så tror att 39 alltid skulle kännas liten. Var så med min Explorer 36mm jag hade tyvärr
36mm är dock väldigt litet om man har 44mm klockor att rotera mellan. Jag tycker min Navitimer är gigantisk när jag byter från en 40mm till den. Nu är den iofs inte någon pytteklocka generellt med sina 20cm höjd och 460cm diameter.

36mm är dock väldigt litet om man har 44mm klockor att rotera mellan. Jag tycker min Navitimer är gigantisk när jag byter från en 40mm till den. Nu är den iofs inte någon pytteklocka generellt med sina 20cm höjd och 460cm diameter.
Ja och jag tycker alltså inte att 36 eller 39mm egentligen är små klockor, eller för små för mig, som har typ 18,5cm handled. Mer bara att som du är inne på, beroende på var man i övrigt roterar med så kan de ”kännas” små i jämförelse. En rotation på en Explorer 36 och en P39 hade nog varit väldigt trevlig

Jag gick från 44mm till 41mm till 39mm till 36mm men slutade till sist på 37mm (Tudor BB54). Provade en 44mm för en tid sedan. Kändes inte som ”precence” utan som en moraklocka på armen. Men såklart, det har lite att göra med mina spagetti handleder att göra 🤪
Men BB54 känns större än en WT36, helt klart. 1mm borde inte kännas överhuvudtaget. Lustigt vad designen påverkar.

Ja och jag tycker alltså inte att 36 eller 39mm egentligen är små klockor, eller för små för mig, som har typ 18,5cm handled. Mer bara att som du är inne på, beroende på var man i övrigt roterar med så kan de ”kännas” små i jämförelse. En rotation på en Explorer 36 och en P39 hade nog varit väldigt trevlig
Gå på känslan. Blir oftast bäst 🙂 Nu är inte BB58 en Pelagos. Men 58an i 39 mm bärs/känns väldigt nära femsiffrig sub i 40 mm. Tänker om du jämför med din tidigare SD.
IMG_7056.webp

Själv är jag jäkligt nyfiken på en BB54 nu. Får se vad som händer framöver 🫣

Jag tycker inte bredden påverkar lika mycket som höjden. En tunn 44mm känns mer som en tjock 41mm. Om jag jämför mellan min Colt t.ex. och BB41 GMT. Känns väldigt snarlika trots stor skillnad i storlek.

IMG_4510.webp

Det finns få gånger i livet då man får möjligheten att skapa något unikt och helt eget.

Något som handlar om arv, historia och tradition. Något som skapas tillsammans, delas med sina 30 bröder och dessutom skrivs in och förevigas i Tudors historieböcker och arkiv.

Efter ungefär 1,5 års arbete kan jag nu äntligen visa resultatet av ett projekt som jag är otroligt stolt över.

Tillsammans med Sällskapet har jag varit med och skapat en helt unik Tudorklocka – från idé och design till den färdiga klockan. Ett projekt där detaljerna, historien och framför allt det gemensamma har varit minst lika viktiga som själva klockan.
Stort tack till Nymans Ur som varit med i hela processen och hjälpt vår 226 års historiska organisation att få till det här samarbetet.
IMG_4532.webp

Det här är något vi 30 bröder kommer att bära med oss länge.

Fler bilder och en djupare presentation av projektet, historien bakom klockan och processen tillsammans med Rolex/Tudor kommer förhoppningsvis längre fram – kanske i form av ett riktigt fotomontage och en längre artikel.

Men tills dess…

For now, candy for the nerds. ⌚️
IMG_4530.webp
IMG_4531.webp
IMG_4538.webp
"en helt unik Tudorklocka – från idé och design till den färdiga klockan."

Kul! Men vad skiljer originalet förutom gravyren och texten på tavlan?

Det jag gillar med den här 34mm är just storleken ett stort plus var också att den är inte många mm tunnare en tex datejusten men man märker stor skillnad på armen att den är tunnare, känns skönare och ser bättre ut i mitt tycke.

IMG_6991.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp