• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tack för ett bra avsnitt och cred för de två dressarna. JLC var ett grymt val och komplement till Cartier i förra. Imo för lite uppmärksamhet i allmänhet till dressarna.
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Ni fyller verkligen ett härligt tomrum, ert ”tugg” och engagemang kan få en att garva gött! Ändra inte ert koncept, det behövs som motpol till andra poddar där det enligt mig kan bli för ”creddigt”. Keep up the good work👊
 

JohnHarrison

KS Explorers Club
Tack för nytt avsnitt, som vanligt riktigt bra underhållning! Ser fram emot ert potpurri med Björn Skifs-låtar 😂
Kul att ni blandar in och lyfter fram mindre märken. Är själv lite konservativ på den punkten, satsar mest på de mer etablerade märkena, men kul att få nya infallsvinklar 👍
Det finns ett bra Hodinkee-avsnitt om just Bremont där man får lite insyn i deras utveckling och produktion.
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kul att ni lyfter fram Fortis och att ni gjorde det båda två var lite oväntat. Fin kvalitet och snygga. Nu har jag bara testat den modellen som jag har själv, Official cosmoauts chronograph och det är en stor och tung klocka som bärs stort. Tycker man inte att det är ett problem så är den riktigt bra. Anledningen till att en rymdklocka också behöver vara en dykarklocka är att kosmonauterna tränar i bassänger inför uppdragen, lite kul kuriosa.

3F744F54-D848-4B65-A101-D782E46C48B0.jpeg
Aha coolt! Och coolt ur 👍 Har man alltså frångått den gamla devisen om att rymdklockor måste ha hesalitglas numera, om de skulle krossas? Eller är det mest en myt kring Speedmastern?
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ni fyller verkligen ett härligt tomrum, ert ”tugg” och engagemang kan få en att garva gött! Ändra inte ert koncept, det behövs som motpol till andra poddar där det enligt mig kan bli för ”creddigt”. Keep up the good work👊
Haha, ja vi är nog så okreddiga man kan bli i klocksammanhang. Men vi tänker inte så mycket på det 😂 Tack för fina ord 👍
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tack för nytt avsnitt, som vanligt riktigt bra underhållning! Ser fram emot ert potpurri med Björn Skifs-låtar 😂
Kul att ni blandar in och lyfter fram mindre märken. Är själv lite konservativ på den punkten, satsar mest på de mer etablerade märkena, men kul att få nya infallsvinklar 👍
Det finns ett bra Hodinkee-avsnitt om just Bremont där man får lite insyn i deras utveckling och produktion.
Tack och tack för videon 👍 Ska omedelbart kollas in! Visst är det roligt att snacka lite annat än Omega Speedmaster och Sub hela tiden, även om de är kanonfina såklart. Ombyte förnöjer som vi säger på Podden 😅 Potpourri vet jag inget om - illa nog med EN låt 🙈
 

KT2000

Breitling
Kul med en klockpodd - har inte lyssnat förut och ska börja från början - blir en perfekt kompanjon till och från jobbet.
 

Olpes

Cartier
Älskar prisklassen 30-40k. Känns som man kan få allt inom det spannet. Varumärke, finare material, urverk i teknisk framkant, igenkänningsfaktor m.m. Känns även som inkörsporten till lyxklockor, speciellt om man ser till vad man får på andrahandsmarknaden. Eftersom förfrågan om gästinsats uteblev även denna vecka wink tog jag mig friheten att skriva en liten lista här. Försöker även gå på spåret av icke-självklara val, men samtidigt klockor jag personligen tycker har en väldig attraktion av olika skäl.

Grand Seiko SBGM221
Grand Seikos i mitt tycke coolaste GMT. Dödsball elfenbensfärgad tavla i ett 39mm zaratsupolerat case som drivs av ett för prisklassen väldigt trevligt automatiskt urverk.

1630967788814.png



IWC Pilots Chronograph IW371704
Kanske den ultimata jeansklockan. Klassisk flygarkronograf från IWC på 42mm. Inte så mycket att tillägga bortsett från att som alla IWC ser de ännu bättre ut i verkligheten. Såg den på armen på en arbetskamrat för 3 år sedan och suktar fortfarande.

1630968110260.png



Doxa Sub 300 Carbon
Blir det tuffare än en Doxa med sin klassiska orangea urtavla monterad i 'forged carbon' istället för en klump av stål? Nä. Utöver det även förvånansvärt tunn och lagom diameter på 42mm.
1630968678604.png




Zenith Stellina Chronograph Jumbo
En kronograf i helguld från 50 talet i moderna 38mm tillverkad av den självutnämnda gudfadern av kronografer, Zenith. Här går man hem även hos den absolut hippaste rolex-hatande klocksamlaren.

