• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Up in the air - Flygbolag

Ruben

Rolex
Bumpar den här gamla tråden med en fråga.

Sitter och kollar lite flyg till Alicante. Finns bara Ryan, norweigan och SAS att välja på om man vill flyga direktflyg.
Problemet är att jag behöver benutrymme då jag är stor som ett hus.
Norweigan har något som heter "flex" och SAS har "SAS plus". Någon som har erfarenhet av dessa? Sitter man bättre?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bumpar den här gamla tråden med en fråga.

Sitter och kollar lite flyg till Alicante. Finns bara Ryan, norweigan och SAS att välja på om man vill flyga direktflyg.
Problemet är att jag behöver benutrymme då jag är stor som ett hus.
Norweigan har något som heter "flex" och SAS har "SAS plus". Någon som har erfarenhet av dessa? Sitter man bättre?
Nja, ingår snarare nån mat o grejer..
Du bör ju sitta vid någon av nödutgångarna alt första raden längst fram..
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar den här gamla tråden med en fråga.

Sitter och kollar lite flyg till Alicante. Finns bara Ryan, norweigan och SAS att välja på om man vill flyga direktflyg.
Problemet är att jag behöver benutrymme då jag är stor som ett hus.
Norweigan har något som heter "flex" och SAS har "SAS plus". Någon som har erfarenhet av dessa? Sitter man bättre?

Med flex är det bara att du kan boka om dina biljetter.
SAS Plus ska de dig lite extra utrymme dock. Så om du vill ha bättre benutrymme så är det nog SAS plus som gäller.

Ska du dock flyga längre, dvs. Asien/USA osv så har norwegian en klass på sina dreamliners där man får bättre benutrymme.
 

Ruben

Rolex
Nja, ingår snarare nån mat o grejer..
Du bör ju sitta vid någon av nödutgångarna alt första raden längst fram..

Med flex är det bara att du kan boka om dina biljetter.
SAS Plus ska de dig lite extra utrymme dock. Så om du vill ha bättre benutrymme så är det nog SAS plus som gäller.

Ska du dock flyga längre, dvs. Asien/USA osv så har norwegian en klass på sina dreamliners där man får bättre benutrymme.
Okej, verkar som SAS plus är de som gäller om man inte lyckas få en plats vid nödutgång.
 
H

Hysteria

Guest
Bumpar den här gamla tråden med en fråga.

Sitter och kollar lite flyg till Alicante. Finns bara Ryan, norweigan och SAS att välja på om man vill flyga direktflyg.
Problemet är att jag behöver benutrymme då jag är stor som ett hus.
Norweigan har något som heter "flex" och SAS har "SAS plus". Någon som har erfarenhet av dessa? Sitter man bättre?
Har samma utmaning (inte bred som ett hus, men kanske hög som ett..) så brukar bli lite trubbel med mina 2m.
Flög med Ryan en gång till Malaga och kommer nog aldrig göra igen. Med SAS och DY brukar jag inte betala extra för något utan tar mig antingen friheten att flytta mig till stol med isle och ligga med benen utanför (då gärna långt fram eller bak om det e massa spring + vagnar), annars fråga efter nödutgång. Har funkat fint att ta billigaste biljetten på short haul och sedan bara byta stol. Alicante med low-cost innebär väl troligtvis ett rätt fullsmetat plan nu under högsäs, men borde ju funka.
 

Reverso

Panerai
Åkte med Qatar Airways från Köpenhamn till Kuala Lumpur förra året, det var första gången jag åkte med det bolaget och förväntningarna var relativt höga!

Planet skulle på vägen mellanlanda i Qatars huvudstad Doha. Starten var ca 1 timma försenad pga okänd anledning och hade den varit i tid hade vi haft ca 1 timma och 40 minuter på oss för att byta till nästa plan. Efter en trög start så kom vi till slut fram till Doha ca en timma försenade, då var det ca 35 minuter tills nästa plan skulle lyfta. Inga problem tänkte vi! "Härligt, vi hann iallafall till nästa plan."

Men, nej. Enlight Qatar Airways så räckte inte de 35 minuterna för att vi skulle ta oss igenom deras säkerhetskontroll o.s.v o_O så vi fick reda på att vi skulle få vänta ca 7 timmar på flygplatsen tills nästa plan till KL avgick. Jag kan lugnt påstå att jag inte var speciellt road av detta. Ingen drömstart på semestern direkt!

Men, skulle vi få någon sorts kompensation då?

