• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt

Matte85

Omega
En vanlig tandborste med diskmedel och vatten fungerar ju utmärkt annars :) men prylar är ju roligt antar jag. Aldrig någon som testat köra stållänkar i diskmaskinen? spontant så tänker jag att det borde funka!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
En vanlig tandborste med diskmedel och vatten fungerar ju utmärkt annars :) men prylar är ju roligt antar jag. Aldrig någon som testat köra stållänkar i diskmaskinen? spontant så tänker jag att det borde funka!
Tandborste, diskmedel är jättebra och är i de flesta fall fullt tillräckligt för vardagen. Diskmaskin har jag aldrig provat men jag ser inga problem med det, om vi pratar metallband. ;)
Men ultraljudstvättar är väldigt effektiva och praktiska, speciellt om man arbetar lite mer professionellt. Eller om man har väldigt många band i samlingen. :D
 

Mojbjörn

Cartier
En vanlig tandborste med diskmedel och vatten fungerar ju utmärkt annars :) men prylar är ju roligt antar jag. Aldrig någon som testat köra stållänkar i diskmaskinen? spontant så tänker jag att det borde funka!

Ja självklart funkar tandborste och diskmedel som du säger men de kommer inte åt i alla hål och kanter där smutsen samlas med åren och bygger på.
det är det som samlas i springor och hål som man vill åt med UV-tvätten. Annars så funkar det du nämner utmärkt!
Själv vet man ju hur många klockor man köper och säljer helatiden och då vill man både göra rent en länk man just fått hem tillsammans med en klocka och en länk man kanske säljer tillsammans med en klocka. Man vill som sagt åt på djupet ;)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
En vanlig tandborste med diskmedel och vatten fungerar ju utmärkt annars :) men prylar är ju roligt antar jag. Aldrig någon som testat köra stållänkar i diskmaskinen? spontant så tänker jag att det borde funka!
Visst fungerar diskmaskin. Jag har tvättat många länkar på det sättet. Enklare och effektivare än handtvätt med tandborste. Men inte så effektivt som en ultraljudstvätt. Köpte nyligen denna. 80€ inkl frakt från EU land. Kinesisk så klart men betydligt större och mer gedigen än de som säljs för samma pris i Sverige (som så klart oxå är kinesiska)
9ACF1287-CB35-4729-8A24-A67866E95F87.jpeg
 

Dr.Glas

Omega
På jakt efter en tvätt. Många av tvättarna det länkas till i tråden finns inte längre då den har ett par år på nacken. Jag funderar antingen på en från Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/...goring/luxorparts-ultraljudstvatt-35-w-p40327
eller en som ser lite mer robust ut från aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Vad tror ni, är det någon som har någon annan att rekommendera om man kan tänka sig att lägga knappa tusenlappen?
Och gällande vätskor, vart köper man kemisk ren bensin? Tack på förhand!
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
På jakt efter en tvätt. Många av tvättarna det länkas till i tråden finns inte längre då den har ett par år på nacken. Jag funderar antingen på en från Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/...goring/luxorparts-ultraljudstvatt-35-w-p40327
eller en som ser lite mer robust ut från aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Vad tror ni, är det någon som har någon annan att rekommendera om man kan tänka sig att lägga knappa tusenlappen?
Och gällande vätskor, vart köper man kemisk ren bensin? Tack på förhand!
Om du tittar i mitt inlägg ovanför ser du den 3 liters jag använder. Den fungerar bra och har även inbyggd värme. Kan hittas på eBay från säljare inom EU runt 1000kr. Jag använder inga speciella vätskor för allmän rengöring. Varmt vatten, en droppe yes eller 2 och en skvätt ammoniak tar det mesta. Skulle inte rekommendera bensin direkt i tvätten utan möjligen i en tunn engångsmugg i plast som du doppar i vattnet. Kemisk ren bensin finns i literförpackning hos färghandlaren.
 

