• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ung kille behöver hjälp o råd, första klockköp

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Försök komma på vad du verkligen vill ha. Tavla, verk och storlek är väl kanske de mest självklara. Vad jag har förstått så verkar du föredra de lite "glansigare" tavlorna som är så läckra i solljus. Med budgeten du har tycker jag absolut att du ska gå för ett mekaniskt verk. Storleken får du själv känna efter, men från en rookie till en annan så skulle jag tipsa om att inte gå för stort, eller för den delen alldeles för litet. Andra kriterier kan vara band, historia eller årtal.

Om du framför allt är sugen på en gammelOmega så kan Seamaster 600 vara ett spår att följa, den har nämligen ett riktigt levande pärlemortavla. Om du fortfarande är öppen för andra märken, och för den delen nyare klockor, så tycker jag att du borde kolla in Orient Star-serien.

Själv så föredrar jag forummänniskor framför en okänd 24-säljare, om du känner likadant så kan http://www.watchrecon.com/ nog vara av intresse. Men självklart är det smidigaste att försöka finna det man söker på KS eller grannforumet TTT. Dock ska man inte kompromissa med sina krav för det, låt det ta den tid det tar. Håll dig undan från Blocket och Tradera!

Lyckligt letande! :)
 

babanker

Panerai
Lägg upp en annons här i köp och sälj, det gjorde jag och fick fin respons från medlemmarna.

För övrigt är jag underbart glad över att ha börjat som den 14-åriga killen med sunkiga kläder och diverse destruktiva saker i munnen. Efterrätten smakar godare när huvudrätten varit beige.

MVH,
Philip
 

Sebastian

Breitling
Vill tacka allihopa för responsen, rådgivning och framförallt det vänliga bemötandet!

Köpet kommer ske efter månadsskiftet då pappa fått lön.

Vet att det finns många fina märken för min budget.
Men enda klockan jag fastnat för är just Omega, kanske eftersom just far har en, men för att det känns riktigt exklusivt (kvalité och design som sticker ut, och framförallt Omega som märke). Enda undantaget är om det dyker upp den tidigare nämnda Hamilton intra-matic som är helt bedårande (dock bara om den finns inom prisramen).

En köpes annons dyker upp så småningom, vill inte lägga ut en innan månadsskiftet. Väntar ivrigt på att drömklockan dyker upp.

Vad skiljer Seamaster, DeVille , Geneve' med flera? Dom är väldigt likartade med få detaljers skillnad vad jag kan se?
Hur är det när det står 18K guld? Är det på riktigt elr något fånigt trick?

Som alla tipsat om så hoppar jag tradera, ebay, amazon, Chrono24 osv. Och hoppas någon här sitter på just den klockan som får bli min ögonsten :)

Tack återigen! Uppskattas verkligen för att ni tar er tid och bemödar att hjälpa till
 

Sond

Patek
Nu säger jag i mot mig själv vad jag sagt tidigare.
Men denna passar in i mina ramar! :D
https://klocksnack.se/threads/säljes-vintage-longines-dressare-i-guld-på-stål-prisbump.7740/
Jag har själv kollat lite på den där. Jag tror det är ett bra köp. Det jag tycker du ska tänka på är att den är 34mm. Det är i minsta laget som först och för ett tag enda klockan. Men kan du "bära upp" den så är den nog väldigt trevlig att köpa.
 

Sebastian

Breitling
Hittade en gammal Zenith i morfars gamla låda, står SKF - 70 på den. Den är 33mm nu när man fick se en i verkligheten så, wow va små dom är. Visst jag skulle kunna ha en dålig jag har smala handleder, men riktigt små är dom. Om jag nu ska betala så pass mycket pengar och kan välja fritt så ja då faller vaket för en större!
 

Sond

Patek
Strålande att du hittade ett ur att jämföra med. Jag skulle som jag skrivit tidigare sikta på en som är 36 mm. Den optimala storleken för den typ av klockor du tittar på. Samtidigt vill jag uppmana dig att inte låta dagens mode dra iväg med dig och också tycka 36 mm är smått. Den still du beskriver att du har och det du är ute efter leder till 36 mm, inte större.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vill tacka allihopa för responsen, rådgivning och framförallt det vänliga bemötandet!

Köpet kommer ske efter månadsskiftet då pappa fått lön.

Vet att det finns många fina märken för min budget.
Men enda klockan jag fastnat för är just Omega, kanske eftersom just far har en, men för att det känns riktigt exklusivt (kvalité och design som sticker ut, och framförallt Omega som märke). Enda undantaget är om det dyker upp den tidigare nämnda Hamilton intra-matic som är helt bedårande (dock bara om den finns inom prisramen).

