• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tusen tack! – en retrospektiv reflektion

IMG_2027.JPG

Seikokronografer.JPG


Då har jag efter drygt två och ett halvt års medlemskap på Klocksnack till sist kommit upp i jämna 1000 inlägg. Det finns egentligen inget som är särskilt storartat eller firarvärt i det. Om jag skulle fortsätta i samma takt kommer det att ta mig nästan 96 år att tangera ”forumgiganten” Yonsson’s nuvarande dryga 37000 inlägg, vilket kanske säger en del om min låga aktivitetsnivå. Skriver därför mest detta inlägg för att få ett avslut på de första 1000, så jag kan göra som Kungen, "vända blad och gå vidare".

knug.JPG


Jag kommer inte ihåg exakt av vilken anledning jag först halkade in på Klocksnack (det var förstås klockrelaterat) men jag registrerade mig i stort sett omgående och en vecka senare gjorde jag mitt första inlägg här på forumet genom att posta en bild på en Junkers Bauhaus i ”Dagens klocka”-tråden. Det har sedan kommit att bli mest där jag har spenderat min tid på Klocksnack, med ett sedvanligt avbrott för @RicVin's fredagstråd samma veckodag, eftersom jag av tidsmässiga skäl tycker att det har varit en lagom nivå för mitt engagemang på forumet. Visst har jag gjort några inlägg i andra trådar men det är alltid Dagens-tråden som har varit min fasta punkt i tillvaron på Klocksnack. Att ta del av andras bilder på klockor, av olika märken och modell, att kunna bredda sin kunskap och själv få bidra med ett och annat foto har varit drivkraften för mig och det som har fått mig att stanna kvar som aktiv medlem. Tyvärr så har Dagens-tråden ur min synvinkel blivit sämre i sin strikta "Klocksnack 2.0"-utformning. Endast en (1) bild får numera läggas in och ingen text är längre tillåten utöver klockans modellnamn och/eller referens när man postar i tråden vilket gör att den dynamik som tidigare fanns där till stora delar har gått förlorad. Så också mitt intresse för tråden. Ingen behöver argumentera för eller emot mitt tyckande men jag hoppas i alla fall att tråden på sikt kan komma att återgå till att ha lite lösare tyglar än vad som nu är fallet. Jag tror faktiskt att det vore bra för forumet. Ett urval av egna bilder från den gamla hederliga Dagens-tråden nedan.

757.jpeg

Deepsea.JPG

seiko.jpeg

Skydiver.JPG

GMT.jpeg


Tre egna recensioner har jag trots det huvudsakliga hängandet i Dagens-tråden hunnit med. En för Sinn UX GSG9, en för Stowa Flieger Klassik Baumuster B och en för Seiko SUN065. Kul att fota, skriva och allmänt få tänka igenom lite mer noggrant vad man faktiskt tycker om sin klocka. Har nog haft fler recensioner på gång, men dom ligger halvfärdiga och vilande någonstans i bakhuvudet. I väntan på att inspirationen att skriva något tillräckligt intressant om respektive klockmodell förhoppningsvis skall infinna sig.

gsg9.JPG

Stowa.JPG

PADI.JPG


Tre är också det antal passarounder jag med stor glädje har deltagit i och med lite tur så har jag lyckats vinna två av de klockor jag har varit med och testat, en INOX och en Casio Gravitymaster. Den tredje passarounden pågår ännu så rent teoretisk har jag fortfarande en chans att också vinna den tredje klockan, en BOLM AUTOMATON.

INOX.jpeg

Gravitymaster.jpeg

BOLM.jpeg


Bäst under den här tiden på Klocksnack har varit möjligheten att möta och interagera med er andra KS:are, både här på forumet och i det verkliga livet. Jag tycker att det är riktigt kul med den stora spridningen av forumets medlemmar avseende ålder, yrke, bakgrund, bostadsort, klockintresse, klockinnehav o.s.v. Jag har haft förmånen att vara med på flera KS-tillställningar genom åren. Extravaganta releaseevents, förhandsvisningar på Kaplans, AW:s och GTG:er. Har bara gott att säga om dessa och om du som läser det här inlägget ännu inte har gjort det, och kanske rentav tvekat inför att delta i någon sådan aktivitet, så kan jag varmt rekommendera det. Du har egentligen allt att vinna och inget att förlora. Har än så länge enbart träffat på trevliga forummedlemmar. Roligast och mest udda i detta sammahang har förmodligen INOX-GTG:erna varit. Där har vi tre som vann varsin INOX efter passarounderna (jag, @jabla och @Urkvinnan) sammanstrålat på olika platser i landet, ätit och druckit gott samt ägnat oss åt diverse spektakel.

