• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tusenö - Windseeker

Tusenö Watches

Företag
Forumsponsor
Hej KS,

Under de senaste två åren har vi jobbat med att ta fram den, i våra ögon, optimala ”vardagsklockan” som vi har valt att kalla Windseeker. Vi har fokuserat på att skapa en lättburen, tunn och stilren klocka.

Diameter: 39mm
Tjocklek: 10,5mm
Lug to lug: 47mm
Mellan bandhornen: 20mm

Urtavlan är utan tvekan stjärnan i Windseeker och kommer i 3 olika utföranden. Det första man noterar i urtavlan är de böjda linjerna som går vertikalt genom urtavlan. Inspirationen till detta kom från det böjda teakdäcket som ofta hittas i, främst äldre, segelbåtar.

För att än mer väcka urtavlan till liv valde vi att dela upp urtavlan i två delar. Den inre delen har en ”sunburst-finish” samt de böjda linjerna, medan den yttre delen av urtavlan, där minutmarkeringarna huserar, har en blästrad yta vilket ger en snygg dynamik i urtavlan.

För att addera lite sportighet har vi valt att bryta av med en accentfärg i modellnamn samt toppen av sekundvisaren. I den blå och svarta modellen hittar du en klargul accentfärg, i den silvriga modellen en elektriskt blå.

De applicerade indexmarkeringarna är komplicerade med fasade kanter och en mix mellan polerade och borstade ytor, vilket ger ett fint ljusspel. Både indexmarkeringar samt visare är fyllda med BGW9 SuperLumiNova.

Länken känns igen från Shellback, men nu med polerade sidor samt fasningar och framförallt med ett dolt fjärilslås vilket passar fint med den tunna profil. Detta gör att länken blir än mer bekväm än tidigare och smiter väldigt fint runt handleden tack vare de individuellt artikulerande länkbitarna. Givetvis är ”quick change” funktionen i länken kvar, vilket gör att det går snabbt och smärtfritt att byta armband utan verktyg.
Vill även passa på att säga att Windseeker både är skön och väldigt snygg på läder/mockaband!

För att kunna hålla profilen så tunn som möjligt har vi valt ett platt safirglas (både på fram och baksidan) med inre AR-beläggning.

Boetten har polerade sidor samt fasade kanter som löper längs bandhornen, med borstade ovansidor. Även den fasta bezeln har även den en mix mellan polerade och borstade ytor. På insidan av bezeln hittar man en numrerad, lasergraverad rehaut.

Vi valde denna gången ett Sellita SW200-1 urverk då gångreserven nu har uppdaterats från tidigare 38 timmar till 41 timmar. Överlag ett väldigt solitt urverk som är enkelt att underhålla.

Klockorna håller just nu på att gå igenom de sista testerna i Schweiz, för att snart skickas till oss i Sverige. Försäljningen startar den 16 februari med ett mer förmånligt pris första dagen. Leveranser kommer påbörjas direkt.

Lite mer information och bilder på klockan finns att hitta HÄR, vi kommer uppdatera hemsidan kontinuerligt fram till lanseringen.

Priset ligger på 7495kr första dagen, efter det 7995kr.

Svarar gärna på frågor, tankar och input!

Obs bilderna är tagna prototyper under diverse olika stadier, vissa mindre ändringar kan ha skett sedan dess.

//Johan

Bilagor

• Windseeker-1.jpg
    Windseeker-1.jpg
    602.2 KB · Visningar: 115
  • Windseeker-1-3.jpg
    Windseeker-1-3.jpg
    603.4 KB · Visningar: 93
  • Windseeker-1-2.jpg
    Windseeker-1-2.jpg
    623.8 KB · Visningar: 85
  • Windseeker-1-4.jpg
    Windseeker-1-4.jpg
    455.6 KB · Visningar: 92
  • Windseeker-1-5.jpg
    Windseeker-1-5.jpg
    621.6 KB · Visningar: 93
  • Windseeker-1-6.jpg
    Windseeker-1-6.jpg
    407.3 KB · Visningar: 106
  • IMG_1228.jpg
    IMG_1228.jpg
    373.7 KB · Visningar: 127
  • IMG_0778.jpg
    IMG_0778.jpg
    238.4 KB · Visningar: 111
  • IMG_0776.jpg
    IMG_0776.jpg
    233.4 KB · Visningar: 121
  • IMG_0774.jpg
    IMG_0774.jpg
    233 KB · Visningar: 112
Riktigt trevlig klocka!

