• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 584 38.0%

  • Totala väljare
    1,536

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Fråga:
Är en halv länkbit på senaste Seamastern exakt halv jämfört med en hel länkbit?
Har inget att mäta med just nu så tänkte ställa frågan här innan jag justerar lite.
Andra tillverkare kan ju ex ha 6-7mm om en hel bit är 10mm osv.
Omegas hela bitar ser något mindre ut dock, gissar på runt 8mm.
Bara en nyfiken fundering.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fråga:
Är en halv länkbit på senaste Seamastern exakt halv jämfört med en hel länkbit?
Har inget att mäta med just nu så tänkte ställa frågan här innan jag justerar lite.
Andra tillverkare kan ju ex ha 6-7mm om en hel bit är 10mm osv.
Omegas hela bitar ser något mindre ut dock, gissar på runt 8mm.
Bara en nyfiken fundering.
Minns inte exakta måtten, men två halvlänkar är åtminstone längre än en hel länkbit.
 

Socker

Cartier
2-Faktor
5D98AA89-1D91-4083-8BA0-8FAAACD7111B.jpeg


2531.80
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Fråga:
Är en halv länkbit på senaste Seamastern exakt halv jämfört med en hel länkbit?
Har inget att mäta med just nu så tänkte ställa frågan här innan jag justerar lite.
Andra tillverkare kan ju ex ha 6-7mm om en hel bit är 10mm osv.
Omegas hela bitar ser något mindre ut dock, gissar på runt 8mm.
Bara en nyfiken fundering.

Minns inte exakta måtten, men två halvlänkar är åtminstone längre än en hel länkbit.
Nja, gäller det denna SMP-länk så är ju halvlänkarna kortare än halva hellänken. Se inringat halvlänk i rött, vissa benämner dessa kvartslänkar. Man får mäta från en skruv till nästa hur mycket dom förlänger men har något minne av att hellänken förlänger 10mm och halvlänken 4mm. Äger ingen länk att mäta på.
1690895752784.png
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nja, gäller det denna SMP-länk så är ju halvlänkarna kortare än hellänken. Se inringat halvlänk i rött, vissa benämner dessa kvartslänkar.
Man får ju mäta från en skruv till nästa vad hur mycket dom förlänger men har något minne av att hellänken förlängen 10mm och halvlänken 4mm.
1690895752784.png
Härligt att bli rättad, hade tänkt helt fel där!
Men nu när jag kollar på min gröna så stmmer det ju helt riktigt! 2 halvlänkar är kortare än en hel länkbit, så att man kan använda de för att få toll passformen bra👍
Sorry att jag lurade dig @Cosmo😅
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Härligt att bli rättad, hade tänkt helt fel där!
Men nu när jag kollar på min gröna så stmmer det ju helt riktigt! 2 halvlänkar är kortare än en hel länkbit, så att man kan använda de för att få toll passformen bra👍
Sorry att jag lurade dig @Cosmo😅
Helt lugnt och jag märkte det vid kortning men tänkte först att ögonmåttet svek mig.
Tack och skönt att få det bekräftat :)
 

urbanclark

Omega
2-Faktor
Ja men vi kör en liten sammanfattning med alla mina SMP:s och lite korta reflektioner, kommer i den och ordning som jag ägde dem.
Totalt är det nu 14 st SMP:s med den senaste gröna intäknad. Utöver dessa så har jag haft 5 st Pre Bond. En rolig historia från min första Pre Bond kan ni hitta här (skämskudde…).

Får ursäkta för många kassa bilder, särskilt i början. Man kan tro att jag tog bilderna med en gammal Nokia, men nej inte ens det kan jag skylla på😂

SMP nr 1 - 2221.80
Första SMP och jag minns än idag känslan när jag packade upp klockan, detta var en klocka som jag länge hade suktat efter, den uppdaterade quartz-modellen med röda Seamaster-texten. Eufori!
IMG_8371.jpeg


SMP nr 2 - 212.30.41.20.01.003
Klockbudgeten stretchades rätt fort i början av intresset och när prisskillnaden för att uppgradera till den nyare SMP-C endasr var ca 5k så tog jag chansen. Än idag är det här en klocka som jag kan sakna, utan tvekan en av de absolut finaste SMP:s i mina ögon.
IMG_8374.jpeg


SMP nr 3 - 2221.80 (igen)
Saknade min gamla SMP quartz så då köpte jag en igen för att äga samtidigt som SMP-C. Den rök dock snabbt då jag gillade SMP-C mycket mer.
IMG_8375.jpeg


SMP nr 4 - 2541.80
När jag av någon dum anledning sålt SMP-C för att finansiera någon annan klocka så var suget efter SMP stort igen. Hittade den äldre quartz-modellen relativt billigt och kunde inte låta bli. Denna såldes sedan till SMP-kungen @Stefan S.
IMG_8377.jpeg


SMP nr 5 - 2265.80
Kom nu över en SMP med den häftiga Electric Blue-tavlan och svärdindex. Riktigt fin klocka och en trevlig detalj som var särskilt uppskattat var den Speedmaster-liknande länken som jag föredrar framför de äldre SMP-länkarna som fanns under denna generations SMP.
IMG_8379.jpeg


