• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Up in the air - Flygbolag

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har inte så mycket erfarenhet, men några flygningar/år blir det.

Vet inte om jag känner igen er beskrivning av SAS, iofs inte några longhauls för mig. Flyger mest till och från CPH, OSL och ARN.
Kastrup är f ö en utomordentligt trevlig flygplats.

Nätet på Norwegian är f ö världelöst. När ska någon göra ett användbart wifi?
 
Har inte så mycket erfarenhet, men några flygningar/år blir det.

Vet inte om jag känner igen er beskrivning av SAS, iofs inte några longhauls för mig. Flyger mest till och från CPH, OSL och ARN.
Kastrup är f ö en utomordentligt trevlig flygplats.

Nätet på Norwegian är f ö världelöst. När ska någon göra ett användbart wifi?

Jag hatar SAS innerligt. Inte ens med Eurobonus Gold är det speciellt trevligt nuförtiden.
 

kabro

Cartier
Flyger en hel del med företagets egna privatjet.
Mestadels jaktresor och för att kolla på VM med familjen.
Helt OK service, fria avgångstider och möjlighet att erbjuda helikopter vid nödsituationer.
Det enda negativa än så länge är väl att media är ena jäklar på att börja gnälla så fort man råkat glömma sätta telefonen i flight mode eller liknande..
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Flög med Air Berlin för första gången idag. Nästan 40 minuter för att boarda ett jävla plan. Kan vara det sämsta jag varit med om. Beror väl iofs till stor del på efterblivna resenärer. Men kabinpersonalen kan väl försöka ta tag i det i alla fall.
 

Isodor

Audemars
Reser ej i tjänst men är rätt berest.

SAS = Ok i nödfall inom EU, gammal flotta, gammal personal, relativt punktliga är väl en fördel, tråkiga ombord. 6/10

Finnair: Reser med dem till Japan årligen och de har aldrig varit försenade, varken mellan swe-finland eller finland-japan. De har moderniserat sin flotta och är angenäm att åka med, rätt bra krubb och riktigt bra entertainment system. 7.5/10

Norweigan = Fräsch flotta, allt måste köpas ombord och känns som ryanair in disguise.. fast lite mer fagert. plus med Wifi. tyvärr jävligt försenade ofta när jag åkt med dem. men planen är fräscha. 6/10

BA = som SAS fast lite bättre i allt. 7/10

AirBerlin = riktig sossekärra 6/10

Emirates = känns som ett snäpp högre än de andra. 8,5/10

ANA = riktigt bra , 8,5/10

Japan Airlines 7.5/10

KLM = typ som BA fast holländskt.

Thai airways = helt ok 7/10


Bolag som jag ALDRIG flyger igen = Alitalia

Bolag jag aldrig kommer flyga = ryanair

Bolag som jag kan tänka mig sluta flyga av etiska skäl = norweigan
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Trist att SAS är så dåliga...

Flyger endast privat och max 5 t/r resor per år. Ekonomi inom Sverige/Europa och biz på långresor. Går oftast att hitta bra priser, bra avgångstider, ofta direktflyg och SAS är punktliga. Jag tycker att servicen är bra i biz och som förväntat när man resor kortare sträckor och betalar jordnötter. Ibland kostar taxiresan lika mycket som flygresan och då har jag svårt att gnälla på att flygvärdinnan är gammal eller att jag inte får någon mat på en 2 timmars resa.
 

Wemb

Cartier
Reser en del till Asien samt USA i jobbet.

Emirates - Bästa flygbolaget, alla kategorier.

Kan f.ö avråda samtliga från att ens överväga United Airlines.
Sämre service, attityd och flotta får man leta efter.
 

almeyero

Panerai
Croatia Airlines är kvalité!
På en 50 minuters resa mellan Zagreb och Split så skulle de ut med dryckesvagnen. Det serverades varken läsk eller juice, enbart vatten eller sprit, och den enda spriten som fanns var såklart Šljivovica. Den hälldes upp ifrån 1 liters glasflaskor och snåla var dom inte heller, de fyllde glaset hela vägen upp och fyllde på så fort det tog slut utan att man bad om det.

Landade i Split apfull i 40 graders värme haha.