DrKlocka

Audemars
På jakt efter en tvätt. Många av tvättarna det länkas till i tråden finns inte längre då den har ett par år på nacken. Jag funderar antingen på en från Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/...goring/luxorparts-ultraljudstvatt-35-w-p40327
eller en som ser lite mer robust ut från aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Vad tror ni, är det någon som har någon annan att rekommendera om man kan tänka sig att lägga knappa tusenlappen?
Och gällande vätskor, vart köper man kemisk ren bensin? Tack på förhand!
Passa dig för kinesiska elprylar. Hade en liknande som den undre, säkert samma fabrik. Tyckte den funkade ok i ett par dagar men sen gick jordfelsbrytaren varje gång. Då tyckte jag det var läge att slänga den.
En vanlig, billig från Kjell funkar ok om man ska köra länkar och liknande. Låter dessutom inte särskilt mycket.
 

Dr.Glas

Omega
Passa dig för kinesiska elprylar. Hade en liknande som den undre, säkert samma fabrik. Tyckte den funkade ok i ett par dagar men sen gick jordfelsbrytaren varje gång. Då tyckte jag det var läge att slänga den.
En vanlig, billig från Kjell funkar ok om man ska köra länkar och liknande. Låter dessutom inte särskilt mycket.
Jag tänkte mest ha den för att köra verkdelar vid service och tänkte att rostfritt kanske var att föredra framför plast? Men det kanske spelar mindre roll om man inte har vätskorna direkt i, utan i en plastkopp i vatten.
 

DrKlocka

Audemars
Jag tänkte mest ha den för att köra verkdelar vid service och tänkte att rostfritt kanske var att föredra framför plast? Men det kanske spelar mindre roll om man inte har vätskorna direkt i, utan i en plastkopp i vatten.
Spelar ingen större roll egentligen. Om du vill köra verkdelar så kan du med fördel använda Elmas röda vätska, köpes billigast från Tyska ebay "elma rot".
Kjells större modell funkar också bra.
Men håll dig undan de billigaste kinesiska från typ alibaba.
 

Dr.Glas

Omega
Då kör jag nog på den mindre från Kjell till att börja med. Om jag sedan upptäcker att den inte skulle täcka behovet får jag väl uppgradera. Är det stor skillnad på med/utan uppvärmning tror ni?
Tack för tipset om elmas rengöringsvätska, den är också beställd nu. Hur brukar ni gå till väga när ni rengör verkdelar? Är tesilar det bästa att lägga delarna i? Kör ni alltihop, skruvar, stenar- rubbet? Använder ni flera olika vätskor? Jag har läst här att man inte ska köra balansen i ultraljud, att den kan ta skada, är det manuell rengöring av den som gäller då?
Väldigt tacksam för all hjälp jag får här, svårt och mycket tidsödande att söka i forumet, hittar ingen riktigt dedikerad tråd för rengöring/service, utan mer lite spridda inlägg här och var med fragment av information. Så tack för att ni tar er tid och hjälper mig med mina dumma nybörjarfrågor!
 

Fadershan

Patek
Då kör jag nog på den mindre från Kjell till att börja med. Om jag sedan upptäcker att den inte skulle täcka behovet får jag väl uppgradera. Är det stor skillnad på med/utan uppvärmning tror ni?
Tack för tipset om elmas rengöringsvätska, den är också beställd nu. Hur brukar ni gå till väga när ni rengör verkdelar? Är tesilar det bästa att lägga delarna i? Kör ni alltihop, skruvar, stenar- rubbet? Använder ni flera olika vätskor? Jag har läst här att man inte ska köra balansen i ultraljud, att den kan ta skada, är det manuell rengöring av den som gäller då?
Väldigt tacksam för all hjälp jag får här, svårt och mycket tidsödande att söka i forumet, hittar ingen riktigt dedikerad tråd för rengöring/service, utan mer lite spridda inlägg här och var med fragment av information. Så tack för att ni tar er tid och hjälper mig med mina dumma nybörjarfrågor!
Ja det finns ingen "exaktsåhärgörduguide" för hobbyfixare :) De flesta av oss har nog gjort som så att man letat runt efter dessa "skvättar" av tips och börjat laborera själva. Jag tror att ifall alla här skulle skriva ut sina exakta metoder skulle det nog visa sig att de flesta gör lite olika. Jag förtvättar i bensin när det är rejält skitigt, sen kör jag allt exklusive motståndsstenarena i en gammal Elma rotationstvätt. Vid behov kör jag ULt på gångdelarna i Elma röd. Tvättar även med Elma röd i rotationstvätten och sköljer i isopropanol. Jag kör inte delar med såsom balans och gånghake i isopropanol för länge. I ulten har jag glasburk med Elma i och sen tre burkar med ipa för skölj 1.2.3. lycka till! Uppvärmningen är bara ett plus och inte supernödvändigt tkr jag.
 

