• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Uppdaterade regler på köp o sälj

Andra gången med några dagars mellanrum som jag blir kontaktad av hackade konton (i detta fall av @jimmyhoffa24 , förlåt för outning, men tänker att det kanske hjälper folk som ev. fått meddelanden)
Fick ett erbjudande på köpesannons inatt, för att sex timmar senare få meddelande från "riktiga" medlemmen i fråga som förklarade att hans konto blivit hackat.

Jag är uppriktigt väldigt nyfiken på hur folk blir hackade (såvida man inte använder typ samma lösenord som sitt användarnamn), 2faktors-autentisering eller ej? Kan någon teknikkunnig försöka sig på gissningar? Med tanke på att det sker allt oftare här just nu.

Tycker det är grymt att ni ökar säkerheten.
Tyvärr så har jag varit passivt aktiv i flera året vilket innebär att jag inte har skrivit så mycket. Där av så måste jag nu börja bidra mer för att få möjlighet att sälja vilket oavsett leder till positiv uppåtspiral.

allt gott,
D

Andra gången med några dagars mellanrum som jag blir kontaktad av hackade konton (i detta fall av @jimmyhoffa24 , förlåt för outning, men tänker att det kanske hjälper folk som ev. fått meddelanden)
Fick ett erbjudande på köpesannons inatt, för att sex timmar senare få meddelande från "riktiga" medlemmen i fråga som förklarade att hans konto blivit hackat.

Jag är uppriktigt väldigt nyfiken på hur folk blir hackade (såvida man inte använder typ samma lösenord som sitt användarnamn), 2faktors-autentisering eller ej? Kan någon teknikkunnig försöka sig på gissningar? Med tanke på att det sker allt oftare här just nu.
Ofta har man samma lösenord på flera siter. Blir en site hackad, (där användarnas lösenord sparas i klartext på siten) kan man använda dom lösenorden för att ta sig vidare till andra siter.
Här kan du kolla om din e-postadress har figurerat i hackade siter och i så fall vilka:
https://haveibeenpwned.com/

Tacksam enbart!!!
Ju fler som blir varse desto bättre.
Min användare har skickat 10 meddelanden inatt runt 0130 om att sälja rolex. Jag hade inte 2 steg. Så det har jag lagt till. Men meddelandena är bra skrivna och inget omedelbart konstigt. riktigt otäckt

Tacksam enbart!!!
Ju fler som blir varse desto bättre.
Min användare har skickat 10 meddelanden inatt runt 0130 om att sälja rolex. Jag hade inte 2 steg. Så det har jag lagt till. Men meddelandena är bra skrivna och inget omedelbart konstigt. riktigt otäckt
'Full sert' och 'inte en enda repa'. KBK tänkte jag ;)

Skämt åsido. Bra att du agerade snabbt och upplyste samtliga berörda parter om bedrägeriförsöket.

938D4417-0C6A-4186-BF6D-339953E05370.jpeg

Fortsätter det så här loggar jag ut för sista gången. Riktigt tråkig utveckling!
Screenshot_20200125-122246_Chrome-01.jpeg

Nästa gång ni råkar ut för ett uppenbart bedrägeriförsök, kan ni inte fiska efter ett telefonnummer för Swish så att vi åtminstone får ett namn att hålla sig undan från?

Fortsätter det så här loggar jag ut för sista gången. Riktigt tråkig utveckling!
Screenshot_20200125-122246_Chrome-01.jpeg
Kombination av att jag trodde jag hade bytt bort ett dåligt lösenord jag använde för väldigt längesen och som var med i en lösenordsdump men som jag tydligen missat här (använder idag lösenordsvalv med tvåstegsverifiering och randomiserade lösenord och eftersom lösenordsvalvet automatiskt skriver i lösenordet åt en så visste jag inte vad jag hade här), samt att Klocksnack saknat bekräftelseskydd för mailbyten. Men förstod det som att detta ska åtgärdas vilket lär göra det svårare för såna här kräk att kapa konton framgent.