En köpes annons dyker upp så småningom, vill inte lägga ut en innan månadsskiftet. Väntar ivrigt på att drömklockan dyker upp.

Vad skiljer Seamaster, DeVille , Geneve' med flera? Dom är väldigt likartade med få detaljers skillnad vad jag kan se?
Hur är det när det står 18K guld? Är det på riktigt elr något fånigt trick?

Som alla tipsat om så hoppar jag tradera, ebay, amazon, Chrono24 osv. Och hoppas någon här sitter på just den klockan som får bli min ögonsten :)

Tack återigen! Uppskattas verkligen för att ni tar er tid och bemödar att hjälpa till
I den prisklassen du letar ur i är inte skillnaden mellan modellserier så stor. Seamaster var lite mer vattentäta så de är lite kraftigare.

När det kommer till guld är det alltid trevligt med solitt guld, men de flesta är guldbelagda, typ gold plated eller gold filled. I din prisklass får du i stort sett ingen omega i solitt guld.

Angående storlek så skall 34 mm fungera rätt väl om man är ute efter en elegant klassisk stil. Tänk på att storleken går i mode och förr i tiden var 34 och mindre standard.

Till sist kan jag visa ett ur jag säljer som ligger i nivån över det du söker, en Jaeger LeCoultre i solitt guld.
 

Sond

Patek
I den prisklassen du letar ur i är inte skillnaden mellan modellserier så stor. Seamaster var lite mer vattentäta så de är lite kraftigare.

När det kommer till guld är det alltid trevligt med solitt guld, men de flesta är guldbelagda, typ gold plated eller gold filled. I din prisklass får du i stort sett ingen omega i solitt guld.

Angående storlek så skall 34 mm fungera rätt väl om man är ute efter en elegant klassisk stil. Tänk på att storleken går i mode och förr i tiden var 34 och mindre standard.

Till sist kan jag visa ett ur jag säljer som ligger i nivån över det du söker, en Jaeger LeCoultre i solitt guld.
Du missade bilden tror jag.
 

alfons

Cartier
I dina kläder hade jag satsat på en Tissot Visodate, ruskigt snygg klocka.
search
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Hej! Vet att det var länge sedan någon skrev något här, men jag blev lite intresserad när jag hittade denna tråden nu. Det verkar som att jag är lika gammal som Sebastian, och jag är också helt såld på 60-tals Seamasters! Köpte i januari denna Seamaster De Ville på tradera, och jag är verkligen supernöjd! Använder den nästan varje dag, och har dessutom precis köpt ett brunt originalband till den. Kan alltså starkt rekommenderas om du inte har köpt någon klocka än. ;)
2014-04-19 18.12.44-2.jpg
 
Själv tänker jag vara lite fördomsfull och spydig men jag får intrycket att det du behöver göra är att köpa min JL-dressare för 500 kr sen köpa cigg, sprit, en skateboard och lite skitiga kläder för resten av pengarna. Jag är av den uppfattningen att du inte kan uppskatta vad som är elegant om det är allt du känner till.

Mvh
 

Sebastian

Breitling
Hej!
Tyvärr blev det ingen klocka i höstas. Har letat under vintern, men inte hittat någon. Hållit koll på Tradera men känns som vinst och förlust när man inte riktigt vet i vilket skick klockorna är i.

Men nu har jag iaf slagit till på saken och funnit en Semaster DeVille här på forumet :) Förhoppningsvis kommer den i veckan.

Är versionen i guld, så svart band kanske passar bäst, men så himla tråkigt. Vill ha ett i mockabrunt läder med vintage stil. Har hittat några band på Ebay jag tänkte testa.
 

Sebastian

Breitling
Hej igen allihopa!
Har nu använt klockan i 2 dagar, mer än nöjd!
Så otroligt fin, känslan av att ha tickat i 50år och samtidigt känslan av nyskick är oslagbart :D
Kunde ej ha funnit ett bättre exemplar.

Här kommer 2 snabba pics, beklagar storleken och den dåliga fokusen, tagna i all hast. Fotografering är inte min starka sida tyvärr. Sedan en bild på mitt band, är helnöjd med det, beställt ett till likadant i blått :p För den som är noggrann kan se att spännet ej är det rätta, kommer ett Omega original i guld inom kort.

Kan säga att denna får stanna ett bra tag på armen, kommer slitas med hälsan! Helt oslagbar klocka, bättre vintage Omega finns inte enligt mig, Semaster DeVille säger allt.....:D:eek::omega:
G0vPLKbGqDIfhx-Tq3mOAl4_txRayFTgz-6o7XUuEMU

7eF2Qj6z1Lt1LTjHFGRxuOBstVL5WsHIvAISn-pZmm8
 
Topp