• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt

Magnus Ö-o

Cartier
Funkar fint. Tänk dock på att isopropanol är flyktigt så det ångar snabbt bort och man bör kanske inte sitta under eller i närheten av ångorna. Barnmatsburkar funkar fint. Balans och gånghake har ofta stenar som är fastsatta med shellac. Och shellac löses upp i isopropanol. Seiko däremot tror jag använder nåt annat för att fäösat stenarna men är lite osäker. För säkerhets skull tvätta dessa i kemisk ren bensin.
Ok tack för infon. Funkar kemiskt ren bensin till resten av delarna också eller behöver man bägge sorter?
 

rogart-63

Patek
Ok tack för infon. Funkar kemiskt ren bensin till resten av delarna också eller behöver man bägge sorter?
Det ska funka bra. Nångång har jag läst att iso är bättre för oljan man lägger på. Men låter det vara öppet för diskussion. Så sköljer alltid i iso efteråt. Tvättade i bensin men sköljde i iso. Funka för mig som dom säger i vitapro reklamen:)
 

Mojbjörn

Cartier
Jag köpte denna på Kjell och Company igår! Funkar aldeles förträffligt! hade i lite cilit bang och någon droppe diskmedel. Blev skinande rent :)
allt åkte i och mer lär det bli!

dibotech-ultraljudstvatt-med-varmare-160-w
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Jag har en kinamaskon för 200 pix och bara den är magisk. Jag har precis övergått till en vintage klocktvätt för smidighets skull men kinamaskinen tvättar bättre!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
De kan iof vara väldigt heta.... :facepalm:
Nej, de små blodkärlen i fingertopparna kan skadas så tvätta inte smutsiga fingrar i den, använd en tång eller de tillbehör som kan skaffas till tvätten. Om locket är på när de större tvättarna är igång så kan man få hörselskador. Bifogar bild på två krokar med olika längd i koppartråd som jag använt. Ifrån början samma tjocklek på tråden men den kortare kroken har legat på botten av tanken under några arbetsdagar. o_O
FB_IMG_1516400617765.jpg
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
De kan iof vara väldigt heta.... :facepalm:
Nej, de små blodkärlen i fingertopparna kan skadas så tvätta inte smutsiga fingrar i den, använd en tång eller de tillbehör som kan skaffas till tvätten. Om locket är på när de större tvättarna är igång så kan man få hörselskador. Bifogar bild på två krokar med olika längd i koppartråd som jag använt. Ifrån början samma tjocklek på tråden men den kortare kroken har legat på botten av tanken under några arbetsdagar. o_O
FB_IMG_1516400617765.jpg
Jaha!det viste inte jag,tack för infon men det är väl bara när tvätten är igång eller?:)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jaha!det viste inte jag,tack för infon men det är väl bara när tvätten är igång eller?:)
Så är det, möjligen kan man iof bränna sig på vattnet om den inte är igång. Ett snabbt, "jag ska bara..." kan straffa sig om ultraljudet är igång. Jag har sett otrevliga skador ifrån ultraljudstvättar på andra.
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Så är det, möjligen kan man iof bränna sig på vattnet om den inte är igång. Ett snabbt, "jag ska bara..." kan straffa sig om ultraljudet är igång. Jag har sett otrevliga skador ifrån ultraljudstvättar på andra.
Tur att jag faktiskt aldrig stuckit ner fingrarna i tvätten när den är igång:eek:!trotts att det är lätt att "ska bara".Så tack än en gång för informationen hoppas bara fler som tvättar har sett den.:)
 

rogart-63

Patek
Har hänt några gånger att jag stuckit ner nåt finger. Sticker till i fingrarna och är rätt obehagligt. Så gör inte gärna om det utan att stänga av maskinen .
 
  • Like
Reactions: Beo

Henric Helbro

Breitling
Inom tandvården används ultraljudstvätt intensivt för att få bort organiskt material, beläggningar och överflödigt avtrycksmaterial. Viktigt är att köra runt 35-42°C , kör man varmare riskerar man att proteiner härdas och blir än svårare att få bort; detta kan appliceras på hudavlagringar osv på klockarmband också!
Vät delar i typ PreZyme för att sedan, utan att torka av dem, köra i ultraljudstvätt 5-7 minuter. Vrid och vänd så luftbubblor kommer ut och "skräpet" kommer ur håligheter. Kör ALDRIG boetter och dylikt i ultraljudstvätt, oljor i verk och annat vibreras ned till botten och orsakar massiva skador mekaniken. Är man tillräckligt duktig att man kan ta ut verk osv ur boetten är det förstås något helt annat :)

Kontakta företag som Nordenta eller DAB för information/priser på lösnignar lämpliga för US-tvätt. De vi använder innehåller en del citronsyra för ökad verkningsgrad.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Det där var ingen leksak från Kjell o co eller Classe!!!! :wideyed:
Nej, ingen "leksak". Denna är vassare men ingen värstingmaskin. Men ställbar termostat och iaf på 100w. Låter som ett av Kejsar Mings rymdskepp i Blixt Gordonfilmer ifrån 30-talet. 220€ på Motonet. Vill man ha en Elma eller andra kända kvalitétsmärken får man betala mer än det dubbla.
 

Martin Lovasz

Audemars
Guld och platina går utmärkt men inte om det sitter ädelstenar på då de flesta ädelstenar tar skada av ultraljudstvätt. Tungsten (Volfram) skall man inte tvätt i ultraljudstvätten.
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Kan man köra Guld och platina i en Ultraljudstvätt?

Guld och platina går utmärkt men inte om det sitter ädelstenar på då de flesta ädelstenar tar skada av ultraljudstvätt. Tungsten (Volfram) skall man inte tvätt i ultraljudstvätten.
Se bara till att det du hänger i hänger fritt. Hänger det metalldelar på varandra är det lätt att det blir "tvättrosor". Diamant, safir och rubin går fint att tvätta. Lossnar de så är det nästan bra, de ligger ju i tanken. Annars hade lossnat var som helst.
 

Daniel S

Omega
Köpte en på Kjell&CO men den funkade dåligt. Overheat lampan lyser rött så får bli att lämna in denna imorgon igen och begära en ny.
 

EnkelRöd

Breitling
Vore fint om någon kunde visa bilder på saker man har tvättat. Kanske en före tvätt och en efter tvätt bild. Så att man ser hur bra det kan bli med ultraljudstvätt.
 

Mojbjörn

Cartier

joca

Patek
2-Faktor
Topp