• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Up in the air - Flygbolag

Fredde76

Omega
Emirates Airbus A380 var verkligen en upplevelse, fantastiskt flygplan:)
3f9QOCK.jpg
 

kabro

Cartier
Flög med SAS igår. Samtliga i kabinpersonalen verkade väldigt klockintresserade. Inför både start och landning gick de fram och tillbaka i flygplanet och tittade ogenerat ner på passagerarnas klockor.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hade nöjet att flyga Lufthansa ToR Arlanda - Prag i helgen med mellanlandning i Frankfurt. Måste säga att det var en klart trevlig upplevelse även om det inte var något extraordinärt. Det enda som var trist var maten men det gjorde inte så mycket under en så kort flygning.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Håll er borta från Aeroflot och Moskvas flygplats. Det var hemskt!
Ingen kunde engelska, plus att personalen som jobbade där var väldigt otrevliga.
Usch.
 
Senast ändrad:
Håll er borta från Aeroflot och Moskvas flygplats. Det var hemskt!
Ingen kunde engelska, plus att personalen som jobbade där var väldigt otrevliga.
Usch.

Aeroflot överraskade mig faktiskt, de bytte ju ut hela sin flotta för ett par år sen och har nyare plan än ex Sas. Gällande flygplatsen har de ett bås/barack-hotell inne på flyplatsen som var mycket bra, bang for the buck!
 

M021

Rolex
2-Faktor
Har börjat flyga frekvent till Belgrad den senaste tiden, då genom KLM men på ett air serbia plan. Bra service! Två timmars flygning med kallskuren lunch eller varm middag med valfri dryck. E.g fruktsallad med potatissallad, rostbiff och en müsli bar till eftersnack, alt coleslaw med goulash, potatis och samma müsli bar till efter snack. Dock alltid en halvtimme sena, och flygplatsen i Serbien och allt vad service heter kan vi skjuta under mattan
 
Efter idag får Norwegian kalla handen av mig! Morgonflyget till Gatwick försenat 3 timmar, och nu, hemfärden försenad 2 timmar, inte ok!!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Flyger drygt 20 gånger per år, undantaget när jag ska till Köpenhamn så brukar det bli Finnair eller andra bolag i Oneworld mest därför att jag redan har kommit upp till "guld-nivå" i deras lojalitetsprogram vilket ger en del fördelar. Men även för om man ska till Asien så kan jag flyga från Bromma istället för att behöva ta mig ut till Arlanda, självklart med ett bytte i Helsingfors.
Men tycker Finnars business class är helt klart godkänd, lite tråkig inredning men bra mat och nöjd med servicen.
 
Ser att många verkar husera i business vid flygningar och för en annan som inte flyger så mycket privat och jobbet främst bjuder på inrikes och budget så undrar jag lite, vad är merkostnaden för dessa biljetter?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ser att många verkar husera i business vid flygningar och för en annan som inte flyger så mycket privat och jobbet främst bjuder på inrikes och budget så undrar jag lite, vad är merkostnaden för dessa biljetter?
Flyger jag långt (det vill säga utanför Europa) privat så brukar jag använda poäng som jag får både när jag flyger och använder kreditkortet till att uppgradera, poängen brukar täcka det tre av fyra gånger. Så kostar inget extra oftast. Men ska du betala för det så kan man i bland få erbjudanden då det bara blir några tusen extra tur och retur men annars så kan det kosta upp till det dubbla.
 
Flyger jag långt (det vill säga utanför Europa) privat så brukar jag använda poäng som jag får både när jag flyger och använder kreditkortet till att uppgradera, poängen brukar täcka det tre av fyra gånger. Så kostar inget extra oftast. Men ska du betala för det så kan man i bland få erbjudanden då det bara blir några tusen extra tur och retur men annars så kan det kosta upp till det dubbla.