SMP nr 6 - 210.30.42.20.03.001
Nya SMP som jag bara var tvungen att testa. Fick tag på den blåa tavlan vilken då var min favorit. Riktigt fin klocka och en helt annan känsla än de tidigare modellerna - Tyngre, rejälare och mer modernt utseende. Så här i efterhand så är nog blå den färg jag hade valt sist nu, tycker både den svarta och den vita (och såklart den gröna!) är snäppet vassare.
IMG_8383.jpeg


SMP nr 7 - 2541.80 (igen)
Kom ut en riktigt billig SMP på KS som jag var tvungen att klippa, dessutom med en riktigt fin patina på den. Hade ett märke på tavlan som jag konstant störde mig på, så den fick flippas vidare enbart därför…
IMG_8384.jpeg


SMP nr 8 - 2262.50
Min första mid-size, tyvärr var den på tok för liten för mig och den rök snabbt. Insåg att jag ska hålla mig till full-size när det gäller SMP. Men för den med en mindre handled är det en kanonfin klocka, även denna med de häftiga svärdindex.
IMG_8385.jpeg


SMP nr 9 - 2342.20
Vid denna tidpunkt har jag ju hunnit testa många olika modeller av SMP och känner att jag bara måste testa two-tone också. Får tag i en med vit tavla som jag gillade skarpt. I och med quartz-verket var den riktigt slimmad med en tunn boett som bars väldigt fint på handleden. En av favoriterna när det gäller SMP under perioden innan de med keramiska bezels kom. Denna kan jag sakna ibland!
IMG_8387.jpeg


SMP nr 10 - 2342.80
När en ytterligare two-tone kom ut på auktion hos Kaplans så kunde jag inte låta bli. Till skillnad från den tidigare så hade denna en blå tavla, som nästan kunde gå mot lila i vissa ljus. I övrigt en identisk klocka jämfört med den vita two-tone. Riktigt trevlig även om jag personligen föredrog den vita.
IMG_8388.jpeg


SMP nr 11 - 212.30.41.61.01.001
Hade ju bara testat den blåa quartz-modellen, så då måste man ju även testa den svarta såklart! Osäker vilken jag gillar mest, den blåa är mer en SMP som jag tänker mig att de äldre ska se ut, men den svarta var nog egentligen snäppet snyggare och såg lite mer modern ut.
IMG_8390.jpeg


SMP nr 12 - 2234.50
Länge haft ett sug efter GMT:n och ville då specifikt ha den något nyare 2234.50 istället för den äldre 2534.50. Den nyare hade nämligen den Speedmaster-liknande länken istället för den traditionella SMP-länken. Fick tyvärr returneras då den inte funkade som den skulle…
IMG_8391.jpeg


SMP nr 13 - 2255.80
Återigen en Electric Blue men denna gång en automatisk. Fin klocka men fick inte alls samma ”wow-känsla” som med GMT:n. Har nog insett att jag har lite svårt för polerade bezels, hade nog gillat den mer om den hade en matchande blå aluminiumbezel.
IMG_8393.jpeg


SMP nr 14 - 210.30.42.20.10.001
Senaste tillskottet och som hittills känns som att den har potential att segla upp som en favorit, den nya gröna SMP:n.
IMG_8365.jpeg


Så lite sammanfattande tankar:
Som många kanske vet så tycker jag om att testa många olika klockor (läs: notorisk flippare). Därför har det blivit många olika SMP-modeller, av 14 st så är det bara 2 modeller som jag haft 2 gånger. I övrigt så är det olika modeller, om än snarlika.

Just Omega SMP är en av anledningarna till att jag ens fick upp intresset för klockor. Så det är en modell som alltid legat mig varmt om hjärtat och som jag alltid tyckt om, såväl de äldre som de mer moderna varianterna😊

Mina topp 3 favoriter (exklusive senaste tillskottet som känns lite orättvis att bedöma då det såklart är en favorit just nu):
1. SMP-C, 212.30.41.20.01.003
2. SMP GMT, 2234.50
3. SMP Two-Tone Vit, 2342.20

Kvar att testa:
Har många gånger spanat på den vita GMT:n, 2538.20, även kallad ”Great White”. Hade dock gärna haft bezeln från den svarta GMT:n, som är hälften svart och hälften silvrig. Lär säkerligen hinna testa en sådan, men de har tyvärr stuckit iväg rejält i pris senaste åren.

Även SMP NTTD i titan har jag dreglat många gånger över, där är det snarare den rejäla prislappen som bromsat ett köp.

Bonusbilder på mina 5 st Pre Bonds, varav 3 st Mid-Size (nr 1, 2 & 5) och 2 st Full-Size (nr 3 & 4)
IMG_8370.jpeg

IMG_8373.jpeg
IMG_8381.jpeg
IMG_8382.jpeg

IMG_8392.jpeg
Kul sammanställning detta 👏 äger själv en SMP-C i samma utförande som din nr 2 men får erkänna att jag börjat snegla en del på 2541.80 på sistone ☺️
 

joh.jonsson

Panerai
Jo, avsmalnandet saknas. Har lika på sjöö sandströmen. Blir lite biffigt. Har en uncle seiko länk också, som smalnar av. Gör en stor skillnad! :)
 
Topp