• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Den var ju grym! Kul att veta att man ligger och pendlar runt 2,5 nånstans, för att ibland studsa upp till 6 men sen snabbt sjunka ner igen :cool: Och kul att du gillade avsnittet!
Naturligtvis trams men det ligger ändå någonting i den. Man får dock inte glömma att det som vanligt inte finns något rätt eller fel och vi ska alla vägen vandra 😉

Jo, lyssnade av dig angående dressare, tycker faktiskt du ska fördjupa dig i Cartier som vi surrat om innan. Tank eller kanske en lite äldre Santos?
Sticker ut lagom mycket och hade passat din stil som handsken tror jag 👍🏼

Naturligtvis trams men det ligger ändå någonting i den. Man får dock inte glömma att det som vanligt inte finns något rätt eller fel och vi ska alla vägen vandra 😉

Jo, lyssnade av dig angående dressare, tycker faktiskt du ska fördjupa dig i Cartier som vi surrat om innan. Tank eller kanske en lite äldre Santos?
Sticker ut lagom mycket och hade passat din stil som handsken tror jag 👍🏼
Cartier känns som ett märke som kommer starkt nu, kanske lite i det tomrum som lämnats när Rolexpriserna (och -väntetiderna) dragit iväg förbi det absurdas gräns?! Santos har jag svårt för, något med länken och klockans form, och Américane blir för avlång. Cartier Tank är däremot helt klart en kandidat, då helst en Solo på läderband - de är inte fel :cool:

• Like
Reactions: v0n
Cartier känns som ett märke som kommer starkt nu, kanske lite i det tomrum som lämnats när Rolexpriserna (och -väntetiderna) dragit iväg förbi det absurdas gräns?! Santos har jag svårt för, något med länken och klockans form, och Américane blir för avlång. Cartier Tank är däremot helt klart en kandidat, då helst en Solo på läderband - de är inte fel :cool:
Ja, verkligen. Inte alls längesen dessa var hyllvärmare och omåttligt opopulära. Ligger mycket i det du säger tror jag, kanske inte bara pga priserna utan även designen som skiljer sig markant från mittfåran så att säga? Aja, bara en tanke, har liksom du nämnde i podden svårt för klassiska dressare... eller snarare det begränsade användningsområdet (för egen del) 🙂

Ja, jag blir lite avundsjuk varje gång jag hör honom nämna den i podden. Jag har dock en Planet Ocean med co-axial.. som tappar 20 sekunder om dagen :banghead:
Ja ATn är verkligen komplett på många sätt, helnöjd med den @Olpes. Å andra sidan blir jag nyfiken på den DJ du visade ovan. En AT till dig och en DJ till mig kanske 😜

Snygg intervju med herr @skyseeker , hög igenkänning på det mesta (för en gångs skull 😉 ).
Bjuder på en högst relevant vetenskaplig graf, ligger själv på 12 ungefär...dvs stendöd. Skojar bara såklart, roligt att höra hur ni resonerar och jättebra avsnitt till morgonpromenaden✌🏼
B6I8slf.jpg
Den grafen stämmer nog jäkligt väl för många @Von. Själv har jag kommit till 3 och faktiskt känner igen mig sneglande mot 4 och 5. Får visa den för @brinktime vid den kommande intervjun, känns som att nivå 6 är självklar där 😀👍🏻

Kul avsnitt och att ni tar upp Longines. Longines var ju ändå en av ”de stora” när man kikade in på Krons under tidigt 90-tal tillsammans med lite Omega och Breitling. I mitt fall hamnade valet på Omega men nyfikenheten på en Longines fanns alltid där. Fortfarande lite sugen.

Kul avsnitt och att ni tar upp Longines. Longines var ju ändå en av ”de stora” när man kikade in på Krons under tidigt 90-tal tillsammans med lite Omega och Breitling. I mitt fall hamnade valet på Omega men nyfikenheten på en Longines fanns alltid där. Fortfarande lite sugen.
Tack, kul att höra! Om man redan är inne i klocksvängen tänker jag att just Longines med sin rimliga prisbild är ett utmärkt alternativ för att skaffa den där lite "udda" klockan som man kanske inte kommer bära jämt, men ändå är nyfiken på - typ 10bys "Tankvariant" eller min bronsklocka, eller den där tunna dressaren som egentligen bara passar till kostymen, eller vad det nu kan vara... Bara en tanke :)

Eftersom jag inte tillhör core fansen som tar in Speedy för att regga löpningen så är det samma här. Däremot att använda den till pod utan att träna vette fasiken........:D
Ville bara prova av nyfikenhet att köra på en pod men den används uteslutande dvs 99,9 % till löprundan. Provade att ha den på jobbet häromdagen i kontorsmiljö men det kändes helt off så det gör jag inte om 🤓

Bra avsnitt om Longines. Synd att ni missade att nämna heritage diver 1967, en modell som får alldeles för lite uppmärksamhet.

Bra avsnitt om Longines. Synd att ni missade att nämna heritage diver 1967, en modell som får alldeles för lite uppmärksamhet.
Tack och åhhh...frustration! Det är ju en favorit hos mig! 🤬 Men det är väl det som är lite av charmen med märket - man missar alltid någon för de gör SÅ många snygga ur... 👍

Tack och åhhh...frustration! Det är ju en favorit hos mig! 🤬 Men det är väl det som är lite av charmen med märket - man missar alltid någon för de gör SÅ många snygga ur... 👍
Avsnitten hade blivit väl långa om allt ska nämnas. Heritage divern har också L688 verket. Jag är väldigt tveksam till att det är ett inhouseverk, jag tror att det också är baserat på ETA exklusivt för Longines. Beror på vad man menar med inhouse.