Kul att ni valde SW200!

Ska bli spännande att se bilder på denna tavlan i solljus. Är egentligen inget stort fan av sunburst men jag tror det kan bli riktigt häftigt på denna tavlan😃

Har länken några snabbjusteringar?

Min favorit är den blå med gul sekundvisare😍

Håller med föregående talare om att favoriten är den blå :)
Vill också gärna veta om länken har snabbjustering då det är ett måste för min del.
Gissar dock att den inte har det utifrån fjärilslåset.

Blå och svart känns som mina favoriter här.
Något jag tänkte på där bilderna var mer zoomade på tavlan är att texterna och områdena känns lite påklistrade eller hur man bäst uttrycket det.
Jag gillar den gula sekundvisaren.
👍

bra jobbat 👍 hur många halvlänkar kommer det att finnas på länken (då jag förmodar det är ett vanligt fjärilslås utan microjustering)

Hallå gänget!
Tack för feedback och frågor :)

Spännet är som ni noterade ett "vanligt" gömt fjärilslås då vi fokuserade på att få en tunn och slimmad profil i Windseeker. Det blir alltid en avvägning mellan funktion och design som kan vara svår när man måste ta beslutet, många olika viljor hos klockfantaster! Vi har inga halvlänkar i dagsläget, vi funderar dock på att ta fram detta och erbjuda framöver. Däremot så är länkarna i sig förhållandevis korta, så vi har själva inte haft några problem att få till en bra passform.
Vi jobbar även parallellt med ett nytt spänne som är både lite nättare och har snabbjustering inkluderat. Detta kommer passa till både Shellback och Windseeker framöver.

@MrIzoard Angånde text på tavlan så är dessa applicerade genom "pad-printing" i omgångar, vilket ger ett lite konvext utseende under lupp. Med ögat ser det dock platt ut.

//Johan

Ruskigt snygga! Gillar speciellt den graverade rehauten, känns väl rätt unikt med minutmarkeringar på det viset?
Några planer på en nodate-variant? Bild på baksidan?

Ruskigt snygga! Gillar speciellt den graverade rehauten, känns väl rätt unikt med minutmarkeringar på det viset?
Några planer på en nodate-variant? Bild på baksidan?
Kul att du gillar den! Vågar inte säga att något är unikt när det kommer till klockor, finns säkerligen många andra med den typen av markering, men inget jag kan komma på på rak arm. Inga planer på no-date för tillfället. Överlag är det alltid högre tryck på datum än utan och vi hade inte möjligheten att ta fram både delar denna gång, då vi inte använder oss av en "pre-order".
Är på resande fot för tillfället utan tillgång till bildbanken, men jag tror det skall finnas både på hemsidan och instagram om du vill kika på baksidan.

//Johan

Tycker också den är riktigt snygg, är ute efter en mer dressad klocka och den faller ju iallafall i mitt tycke nästan under den kategorin. För mig är det den i silver som är mest intressant, om den som på vissa bilder nästan är vit vilket skulle tilltala mig. Färger på bilder är ju alltid lite svårt att återge, men vad tycker du Johan, i vanligt dagsljus går den åt vitt?

Tycker också den är riktigt snygg, är ute efter en mer dressad klocka och den faller ju iallafall i mitt tycke nästan under den kategorin. För mig är det den i silver som är mest intressant, om den som på vissa bilder nästan är vit vilket skulle tilltala mig. Färger på bilder är ju alltid lite svårt att återge, men vad tycker du Johan, i vanligt dagsljus går den åt vitt?
Måste också tillägga att det är trevligt att ni har viklås/spännen på en del av era läderband! Ett brunt i läder eller mocka skulle göra sig fint på den i silver👌

Kul att du gillar den! Vågar inte säga att något är unikt när det kommer till klockor, finns säkerligen många andra med den typen av markering, men inget jag kan komma på på rak arm. Inga planer på no-date för tillfället. Överlag är det alltid högre tryck på datum än utan och vi hade inte möjligheten att ta fram både delar denna gång, då vi inte använder oss av en "pre-order".
Är på resande fot för tillfället utan tillgång till bildbanken, men jag tror det skall finnas både på hemsidan och instagram om du vill kika på baksidan.

