• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt

joh.jonsson

Panerai
Är nog en bra idé att ha grejjerna hängandes i vattnet om du skippar plastmuggen. Ligger det direkt på botten så blir det microrepor så det kan se blästrat ut!

Om botten på din tvätt är av metall dvs.. Som min är (från clasohlson, ovärderlig pryl!)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Är det verkligen nödvändigt?
Jag antar att du syftar på att man ska ha föremålen hängande (eller i en korg) i vätskan. Ja, nödvändigt. För att citera sidan jag länkade tidigare:
Never put the parts on the bottom of an ultrasonic tank. This is like putting your thumb on a speaker diaphragm in a radio. You will prevent the correct movement of the diaphragm [bottom or side of the tank] and interfere with the creation of ultrasonic energy.

Givet att generatorerna (transducers) sitter under botten förstås, men det är vanligast.
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske fel tråd, men handlar trots allt om ultraljudstvätt. Är det någon som vet om man kan besöka tex bergströms och få en länk tvättad? Förutsatt att kostnaden inte överstiger priset att köpa en ultraljudstvätt.
 

Hypotenus

Breitling
Hejsan, har läst genom hela tråden men kan fortfarande inte bestämma mig vilken ultraljudstvätt som passar bra för klockrengöring. Jag är nybörjare som förstår mig inte mycket på hur man ska tänka vid köp av första ultraljudstvätt för att rengöra komponenter i klockan. Den ska användas till hobbynivå för gamla mekaniska konstruktioner, som oftast kan vara i dålig skick. Det finns diverse ultraljudstvätt, men det jag har kollat på är classes, kjells, biltema samt en annan som syns i bilden. Vad är viktigt att tänka på ? Räcker det med 60W ? Märks det stor skillnad mellan billiga märken?

majoriteten av YouTubers använder sig av denna märke, är det just ”hot power 50W” som gör denna speciell? Funkar det lika bra med en från Kjell för 1000 kr med 165W och multipel program ?
Tacksam för all svar och input
 

Bilagor

  • EBB44CF0-505D-4558-A6F9-54FDB98DF1C1.png
    EBB44CF0-505D-4558-A6F9-54FDB98DF1C1.png
    246.3 KB · Visningar: 40
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Hejsan, har läst genom hela tråden men kan fortfarande inte bestämma mig vilken ultraljudstvätt som passar bra för klockrengöring. Jag är nybörjare som förstår mig inte mycket på hur man ska tänka vid köp av första ultraljudstvätt för att rengöra komponenter i klockan. Den ska användas till hobbynivå för gamla mekaniska konstruktioner, som oftast kan vara i dålig skick. Det finns diverse ultraljudstvätt, men det jag har kollat på är classes, kjells, biltema samt en annan som syns i bilden. Vad är viktigt att tänka på ? Räcker det med 60W ? Märks det stor skillnad mellan billiga märken?

majoriteten av YouTubers använder sig av denna märke, är det just ”hot power 50W” som gör denna speciell? Funkar det lika bra med en från Kjell för 1000 kr med 165W och multipel program ?
Tacksam för all svar och input
Använder du det på "hobbynivå" kan du nöja dig med en enkel variant. Hade inte köpt en kinesisk variant i alla fall. Testade att köpa en sån förut, lät förjäkligt och var något elfel på den så den löste ut jordfelsbrytaren i lägenheten.
Du blir nog nöjd av en från Kjell&Co.
 

Vinflaskan

Cartier
Nej, det skulle jag inte ha gjort.

jag fegade ur till slut och nöjde mig med att bara köra länkar och baklock.

Angående tvättat från classe/Kjell. Jag köpte den från Clas Ohlson igår som kostar 549 kr, är min första maskin så har inget att jämföra med. Men efter att ha kört lite grejer i den igår så måste jag säga att den funkar över förväntan. Vet inte hur bra den är för urverksdelar, men den funkar för länkar, boetter och baklock iaf.
 

Patek

Breitling
Jag köpte den här:
Är mycket nöjd. Har kört både länkar, boetter och urdelar med gott resultat.
Så vitt jag kan se är det samma som Mike har (My retro watches på YT)
Slog till på en likadan. Körde min sambos ring i 5 min med vatten och lite diskmedel, herregud vilken skillnad!

Innan:

B601BEF9-4B1C-4D20-92D5-6D59056F2CCB.jpeg


BB8904DC-8408-4CF3-9C10-EE792398A570.jpeg


Efter:

33A3BF06-5592-4258-861F-BF48AA3E0524.jpeg

AB71B99F-0DB5-4A2A-A791-2F1F27C4A9D9.jpeg
 

Watcheyes

Cartier
Har en Elma s10h nu, eventuellt vågar jag köra urdelar i den efter en första manuell rengöring. Det står på Elma röd flaskan att den är till för ultraljudstvätt, det är väl inga problem att hälla Elma röd direkt i badet? Tänkte om metallen i maskinen reagerar. Självklar fråga säkert.

Tänkte inte köra med separata glasburkar med Elma röd i som sedan läggs i badet.
 

Husse

Patek
Har en Elma s10h nu, eventuellt vågar jag köra urdelar i den efter en första manuell rengöring. Det står på Elma röd flaskan att den är till för ultraljudstvätt, det är väl inga problem att hälla Elma röd direkt i badet? Tänkte om metallen i maskinen reagerar. Självklar fråga säkert.

Tänkte inte köra med separata glasburkar med Elma röd i som sedan läggs i badet.
Vad är det för pH värde på vätskan?
Den är väl till för att tvätta metalldelar?
Då bör den vara bra på att lösa torkade oljor men låta metaller vara i fred?!
 

Watcheyes

Cartier
Tyckte denna tekniska manual från Citizen med bland annat cal 5204 var intressant gällande rengöring med ultraljud och vilken vätska de rekommenderar.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220731-123156_Office.jpg
    Screenshot_20220731-123156_Office.jpg
    156.5 KB · Visningar: 18
Topp