• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultimata beatern?

ErikGBG

Audemars
Varför då? Äger själv en TT sub... Är väl i grunden dykare båda två.. Varför skulle din stål sub vara märkvärdigare än HC som allround dinka om man bara ser på att bägge funkar i de förhållandena. Utveckla gärna
För att jag hellre har en sub C både i terrängen och på fest. Om jag har 2 alternativ så är det jag väljer bort per definition inte ultimat. Då hade jag ju inte valt det andra.
 
SubC är i teorin en lika bra beater (eller bättre?) som Longines HQ eller någon annan stålklocka för den delen, men själva tanken med en riktig beater för mig är att man inte ska gråta blod om den går sönder eller försvinner...
Så jag har min SubC på för det mesta, men ska man gjuta plintar, eller köra med motorsågen och fälla träd på landet så tar jag något annat, inte för att jag inte tror att den pallar det men jag repar hellre sönder en klocka totalt som kostar ett par lax än en för +50lax
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Denna uppfyller de kriterier jag har på en grym beater. WR, ganska billig, tålig, kvarts (somnar inte, tål spö), lume, länk (lätt att få ren), smidig.
 

Owaysis

Cartier
Den perfekta beatern ska:

- Vara vattentät till minst 10ATM.
- Ha ett quartz urverk.
- Ha datumkomplikation, dagvisning är ett plus.
- Ha vridring
- Ordentlig lume.
- Se tillräckligt bra ut så att det går att ha den på jobbet utan att skämmas.
- Inte kosta allt för mycket (väldigt diffust krav), det ska inte göra något om den skadas.
- Analog tidvsining, G-shock i all ära men det känns som att ha en dator på handleden.

En Omega SMP quartz är ett väldigt bra val om man har en lite större budget.
 

Doncorleone

Cartier
Min Citizen Nighthawk har hittills presterat utomordentligt mot otäcka saker som jag önskar mina lite dyrare klockor ska behöva slippa, så för mig är den "ultimat".
 

Ale

Cartier
Skulle jag såklart skrivit. SBCM023, +-20 sekunder/år, 8 års batteritid, evighetskalender. Den gick ur produktion för några år sedan.
Suck, som alla andra intressanta japanska klockor. Släpps i tio ex utanför Japan, tillverkas två år och sen är man hänvisad till de 3-4 ex som kommer ut på andrahandsmarknaden till löjliga priser.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Suck, som alla andra intressanta japanska klockor. Släpps i tio ex utanför Japan, tillverkas två år och sen är man hänvisad till de 3-4 ex som kommer ut på andrahandsmarknaden till löjliga priser.
Hehe, denna är ju lite ovanlig eftersom den bara såldes i Asien, men att man måste leta lite är ju samtidigt en del av charmen. Hur kul är det att ha en lättköpt och vanligt förekommande klocka?
 
Topp