• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 584 38.0%

  • Totala väljare
    1,536

WatchManiac

Breitling
2-Faktor
Denna har burits en del i sommar. Dock på canvas mestadels. Härligt att ha den tillbaks på länken.

20230806_102257-01.jpeg
Hej @RobinBanks!
Vad är det för ref på den där snyggingen?
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Kan hålla med. Visserligen tycker jag mig se många likheter på nyare modeller, såsom 2254/2264. Därefter tar det mer eller mindre stopp.
Jo man skulle väl kunna säga att planet ocean är evolutionen men tycker den är lite för långt bort designmässigt som den ser ut nu. Sjukt synd då designen på den där är helt fantastiskt snygg 🤩
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Snygg bild! Har du några fler bilder på gummi till den blå 41mm? Står själv i tankarna att köpa ett blått gummi. Kör du oem gummi eller after market (typ zealande) med omega spänne? Kan man montera glidelock spännet på gummi på något vis?
zealande med original spänne. Dåligt med alternativ när de kommer till förra gen seamasters. Nya har en del OEM gummin.
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Suget efter en SMP börjar göra sig påmind igen. Gjorde mig nyligen av med den nya vita 42mm då jag upplevde den som snäppet för stor för mig. Då Omega i sina nya dykare verkar fått dille på att "större = bättre", så har jag nu istället börjat kika efter en äldre midsize, tänker mig typ 2551.80, 2552.80 eller kanske SMPc.

Generellt känner jag mig lite osäker när jag shoppar äldre ur. Tänkte jag slänger ut en fråga till gänget här i tråden som nog har bättre koll, på vad det finns för eventuella fallgropar man bör hålla utkik efter när man tittar på modellerna från 1995-2010ish?

Omega-25518000-seriale-6019-with-box-omega-serviced_14.jpg
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Suget efter en SMP börjar göra sig påmind igen. Gjorde mig nyligen av med den nya vita 42mm då jag upplevde den som snäppet för stor för mig. Då Omega i sina nya dykare verkar fått dille på att "större = bättre", så har jag nu istället börjat kika efter en äldre midsize, tänker mig typ 2551.80, 2552.80 eller kanske SMPc.

Generellt känner jag mig lite osäker när jag shoppar äldre ur. Tänkte jag slänger ut en fråga till gänget här i tråden som nog har bättre koll, på vad det finns för eventuella fallgropar man bör hålla utkik efter när man tittar på modellerna från 1995-2010ish?

Omega-25518000-seriale-6019-with-box-omega-serviced_14.jpg
En sak jag kommer att tänka på att många saknar mikrojustering.. annars vet jag inte om det är något speciellt som jag kommer på :)
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
En sak jag kommer att tänka på att många saknar mikrojustering.. annars vet jag inte om det är något speciellt som jag kommer på :)

Det är inga problem det är jag medveten om :)

Någon som vet hur det ligger till med glapp mellan bandhornen och länken? Har fått span på en 36:a i bilderna här nedan, men får för mig att det är ett litet extra utrymme mellan bandhornen och länken i det här fallet? Eller är det bara jag som är petig? Trots allt ett 20-25år gammalt ur.


Skärmavbild 2023-08-10 kl. 12.19.06.png
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 12.21.46.png
 
Senast ändrad:

WatchM

Panerai
2-Faktor
Det är inga problem det är jag medveten om :)

Någon som vet hur det ligger till med glapp mellan bandhornen och länken? Har fått span på en 36:a i bilderna här nedan, men får för mig att det som att det är litet extra utrymme mellan bandhornen och länken i det här fallet? Eller är det bara jag som är petig? Trots allt ett 20-25år gammalt ur.


Skärmavbild 2023-08-10 kl. 12.19.06.png
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 12.21.46.png
Brukar finnas glapp. Antingen de eller så är klockan/länken mer än bara ytligt polerad.
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Tack för input!
Spontant vad tänker ni när man ser bilderna på klockan jag kikar på? Okej polering/fit av länk eller ej?

Skärmavbild 2023-08-10 kl. 12.48.31.png
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 12.46.11.png
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 12.45.38.png
Svårt att bedöma då bilderna är så små (upplösningen). Skicket ser bra ut, den har troligen fått sig en liten polering om jag skulle gissa. Om de är en bruksklocka så tycker jag att en polering inte är en dealbreaker om klockans former är bevarade vilket är fallet.
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Svårt att bedöma då bilderna är så små (upplösningen). Skicket ser bra ut, den har troligen fått sig en liten polering om jag skulle gissa. Om de är en bruksklocka så tycker jag att en polering inte är en dealbreaker om klockans former är bevarade vilket är fallet.

Lite så jag resonerar också. En polering på en 20år gammal klocka är helt okej för mig. Tycker formerna sitter där dom ska baserat på vad jag ser. Men alltid användbart att få någon annans input också, så tackar, det uppskattas enormt kslike

Lutar mot ett köp då! Återkommer med bilder i tråden.
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Håller helt med, kikade mycket efter en 2222.80, men så dök den här 2551.80 upp till ett rimligt pris.
 
Senast ändrad:

Beaker

Cartier
2-Faktor
Visade sig att klockan ändå var rätt hårt polerad vid närmare undersökning. Blev tyvärr en pass på den :(
Jakten fortsätter! Om någon råkar sitta och ruva på en midsize och funderar på göra sig av med den, hojta till.
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Visade sig att klockan ändå var rätt hårt polerad vid närmare undersökning. Blev tyvärr en pass på den :(
Jakten fortsätter! Om någon råkar sitta och ruva på en midsize och funderar på göra sig av med den, hojta till.
Har du fler bilder eller möjligtvis annons nu när du inte ska köpa den ?
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Jajemen, länk till C24 annons. Om den är av intresse så kan jag bidra med att det finns absolut prutmån i priset som är listat.

Gjorde en snabb jämförelse med en klocka i lite bättre skick. Okej, hårt polerad var kanske att ta i, men jag tycker i alla fall att form och längden på bandhornen samt glappen mellan dessa och länken är ganska stor bilderna emellan. Å andra sidan är jag också rätt petig.

Skärmavbild 2023-08-10 kl. 16.30.40.png
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 16.31.17.png
 
Senast ändrad:

WatchM

Panerai
2-Faktor
Jajemen, länk till C24 annons. Om den är av intresse så kan jag bidra med att det finns absolut prutmån i priset som är listat.

Gjorde en snabb jämförelse med en klocka i lite bättre skick. Okej, hårt polerad var kanske att ta i, men jag tycker i alla fall att form och längden på bandhornen samt glappen mellan dessa och länken är ganska stor bilderna emellan. Å andra sidan är jag också rätt petig.

Skärmavbild 2023-08-10 kl. 16.30.40.png
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 16.31.17.png
Mer än bara en ytlig polering. Farligt om man är petig annars för rätt pris har man sig en klocka man kan bära utan att oroa sig.
 
Topp