Oh, helt sant. Hur kunde vi glömma det?!? Tack Peter!VIT funkar till syren, kom igen nu! Mycket trevligt avsnitt, glömde helt bort att fötterna var helt förfrusna.
MVH/ Peter Siepen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Oh, helt sant. Hur kunde vi glömma det?!? Tack Peter!VIT funkar till syren, kom igen nu! Mycket trevligt avsnitt, glömde helt bort att fötterna var helt förfrusna.
MVH/ Peter Siepen
Tack för input! Insta-ansvarig (undertecknad) tar till sig detta. Det finns en begrÀnsning pÄ 10 foton/inlÀgg pÄ Insta sÄ det begrÀnsar lite, men vi ska steppa upp pÄ den avdelningen ocksÄ, lovarYtterligare ett bra avsnitt idag
Skulle bli ÀndÄ bÀttre och lÀttare att följa med fler bilder pÄ Insta,
Tack för input! Insta-ansvarig (undertecknad) tar till sig detta. Det finns en begrÀnsning pÄ 10 foton/inlÀgg pÄ Insta sÄ det begrÀnsar lite, men vi ska steppa upp pÄ den avdelningen ocksÄ, lovar
12. Ursnyggt - IWC, hiss eller diss - Del 1
UrSnyggt - Med klockan i fokus och livet i periferin · Episodeopen.spotify.com
Nytt
Tack för en trevlig pod, hÄller pÄ att lyssna ikapp. Vore intressant att höra er resonera om hur mÄnga klockor man bör ha i en samling. Ska man gÄ all in pÄ en (OWG) eller bör man satsa pÄ ett nÄgra olika typer?Hej alla KS:are!
Jag har tillsammans med @Watchby10 startat ett litet hobbyprojekt i form av en klockpodd. Vi skulle tycka det var vÀldigt roligt om ni ville lyssna och kolla om det Àr nÄgot för er. Projektet Àr smÄskaligt och lustdrivet utan nÄgot slags ekonomiska förhoppningar eller andra ambitioner Àn att ha roligt under processen.
Det finns flera andra klockpoddar, inte minst den eminenta âTwo Watch Guysâ, som gör det jĂ€ttebra. VĂ„r vinkel pĂ„ det hela Ă€r att vi vill komma mer frĂ„n stilhĂ„llet och ambitionen Ă€r att fĂ„ upp ett skönt tugg som Ă€r kul att lyssna pĂ„ samtidigt som man kan fĂ„ sig nĂ„got nytt till livs - oavsett om man Ă€r mĂ„ngĂ„rig klockĂ€lskare eller relativt ny i âbranchenâ. AlltsĂ„ snarare tyckande om design & fĂ€rgmatchning tillsammans med lite historiska genomgĂ„ngar, Ă€n djupdykning i lysmassor eller detaljgranskande av olika aspekter av mekaniken i urverk (Ă€ven om vi kan snudda vid det senare ibland).
Vi tar tacksamt emot feedback, bÄde positiv som negativ sÄklart, förslag pÄ Àmnen osv - ju fler som kan ha glÀdje av podden, desto bÀttre!
Ni hittar oss hÀr:
Och hĂ€r:âUrSnyggt - Med klockan i fokus och livet i periferin i Apple Podcasts
âFritid · 2023podcasts.apple.com
UrSnyggt - Med klockan i fokus och livet i periferin
Podcast · Knutsson & 10by · Podcast by Knutsson & 10byopen.spotify.com
Vi har Ă€ven ett konto pĂ„ Insta (âUr.snyggtâ) dĂ€r ni hittar bilder pĂ„ mycket av det vi diskuterar i avsnitten.
Trevlig lyssning!
PS. Det kan nog smyga sig in lite faktafel och âkillgissingarâ mellan varven - det Ă€r vi medvetna om och bjuder pĂ„ dĂ„ vi redigerar mycket sparsamt ;-)
12. Ursnyggt - IWC, hiss eller diss - Del 1
UrSnyggt - Med klockan i fokus och livet i periferin · Episodeopen.spotify.com
Nytt avsnitt ute nu!
Tack, kul att du gillade det! Vi Àr 50% ingenjör vi med sÄ vi sympatiserar
Tack för trevligt avsnitt, tycker portugueser fick lite för lite kredd, men jag Àr trotts allt ingenjör sÄ jag Àr nog jÀvig
Jadu, det dÀr Àr ju liksom 10 000-kronorsfrÄgan. Har hittills inte sett nÄgon som blivit OWG och "hÄllit ut", men det kanske finns nÄn nÄnstans? Vi Àr alldeles för ombytliga och "matchiga" för att kunna ha EN... Ombyte förnöjer sÀger vi!Tack för en trevlig pod, hÄller pÄ att lyssna ikapp. Vore intressant att höra er resonera om hur mÄnga klockor man bör ha i en samling. Ska man gÄ all in pÄ en (OWG) eller bör man satsa pÄ ett nÄgra olika typer?
Hej! Tack för trevlig lyssning. Funderade lite pĂ„ det dĂ€r med parfymklockor. Ăr Cartier undantaget som bekrĂ€ftar regeln eller Ă€r de sĂ„ kĂ€nda för sina ur sĂ„ att de kommer undan med att sĂ€lja klockparfym?Hej, nu finns avsnitt #16 av podden ute - "Med en budget pĂ„ 5000 kr". Hoppas ni gillar det - vi tĂ€nkte göra fler liknande avsnitt med högre och högre grĂ€nser framöver. Hör gĂ€rna av er med vad ni gillar upplĂ€gget
https://open.spotify.com/episode/5B4K3GQlHHl46MXLRWRWIh?si=ec_nkaMfTom8xC8QS2_Qxg
Tack och noterat! Passar ocksÄ pÄ att be om ursÀkt till @Cosmo för att vi förvÀxlade er. Vi ursÀktar oss med att ni bÄda har sÄ mycket bra feedback att det lÀtt blandas ihop Materialavsnittet lÄter som en bra idé, jag tÀnker genast pÄ en ingenjör i min bekantskapskrets som skulle kunna gÄ igÄng pÄ det (lÀs: @Watchby10 ).Hej hopp,
Trevlig historialektion om Tudor och Ànnu trevligare att höra sitt namn Àven om jag icke kan ta pÄ mig Àran för önskemÄlet som sÄdant.
