• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 969 62.0%
  • Nej

Röster: 594 38.0%

• Totala väljare
    1,563
White on Great White
C72B17AD-A355-4549-BC60-ECB4B7C317DC.jpeg

Lämnade in min på service center idag.
Dom va tveksamma ifall det skulle gå på garanti. Såg ut som yttre påverkan, jo tjena. Vårdar den där bättre än mig själv (😂)
Lite googlande visar att det inte är ovanligt att gängorna i kronan eller tuben i boetten går sönder. Tråkigt!

Jag uppdaterar iallafall för eventuell framtida referens.

IMG_7385.jpeg

Man har ju läst att det har hänt, men känns inte som att det är jättevanligt. I varje fall inte fullt lika vanligt som att fjädern i claspen på länken havererar.

Oavsett vilket så är det såklart trist och naturligtvis ska det gå på garantin. Swatchgroup i Stockholm brukar vara bra att ha att göra med och jag skulle nog ta direktkontakt med nån där om det blir krångel.

Efter lång väntan så har mina phenome natostraps till seamastern äntligen kommit. Både tygbandet och spännet är klart förbättrat jämfört med de banden jag köpte från dem för några år sedan.
Som dykare uppskattar jag att dessa band inte har några ”springbars” och att den nya versionen av bandet inte töjer sig en massa när det blir blött.

Bilagor

• 60A03215-764C-4BC9-8C0F-1025EDD90D40.jpeg
    60A03215-764C-4BC9-8C0F-1025EDD90D40.jpeg
    445.9 KB · Visningar: 11
  • 03F0B490-5AE4-44B5-985D-DCB448442C88.jpeg
    03F0B490-5AE4-44B5-985D-DCB448442C88.jpeg
    435.3 KB · Visningar: 10
  • 03E920EB-FACE-41D7-9341-1717E88ED064.jpeg
    03E920EB-FACE-41D7-9341-1717E88ED064.jpeg
    394.9 KB · Visningar: 11
Man har ju läst att det har hänt, men känns inte som att det är jättevanligt. I varje fall inte fullt lika vanligt som att fjädern i claspen på länken havererar.

Oavsett vilket så är det såklart trist och naturligtvis ska det gå på garantin. Swatchgroup i Stockholm brukar vara bra att ha att göra med och jag skulle nog ta direktkontakt med nån där om det blir krångel.
Va inga problem alls sist. Lämnade in klockan den 10e maj. Och har inte hört något sen dess, så troligtvis så går de på garantin. Annars borde dom väl ha hört av sig med prisförslag kan jag tycka. Fortsättning följer 😁👍

Igår kom den tillbaka! Gick på garantin.
Allt som stog på pappret från omega "trycktestad, ej chronograf" så oklart vad dom gjort. Men kronan är silkeslen och skruvar in 3-4varv isället för 1/4dels varv. Happy times! Och extra fint med trycktest innan sommaren.
IMG_7548.jpeg
En Krona gängar i vad man kallar kronhals med gänga utanpå. Gängor pajar liksom inte på en så här ny klocka med annat än med väldans kraftig våld (tycker jag.) Däremot, säger det sig själv att bägge delarna som gängar i varann måste sitta på en rak linje. Är någon av delarna bara lite snett så blir ju resultatet det du erfarit och detta utan att det är något fel på själva gängorna.

Här kan du se dessa bägge delar, i detta fall en Rolex. Vet inte hur Omegas konstruktion ser ut men borde vara ganska likartad. Tyvärr kan jag inte ge något mer bra svar vad som hänt i ditt fall.

Vad dom har gjort? Bytt krona eller kronhals eller både och.

Senast ändrad:
Igår kom den tillbaka! Gick på garantin.
Allt som stog på pappret från omega "trycktestad, ej chronograf" så oklart vad dom gjort. Men kronan är silkeslen och skruvar in 3-4varv isället för 1/4dels varv. Happy times! Och extra fint med trycktest innan sommaren.
IMG_7548.jpeg

Trevligt att höra! Nej när det handlar om garantijobb, så skriver de aldrig vad de gjort eller bytt.

En Krona gängar i vad man kallar kronhals med gänga utanpå. Gängor pajar liksom inte på en så här ny klocka med annat än med väldans kraftig våld (tycker jag.) Däremot, säger det sig själv att bägge delarna som gängar i varann måste sitta på en rak linje. Är någon av delarna bara lite snett så blir ju resultatet det du erfarit och detta utan att det är något fel på själva gängorna.

Här kan du se dessa bägge delar, i detta fall en Rolex. Vet inte hur Omegas konstruktion ser ut men borde vara ganska likartad. Tyvärr kan jag inte ge något mer bra svar vad som hänt i ditt fall.

Vad dom har gjort? Bytt krona eller kronhals eller både och.

Hej!

Stog som sagt inte vad dom gjort, inte heller fick jag med några gamla delar( det fick jag förra gången) men antingen båda eller någon av dom har dom bytt iallafall för nu är det som det ska vara igen.
Och delarna har jag koll på. Tack för länken :)

Ordentlig hatkärlek till originallänken.. ser störigt ut, men hade ju önskat en mer oyster stil på det hela. Hur känner ni?

IMG_7561.jpeg
En stor del av klockans DNA som Hebbe skrev, själv tycker jag att den är snygg och att egentligen allt från US/Forstner ser ”fel” ut. Dock känns den lite väl fet och klumpig mot äldre 41mm’s länkar, framför allt att claspen är väldigt stor. Mikrojusteringen är ju mumma att ha förstås men andra kan ju göra sånt i betydligt smäckrare claspar.

Tillbaka
Topp