• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppackning!!

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hittade hit från klock-bakside-tråden. Fattar inte hur jag missat detta tidigare. :facepalm:

Fantastisk klocka, fantastisk! Har stirrat på den där bilden med de fyra Genta/Hysek-klassikerna många ggr och efter det varje gång googlat efter 222or. Det är inte helt lätt att hitta en i stål.

Den där väcker verkligen habegär och som flera andra har skrivit är det fantastiskt roligt när någon gör dom mer oväntade valen.

Kul att se den bredvid DDn. Sällan har 37mm varit så stora. Precis som med RO.

Låt oss gärna höra hur det går med servicen.

Återigen, grattis till en fantastisk klocka, bland dom bästa på forumet, iaf. på min lista. Sätter griller i huvudet sånt här...illa!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grattis grym klocka! Alltid kul när folk vågar gå lite utanför submarinerträsket och satsa på lite mer udda fåglar :) Mer VC och Patek åt folket!
 

Guinness

Cartier
Skoj att tråden vaknar till liv igen, tyvärr har jag inte så bra nyheter på servicefronten. Besked ifrån Nymans är att de skickar direkt till Schweiz och där tar det 2 månader för ett kostnadsförslag och sedan 6-8 månader för service. Försökt med privata urmakare men en som har kunskap om verket var uppbokad i 6 månader. Den lokala urmakaren som förvisso är trevlig att ha att göra med hade aldrig arbetat med verket. Urmakaren sa dock att har man jobbat med en automatisk klocka har man jobbat med alla. Detta kändes inte tvärsäkert så det blir förmodligen att skicka till Schweiz. Det positiva med det är att klockan får garanterat originaldelar om någonting behöver bytas samt att jag vet att det är gjort av någon med kunskap om verket. Eftersom detta kan bli en keeper så känns det bra om första kollen görs av någon legit. Har även fått rådet av flera att inte använda klockan innan service eftersom den har legat stilla så länge. Så tyvärr blir det inte så många fler bilder förrän den är servad.

Kan berätta att jag först var till lokala klockhandlaren med klockan (dåligt utbud med urmakare i staden). Visade klockan för killen i kassan och frågade huruvida det var ok att använda klockan innan den får service (detta var innan jag fick hjälp av forumet i frågan). Berättade att den inte använts på 20 år samt berättade vilket verk det rörde sig om. Killen tog klockan och såg att den inte var uppskruvad, han knyckte då på handen med klockan ett antal gånger för att få igång urverket. När klockan var uppskruvad och började gå sa han att automatiska klockor har man på sig till de slutar gå. Innan dess behöver man inte fundera på service. . .
Jag tackade för rådet och gick ur ur affären, ridå.

Nu ligger klockan i klocklådan och väntar på nästa tripp till Sthlm för vidaretransport till Schweiz. Den dyker väl upp på forumet om ca 8 - 10 månader för vidare beskådning.
 

Guinness

Cartier
Hittade hit från klock-bakside-tråden. Fattar inte hur jag missat detta tidigare. :facepalm:

Fantastisk klocka, fantastisk! Har stirrat på den där bilden med de fyra Genta/Hysek-klassikerna många ggr och efter det varje gång googlat efter 222or. Det är inte helt lätt att hitta en i stål.

Den där väcker verkligen habegär och som flera andra har skrivit är det fantastiskt roligt när någon gör dom mer oväntade valen.

Kul att se den bredvid DDn. Sällan har 37mm varit så stora. Precis som med RO.

Låt oss gärna höra hur det går med servicen.

Återigen, grattis till en fantastisk klocka, bland dom bästa på forumet, iaf. på min lista. Sätter griller i huvudet sånt här...illa!

Tack, jag gillar den också:) Nu börjar det bli sug efter att kunna använda den. Kliar i fingrarna när den måste ligga i lådan:/
 

Guinness

Cartier
Tänkte uppdatera lite gällande service för klockan.

Lämnade in klockan i början av mars till nymans i sthlm. Klockan skickades då ifrån Nymans till VC servicekontor i Schweiz. I början av juni upptäckte VC att servicekontoret inte kunde serva denna klocka. Klockan skickades då till fabriken och idag i slutet av augusti dvs ca 5 månader efter inlämning kom ett kostnadsförslag på klockan.

Det kommer att kosta 20300:- att serva klockan. Ska jag ha en ny tavla kostar den 12000:- nya visare går på 2300:-

Endast service utan polering beställdes och beräknad tid på den är 40-44 veckor. Klockan kommer alltså att vara tillbaka hos mig i juni nästa år. Total tid ca 15-16 månader.

Snabbt och billigt tror jag inte är Vacherons affärsidé. Fördelen är att den Kommer kännas som en ny klocka när den är tillbaka.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack för updaten!

Både kul och tråkigt information.

Den kommer dock bli fantastisk när den väl är tillbaka, enligt mig kommer den att slå sig in i den absoluta toppen av vassa ur på forumet!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det var rejält! Vet du om det är mycket som behöver bytas eller var detta bara vanlig service? Kommer garanterat att vara en glad dag när du får hem den, mindre än ett år kvar ju! :)
 

Guinness

Cartier
Det var rejält! Vet du om det är mycket som behöver bytas eller var detta bara vanlig service? Kommer garanterat att vara en glad dag när du får hem den, mindre än ett år kvar ju! :)


Enligt mina uppgifter är klockan inte alltför använd så jag tror det är en reguljär service som behövs. ca 15k var uppskattningen ifrån Nymans när jag lämnade in klockan och den uppskattningen kanske är en normalpris för service av äldre VC.

Funderade på om det är så att den skickas till fabriken för att nya delar måste tillverkas och att det är därför det blir så dyrt. Någon som vet?

Ja snart är det bara spurten kvar innan den är hemma;)
 

SpakLisa

Breitling
Enligt mina uppgifter är klockan inte alltför använd så jag tror det är en reguljär service som behövs. ca 15k var uppskattningen ifrån Nymans när jag lämnade in klockan och den uppskattningen kanske är en normalpris för service av äldre VC.

Funderade på om det är så att den skickas till fabriken för att nya delar måste tillverkas och att det är därför det blir så dyrt. Någon som vet?

Ja snart är det bara spurten kvar innan den är hemma;)


Som du skriver är det troligtvis så proceduren ser ut. Är nog anledningen att klockan skickades till fabrik och inte kunde göras och verkstaden. Har vart med om liknande fall med äldre Rolexar :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
En av mina favouriter, riktigt surt med en så hög kostnad och lång tid utan klockan för att få utfört servicen bara.
En uppdatering när den kommer hem till dig igen borde nog uppskattas av alla.:D
 

Mattan

Panerai
Grymt fin, den hade jag missat helt, men helt absurd servicekostnad för ett verk utan komplikationer.
grattis iaf till en cool klocka.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Denna hade gått mig förbi. Väldigt häftig klocka.
Kul att du kör på och servar den trots det lika häftiga priset. :)
 
Topp