• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 975 62.1%
  • Nej

Röster: 594 37.9%

• Totala väljare
    1,569
Lite osäker på vad du menar men antar att du menar det här? Att insertet sitter lite fel i vridringen?
1735918169593.png

Så här brukar (och skall) det ju se ut
1735919208940.png
Tack för input! Verkar som att jag lyckades förklara någorlunda, det är att det skiljer sig mot exemplet på din bild som jag menar. Jag fick med den gamla inserten så jag vet att den är utbytt, verkar som att bytet inte gjordes med största noggrannhet.. Vet inte om det är något man vill greja med själv så det blir nog en vända till urmakaren.

Tack för input! Verkar som att jag lyckades förklara någorlunda, det är att det skiljer sig mot exemplet på din bild som jag menar. Jag fick med den gamla inserten så jag vet att den är utbytt, verkar som att bytet inte gjordes med största noggrannhet.. Vet inte om det är något man vill greja med själv så det blir nog en vända till urmakaren.
Vad jag har hört (läst) så säljs det som reservdel enbart vridring inkl insert så det hela är lite märkligt. Precis som du insett är nog det här en fråga för en urmakare, vet man inte vad man gör när man försöka lossa insertet så riskerar man lätt att skada det. Sedan... man skall dels matcha insertet mot facetteringarna på vridringen samt dessutom matcha insertets index mot index på tavlan.

Här finns iaf en liten guide:

Tackar! Ja den var ju minst sagt utförlig. Kanske värt att prova. Har du provat själv på någon klocka? Saknar bara den där bezel-tången.
Faktiskt inte men jag skulle behöva på en av dem, den är servad av Jarl Sandin 2016 men oklart om "felet" alltid vart där eller inte, söker du på Missaligned omega bezel så verkar det inte vara helt ovanligt :rolleyes:

Den är inte mycket off men, har man sett det så :D
1736081818222.png

Var tvungen att kika på den live. Hade de lagt på en SMP-länk som dessutom smalnade av mot spännet så hade det varit årtiondets släpp i min mening. Nåja, upplevs också lite tjockare än min NTTD, men kan också ha att göra med att den också känns obalanserad tyngdmässigt tå meshet och spännet väger betydligt mindre.

IMG_0082.jpeg

IMG_0085.jpeg

Var tvungen att kika på den live. Hade de lagt på en SMP-länk som dessutom smalnade av mot spännet så hade det varit årtiondets släpp i min mening. Nåja, upplevs också lite tjockare än min NTTD, men kan också ha att göra med att den också känns obalanserad tyngdmässigt tå meshet och spännet väger betydligt mindre.

IMG_0082.jpeg

IMG_0085.jpeg
Bersgtröms Gbg? Isf skall jag också in och klämma vid tillfälle.

Faktiskt inte men jag skulle behöva på en av dem, den är servad av Jarl Sandin 2016 men oklart om "felet" alltid vart där eller inte, söker du på Missaligned omega bezel så verkar det inte vara helt ovanligt :rolleyes:

Den är inte mycket off men, har man sett det så :D
1736081818222.png
Vridringen på min var i stort sett omöjlig att vrida på så jag fick fjädern inuti utbytt. Innan bytet så alignade den helt korrekt, men efter bytet diffar den lite. Tydligen berodde det på slitage (?) och inget man kunde göra något åt. Förutom att sätta in den gamla fjädern igen så klart.

IMG_0082.jpeg

IMG_0085.jpeg
Har inte pallat testa själv ännu men mina funderingar kring obalans o ev kanske toptung blev inte mindre nu.

Tänk om de kunde sälja den paketerad med ny uppdaterad smp länk samt mesh o gummi.

Jag lyckades ha ner klockan från en låg bokhylla. Urverket är cool men claspen är lite sned nu. Den stänger inte rent utan ja, den är lite sned och man ser när den är stängd att den inte ligger platt emot sig själv instängt läge. Det är 1503/805 armbandet.

Köpa ny clasp eller försöka få den rak hemma eller via service?

Fick tillbaka kostnadsförslag på 36mm seamaster pro (Urverk 1120) från Jarl Sandin (Skickad till Swatch Group). Klockan är lämnad på service på Omega Certifierade Mårtensson ur i Halmstad för 1,9 år sedan och har sedan stannat efter det. Swatch Group i Stockholm vill ha 10.500kr för komplett service

Några tankar från er kring detta?

Fick tillbaka kostnadsförslag på 36mm seamaster pro (Urverk 1120) från Jarl Sandin (Skickad till Swatch Group). Klockan är lämnad på service på Omega Certifierade Mårtensson ur i Halmstad för 1,9 år sedan och har sedan stannat efter det. Swatch Group i Stockholm vill ha 10.500kr för komplett service

Ja, två tankar...
1) Servicegarantin är 2 år för en Omega certifierad service men det gäller ju bara hos den urmakare som har gjort jobbet dvs Mårtensson i Halmstad. Man måste ju tillbaka dit.
2) Omega anger 9600:- för en komplett service av en mekanisk icke-kronograf utan ädelmetaller enl https://www.omegawatches.com/en-se/customer-service/interventions-and-prices/price-information

Edit: Varför skickar Jarl Sandin den vidare till Swatch Group? Har dom ett påslag för hanteringen?

Senast ändrad:
Ja, två tankar...
1) Servicegarantin är 2 år för en Omega certifierad service men det gäller ju bara hos den urmakare som har gjort jobbet dvs Mårtensson i Halmstad. Man måste ju tillbaka dit.
2) Omega anger 9600:- för en komplett service av en mekanisk icke-kronograf utan ädelmetaller enl https://www.omegawatches.com/en-se/customer-service/interventions-and-prices/price-information

Edit: Varför skickar Jarl Sandin den vidare till Swatch Group? Har dom ett påslag för hanteringen?

Också min tanke kring Jarl Sandin - de har egen Omega-certifierad urmakare in-house.
Kan det vara så att du nämnde att service gjorts nyligen och att de därför skickade den dit?

Går i säljtankar. Är dock rädd att inte hitta en ny ifall jag ångrar mig sen… 🤔
IMG_1141.jpeg
Behåll den! Är du inte i behov av cashen eller vill sälja för att finansiera annat så gör det inte är mitt råd. Gjorde delvis det sistnämnda med min då jag kände att det skulle bli kaka på kaka att ha kvar den med min NTTD. Inte en perfekt klocka men så himla fantastisk all-round och mer band for the buck är svårt att hitta... Har bara ångrat det efter ett tag och skulle behållit min. Tror många som sålt sina ex ångrat sig efteråt :)

Tillbaka
Topp