Ofta har man samma lösenord på flera siter. Blir en site hackad, (där användarnas lösenord sparas i klartext på siten) kan man använda dom lösenorden för att ta sig vidare till andra siter.
Här kan du kolla om din e-postadress har figurerat i hackade siter och i så fall vilka:
https://haveibeenpwned.com/

Är alla läckta lösenord i klartext i den där länken? Borde de inte vara hashade i alla fall?

Senast ändrad:
Nej den är bara till för att kolla om ens lösenord har blivit läckt, den finns inte i elakt syfte.

Jo det förstår jag, menar själva källan till läckan. Hashar inte stora sajter som Dropbox användarnas lösenord som man sen kan köra brute force på och knäcka om det är svaga lösenord? Verkar ju helt sjukt om de ligger sparade i klartext i databaserna.

Jo det förstår jag, menar själva källan till läckan. Hashar inte stora sajter som Dropbox användarnas lösenord som man sen kan köra brute force på och knäcka om det är svaga lösenord? Verkar ju helt sjukt om de ligger sparade i klartext i databaserna.
Beror väl på, men orsakerna för läckorna har väl alltid varit bristande säkerhet.

Obehagligt att en och samma person har kommit över två konton på KS under samma tidsperiod.

Visst att sidor blir hackade och att e-poster och lösenord läcker ut. Men då skall dessa hackare:

1. Ha ett intresse av att komma åt klocksnack.
Finns säkert andra inlogg den generella brottslingen är mer intresserade av.

2. Sortera ut e-poster som funkar på klocksnack (säkert tio-/hundratusentals)

3. Vara från Sverige med en svensk swish.

4. Såpass klockkunnig att personen klarar en konversation gällande en försäljning.

Vad är oddsen för detta?
Obefintliga skulle jag säga...
Känns mer som en riktad attack mot forumet, användarna och dess uppgifter.

Är det möjligt att plattformens säkerhet är i fara?

Obehagligt att en och samma person har kommit över två konton på KS under samma tidsperiod.

Visst att sidor blir hackade och att e-poster och lösenord läcker ut. Men då skall dessa hackare:

4. Såpass klockkunnig att personen klarar en konversation gällande en försäljning.

Vad är oddsen för detta?

Du är på rätt spår. Väldigt oroväckande.

Vad är oddsen för detta?

Bra inlägg! Jag tänkte på exakt samma sak idag, vad är sannolikheten.

Vad känner ni till om problemet med hackade konton här på KS @Hook @Leben?

Vad är oddsen för detta?

Det är klart det är riktat och inte en robotbaserad attack.

Det är klart det är riktat och inte en robotbaserad attack.
Ja, det är helt klart någon som fattar hur snabbt klockaffärer kan ske och bara behövt en eller några medlemmars inlogg för att försöka locka fram en snabb Swish.
Det som är lite märkligt är hur de lyckats koppla ihop mailadress med konto här.

Det vore bra med lite information om läget från KS ägare. Dvs hur man jobbar med problemet från deras sida och inte bara med säkrare inlogg på individnivå.
Det finns väl egentligen inte mycket man kan göra, svagaste länken osv. Man kan införa saker som t.ex. fördröjd ändring av e-post och lösenord men grundproblemet är ändå svaga lösenord. Obligatorisk 2FA skulle göra det näst intill omöjligt att komma åt konton om man inte riktar attacken direkt mot KS server och tar sig in den vägen men det lät inte som att det var aktuellt?

Senast ändrad:
Är det inte bättre att låta dem göra det utan att riskera att avslöja något här som kan missbrukas ?
Jo det är sant! Jag tänkte väl främst på någon form av information om att de ser över vissa delar för att göra det säkrare för användarna. Självklart ingen information som skulle kunna missbrukas.

Tillbaka
Topp