rogart-63

Patek
Då kör jag nog på den mindre från Kjell till att börja med. Om jag sedan upptäcker att den inte skulle täcka behovet får jag väl uppgradera. Är det stor skillnad på med/utan uppvärmning tror ni?
Tack för tipset om elmas rengöringsvätska, den är också beställd nu. Hur brukar ni gå till väga när ni rengör verkdelar? Är tesilar det bästa att lägga delarna i? Kör ni alltihop, skruvar, stenar- rubbet? Använder ni flera olika vätskor? Jag har läst här att man inte ska köra balansen i ultraljud, att den kan ta skada, är det manuell rengöring av den som gäller då?
Väldigt tacksam för all hjälp jag får här, svårt och mycket tidsödande att söka i forumet, hittar ingen riktigt dedikerad tråd för rengöring/service, utan mer lite spridda inlägg här och var med fragment av information. Så tack för att ni tar er tid och hjälper mig med mina dumma nybörjarfrågor!
Använder mig av Elma röd i flera år . Tycker den funkar okej. Testa Elma dyrare men tyckte den lukta så illa att jag knappt kunde vara inomhus.
Sköljer i vatten och sen i isopropanol . Var försiktig med vissa gamla verk för Elma kan ta bort pläteringen på Seiko och Omega verk. Helst om det legat olja på delen innan . Vilket ofta händer om nån oljat på lite extra.
Blanda då hellre än lite svagare vätska. Låt det inte heller ligga i vätskan för ammoniak kan fräta på mässingen och ge prickiga gropiga verkdelar. Sett många såna. Max 5 minuter i ultraljuden sen skölj. Sällan jag har värmen på i ultraljudsmaskinen . Kanske ibland om jag tvättar nåt band eller så. Men då tar jag hellre lite varmvattten i kran. Jag blåser av mina delar med tryckluft på burk. Köper billigast på Netonnet . Räcker till 7-8 verk om man inte blåser som en galning. På så sätt slipper jag randiga och prickiga delar. Så gott det nu går iallafall . Torkar på lintfree papper från cousinsuk . Dagens projekt nummer 2 .
IMG_20200606_160318.jpg
 
Senast ändrad:

Dr.Glas

Omega
Tackar så hemskt mycket för att ni delar med er av era metoder, tror att det säkert kommer många fler än mig till användning!
 

Dr.Glas

Omega
vilken vattentäthet anses en klocka behöva ha för att tvättas i en sådan här maskin (50/100/300m osv)?
Det är nog oftast ingen bra ide att stoppa ner hela klockan om jag har förstått det rätt. Du kan tvätta boetten, men bör nog plocka ur verket först. Kan inte tänka mig att de vibrationerna är bra för urverket, även om den håller tätt.
 
Det är nog oftast ingen bra ide att stoppa ner hela klockan om jag har förstått det rätt. Du kan tvätta boetten, men bör nog plocka ur verket först. Kan inte tänka mig att de vibrationerna är bra för urverket, även om den håller tätt.

HAH, jag var lite förbryllad över det och hur bra det var att tvätta klockan i upp till 80 grader (oljor och allt det där). Ok, tack!
 