Jajjemän, ett litet presentkort på ca 40 kr i deras vidriga restaurang. Men fick vi en ursäkt då? Nej, inte det heller.

Jag skulle vilja jämföra Qatar Airways med en nypolerad klocka som ser fin ut på utsidan men som inte servats på 40 år och ser ut som havregrynsgröt på insidan.
 
H

Hysteria

Guest
Åkte med Qatar Airways från Köpenhamn till Kuala Lumpur förra året, det var första gången jag åkte med det bolaget och förväntningarna var relativt höga!

Planet skulle på vägen mellanlanda i Qatars huvudstad Doha. Starten var ca 1 timma försenad pga okänd anledning och hade den varit i tid hade vi haft ca 1 timma och 40 minuter på oss för att byta till nästa plan. Efter en trög start så kom vi till slut fram till Doha ca en timma försenade, då var det ca 35 minuter tills nästa plan skulle lyfta. Inga problem tänkte vi! "Härligt, vi hann iallafall till nästa plan."

Men, nej. Enlight Qatar Airways så räckte inte de 35 minuterna för att vi skulle ta oss igenom deras säkerhetskontroll o.s.v o_O så vi fick reda på att vi skulle få vänta ca 7 timmar på flygplatsen tills nästa plan till KL avgick. Jag kan lugnt påstå att jag inte var speciellt road av detta. Ingen drömstart på semestern direkt!

Men, skulle vi få någon sorts kompensation då?

Jajjemän, ett litet presentkort på ca 40 kr i deras vidriga restaurang. Men fick vi en ursäkt då? Nej, inte det heller.

Jag skulle vilja jämföra Qatar Airways med en nypolerad klocka som ser fin ut på utsidan men som inte servats på 40 år och ser ut som havregrynsgröt på insidan.
Tråkigt att höra, speciellt när du såg fram emot flighten så mycket. Personligen har jag kört med Qatar CPH-DOH t&r, ARN-DOH t&r x2. En av flygningarna i business. Trevlig personal, grym flygplats m lounge, bra käk. Tycker deras Dreamliner är riktigt fin och gott om space i ekonomi. Nu när dom lanserar sin Q-suite är jag mer hypead än någonsin på att flyga med Qatar.
En sidenote - vart av min dåvarande chef bokad ARN - IST - DOH med Pegasus (av alla jävla flygbolag) och där snackar vi inte ens nypolerad klocka, bara gröt. 5h försening på Arlanda, missad transit. 110% kabinfaktor med många arga turkar. Väskor som försvann i Istanbul. Nästa flight till Doha från Istanbul? Om 24h. Blev vi erbjudna övernattning på hotell? Nej. Blev vi erbjudna någonting öht? Nej.
 

Fredde76

Omega
Åkte med Qatar Airways från Köpenhamn till Kuala Lumpur förra året, det var första gången jag åkte med det bolaget och förväntningarna var relativt höga!

Planet skulle på vägen mellanlanda i Qatars huvudstad Doha. Starten var ca 1 timma försenad pga okänd anledning och hade den varit i tid hade vi haft ca 1 timma och 40 minuter på oss för att byta till nästa plan. Efter en trög start så kom vi till slut fram till Doha ca en timma försenade, då var det ca 35 minuter tills nästa plan skulle lyfta. Inga problem tänkte vi! "Härligt, vi hann iallafall till nästa plan."

Men, nej. Enlight Qatar Airways så räckte inte de 35 minuterna för att vi skulle ta oss igenom deras säkerhetskontroll o.s.v o_O så vi fick reda på att vi skulle få vänta ca 7 timmar på flygplatsen tills nästa plan till KL avgick. Jag kan lugnt påstå att jag inte var speciellt road av detta. Ingen drömstart på semestern direkt!

Men, skulle vi få någon sorts kompensation då?

Jajjemän, ett litet presentkort på ca 40 kr i deras vidriga restaurang. Men fick vi en ursäkt då? Nej, inte det heller.

Jag skulle vilja jämföra Qatar Airways med en nypolerad klocka som ser fin ut på utsidan men som inte servats på 40 år och ser ut som havregrynsgröt på insidan.

Själv tyckte jag Qatar Airways var helt ok när jag flög till Hong Kong.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_18e5.jpg
 

Zingo

Rolex
Aeroflot, och Moskvas flygplats. Undvik.
En luring där är att om man bokar SAS till Moskva så samkör de med Aeroflot (iaf tidigare). Sedan att det är alkohol fria flygningar gör ju inte saken bättre. I övrigt upplevde jag det som vilken trist motsvarande Europa flygning som helst.
 
Topp