• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

JohnHarrison

KS Explorers Club
Kul att lyssna till som vanligt.
Tänkte på det här med klockvloggar, är det bara jag som tycker det är vansinnigt tråkigt att titta på någon som sitter vid ett bord, flashar sin Rolex och pratar om hur bra den och den klockan är. Brukar gå ungefär 15 sekunder innan jag hoppar framåt för att se om det inte möjligtvis kan hända något i videon. Är dom två blir det värsta ryggdunkarfesten över vad den andra har med sig. Blir lite som en p-våffla med alla sexscener bortklippta.
Poddar kan man ju lyssna på och samtidigt göra något vettigt. Som exempelvis just nu när jag skall gå ned och hämta en ny klocka till samlingen. :)

Tips.
Dags att ta en kik på höstmodet nu också. Vilka band skall man ha och vad ersätter frotté-pikén i garderoben?
Håller helt med, de flesta klockvloggarna känns som de är stöpta i exakt samma form.
Kan tipsa om en som jag tycker sticker ut lite och det är The Timeless Watch Channel med Oisin O’Malley. Gammal rockstar, numera musikproducent, som inte är så politiskt korrekt hela tiden och säger vad han tycker men ändå sofistikerad med god stil (lite samma sköna stuk som Ursnyggt faktiskt 😎). Vissa avsnitt är riktigt stilsäkra med fina Italienska miljöer, bra musik, bra foto och fina klockor.
Man kan med fördel botanisera bland avsnitten med ett glas bra rött 🍷
Mycket Rolex, Omega, Tudor och lite Seiko. Och en del stories.

 

JohnHarrison

KS Explorers Club
Ni har berört det stora världsproblemet i ett par avsnitt nu, bubblan på Nato-bandet!
Jag tycker precis samma, den där bubblan är inte alls snygg.
Har därför börjat trä Nato på ett alternativt sätt, se bild nedan. På det sättet försvinner bubblan men man behåller ändå övriga fördelar med Nato-bandet.
3C6E9D51-1644-4A05-A888-F19D667DDAE1.jpeg
791A1D84-2D18-4832-8C15-EDE6DA17E02A.jpeg
E8FC9ACE-511B-4E1E-87CB-BBF16A43E631.jpeg
C1CF7C77-8323-470B-B39E-B786A7D0E6E3.jpeg
 

Brogin

Rolex
Håller helt med, de flesta klockvloggarna känns som de är stöpta i exakt samma form.
Kan tipsa om en som jag tycker sticker ut lite och det är The Timeless Watch Channel med Oisin O’Malley. Gammal rockstar, numera musikproducent, som inte är så politiskt korrekt hela tiden och säger vad han tycker men ändå sofistikerad med god stil (lite samma sköna stuk som Ursnyggt faktiskt 😎). Vissa avsnitt är riktigt stilsäkra med fina Italienska miljöer, bra musik, bra foto och fina klockor.
Man kan med fördel botanisera bland avsnitten med ett glas bra rött 🍷
Mycket Rolex, Omega, Tudor och lite Seiko. Och en del stories.

TTWC är en favorit för mig med, konstigt då Oisins klocksmak och samling inte är kompatibel med min samling, smak och plånbok (kanske mest plånboken då....) utom möjligtvis hans Seikos. Men det är en skön snubbe och snyggt producerat. Gillar när han drar historier från sitt liv som rockstar. Är riktigt sugen på att besöka Venedig tack vare honom....
 

Janur

Omega
2-Faktor
Hej!
Bra jobb med podden!
Är det inte dags för ett JLC-hiss eller diss?
Sneglar själv på ett par modeller och skulle tycka att det vore kul att höra era tankar om märket.
Mvh,
Janur
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Bra jobb med podden!
Är det inte dags för ett JLC-hiss eller diss?
Sneglar själv på ett par modeller och skulle tycka att det vore kul att höra era tankar om märket.
Mvh,
Janur
Tackar! :) Jodå, JLC är högt upp på kandidatlistan för nästa märkesavsnitt, om inte allra högst. Jag har alltid gillat dem och det finns ett otal modeller jag skulle kunna tänka mig på armen, och som jag vill veta mer om. Coming soon vågar vi nog säga ;-) Ska bara lära @Watchby10 att uttala märket på rätt sätt :cool:
 

Olpes

Cartier
Kollade igenom gamla bilder. Antar att även jag en gång syndat.
86DB0699-4DD7-417A-ABC8-13B537EEFB9F.jpeg


Äsch, ser rätt okej ut ändå. Kanske hoppar på nato-båten innan det är för sent.
 

Olpes

Cartier
😂 Jag sympatiserar men blir nog kvar på kajen ändå. Finns snyggare båtar 😉
Måste få fråga, vilken 356 är du sugen på? Safir eller hesalite? Har kikat på den förr men kopplade inte exakt vilken sinn det var under podden. Personligen skulle jag vilja ha hesalite-versionen med deras F-länk. Tror dock inte den kommer i det utförandet som standard.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Måste få fråga, vilken 356 är du sugen på? Safir eller hesalite? Har kikat på den förr men kopplade inte exakt vilken sinn det var under podden. Personligen skulle jag vilja ha hesalite-versionen med deras F-länk. Tror dock inte den kommer i det utförandet som standard.
Stämmer bra att 356 med hesalite ej finns att köpa med f-länk.
Det är pga boetten på 356 är blästrad och det finns ingen blästrad f-länk så det blir ingen bra matchning även om den passar.
Den andra varianten med safirglas heter 356 SA och är väl borstad har jag för mig.