Ok, ja det är det jag har fått för mig som sagt. men att använda poäng är ju schysst!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Flyger jag långt (det vill säga utanför Europa) privat så brukar jag använda poäng som jag får både när jag flyger och använder kreditkortet till att uppgradera, poängen brukar täcka det tre av fyra gånger. Så kostar inget extra oftast. Men ska du betala för det så kan man i bland få erbjudanden då det bara blir några tusen extra tur och retur men annars så kan det kosta upp till det dubbla.
Har i stort sett enbart flugit business dom senaste 4 åren och kan säga att det i stort sett alltid kostar mer än det dubbla om man inte hittar ett erbjudande. Sen ska man inte ta för givet att man kan uppgradera bara för att man har poäng, beror på även på andra faktorer som bokningsklass, hur pass populär linjen är osv.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har i stort sett enbart flugit business dom senaste 4 åren och kan säga att det i stort sett alltid kostar mer än det dubbla om man inte hittar ett erbjudande. Sen ska man inte ta för givet att man kan uppgradera bara för att man har poäng, beror på även på andra faktorer som bokningsklass, hur pass populär linjen är osv.
Men Finnair business saver, är som vanliga men man kan inte boka om/av flyg gratis, så brukar det gå att hitta ganska så bra erbjudanden. Riktig business där man kan boka om bäst man vill och där det oftast finns platser kvar även i sista minuten kostar som du säger minst det dubbla. Sedan när jag gör långresor privat så är jag alltid ute i ganska så god tid och uppgraderar redan när jag köper biljetten så det har aldrig vart ett problem, går även att se innan jag bokar flyg om det finns möjlighet till uppgradering.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har i stort sett enbart flugit business dom senaste 4 åren och kan säga att det i stort sett alltid kostar mer än det dubbla om man inte hittar ett erbjudande. Sen ska man inte ta för givet att man kan uppgradera bara för att man har poäng, beror på även på andra faktorer som bokningsklass, hur pass populär linjen är osv.

För ett par år sedan, när LH lanserade A380, så pratades det om att pristrappan för Economy - Business - First på sträckan Frankfurt - Shanghai var ungefär 10' - 30' - 100'.

Vet inte om det är sant, men kan nog stämma ungefär. Frågan jag brukar ställa mig är: vem tusan betalar för First?
 
Senast ändrad:

Porsan

Efraim
2-Faktor
Men Finnair business saver, är som vanliga men man kan inte boka om/av flyg gratis, så brukar det gå att hitta ganska så bra erbjudanden. Riktig business där man kan boka om bäst man vill och där det oftast finns platser kvar även i sista minuten kostar som du säger minst det dubbla. Sedan när jag gör långresor privat så är jag alltid ute i ganska så god tid och uppgraderar redan när jag köper biljetten så det har aldrig vart ett problem, går även att se innan jag bokar flyg om det finns möjlighet till uppgradering.
Nu pratade jag generellt om uppgraderingar inte enbart med Finnair och OneWorld.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
För ett par år sedan, när LH lanserade A380, så pratades det om att pristappan för Economy - Business - First på sträckan Frankfurt - Shanghai var ungefär 10' - 30' - 100'.

Vet inte om det är sant, men kan nog stämma ungefär. Frgåan är vem som betalar för First brukar jag alltid undra.
Stämmer ganska bra skulle jag vilja påstå, håller med i din fråga om First, känns som folk som har råd att lägga dom pengarna har egna flygplan...
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Jag förstår inte hur någon med normal, eller till och med hyfsad, inkomst kan lägga egna pengar på att åka business när man reser privat. Kan man uppgradera med poäng, så visst, men betala för det? Då ska det handla om ett riktigt bra erbjudande där prisskillnaden mot economy blir marginell. Att betala minst det dubbla, oftast mer, för en bekvämare flygning och bättre mat på väg till semestern känns bara dumt. Economy är inte kul på långflygningar, men det handlar ju trots allt bara om att sitta i en stol i ett antal timmar. De minst 5000-10000 kr extra (per skalle alltså, och sedan har man kanske familjen med sig) vi snackar om till USA lägger åtminstone jag bra mycket hellre på bra restauranger, bra hotell och sjyssta upplevelser på resmålet. Och sedan blir det kanske några spänn över till klockor också...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag förstår inte hur någon med normal, eller till och med hyfsad, inkomst kan lägga egna pengar på att åka business när man reser privat. Kan man uppgradera med poäng, så visst, men betala för det? Då ska det handla om ett riktigt bra erbjudande där prisskillnaden mot economy blir marginell. Att betala minst det dubbla, oftast mer, för en bekvämare flygning och bättre mat på väg till semestern känns bara dumt. Economy är inte kul på långflygningar, men det handlar ju trots allt bara om att sitta i en stol i ett antal timmar. De minst 5000-10000 kr extra (per skalle alltså, och sedan har man kanske familjen med sig) vi snackar om till USA lägger åtminstone jag bra mycket hellre på bra restauranger, bra hotell och sjyssta upplevelser på resmålet. Och sedan blir det kanske några spänn över till klockor också...