Treenighet.JPG

på.JPG

pang.JPG


Vill i detta jubileumsinlägg också tacka forumets skapare @Denke, @Ministern och @daviden. Utan er inga inlägg överhuvudtaget. @yonsson och @Molle får också en stor eloge för sina underhållande Baseltrådar, gruppköp och annan Seikorelaterad verksamhet. Vad vore väl (mitt) Klocksnack utan er? Lite är det avslutningsvis som om en alkoholist skulle tacka Systembolaget, men jag vill ända nämna forumsponsorerna Klockmaster Globen, @ERIKSON URHANDEL och @Sjöö Sandström i mycket positiva ordalag. Till övriga medlemmar jag har haft att göra med, ingen nämnd och ingen glömd, ett stort och varmt tack!

AN2.JPG

Prodiver.jpeg

IMG_2023.JPG


Förresten, jag har ju varit med i Klocksnackpodden också. Helt otroligt egentligen, med den begränsade kunskap jag besitter om klockor i jämförelse med många andra här på forumet. Inte behövde jag verifiera min bakgrund eller vem jag var heller, ni skulle bara veta vad jag egentligen sysslar med. Roligt var det i alla fall, särskilt med de uppskattande ord jag har fått efteråt. På bilden nedan är det Denke till vänster intervjuandes mig som är iförd flygoverall, och med Fedde i förgrunden till höger, som försöker lista ut hur man tar ut syd med hjälp av sin klocka. Det gör han nog fortfarande.

JERRING.JPG


Med en dagsfärsk bild på min Junkers Bauhaus, samma klocka jag en gång inledde postandet med, tackar jag avslutningsvis för den här tiden. Nu går jag in i en period med ett intensivt yrkesmässigt åtagande, såväl inom som utom rikets gränser. Kommer därför att hålla en låg profil ett tag framöver. Jag jobbar i alla fall träget vidare mot 2000 inlägg under den nuvarande regentens valspråk: ”För Sverige - i tiden”. Vi ses och hörs!

Bauhaus.JPG
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Grymt ritat, och trevliga bilder som vanligt när det kommer något från dig! Har dessutom fått träffa dig IRL, mycket trevligt och kul var den upplevelsen! Ser framemot några tusen inlägg till från din sida @Fliegerchronograph, men framför allt att vi stöter på varandra igen med lite trevligt klocksurr på någon mini Gtg framöver!

Mvh // Affe
 
Senast ändrad:

Bas

Diamant
Du är en av dom mest intressanta personligheterna på KS, älskar dina inlägg och bilder :)
Så grattis till 1000 fantastiska inlägg och hoppas på många tusen fler :)
Var försiktig var du än ska!!!
 
Senast ändrad:

P-vakten

Diamant
2-Faktor
Du lämnar alltid välformerade texter och postar bilder med högkvalitet och vältagna, du bidrar till det bättre på forumet. Stort tack för ditt bidrag @Fliegerchronograph och även jag ser emot nästa tråd när du skrapat ihop ytterligare 1000 kvalitativa inlägg!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Snyggt! Grattis!

Tyvärr så har Dagens-tråden ur min synvinkel blivit sämre i sin strikta "Klocksnack 2.0"-utformning. Endast en (1) bild får numera läggas in och ingen text är längre tillåten utöver klockans modellnamn och/eller referens när man postar i tråden vilket gör att den dynamik som tidigare fanns där i stora delar har gått förlorad. Så också mitt intresse för tråden. Ingen behöver argumentera för eller mot mitt tyckande men jag hoppas i alla fall att tråden på sikt kanske kan återgå till att ha lite lösare tyglar än vad som nu är fallet. Jag tror faktiskt det vore bra för forumet.

Även jag håller med om detta.
 