Tror det var bl.a @Cosmo som gÀrna ville höra mer om mÀrket
Diggar Tudor som jag Àven Àgt sÄ spelar vÀl mindre roll kanske, men rÀtt skall vara rÀtt!
Nu fÄr ni ju spinna vidare pÄ det sjÀlvklara Àmnet, PVD, brons/mÀssing och andra exotiska materialval, do it
JĂ€vligt intressant frĂ„ga faktiskt! Ingen skulle ju komma och pĂ„stĂ„ nĂ„got annat Ă€n att Cartier Ă€r en "riktig" klocktillverkare. Skulle nog sĂ€ga att det beror pĂ„ att de kommer frĂ„n smyckes/klockhĂ„llet och har adderat lite annat senare (inga klĂ€der). De har ju ocksĂ„ bidragit med en del horologiska milstolpar, och tillverkar definitivt mekaniska klockor med urverk av absolut högsta klass. KĂ€nns inte som att sĂ„ mĂ„nga av "parfymisarna" uppfyller dessa kriterier? Bara nĂ„gra tankar...Hej! Tack för trevlig lyssning. Funderade lite pĂ„ det dĂ€r med parfymklockor. Ăr Cartier undantaget som bekrĂ€ftar regeln eller Ă€r de sĂ„ kĂ€nda för sina ur sĂ„ att de kommer undan med att sĂ€lja klockparfym?
LÀtt hÀnt med förvÀxlingar i det stÀndiga informationsbrusetTack och noterat! Passar ocksÄ pÄ att be om ursÀkt till @Cosmo för att vi förvÀxlade er. Vi ursÀktar oss med att ni bÄda har sÄ mycket bra feedback att det lÀtt blandas ihop Materialavsnittet lÄter som en bra idé, jag tÀnker genast pÄ en ingenjör i min bekantskapskrets som skulle kunna gÄ igÄng pÄ det (lÀs: @Watchby10 ).
Kan nog diskuteras, för mig Àr Cartier tidlös design och Àdelmetaller/stenar det man betalar för.JÀvligt intressant frÄga faktiskt! Ingen skulle ju komma och pÄstÄ nÄgot annat Àn att Cartier Àr en "riktig" klocktillverkare. Skulle nog sÀga att det beror pÄ att de kommer frÄn smyckes/klockhÄllet och har adderat lite annat senare (inga klÀder). De har ju ocksÄ bidragit med en del horologiska milstolpar, och tillverkar definitivt mekaniska klockor med urverk av absolut högsta klass. KÀnns inte som att sÄ mÄnga av "parfymisarna" uppfyller dessa kriterier? Bara nÄgra tankar...
Jo, jag kanske tog i lite mycket dÀr med "absolut högsta klass", men deras status och betydelse i den horologiska historien torde ju vara relativt oomstridd? DÀrtill kan man ju tillÀgga att rÀtt mÄnga av de stora snurrat ivÀg pÄ kvarts nÀr det begav sig (Rolex Oyster Quartz nÄgon? )...Kan nog diskuteras, för mig Àr Cartier tidlös design och Àdelmetaller/stenar det man betalar för.
Urverken Àr egentligen inget speciellt, sitter oftast relativt enkla verk och Àven kvarts i klassikerna, lÄt sÀga Santos.
Men ett Intressant mÀrke Àr det, mÀrks tydligt att det Àr ganska hajpat för nÀrvarande, man hörde inte sÄ mycket om Cartier för bara nÄgra fÄ Är sedan
Oh ja, hÄller med sÄklart!Jo, jag kanske tog i lite mycket dÀr med "absolut högsta klass", men deras status och betydelse i den horologiska historien torde ju vara relativt oomstridd? DÀrtill kan man ju tillÀgga att rÀtt mÄnga av de stora snurrat ivÀg pÄ kvarts nÀr det begav sig (Rolex Oyster Quartz nÄgon? )...
Tack, kul att höra att vi sprider lite glÀdje Àven dÀrbortaSom exilgöteborgare i Stockholm uppskattar man lite göteborskt klocksnack! Keep up the work!
Ska kolla med teknikansvarig och Äterkomma direkt!Hittar den inte pÄ Pocket Cast.
Ett avsnitt om Seiko-dykare hade ju varit trevligt
Man tror ju knappt att det Àr sant nÀr ni diskuterar "man tog sig i kragen"... Det Àr ju inte klokt, klart man kan sÀga sÄ.... gudars skymning....
för övrigt en bra pod
Kul att höra, berĂ€tta om det funkar pĂ„ fruganHar nu lyssnat genom alla avsnitt. En helt annan stil Ă€n andra klockpoddar vilket Ă€r uppfriskande. Ălskar ordet âVillhöverâ, har börjat anvĂ€nda detta till min fru
Tjena, vi har kikat och den ligger pÄ Pocket Casts som "Ursnyggt", precis som pÄ andra stÀllen. Prova att sök igenHittar den inte pÄ Pocket Cast.
Nu hittar jag denTjena, vi har kikat och den ligger pÄ Pocket Casts som "Ursnyggt", precis som pÄ andra stÀllen. Prova att sök igen