1630969186128.png
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Älskar prisklassen 30-40k. Känns som man kan få allt inom det spannet. Varumärke, finare material, urverk i teknisk framkant, igenkänningsfaktor m.m. Känns även som inkörsporten till lyxklockor, speciellt om man ser till vad man får på andrahandsmarknaden. Eftersom förfrågan om gästinsats uteblev även denna vecka wink tog jag mig friheten att skriva en liten lista här. Försöker även gå på spåret av icke-självklara val, men samtidigt klockor jag personligen tycker har en väldig attraktion av olika skäl.

Grand Seiko SBGM221
Grand Seikos i mitt tycke coolaste GMT. Dödsball elfenbensfärgad tavla i ett 39mm zaratsupolerat case som drivs av ett för prisklassen väldigt trevligt automatiskt urverk.

1630967788814.png



IWC Pilots Chronograph IW371704
Kanske den ultimata jeansklockan. Klassisk flygarkronograf från IWC på 42mm. Inte så mycket att tillägga bortsett från att som alla IWC ser de ännu bättre ut i verkligheten. Såg den på armen på en arbetskamrat för 3 år sedan och suktar fortfarande.

1630968110260.png



Doxa Sub 300 Carbon
Blir det tuffare än en Doxa med sin klassiska orangea urtavla monterad i 'forged carbon' istället för en klump av stål? Nä. Utöver det även förvånansvärt tunn och lagom diameter på 42mm.
1630968678604.png




Zenith Stellina Chronograph Jumbo
En kronograf i helguld från 50 talet i moderna 38mm tillverkad av den självutnämnda gudfadern av kronografer, Zenith. Här går man hem även hos den absolut hippaste rolex-hatande klocksamlaren.

1630969186128.png
Grymma klockor ju! Den där GS:en är ju mumma, vilken tavla! Noterar din (inte så subtila) wink om inbjudan till podden och tar action direkt. PM kommer! :)
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Kul avsnitt och perfekt att promenixa till på pappaledigheten 🎧 😊
1631004082449.jpeg


Det var flera oväntade val ni hade gjort.
Fortis har jag varit inne på flertalet gånger men har aldrig kommit till skott.

Ni känner till min smak hyfsat väl vid det här laget :)
Jag var faktiskt nära att slå till på precis en sådan Air-King här på forumet i februari och länkar till annonsen här:
Avslutad Rolex Air-King 14000

34mm med den boetten bärs mycket bra och jag tycker tavlan är riktigt snygg.
Skönt att jag slapp rätta dig där Björn ang storleken ;)
Däremot skulle jag ej köpa en sådan
Air-King idag pga den ej har någon easylink. Det är en komfortgrej som jag inte vill vara utan nuförtiden.

Edit: Såg en medlem som hade graverat sin Reverso på detta sätt, var det @Margarinkungen måntro ?
Kul grej och ett bra sätt att göra den mer personlig.
1631005548107.jpeg


Keep up the good work och jag ser fram emot Skifs duetten framöver 🎤🎤 :D
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Appropå just Fortis så fick det nog osökt att tänka på en tidigare paketöppning jag skrev för nått år sedan. Vintage of course! Värd att spana in bara för skicket på klockan!
UzblC1U.jpg
vQLu66x.jpg
kYa7eMd.jpg
CtacbTS.jpg


 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Appropå just Fortis så fick det nog osökt att tänka på en tidigare paketöppning jag skrev för nått år sedan. Vintage of course! Värd att spana in bara för skicket på klockan!
UzblC1U.jpg
vQLu66x.jpg
kYa7eMd.jpg
CtacbTS.jpg


Härligt, riktigt "retro-cool" :cool: Fortis är en doldis som förtjänar lite mer tid i rampljuset tycker jag!
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kul avsnitt och perfekt att promenixa till på pappaledigheten 🎧 😊
1631004082449.jpeg


Det var flera oväntade val ni hade gjort.
Fortis har jag varit inne på flertalet gånger men har aldrig kommit till skott.

Ni känner till min smak hyfsat väl vid det här laget :)
Jag var faktiskt nära att slå till på precis en sådan Air-King här på forumet i februari och länkar till annonsen här:
Avslutad Rolex Air-King 14000

34mm med den boetten bärs mycket bra och jag tycker tavlan är riktigt snygg.
Skönt att jag slapp rätta dig där Björn ang storleken ;)
Däremot skulle jag ej köpa en sådan
Air-King idag pga den ej har någon easylink. Det är en komfortgrej som jag inte vill vara utan nuförtiden.