Om man fular lite när man reser med mitt jobb kan man boka business. Jag väljer aktivt att inte göra det. För mig är det absolut inte värt det oavsett hur långt man reser - ren idioti enligt mig. 12-15 timmar i en economystol funkar utan problem.

Jag skulle ALDRIG få för mig att boka det privat om det inte var ett löjligt bra erbjudande med marginell prisskillnad.

...men vissa går igång på att svänga vänster istället för höger innanför flygplansdörren.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag kan dock förstå tjusningen med att resa business. Skönare stolar, mer utrymme, bättre mat och förhoppningsvis inga barn som stör :)
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Om man fular lite när man reser med mitt jobb kan man boka business. Jag väljer aktivt att inte göra det. För mig är det absolut inte värt det oavsett hur långt man reser - ren idioti enligt mig. 12-15 timmar i en economystol funkar utan problem.

Jag skulle ALDRIG få för mig att boka det privat om det inte var ett löjligt bra erbjudande med marginell prisskillnad.

...men vissa går igång på att svänga vänster istället för höger innanför flygplansdörren.

Jag kan dock förstå tjusningen med att resa business. Skönare stolar, mer utrymme, bättre mat och förhoppningsvis inga barn som stör :)

Visst är det roligare att gå till vänster, bättre människa än så är jag inte. De gånger jag har gjort det (inte på egen bekostnad) har varit trevligt. Men allvarligt talat, någon ultralyx är det ju inte precis i business på SAS eller LH till exempel. Det handlar ju om rent löjliga pengar för en större stol och mat som på marken skulle räknas som jäkligt medioker. Förstår de som reser i tjänsten och behöver komma fram utvilade, men privat? Har pröjsat för premium economy någon gång, men det kändes inte heller värt det.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Blev bumpad en gång, skulle inte heller betala en massa tusenlappar extra.
Max 1k i så fall, hehe.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Ok, ja det är det jag har fått för mig som sagt. men att använda poäng är ju schysst!

Har i stort sett enbart flugit business dom senaste 4 åren och kan säga att det i stort sett alltid kostar mer än det dubbla om man inte hittar ett erbjudande. Sen ska man inte ta för givet att man kan uppgradera bara för att man har poäng, beror på även på andra faktorer som bokningsklass, hur pass populär linjen är osv.

För ett par år sedan, när LH lanserade A380, så pratades det om att pristrappan för Economy - Business - First på sträckan Frankfurt - Shanghai var ungefär 10' - 30' - 100'.

Vet inte om det är sant, men kan nog stämma ungefär. Frågan jag brukar ställa mig är: vem tusan betalar för First?

Och inom Europa har många bolag inte de bekvämare sätena heller bara reserverad mittstol för att kunna flexa med gardinen beroende på bokningsgrad i BC.
Blivit bumpad med KLM någon gång och klart det är trevligt men inte värt de 4-500 EUR som ingångpriset ligger på när du kan flyga för 130. Blir ofta flyttad till stolar med ber benutrymme tack vare sky priority. Räcker gott. Fick erbjudande av Emirates att lägga på 450EUR för en Business class till Hong Kong där priset var 450EUR för tur och retur, OK erbjudande men Economy med Emirates kan man inte klaga på.

Vill dock påstå att Europeiska flygbolag är aningen sämre på att bumpa folk i samma utsträckning som i USA, där känns det som dom bumpar så fort det finns plats i BC pga av konkurrensen och att folk i stor utsträckning veckopendlar med flygplan. Så för att behålla frequent flyers så används det flitigt.

Annan reflektion, fler och fler använder sig av Emirates och Etihad osv. jag själv inkluderat vid vissa destinationer. Sitta på ett DELTA plan till NY önskar jag ingen människa i världen. Har dock slagit mig att dessa flygbolag har ofta?Alltid? väldiga skattefördelar i hemlandet där dom är baserade, vad händer när KLM, Air france, SAS osv går i graven? Läste någonstans ang en doktoranduppsats att det är i princip omöjligt att gå med vinst långsiktigt i den nuvarande flyg branschen.

Nog med svammel.
 

kabro

Cartier
Tänkte kika vad SAS erbjudar för billiga resor nu mellan 18.00-24.00 varje torsdag, men helvetinen vad seg deras sida är nu!!! Överbelastad?
 
Topp