Husse

Pandion
Grattis till 1000 inlägg!
Detta innebär att vi övriga på KS har fått njuta av minst 1000 högkvalitativa, vackra och välkomponerade bilder!
Alltid en njutning att låta ögonen vila på dina foton!
Uppfattar dessutom dig som en vänlig person. Hoppas att jag, som @Affe, i framtiden kan säga att vi träffats!
Tänker inte, som Erik Bratts mor gjorde, rekommendera dig att flyga lågt och sakta!
Utan med samma lugn och vänlighet mot farkosten som du visat oss!
Var rädd om dig, flyg högt och fort! :)
Ser fram mot många fantastiska bilder och bra inlägg :heart:
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Grattis @Fliegerchronograph till de 1000 inläggen, där många är bland de bästa på KS, alltid lika inspirerande att läsa.;) Och bilderna, får en annan att skämmas över vad man åstadkommer.:D Alltid lika trevligt att träffas och snacka Sjöö Sandström eller Breitling eller flyg eller......ja, vad som helst. Om du inte flyger helt vilse så hoppas jag vi träffas snart igen. Även jag ser fram mot kommande 1000 inlägg.:)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis till 1k och ett intressant inlägg! Gillar dina bilder skarpt. Du har skapat ett eget uttryck som man känner igen direkt. Tycker också podavsnittet där du medverkade är det bästa hittills (möjligen kommer vintageavsnittet upp i samma nivå). Skulle gärna se fler inspel av dig i andra delar av forumet också framöver. Fly safe!
 

Swizz beat

Pandion
2-Faktor
Gratulerar till 1000 inlägg! Dina bilder är helt otroligt skarpa och det är ett rent nöje att ta del av dina kvalitetsinlägg! Ser fram emot många fler fantastiska bilder framöver på forumet :)
 

URsinne

Guld
2-Faktor
IMG_2027.JPG

Seikokronografer.JPG


Då har jag efter drygt två och ett halvt års medlemskap på Klocksnack till sist kommit upp i jämna 1000 inlägg. Det finns egentligen inget som är särskilt storartat eller firarvärt i det. Om jag skulle fortsätta i samma takt kommer det att ta mig nästan 96 år att tangera ”forumgiganten” Yonsson’s nuvarande dryga 37000 inlägg, vilket kanske säger en del om min låga aktivitetsnivå. Skriver därför mest detta inlägg för att få ett avslut på de första 1000, så jag kan göra som Kungen, "vända blad och gå vidare".

knug.JPG


Jag kommer inte ihåg exakt av vilken anledning jag först halkade in på Klocksnack (det var förstås klockrelaterat) men jag registrerade mig i stort sett omgående och en vecka senare gjorde jag mitt första inlägg här på forumet genom att posta en bild på en Junkers Bauhaus i ”Dagens klocka”-tråden. Det har sedan kommit att bli mest där jag har spenderat min tid på Klocksnack, med ett sedvanligt avbrott för @RicVin's fredagstråd samma veckodag, eftersom jag av tidsmässiga skäl tycker att det har varit en lagom nivå för mitt engagemang på forumet. Visst har jag gjort några inlägg i andra trådar men det är alltid Dagens-tråden som har varit min fasta punkt i tillvaron på Klocksnack. Att ta del av andras bilder på klockor, av olika märken och modell, att kunna bredda sin kunskap och själv få bidra med ett och annat foto har varit drivkraften för mig och det som har fått mig att stanna kvar som aktiv medlem. Tyvärr så har Dagens-tråden ur min synvinkel blivit sämre i sin strikta "Klocksnack 2.0"-utformning. Endast en (1) bild får numera läggas in och ingen text är längre tillåten utöver klockans modellnamn och/eller referens när man postar i tråden vilket gör att den dynamik som tidigare fanns där till stora delar har gått förlorad. Så också mitt intresse för tråden. Ingen behöver argumentera för eller mot mitt tyckande men jag hoppas i alla fall att tråden på sikt kan komma att återgå till att ha lite lösare tyglar än vad som nu är fallet. Jag tror faktiskt att det vore bra för forumet. Ett urval av egna bilder från den gamla Dagens-tråden nedan.

757.jpeg

Deepsea.JPG

seiko.jpeg

Skydiver.JPG

GMT.jpeg


Tre egna recensioner har jag trots det huvudsakliga hängandet i Dagens-tråden hunnit med. En för Sinn UX GSG9, en för Stowa Flieger Klassik Baumuster B och en för Seiko SUN065. Kul att fota, skriva och allmänt få tänka igenom lite mer noggrant vad man faktiskt tycker om sin klocka. Har nog haft fler recensioner på gång, men dom ligger halvfärdiga och vilande någonstans i bakhuvudet. I väntan på att inspirationen att skriva något tillräckligt intressant om respektive klockmodell förhoppningsvis skall infinna sig.

gsg9.JPG

Stowa.JPG

PADI.JPG


Tre är också det antal passarounder jag med stor glädje har deltagit i och med lite tur så har jag lyckats vinna två av de klockor jag har varit med och testat, en INOX och en Casio Gravitymaster. Den tredje passarounden pågår fortfarande så rent teoretisk har jag i alla fall fortfarande en chans att också vinna den tredje klockan, en BOLM AUTOMATON.