Edit: Såg en medlem som hade graverat sin Reverso på detta sätt, var det @Margarinkungen måntro ?
Kul grej och ett bra sätt att göra den mer personlig.
1631005548107.jpeg


Keep up the good work och jag ser fram emot Skifs duetten framöver 🎤🎤 :D
Haha, mycket att kommentera här, men visst är AirKingen riktigt nice. Vad gäller graveringen så gäller det nog att man är väldigt säker på att klockan är en keeper innan man slår till. Köpkretsen bör minska exponentiellt med dylika tilltag?! :) Och grattis till faderskapet om vi inte sagt det innan!
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Haha, mycket att kommentera här, men visst är AirKingen riktigt nice. Vad gäller graveringen så gäller det nog att man är väldigt säker på att klockan är en keeper innan man slår till. Köpkretsen bör minska exponentiellt med dylika tilltag?! :) Och grattis till faderskapet om vi inte sagt det innan!
Jag gillar när folk vågar gravera och åtminstone har en tanke på att behålla klockan.
Finns något romantiskt över det hela och skulle vilja göra det en vacker dag till kidsen, om man nu kommer vilja ha en och samma klocka så länge ;)

Har dock sett ett antal dinkor här på forumet som är graverade men som ändå sålts vidare. Vet att jag såg en där det stod not for sale graverat på baksidan :)
 

lofgreno

Audemars
Kul avsnitt och perfekt att promenixa till på pappaledigheten 🎧 😊
1631004082449.jpeg


Det var flera oväntade val ni hade gjort.
Fortis har jag varit inne på flertalet gånger men har aldrig kommit till skott.

Ni känner till min smak hyfsat väl vid det här laget :)
Jag var faktiskt nära att slå till på precis en sådan Air-King här på forumet i februari och länkar till annonsen här:
Avslutad Rolex Air-King 14000

34mm med den boetten bärs mycket bra och jag tycker tavlan är riktigt snygg.
Skönt att jag slapp rätta dig där Björn ang storleken ;)
Däremot skulle jag ej köpa en sådan
Air-King idag pga den ej har någon easylink. Det är en komfortgrej som jag inte vill vara utan nuförtiden.

Edit: Såg en medlem som hade graverat sin Reverso på detta sätt, var det @Margarinkungen måntro ?
Kul grej och ett bra sätt att göra den mer personlig.
1631005548107.jpeg


Keep up the good work och jag ser fram emot Skifs duetten framöver 🎤🎤 :D
Det är ju AA's ord.
 

lofgreno

Audemars
Kul avsnitt. Intressant historia om Bremont. Hade jag aldrig hört förut.

Fortis har jag alltid gillat. Dock är ju många väldigt klossiga. Men riktigt coola!
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tack för nytt avsnitt, som vanligt riktigt bra underhållning! Ser fram emot ert potpurri med Björn Skifs-låtar 😂
Kul att ni blandar in och lyfter fram mindre märken. Är själv lite konservativ på den punkten, satsar mest på de mer etablerade märkena, men kul att få nya infallsvinklar 👍
Det finns ett bra Hodinkee-avsnitt om just Bremont där man får lite insyn i deras utveckling och produktion.
Häftigt, man vill ju liksom köpa en bara för att stötta dem! Man ser också att de inte direkt ligger mitt inne i London, vilket 10by målade upp bilden av i podden :)
 

Watchby10

Omega
2-Faktor
Häftigt, man vill ju liksom köpa en bara för att stötta dem! Man ser också att de inte direkt ligger mitt inne i London, vilket 10by målade upp bilden av i podden :)
Underbart med uppmärksamma lyssnare och podpartners 😄. Att de ligger inne i centrala London hade jag fått om bakfoten, men de ligger strax utanför och vid Themsen. Youtube-klippet är inte helt relevant för dagens Bremont, då det är från 2016 och idag är de inhysta i ett helt nytt center på 35,000 kvm 😉
E59E9979-731F-4C85-AEF9-8D965CA6C627.jpeg
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Underbart med uppmärksamma lyssnare och podpartners 😄. Att de ligger inne i centrala London hade jag fått om bakfoten, men de ligger strax utanför och vid Themsen. Youtube-klippet är inte helt relevant för dagens Bremont, då det är från 2016 och idag är de inhysta i ett helt nytt center på 35,000 kvm 😉
E59E9979-731F-4C85-AEF9-8D965CA6C627.jpeg
Tack för klargörandet! 😂👍
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tack för ett trevligt avsnitt och alltid roligt med gäster och höra om andras resa. Måste säga att podden bara blir bättre och bättre. Går själv i tankar omkring den perfekta duon. Typ en dykare/beater och en dressare. Skulle vara intressant att höra era tankar där.
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tack för ett trevligt avsnitt och alltid roligt med gäster och höra om andras resa. Måste säga att podden bara blir bättre och bättre. Går själv i tankar omkring den perfekta duon. Typ en dykare/beater och en dressare. Skulle vara intressant att höra era tankar där.
Stort tack, vi tackar @Olpes för en stark insats :) "The dynamic duo" - låter som ett bra ämne att surra kring...lite som OWG fast TWG, typ. Tack för input!
 
Topp