Lyssnade på er podd i bilen på vägen hem ifrån jobbet.Då finns avsnitt #14 ute och denna gång är det Breitling som granskas. Har de nån historia värd namnet? Vad är egentligen grejen med den där Navigatorn, och varför förknippar många Breitling med dörrvakter? Bara några av de ämnen som tas upp. Mycket nöje
https://open.spotify.com/episode/3hcONkc91AZWHvdhQwGkr0?si=1W-dVl0MSaGoqR7bNJ31RA
Alltid lika trevligt med prestigelöst klocksnack när man är ute och åker
Kul att få höra storyn om Breitling och det märket som förde mig in i klockvärlden på riktigt.
Även om jag har använt klockor sen långt tillbaka så var det först 2013 när jag besökte TimePromotion/Breitling Nordic i Täby som klockintresset eskalerade på riktigt.
Har besökt TP årligen sen dess och det har blivit lite utav en tradition för mig och något att se fram emot.
2020 blev det dock inget besök tråkigt nog av naturliga pandemi skäl.
Det är en imponerande skara urmakare med enorm kunskap som sitter där och pillar med urverken.
Har även fått se hur omsorgsfullt dom plockar isär och rengör klockorna vid service och polering.
Min första Breitling var en instegs Colt 44 quartz som visas på bilden här nedanför.
Den skulle nog kännas groteskt stor för mig idag.
Kommer tydligt ihåg att det även var då som Breilting kom med sitt digitala Warranty Card för första gången i samband med den klockan.
23 stycken Breitling köp har det blivit genom åren lite slarvigt räknat och med reservation för att vissa modeller är köpta flera gånger
Som ex Aerospace som jag haft ett flertal utav.
Idag äger jag däremot ingen Breitling pga jag har intresserat mig för mindre ur och andra klockmärken den senaste tiden.
Breitling har ju en tendens att dra åt det större hållet om man säger så.
Skulle jag köpa en idag så skulle det antagligen bli en dam modell eller något från den äldre eran av modeller med något mindre diameter.
För mig så står Breitling för en oerhört bra kvalitet med gedigna och robusta ur.
Jag är dock ingen större fan av den senaste utvecklingen sen Kern kom in i bilden.
Det knorrades en del bland personalen över hans sätt att marknadsföra senast jag var där.
Vet att samtalsämnet var då att ex inför Basel när Kern spammade ut bilder på klockorna innan själva mässan så tyckte en del att själva surprise momentet och mystiken med att kunna visa upp nyheterna för första gången på plats försvann.
Men så är det med utveckling och det uppskattas inte av alla medans andra tycker att han har kommit in och fräschat upp märket.
Jag avslutar det här långa inlägget med en bild på den Breitling jag hade senast och som jag absolut skulle kunna tänka mig att köpa igen.
Det är en Chronomat Blackbird med kronograf funktion i sköna 39mm
Keep up the good work!