//Johan
Tack för svar! Spanat insta nu, ser bra ut! Kommer rotorn dekoreras?

Jag tycker absolut att WS har känslan av en dressad klocka. Framförallt då den är relativt tunn. På läder/mocka är den riktigt stilig. Sitter fint under manschetten både på länk och annat band.
Silver är svårdefinierad även i verkligheten. Skiftar mycket, men jag skulle nog inte säga att den går åt det vita hållet, utan mer ljust silver. Den här korta videon visar hyggligt bra hur jag tycker den ser ut i ljus. Väldigt olik något vi tidigare gjort. Det är den varianten som används nästan uteslutande av Alexander (andra halvan i Tusenö).

Tack för svar! Spanat insta nu, ser bra ut! Kommer rotorn dekoreras?
Nej, det blir ingen dekorering av rotor denna gång. Relativt liten batch plus att det blev förseningar från Sellita gjorde att vi valde att köra ett odekorerat för att kunna hålla både ursprunglig tidsplan och prisbild hyfsat.

Kan väl säga som så att en blå Windseeker är tillagd i listan över kommande klockinköp! 🤩
Min favorit! Den blå/grå färgen uppstod faktiskt ur ett produktionsfel. Skulle egentligen vara en mycket ljusare, nästan klarblå urtavla, men när vi såg denna så föll vi pladask :)

//Johan

Ja du har nog rätt att det är mest silver i urtavlan men är det som på videon är den åt det ljusa hållet och det funkar. Bara den inte är som på första bilden av alla tre på er hemsida!

Senast ändrad:
Mycket fin klocka! Jag har gått i tankarna att skaffa en Aqua Terra. Nu finns det en utmanare som kan förändra mina planer. Det följer inte med andra straps med quick change såsom till Shellback?

Kom på en fråga till, är den sk. Bi-directional? Redigerade mitt förra inlägg som du hann svara på så den missades nog. För mig är det som sagt viktigt att den inte upplevs för grå som på första bilden där alla tre visas på eran hemsida.

Senast ändrad:
Snygg tycker jag! Kul att ni börjat göra klockor med lite högre "verkshöjd" :)
Tusen tack! Det har alltid varit vår riktning, men med små medel får det ta lite tid. Vi kommer alltid sträva efter att utvecklas och bli ännu bättre, detta är bara början :)

Mycket fin klocka! Jag har gått i tankarna att skaffa en Aqua Terra. Nu finns det en utmanare som kan förändra mina planer. Det följer inte med andra straps med quick change såsom till Shellback?
Roligt att höra! Nej, denna gången följer inga extra band med. Vi jobbar lite med att få fram nya mocka och läderband från en ny partner. Hoppas det kommer under året. Men 20mm mellan bandhornen, väldigt enkelt att hitta passande armband!

Kom på en fråga till, är den sk. Bi-directional? Redigerade mitt förra inlägg som du hann svara på så den missades nog. För mig är det som sagt viktigt att den inte upplevs för grå som på första bilden där alla tre visas på eran hemsida.
Nu kanske det är jag som missuppfattar din fråga, men bezeln är alltså fast här, den roterar inte. Alltid svårt att säga hur en urtavla upplevs, men den är ljusare än boetten. Skulle säga ljust silverfärgad. Skiftar beroende på hur ljuset träffar urtavlan, men den är inte grå. Istället för att kolla renderingarna i toppen, skrolla ner till bilderna, så får du lite bättre känsla av hur urtavlan ser ut och beter sig i olika ljusförhållanden.

//Johan

• Like
Reactions: NRE
Tusen tack! Det har alltid varit vår riktning, men med små medel får det ta lite tid. Vi kommer alltid sträva efter att utvecklas och bli ännu bättre, detta är bara början :)

Roligt att höra! Nej, denna gången följer inga extra band med. Vi jobbar lite med att få fram nya mocka och läderband från en ny partner. Hoppas det kommer under året. Men 20mm mellan bandhornen, väldigt enkelt att hitta passande armband!