Dr.Glas

Omega
HAH, jag var lite förbryllad över det och hur bra det var att tvätta klockan i upp till 80 grader (oljor och allt det där). Ok, tack!
Man kan tvätta delarna av urverket om man plockar isär allt, och avser att olja och smörja på nytt när man sätter ihop det. Men alla verkar inte köra de känsligare delarna som t.ex balandfjädern i ultraljudstvätt. Jag har precis kommit igång med min tvätt, så jag har ingen djup kunskap i ämnet.
 

rogart-63

Patek
Man kan tvätta delarna av urverket om man plockar isär allt, och avser att olja och smörja på nytt när man sätter ihop det. Men alla verkar inte köra de känsligare delarna som t.ex balandfjädern i ultraljudstvätt. Jag har precis kommit igång med min tvätt, så jag har ingen djup kunskap i ämnet.
Kör sällan balansfjädern i ultraljudstvätten ihop med det andra . Tvättar den för sig i bensin. Om den är väldigt smutsig så kan jag köra den en liten stund i ultraljudet. Läste nånstans att det var nån som la den i bensin och sen blåste med blåsbälgen i koppen. På så sätt rengöra utan allt för stor påverkan. Finns särskild vätska att rengöra balanser i . Typ One-dip.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Köpte mig en ganska billig UL-tvätt på biltema förra veckan som jag direkt körde min länk till BB58:an i. La länken i en plastkopp med varmt vatten och yes sen ställde jag ned hela koppen i tvätten. En fundering dök då upp. Blir det mindre effektivt på det här viset? Initialt tänkte jag att det var smidigt för bl.a rengöringen efteråt men kan det vara så att plastmuggen i sig ”isolerar” och dämpar effekten av ultraljuden?? Länken blev något bättre och man såg skillnad. O andra sidan har jag bara använt klockan i fråga ca 3 månader.
 

Hutti

Cartier
Tänkte tvätta min länk men känner inget behov av att köpa en ultraljudstvätt. Varmed jag funderar på att lägga in den i diskmaskinen istället, såg att någon tipsat om detta tidigare i tråden. Är det något man bör tänka på om man gör detta?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tänkte tvätta min länk men känner inget behov av att köpa en ultraljudstvätt. Varmed jag funderar på att lägga in den i diskmaskinen istället, såg att någon tipsat om detta tidigare i tråden. Är det något man bör tänka på om man gör detta?
...Ta av klockan! ;)
Nej, en stållänk ska klara diskmaskien. Se bara till att den inte far runt. Maskin med bestickbricka är nog bästa alternativet. Lägg gärna i blöt innan så smutsen redan är lite uppmjukad.
 

d96angl

Cartier
Hur gör ni rent länken?
I sommar har min länk till Speedmastern färgat av sig, smuts skulle jag säga.
Kört den många gånger i min ultraljudstvätt från Kjell & Co. Med och utan diskmedel.
Men den blir aldrig riktigt ren. En varm dag med svett så har jag den grå färgen från smuts i länken på armen.
Bästa tvätten var att dränka den i diskmedel och sedan hälla kokande vatten över den.
Massa skit försvann men inte helt ren. en riktigt varm dag kommer det en hint av färgning på handleden.
Så hur tvättar man bäst länken med eller utan ultraljudstvätt?
 

Pilot

Panerai
2-Faktor
Jag brukar massera in diskmedel sen på med varmt vatten och efter de kör jag dom i ultraljud!

