• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Universal Geneve - den officiella tråden

Någon här som kan hjälpa mig att få fram lite info om min farfars gamla UG

Finns inte mkt märkning att gå på. Manuell och 32-34mm. Hade en officerslönk på sig och han var militär på 40-talet men jag är inte så säker på att klockan är så gammal

Kronan förefaller original och förmodligen även plexiglaset.

Just UG är svåra att hitta info om
Jag skulle säga att din klocka är från 60-talet. Det baserat på loggan på tavlan. Finns det något referensnummer på baklocket? Ibland var de väldigt grunt stämplade och har skavts/polerats port med tiden.

Någon här som kan hjälpa mig att få fram lite info om min farfars gamla UG

Finns inte mkt märkning att gå på. Manuell och 32-34mm. Hade en officerslönk på sig och han var militär på 40-talet men jag är inte så säker på att klockan är så gammal

Kronan förefaller original och förmodligen även plexiglaset.

Just UG är svåra att hitta info om
Ser ut att vara från sent 50-tal med nött originalkrona och med s k raggarlänk, kraftig stålkätting som var populär vid tiden. Universal är allra mest uppskattat för sina kronografer och även polerouter, däremot brukar enklare manuella verk inte värdesättas lika högt. Glaset skulle poleras eller bytas så att urtavlans skick framgår bättre, eftersom det är så avgörande för värdet.

Ser ut att vara från sent 50-tal med nött originalkrona och med s k raggarlänk, kraftig stålkätting som var populär vid tiden. Universal är allra mest uppskattat för sina kronografer och även polerouter, däremot brukar enklare manuella verk inte värdesättas lika högt. Glaset skulle poleras eller bytas så att urtavlans skick framgår bättre, eftersom det är så avgörande för värdet.
Tack!!
Just värdet är för mig oerhört högt eftersom det är min farfars klocka. Så den är planerad för inlämning och renovering och urmakare under hösten oavsett.
kallades dessa enklare manuella modeller något?

Man är uppenbarligen lite bortskämd med data om många modeller och tillverkare men här är det typ noll, eller så är det som du säger att just för dessa enklare är det noll.

Jag hittar inget serienummer eller liknande, varken mellan luggar eller baksida. Samtidigt som det ser original ut.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    327 KB · Visningar: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    228.4 KB · Visningar: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    242.1 KB · Visningar: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    241.4 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Det applicerade U:et istället för ett U i en sköld introducerades 1959 (59 förekom båda varianterna), så visst kan det vara sent 50-tal. Men mest troligt är klockan från 1960-65. Därefter, från 1966, kom ett bredare U i en kvadrat.

Edit:
Länken är nog inte original. Har aldrig sett en UG på en sådan länk, varesig i katalog, databas eller hos kunniga samlare.

Det applicerade U:et istället för ett U i en sköld introducerades 1959 (59 förekom båda varianterna), så visst kan det vara sent 50-tal. Men mest troligt är klockan från 1960-65. Därefter, från 1966, kom ett bredare U i en kvadrat.

Edit:
Länken är nog inte original. Har aldrig sett en UG på en sådan länk, varesig i katalog, databas eller hos kunniga samlare.
Tack
Blir så glad av ditt svar, då jag tycker länken ser bedrövlig ut om jag skall vara ärlig.
Tänkte mig läder av något slag, som nog skall landa en variant av i posten idag hoppas jag
Men skall använda den lite som "fin klocka" även om den inte håller tiden alls nu.
Behöver vänja mig med storleken och innan jag beslutar mig för nivån av service.

Afton vänner
Bekantar mig med storleken och klockan
Vilken otrolig skillnad med ett armband från watchwear. Just nu lutar jag mot total genomgång utan begränsningar

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    254.9 KB · Visningar: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    253.2 KB · Visningar: 2
Tycker du att någon annan typ av band skulle passa bättre?
Jag är väldigt öppen för förslag och inspel om du vill berätta?
då denna modell är lite utanför min nuvarande komfortzon
Något sånt här skulle jag rekommendera. Just dessa band kommer från torrestraps på instagram. En erkänt duktig tillverkare med fokus på att återskapa vintageband. Grisskinn båda två.

IMG_8361.jpeg

Tack
Riktigt snygga och jag förstår ju verkligen vad du menar med att stilen passar tiden bättre.
Ja, de var väldigt fina. Har tyvärr inte koll på något specifikt band jag kan tipsa om. Fluco hade rätt fina band men vet inte hur tillgängliga de är idag. Generellt kan man väl säga att banden förr var lite tunnare och att de inte hade så mycket extrastoppning i mitten. Oftast ingen. Vill man ha mer vintagekänsla kan man ha den sömmen som det ljusa grisbandet ovan, sk box stitching. Jag föredrar också skurna kanter på långsidorna och inte vikta.

Tillbaka
Topp