Däremot så föredrar jag f-länken både rent estetiskt och komfortmässigt framför den något otympliga h-länken.
Så en passande f-länk till den blästrade 356 hade varit trevligt då hesalite för denna modell är att föredra. Blir lite varmare ton och känns mer korrekt för 356an.
 

Olpes

Cartier
Stämmer bra att 356 med hesalite ej finns att köpa med f-länk.
Det är pga boetten på 356 är blästrad och det finns ingen blästrad f-länk så det blir ingen bra matchning även om den passar.
Den andra varianten med safirglas heter 356 SA och är väl borstad har jag för mig.

Däremot så föredrar jag f-länken både rent estetiskt och komfortmässigt framför den något otympliga h-länken.
Så en passande f-länk till den blästrade 356 hade varit trevligt då hesalite för denna modell är att föredra. Blir lite varmare ton och känns mer korrekt för 356an.
Ahh okej, låter rimligt. Visste inte att det var olika finish på 356 och 356 SA.
Personligen hade jag nog föredragit en 356 SA med hesalite isåfall (medveten om att det inte finns).

Inte helt såld på en blästrad klocka och länk, känns som det kan bli väldigt endimensionellt? Skulle dock behöva se en IRL för att kunna bedöma, men spontant känns en vanlig borstad finish att föredra.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Ahh okej, låter rimligt. Visste inte att det var olika finish på 356 och 356 SA.
Personligen hade jag nog föredragit en 356 SA med hesalite isåfall (medveten om att det inte finns).

Inte helt såld på en blästrad klocka och länk, känns som det kan bli väldigt endimensionellt? Skulle dock behöva se en IRL för att kunna bedöma, men spontant känns en vanlig borstad finish att föredra.
Jag har haft vanliga 356 med h-länk och hesalite men har aldrig sett SA irl och skulle helt klart vilja göra det för att jämföra.
Jag gillade mycket med den men trots
sina smidiga mått på 38,5 så kändes den aningen tjock och topptung för mig.
Ångrar lite dock att jag adrig provade den på ett annat band. Kanske hade varit en hit.
1632058678713.jpeg
 

Olpes

Cartier
Jag har haft vanliga 356 med h-länk och hesalite men har aldrig sett SA irl och skulle helt klart vilja göra det för att jämföra.
Jag gillade mycket med den men trots
sina smidiga mått på 38,5 så kändes den aningen tjock och topptung för mig.
Ångrar lite dock att jag adrig provade den på ett annat band. Kanske hade varit en hit.
Ah schysst! Ja Geckota har ju t.o.m den som modell på ett av sina band, ser rätt bra ut! Får väl hoppas att @Knutte75 köper en så man kan få testa vid ev. 'get-together' :angel:
1632059424903.png
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ah schysst! Ja Geckota har ju t.o.m den som modell på ett av sina band, ser rätt bra ut! Får väl hoppas att @Knutte75 köper en så man kan få testa vid ev. 'get-together' :angel:
1632059424903.png
Haha, jodå. Det är hesaliten jag är mest sugen på, och helst H-länken då jag inte tycker finelänken är så snygg 🙈 Men vad sjutton - en safirglasare funkar också. Mest sugen på att ha den på olika läderband dock - Sinns egna bruna och svarta är riktigt snygga... Jaja, har lite andra grejer på gång också först 😅 Men dyker det upp nån bra prissatt på KS får jag nog svårt att hålla mig!
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Ni går från klarhet till klarhet 🤩. Podden ligger på helt rätt nivå, faller i goda för en klocknörd som mig som kanske inte kan massa olika referenser och urverk👊
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Fick äran att ta över Cosmos Alpinist och hjälpa honom på vägen till att bli en sann ’one watch guy’. Lite komiskt att jag lagt bud på en Sinn och köpt en Seiko sedan podd-avsnittet. När suget efter coola klockor är lika starkt som viljan att vara kontroversiell blir det lätt så :angel:
AE7AEB27-5546-4C19-A80A-F98C6FFBC7BE.jpeg
Kul att vidga sina vyer om inte annat! Grattis :)
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Fick äran att ta över Cosmos Alpinist och hjälpa honom på vägen till att bli en sann ’one watch guy’. Lite komiskt att jag lagt bud på en Sinn och köpt en Seiko sedan podd-avsnittet. När suget efter coola klockor är lika starkt som viljan att vara kontroversiell blir det lätt så :angel:
AE7AEB27-5546-4C19-A80A-F98C6FFBC7BE.jpeg
Den hjälpen tackar jag för :)
Sitter riktigt bra på dig den där.
Kan bara hålla med om att closed caseback hade varit att föredra.
Vad är det för Sinn som hägrar ?
 

Olpes

Cartier
Den hjälpen tackar jag för :)
Sitter riktigt bra på dig den där.
Kan bara hålla med om att closed caseback hade varit att föredra.
Vad är det för Sinn som hägrar ?
Han var intresserad av att byta mot en Royal Steel och eftersom jag tycker den bär lite liten så var vi i lite surr om eventuellt byte. Han var intresserad men ville tänka på saken. Får se om det blir något :happyhappy:
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Han var intresserad av att byta mot en Royal Steel och eftersom jag tycker den bär lite liten så var vi i lite surr om eventuellt byte. Han var intresserad men ville tänka på saken. Får se om det blir något :happyhappy:
Spännande! Då kanske både du och @Knutte75 blir med Sinn framledes :)
To be continued…
 
Topp