Nu kanske det är jag som missuppfattar din fråga, men bezeln är alltså fast här, den roterar inte. Alltid svårt att säga hur en urtavla upplevs, men den är ljusare än boetten. Skulle säga ljust silverfärgad. Skiftar beroende på hur ljuset träffar urtavlan, men den är inte grå. Istället för att kolla renderingarna i toppen, skrolla ner till bilderna, så får du lite bättre känsla av hur urtavlan ser ut och beter sig i olika ljusförhållanden.

//Johan
Det jag menar med bi-direktional är om rotorn som ger klockan sin energi verkar åt både med- och motsols? Ursäkta kanske är det jag som snappat upp ett engelskt uttryck som är felaktigt. Men det är min fråga. Att bezeln är fast är jag med på! Sen så är det väl så att färger på bild alltid är lite svåra att beskriva.

Nej, det blir ingen dekorering av rotor denna gång. Relativt liten batch plus att det blev förseningar från Sellita gjorde att vi valde att köra ett odekorerat för att kunna hålla både ursprunglig tidsplan och prisbild hyfsat.
Hoppas på att den blir en hit och ni kan skruva lite på detaljerna i kommande upplagor! En dekorerad rotor vore ju riktigt trevligt med glasbaksida, trots allt.
Ser potential för fler tavelfärger också. Känns som det finns ett rätt litet utbud med den här typen av vardagsklocka/klassisk sportstål i prissegmentet, och då är många av alternativen 40+ mm. Är väl ungefär Seiko Alpinist som är alternativet, möjligtvis nån Tissot, kanske. Sen måste man ju kliva upp bortemot dubbla priset för CW och Sinn mfl.
Lycka till!

Det jag menar med bi-direktional är om rotorn som ger klockan sin energi verkar åt både med- och motsols? Ursäkta kanske är det jag som snappat upp ett engelskt uttryck som är felaktigt. Men det är min fråga. Att bezeln är fast är jag med på! Sen så är det väl så att färger på bild alltid är lite svåra att beskriva.
Ok, då är jag med, yes Sellita SW200 roterar år båda håll. Ja precis, silver är lite extra svår att förklara, som sagt bäst är nog att kika på lite bilder för att få en så nära bild av den verkliga färgen som möjligt.

Riktigt fina!
Den silvriga är min favorit!

Jag siktar på att komma förbi erat showroom någon dag här och kikar på den live om ni har den hos er.
Kul! Vi är borta från showroomet hela denna vecka samt även troligen stora delar av nästa då vi genomför slutliga kontroller i Göteborg. Kanske kan ta emot dig på onsdagen, men annars är det mer säkert under vecka 8 :)

Riktigt sugen på en blå, om man beställer en på "LAUNCH DAY" när skickas den då?
Kul att höra! Vi kommer börja skicka antingen redan på fredag 17:e eller måndag 20:e så det är snabba puckar denna gången. Klockorna skickas sedan i turordning efter köp.

Har för mig att jag läste att er garanti på ny-releaser bara är ett år! Stämmer det?
Nej, 24 månaders garanti är det som gäller.

Hoppas på att den blir en hit och ni kan skruva lite på detaljerna i kommande upplagor! En dekorerad rotor vore ju riktigt trevligt med glasbaksida, trots allt.
Ser potential för fler tavelfärger också. Känns som det finns ett rätt litet utbud med den här typen av vardagsklocka/klassisk sportstål i prissegmentet, och då är många av alternativen 40+ mm. Är väl ungefär Seiko Alpinist som är alternativet, möjligtvis nån Tissot, kanske. Sen måste man ju kliva upp bortemot dubbla priset för CW och Sinn mfl.
Lycka till!
Absolut, ser vi att det finns ett bra intresse för modellen så kommer vi producera igen, troligen som en pre-order då och mycket möjligt med fler färger. Tycker precis som du säger att utbudet för den här typen av klockor är betydligt "sämre" än exempelvis dykare.

Tack. Ja jag upptäckte det sedan att de andra fanns tillgängliga. Det var tydligen fler än jag som tyckte att den blå var finast. Kanske inte så oväntat. Det är bara att vänta på en andra omgång då eller kolla köp/sälj framöver😉
Ja de blåa gick väldigt fort igår! Vi hoppas kunna få in ett litet lager med blå klockor igen inom ett par månader, men vi snackar bara ett tiotal och det är redan många på restock-listan, troligen kommer även dem vara populära. Svårare att förutse efterfrågan när vi producerar utan pre-order :)

Tillbaka
Topp