INOX.jpeg

Gravitymaster.jpeg

BOLM.jpeg


Bäst under den här tiden på Klocksnack har varit möjligheten att möta och interagera med er andra KS:are, både här på forumet och i det verkliga livet. Jag tycker att det är riktigt kul med den stora spridningen av forumets medlemmar avseende ålder, yrke, bakgrund, bostadsort, klockintresse, klockinnehav o.s.v. Jag har haft förmånen att vara med på flera KS-tillställningar genom åren. Extravaganta releaseevents, förhandsvisningar på Kaplans, AW:s och GTG:er. Har bara gott att säga om dessa och om du som läser det här inlägget ännu inte har gjort det, och kanske rentav tvekat inför att delta i någon sådan aktivitet, så kan jag varmt rekommendera det. Du har egentligen allt att vinna och inget att förlora. Har än så länge enbart träffat på trevliga forummedlemmar. Roligast och mest udda i detta sammahang har förmodligen INOX-GTG:erna varit. Där har vi tre som vann varsin INOX efter passarounderna (jag, @jabla och @Urkvinnan) sammanstrålat på olika platser i landet, ätit och druckit gott samt ägnat oss åt diverse spektakel.

Treenighet.JPG

på.JPG

pang.JPG


Vill i detta jubileumsinlägg också tacka forumets skapare @Denke, @Ministern och @daviden. Utan er inga inlägg överhuvudtaget. @yonsson och @Molle får också en stor eloge för sina underhållande Baseltrådar, gruppköp och annan Seikorelaterad verksamhet. Vad vore (mitt) Klocksnack utan er? Lite är det avslutningsvis som om en alkoholist skulle tacka Systembolaget, men jag vill ända nämna forumsponsorerna Klockmaster Globen, @ERIKSON URHANDEL och @Sjöö Sandström i mycket positiva ordalag. Till övriga medlemmar jag har haft att göra med, ingen nämnd och ingen glömd, ett stort och varmt tack!

AN2.JPG

Prodiver.jpeg

IMG_2023.JPG


Förresten, jag har ju varit med i Klocksnackpodden också. Helt otroligt egentligen, med den begränsade kunskap jag besitter om klockor i jämförelse med många andra här på forumet. Inte behövde jag verifiera min bakgrund eller vem jag var heller, ni skulle bara veta vad jag egentligen sysslar med. Roligt var det i alla fall, särskilt med de uppskattande ord jag har fått efteråt. På bilden nedan är det Denke till vänster intervjuandes mig som är iförd flygoverall, och med Fedde i förgrunden till höger, som försöker lista ut hur man tar ut syd med hjälp av sin klocka. Det gör han nog fortfarande.

JERRING.JPG


Med en dagsfärsk bild på min Junkers Bauhaus, samma klocka jag en gång inledde postandet med, tackar jag avslutningsvis för den här tiden. Nu går jag in i en period med ett intensivt yrkesmässigt åtagande, såväl inom som utom rikets gränser. Kommer därför att hålla en låg profil ett tag framöver. Jag jobbar i alla fall träget vidare mot 2000 inlägg under den nuvarande regentens valspråk: ”För Sverige - i tiden”. Vi ses och hörs!

Bauhaus.JPG
Bra bilder och intressanta recensioner. Ser gärna mer av dina alster.
 

jabla

Sarlacc
2-Faktor
Riktigt trevlig sammanställning och fantastiskt att få lära känna/träffa dig och många andra KS-medlemmar i verkliga livet. Många nya vänner man aldrig skulle träffat utan detta forum.
Ja hur sammanfattar man detta bättre än "KS-andan" som jag upplever som unik. :)
 

Chuck

Pandion
2-Faktor
Härligt inlägg och stort grattis till 1K!
Som en avhoppad mönstrare och petad från police academy har jag alltid avundats dina äventyrliga bilder i uniform miljö. Och kombon ihop med SINN gör att allting håller högsta kevlar klass!

Keep it mate! Cheers Chuck
 
Topp