Annars gillar jag KLM som aldrig gjort mig besviken när de tagit mig till Amsterdam alldeles för många gånger.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Flög med KLM idag två resor inom Europa i business, sista flygning var bland dom bättre på länge, grym service från trevlig personal och riktigt god mat!
image.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Qantas, Qatar, Emirates har jag bäst erfarenheter av. Kanske för att de har förstått vad allt handlar om. Ta hand om era passagerare så kommer de ta hand om er, dvs, flyga med er.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Turkisk Airlines.
Riktigt jävla bra. 40kg baggage på ekonomi biljett klår till och med Emirates.
Maten är bästa flygmaten jag har haft. Billiga biljetter också!
Alla tummar upp! Rekommenderas starkt.

.

Stor fördel med turkish är ju också att de tillämpar mer eller mindre 50% av t.o.r-priset om man bokar enkeltripp, samt håller relativt jämna priser oavsett när du bokar. Har faktiskt inget direkt att klaga på vad det gäller Turkish. Iofs är Istanbuls flygplats ingen favorit och där tvingas man ju mellanlanda.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Stor fördel med turkish är ju också att de tillämpar mer eller mindre 50% av t.o.r-priset om man bokar enkeltripp, samt håller relativt jämna priser oavsett när du bokar. Har faktiskt inget direkt att klaga på vad det gäller Turkish. Iofs är Istanbuls flygplats ingen favorit och där tvingas man ju mellanlanda.

Turkish är helt okej men se till att boka så att mellanlandningen i Istanbul blir kort.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Stor fördel med turkish är ju också att de tillämpar mer eller mindre 50% av t.o.r-priset om man bokar enkeltripp, samt håller relativt jämna priser oavsett när du bokar. Har faktiskt inget direkt att klaga på vad det gäller Turkish. Iofs är Istanbuls flygplats ingen favorit och där tvingas man ju mellanlanda.

Jag satt på Istanbul igår.
Den är så kass att det inte finns något att säga om det.
Gillar inte!

Fick mitt priority pass igår med mitt Platinum kort från Handelsbanken! Ska bli kul att testa om det faktiskt fungerar...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag satt på Istanbul igår.
Den är så kass att det inte finns något att säga om det.
Gillar inte!

Fick mitt priority pass igår med mitt Platinum kort från Handelsbanken! Ska bli kul att testa om det faktiskt fungerar...

Jägartipset jag fick av Porsan. På Arlanda, det är värt promenaden till Executives Lounge i Terminal 5.

Exe2.jpg
Exe3.jpg
executives.jpg
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Jag satt på Istanbul igår.
Den är så kass att det inte finns något att säga om det.
Gillar inte!

Fick mitt priority pass igår med mitt Platinum kort från Handelsbanken! Ska bli kul att testa om det faktiskt fungerar...

Priority-loungerna är rätt kassa globalt sett alltså. Men ja, himmelriket jämfört med de publika ytorna :)
 

Björklund

Panerai
Flyger ca 120 flighter per år, varav mellan 90-100 med SAS inom Norden. Undviker Norwegian så ofta jag kan och tycker oftast att SAS är minst lika bra prismässigt. Med lite framförhållning flyger man till MMX, CPH, OSL, GOT etc. under 700kr från ARN, enkel resa. Connecting flights, typ till TRD eller AAL kan lätt springa över 2000kr vilket är dåligt och då är Norwegian ofta billigare.

Med så här många flighter per år är tiden minst lika viktig som priset och jag vet faktiskt inte hur jag skulle få ihop schemat utan Fast Track, snabba måltider i loungerna, hotline till Eurobonus utan kötider, oftast vänlig och hjälpsam personal om man behöver göra en snabb ombokning och redan checkat in osv. Det finns mycket att förbättra hos SAS men jag tycker de gjort ett imponerande jobb de senaste åren med omstruktureringar, personalförändringar och nya satsningar. Sakta men säkert reder de nog ut problemen och gör sig av med gamla tunga ryggsäckar. Tycker det känns viktigt på något sätt att stötta dem, de är en stor arbetsgivare i hela Norden och är viktiga för näringslivet. Allt behöver inte hela tiden vara billigast på papperet.
Heja SAS!
 

AndyK

Cartier
Jag har också till största del bara bra erfarenheter av SAS. Ibland är planen lite slitna, men ska man bara flyga 1-2 timmar så är det OK. Punktligheten är viktigare för mig. På långflygningar brukar det bli Thai eller Luftwaffe, eller annat Star Alliance-bolag med vettigt underhållningssystem. Vill ju ha mina Eurobonuspoäng.
Flyger mest via jobb och då ska vi i största mån undvika Emirates och Qatar pga hur de behandlar sin personal. Trots att de har fina plan och bra service är det bara att leta upp något annat bolag som flyger till samma destination.
 
Topp