• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

uret.se marknadsföring av ett visst märke...

Det är ju rent ocker att försöka begära 50 papp för en klocka som går att köpa för någon tusenlapp på annat håll. Måhända inte olagligt då vi har fri prissättning, men väldigt tveksamt moraliskt. Jag kommer aldrig att handla på Uret efter att ha sett detta. Trodde de var någorlunda seriösa.

Sedan stämmer det att man inte får marknadsföra något som rea och ha ett ordinariepris som butiken i fråga aldrig har sålt varan för. Det strider mot marknadsföringslagen och kan ge vite. Det är det som bl a hemelektronikjättarna i Sverige drabbats av med sina s k ordinariepriser. Skulle någon anmäla Uret skulle de säkerligen åka dit.

Nu kallar Uret det iof för "rekpris" och inte "ordinarie pris" och jag vet inte, man kanske man kommer undan på det? Men väldigt osmakligt måste jag säga, lagbrott eller icke.

Invicta verkar ha uppblåsta ordinarie/rekommenderat priser på fler ställen - Creationwatches.com, bl.a.
Antar att det alltså är någonting som bestäms från tillverkarens håll?
Smått ihåligt dock, att hävda att ord.priset på en klocka är 25.000kr när ÅF har inköpspris på, säg, 3.000kr.

Lite sneaky av Uret, att ha vissa av klockorna så pass nära rekat pris, dock. Knappast rimligt att man ska behöva betala tio gånger så mycket för en klocka där som för samma modell på Ebay.
Tror att det är relativt självsanerande, dock...
Om man ser två relativt lika klockor från samma tillverkare, där den ena är sänkt från 49' till 16' (exempel) och en annan som är sänkt från 49' till 47' så blir det nog den förstnämnda i nästan alla fall.
Uret får, med andra ord, inte sålt några klockor till herrejösses-marginal.

Hoppas jag, i vilket fall som helst.

.... Och mer tillochmed !
image.jpg

Detta konstverk skapades 1961...
Wow, vintage skit.

Innan quartzkrisen var dock Invicta ett anrikt gammalt företag, men som så många andra gick de under och namnet köptes upp och missbrukas för skräp (ja, det är vad jag kallar det, värsta sorten).
2014024gross.jpg

gillar heller inte märket,men merparten av deras klockor har en högst egen(vidrig ) design
precis som med seiko och orient,som har skamlösa rolexcopys,men också även egna modeller

uWm3l7K.jpg
20150323171924_5cvwxxy1yht.jpg

zJE8V.jpg

invicta-reserve-zeus-bolt-chronograph-watch-3.jpg

Invicta-Reserve-Watches-models-2016.jpg
Ah, håller med. Finns många tveksamma Seiko/Orient-modeller som kommit och gått. Skillnaden mellan de och Invicta är väl dock att de faktiskt har flera klassiska egna modeller som är eftertraktade bland klockfolk.

gillar heller inte märket,men merparten av deras klockor har en högst egen(vidrig ) design
precis som med seiko och orient,som har skamlösa rolexcopys,men också även egna modeller

uWm3l7K.jpg
20150323171924_5cvwxxy1yht.jpg

zJE8V.jpg

invicta-reserve-zeus-bolt-chronograph-watch-3.jpg

Invicta-Reserve-Watches-models-2016.jpg
Tycker det är viss skillnad då Invicta byggt sitt sortiment omkring hommages medans det varit en parantes i Seikos historia.

Nu kallar Uret det iof för "rekpris" och inte "ordinarie pris" och jag vet inte, man kanske man kommer undan på det? Men väldigt osmakligt måste jag säga, lagbrott eller icke.
Enligt Konsumentverket får man bara använda sig av "rekommenderat pris" om det priset faktiskt tillämpas på marknaden. Så om ingen ÅF säljer produkten A för 10.000:- får man inte skriv att det är ett rekommenderat pris.

Enligt Konsumentverket får man bara använda sig av "rekommenderat pris" om det priset faktiskt tillämpas på marknaden. Så om ingen ÅF säljer produkten A för 10.000:- får man inte skriv att det är ett rekommenderat pris.
Helt rätt. Tog mig friheten att gå djupare. Förutom det du skriver vilket stämmer så strider de även helt uppenbart mot marknadsföringslagen. De använder sig av en liten röd grafik där det står hur mycket man sparar på deras pris mot rekommenderat pris i procent = uppenbart olaglig marknadsföring som hintar om REA eller sänkning. Vi kan vara överens om att Uret.se = kör fula metoder & skulle må bra av en granskning.

Från Marknadsföringslagen (2008:486) :

Realisationer

17 § En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter
använda uttrycket "realisation" eller något annat uttryck med
motsvarande innebörd bara om
1. försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens
ordinarie sortiment,
2. försäljningen sker under en begränsad tid, och
3. priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala
priser för motsvarande produkter.

* Editerad och tillagt bildexempel + länk till konsumentverket

upload_2016-1-7_22-29-19.png

Senast ändrad:
Helt rätt. Tog mig friheten att gå djupare. Förutom det du skriver vilket stämmer så strider de även helt uppenbart mot marknadsföringslagen. De använder sig av en liten röd grafik där det står hur mycket man sparar mot rekommenderat pris i procent = uppenbart olaglig marknadsföring som hintar om REA eller sänkning. Vi kan vara överens om att Uret.se = skumraskbolag som skulle må bra av en granskning.
Uret.se drivs av SLG:
http://www.allabolag.se/5567216170/Scandinavian_Luxury_AB

Googlar men lite på t.ex den här modellen http://www.uret.se/invicta-bla-18-karat-gult-guld-o5000-mm-p-76963.html så anges den som guldpläterat stål på andra siter vilket inte är vad uret.se skriver. Här är man nog farligt nära en falsk varubeskrivning. Npgon som har tid/lust/ork att anmäla dem för detta?
Ja man säljer stål som guld. Mycket illa. Det är ungefär vad vissa ljusskygga individer pysslar med vid bensinmackar och längs med vägar.

Jag är förmodligen en förkastlig människa eftersom jag äger, och använder, en Invicta. Förvisso är utseendet på klockan stulet, men det gäller rätt manga andra klockor också. Urverket är ett Selita-verk och gångreserv, vattentäthet och tidvisning är helt i par med många Schweiziska-ur. Jag använder den här klockan på semestrar och arbetsresor när det finns en risk at bli rånad eller bestulen. Aldrig hemma.

• Like
Reactions: PCB
Jag är förmodligen en förkastlig människa eftersom jag äger, och använder, en Invicta. Förvisso är utseendet på klockan stulet, men det gäller rätt manga andra klockor också. Urverket är ett Selita-verk och gångreserv, vattentäthet och tidvisning är helt i par med många Schweiziska-ur. Jag använder den här klockan på semestrar och arbetsresor när det finns en risk at bli rånad eller bestulen. Aldrig hemma.
da7e807e855ef73724dcc86dc7264650.400x240x15.gif

Tillbaka
Topp