Hur gör ni rent länken?
I sommar har min länk till Speedmastern färgat av sig, smuts skulle jag säga.
Kört den många gånger i min ultraljudstvätt från Kjell & Co. Med och utan diskmedel.
Men den blir aldrig riktigt ren. En varm dag med svett så har jag den grå färgen från smuts i länken på armen.
Bästa tvätten var att dränka den i diskmedel och sedan hälla kokande vatten över den.
Massa skit försvann men inte helt ren. en riktigt varm dag kommer det en hint av färgning på handleden.
Så hur tvättar man bäst länken med eller utan ultraljudstvätt?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Hur gör ni rent länken?
I sommar har min länk till Speedmastern färgat av sig, smuts skulle jag säga.
Kört den många gånger i min ultraljudstvätt från Kjell & Co. Med och utan diskmedel.
Men den blir aldrig riktigt ren. En varm dag med svett så har jag den grå färgen från smuts i länken på armen.
Bästa tvätten var att dränka den i diskmedel och sedan hälla kokande vatten över den.
Massa skit försvann men inte helt ren. en riktigt varm dag kommer det en hint av färgning på handleden.
Så hur tvättar man bäst länken med eller utan ultraljudstvätt?
En UT är ingen mirakelmaskin. Smuts som finns inne i länken kan svår att få bort då smutsen inte har någonstans att ta vägen. Jag brukar köra i flera omgångar och vända, böja på länkar, både utåt och inåt mellan gångerna. För varje gång skakas lite mer smuts bort.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur gör ni rent länken?
I sommar har min länk till Speedmastern färgat av sig, smuts skulle jag säga.
Kört den många gånger i min ultraljudstvätt från Kjell & Co. Med och utan diskmedel.
Men den blir aldrig riktigt ren. En varm dag med svett så har jag den grå färgen från smuts i länken på armen.
Bästa tvätten var att dränka den i diskmedel och sedan hälla kokande vatten över den.
Massa skit försvann men inte helt ren. en riktigt varm dag kommer det en hint av färgning på handleden.
Så hur tvättar man bäst länken med eller utan ultraljudstvätt?
Låter som du ska köra den längre i ultraljudstvätten om den ligger och och smuts vandrar ut ur ihåligheterna. Att blötlägga under längre tid hjälper också till.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Köpte mig en ganska billig UL-tvätt på biltema förra veckan som jag direkt körde min länk till BB58:an i. La länken i en plastkopp med varmt vatten och yes sen ställde jag ned hela koppen i tvätten. En fundering dök då upp. Blir det mindre effektivt på det här viset? Initialt tänkte jag att det var smidigt för bl.a rengöringen efteråt men kan det vara så att plastmuggen i sig ”isolerar” och dämpar effekten av ultraljuden?? Länken blev något bättre och man såg skillnad. O andra sidan har jag bara använt klockan i fråga ca 3 månader.
Jag var säker på att jag sett en rekommendation från någon tillverkare att inte använda plastbehållare, men sedan kunde jag inte hitta den igen... och det var svårt att söka fram. Finns många som påstår att det går bra i diverse forum, men lite svårare att hitta från någon som faktiskt vet vad de talar om.

Hittade dock denna: http://tmasc.com/qa process.htm
"Always use a basket or work fixture made of stainless steel or other hard material [Plastics will absorb energy and prevent your parts from cleaning] to hold the parts at least 1" off the bottom in a small tank and 2" of f the bottom in a large tank."​
och
"Parts should be racked in a basket or work holder designed to handle your specific part. This is very important in high end cleaning systems where you want the cleanest part possible. You should always use a stainless steel basket, as softer materials will absorb the ultrasonic energy. Never use plastic or other soft materials."​

Väldigt mycket annan information om ultraljudstvättar på den sidan f.ö.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag var säker på att jag sett en rekommendation från någon tillverkare att inte använda plastbehållare, men sedan kunde jag inte hitta den igen... och det var svårt att söka fram. Finns många som påstår att det går bra i diverse forum, men lite svårare att hitta från någon som faktiskt vet vad de talar om.

Hittade dock denna: http://tmasc.com/qa process.htm
"Always use a basket or work fixture made of stainless steel or other hard material [Plastics will absorb energy and prevent your parts from cleaning] to hold the parts at least 1" off the bottom in a small tank and 2" of f the bottom in a large tank."​
och
"Parts should be racked in a basket or work holder designed to handle your specific part. This is very important in high end cleaning systems where you want the cleanest part possible. You should always use a stainless steel basket, as softer materials will absorb the ultrasonic energy. Never use plastic or other soft materials."​

Väldigt mycket annan information om ultraljudstvättar på den sidan f.ö.
Då kör vi helt enkelt utan plastmugg nästa gång och lägger direkt i baljan
 
Topp