Trevligt avsnitt!
Riktigt härligt när ni svävar ut.
Skönt att coronan börjar lätta så att KS kan arrangera bussresor till sångnumret. Det blir förmodligen sommarens upplevelse.

Avsnitten hade blivit väl långa om allt ska nämnas. Heritage divern har också L688 verket. Jag är väldigt tveksam till att det är ett inhouseverk, jag tror att det också är baserat på ETA exklusivt för Longines. Beror på vad man menar med inhouse.
Helt korrekt, jag snubblade nog på orden där. I anteckningarna står att det är baserat på ett Longinesexklusivt ETA. Och håller med - inhouse är en rätt luddig term...

Gött avsnitt. Longines är ett sådant märke som jag gillar i tanken, men ogillar i praktiken. Många snygga modeller, men antingen klickar det inte på vristen med fit & finish eller så är det designdetaljer som får det att vrida i magen. Exempelvis de fem stjärnorna de envisas med att inkludera på många av deras snyggare modeller.

Sen ska jag vara ärlig å säga att jag inte har testat jättemånga modeller, kanske borde ta mig i kragen och testa några fler. Legend diver tyckte jag dock var en riktig besvikelse på vristen. Snygg men fit & finish påminde mig mer om ett micro brand för 4000:- än en klocka för 20 lökar.

Den som tilltalar mig mest för stunden är Avigation big eye. Mycket rätt på den klockan och halva priset av en modernare IWC flygar-chrono.

1622641008650.png

Senast ändrad:
Trevligt avsnitt om Longines.

Den nya Spirit serien är riktigt lyckad och då menar jag varianten utan kronograf i 40mm.
Det är dock lite halvdan info från Longines att man lär gå upp ytterligare en nivå till prestige edition för att få en microjustering på länken. Vilket känns som en nödvändighet för min del.
Sen har du även quick release på den länken samt att man får med lite band osv men Prestige Edition kostar ca 8 papp mer.

Men det är helt klart ett intressant märke.
Hade en Longines quartz chrono som jag var riktigt nöjd med men surprise surprise den är icke kvar 😉

Keep up the good work!
36E88C2A-032C-46F0-84C6-618DB4240DF3.jpeg

Gött avsnitt. Longines är ett sådant märke som jag gillar i tanken, men ogillar i praktiken. Många snygga modeller, men antingen klickar det inte på vristen med fit & finish eller så är det designdetaljer som får det att vrida i magen. Exempelvis de fem stjärnorna de envisas med att inkludera på många av deras snyggare modeller.

Sen ska jag vara ärlig å säga att jag inte har testat jättemånga modeller, kanske borde ta mig i kragen och testa några fler. Legend diver tyckte jag dock var en riktig besvikelse på vristen. Snygg men fit & finish påminde mig mer om ett micro brand för 4000:- än en klocka för 20 lökar.

Den som tilltalar mig mest för stunden är Avigation big eye. Mycket rätt på den klockan och halva priset av en modernare IWC flygar-chrono.

1622641008650.png
Tack! och håller helt med - den där var mycket i sökljuset precis innan jag köpte min Heritage 1951. Modern och retro samtidigt, cool!

Trevligt avsnitt om Longines.

Den nya Spirit serien är riktigt lyckad och då menar jag varianten utan kronograf i 40mm.
Det är dock lite halvdan info från Longines att man lär gå upp ytterligare en nivå till prestige edition för att få en microjustering på länken. Vilket känns som en nödvändighet för min del.
Sen har du även quick release på den länken samt att man får med lite band osv men Prestige Edition kostar ca 8 papp mer.

Men det är helt klart ett intressant märke.
Hade en Longines quartz chrono som jag var riktigt nöjd med men surprise surprise den är icke kvar 😉

Keep up the good work!
36E88C2A-032C-46F0-84C6-618DB4240DF3.jpeg
Tack Cosmo, bra input om prestige - det hade vi inte full koll på men vi lär av varandra :)

Gillar Longines och har nästan alltid en i lådan. Mitt problem med märket är dock att man kommer med nya serier hela tiden så det blir nästan svårt att hänga med. Och allt blir ju inte helt lyckat heller. Favoriten hittils jag ägt var en Classic chronograph. Suktar dock efter en St Imier.
A9E29AFC-B736-4BB2-B7BA-9B5B1CA5D3A2.jpeg

Gillar Longines och har nästan alltid en i lådan. Mitt problem med märket är dock att man kommer med nya serier hela tiden så det blir nästan svårt att hänga med. Och allt blir ju inte helt lyckat heller. Favoriten hittils jag ägt var en Classic chronograph. Suktar dock efter en St Imier.
A9E29AFC-B736-4BB2-B7BA-9B5B1CA5D3A2.jpeg
Oj, den där var ju riktigt snygg!!! Aldrig sett innan, vilket väl bara stärker vår tes att Longines är lite av ett svart hål till klockmärke - man hoppar in och hittar aldrig ut igen, typ :)

Tillbaka
Topp