Om man vill ha en Planet ocean av senaste generationen, och vill ha en lite tooligare eller sportigare stil finns ju de keramiska.
Entdecken Sie Uhren aus der Seamaster Planet Ocean Kollektion. Genießen Sie ein Erbe der horologischen Qualität und Innovation!
www.omegawatches.com
De flesta varianterna är helt matta i boett, vridring, tavla, visare och index, vilket ger en väldigt cool stil som måste ses i verkligheten.
Priserna är smått vansinniga, men de är väldigt bra köp som begagnade. Eftersom de har så höga listpriser, och vissa klockentusiaster verkar vara lite skraja inför keramiska boetter (eller inte gillar utseendet), så tappar de mycket i värde. Och eftersom de är keramiska så får de absolut inga spår av användning i boetten. Så det går att få nyskick för ungefär halva listpriset.
Min keramiska kronograf är min mest använda klocka och jag har använt den hundratals dagar. Jag betraktar den som i princip oförstörbar och använder den ofta när jag ska göra saker som jag inte vill utsätta mina finare klockor i metall för, typ min stål-PO eller mina Grand Seiko. Efter alla dessa år har den fortfarande Inte ett spår av användning i boetten.
Kan den keramiska boetten spricka? Ja, men då tror jag det krävs mycket våld. Skelettet i min arm är nog krossat innan klockan spricker.