• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ytterligare ett bra avsnitt idag 😊
Skulle bli ÀndÄ bÀttre och lÀttare att följa med fler bilder pÄ Insta,
Tack för input! Insta-ansvarig (undertecknad) tar till sig detta. Det finns en begrÀnsning pÄ 10 foton/inlÀgg pÄ Insta sÄ det begrÀnsar lite, men vi ska steppa upp pÄ den avdelningen ocksÄ, lovar :)
 

Janur

Omega
2-Faktor

Nytt
Hej alla KS:are!

Jag har tillsammans med @Watchby10 startat ett litet hobbyprojekt i form av en klockpodd. Vi skulle tycka det var vÀldigt roligt om ni ville lyssna och kolla om det Àr nÄgot för er. Projektet Àr smÄskaligt och lustdrivet utan nÄgot slags ekonomiska förhoppningar eller andra ambitioner Àn att ha roligt under processen.
Det finns flera andra klockpoddar, inte minst den eminenta ”Two Watch Guys”, som gör det jĂ€ttebra. VĂ„r vinkel pĂ„ det hela Ă€r att vi vill komma mer frĂ„n stilhĂ„llet och ambitionen Ă€r att fĂ„ upp ett skönt tugg som Ă€r kul att lyssna pĂ„ samtidigt som man kan fĂ„ sig nĂ„got nytt till livs - oavsett om man Ă€r mĂ„ngĂ„rig klockĂ€lskare eller relativt ny i ”branchen”. AlltsĂ„ snarare tyckande om design & fĂ€rgmatchning tillsammans med lite historiska genomgĂ„ngar, Ă€n djupdykning i lysmassor eller detaljgranskande av olika aspekter av mekaniken i urverk (Ă€ven om vi kan snudda vid det senare ibland). :)
Vi tar tacksamt emot feedback, bÄde positiv som negativ sÄklart, förslag pÄ Àmnen osv - ju fler som kan ha glÀdje av podden, desto bÀttre!

Ni hittar oss hÀr:
Och hÀr:

Vi har Ă€ven ett konto pĂ„ Insta (”Ur.snyggt”) dĂ€r ni hittar bilder pĂ„ mycket av det vi diskuterar i avsnitten.

Trevlig lyssning! :)

PS. Det kan nog smyga sig in lite faktafel och ”killgissingar” mellan varven - det Ă€r vi medvetna om och bjuder pĂ„ dĂ„ vi redigerar mycket sparsamt ;-)

7BD00AD5-0CE9-444B-AC04-069B41C62F41.png
Tack för en trevlig pod, hÄller pÄ att lyssna ikapp. Vore intressant att höra er resonera om hur mÄnga klockor man bör ha i en samling. Ska man gÄ all in pÄ en (OWG) eller bör man satsa pÄ ett nÄgra olika typer?
 

Janur

Omega
2-Faktor

Nytt avsnitt ute nu! 😃
C1347F45-0AC2-4BAB-B445-C08D3FCA9A3B.jpeg

Tack för trevligt avsnitt, tycker portugueser fick lite för lite kredd, men jag Ă€r trotts allt ingenjör sĂ„ jag Ă€r nog jĂ€vig 😉
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en trevlig pod, hÄller pÄ att lyssna ikapp. Vore intressant att höra er resonera om hur mÄnga klockor man bör ha i en samling. Ska man gÄ all in pÄ en (OWG) eller bör man satsa pÄ ett nÄgra olika typer?
Jadu, det dĂ€r Ă€r ju liksom 10 000-kronorsfrĂ„gan. Har hittills inte sett nĂ„gon som blivit OWG och "hĂ„llit ut", men det kanske finns nĂ„n nĂ„nstans? 😂 Vi Ă€r alldeles för ombytliga och "matchiga" för att kunna ha EN... Ombyte förnöjer sĂ€ger vi! 👍
 

Janur

Omega
2-Faktor
Hej, nu finns avsnitt #16 av podden ute - "Med en budget pÄ 5000 kr". Hoppas ni gillar det - vi tÀnkte göra fler liknande avsnitt med högre och högre grÀnser framöver. Hör gÀrna av er med vad ni gillar upplÀgget :)

https://open.spotify.com/episode/5B4K3GQlHHl46MXLRWRWIh?si=ec_nkaMfTom8xC8QS2_Qxg
Hej! Tack för trevlig lyssning. Funderade lite pĂ„ det dĂ€r med parfymklockor. Är Cartier undantaget som bekrĂ€ftar regeln eller Ă€r de sĂ„ kĂ€nda för sina ur sĂ„ att de kommer undan med att sĂ€lja klockparfym? đŸ€”
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Tankar om Tudor avsnittet.
Lite tajt om tid var det tycker jag för ett sÄ pass intressant mÀrke med historik och utbud.
Ni skulle behövt minst tvÄ avsnitt för att slippa hasta igenom modellutbudet mot slutet.
Blev lite vÀl forcerat för min del med ett mÀrke som förtjÀnar mer uppmÀksamhet.
Men det har givetvis med mina förvÀntningar att göra och ni tÀnkte vÀl nÄgot annat :)

Antar att smaken Àr som baken dvs delad :D
En del av charmen med det hÀr normala intresset Àr att man gÄr igÄng pÄ olika saker.
För min del sÄ Àr Black Bay 36 favoriten bland Tudor utbudet.
36mm Àr en perfekt storlek och preferens för mig nuförtiden.
Det kommer frÄn en som initialt enbart körde Breitlings i 43-45mm ;)
Finns för övrigt i 32 och 41mm ocksÄ och dÄ heter dom just Black Bay 32 eller 41.
Även vĂ€rt att tillĂ€gga Ă€r att Tudor nyligen slĂ€ppte en serie som heter Tudor Royal som finns i 52 varianter och olika storlekar.

Tudor har seglat upp som en favorit för mig under dom senaste Ären sÄ det var vÀl ingen ny info för min del men det Àr kul att höra er take pÄ ens favoritmÀrke.
Jag gillar framförallt att Tudor tÀmligen Àr okÀnt utanför klock kretsar.
Har frÄgat ett par bekanta om dom vet vad Tudor tillverkar och batterier var det en som svarade. Resten visste ej.
Skulle jag dÀremot frÄgat om storebror Rolex sÄ hade antagligen 100 % vetat.

Keep up the good work! :)
 

v0n

Patek
2-Faktor
Hej hopp,
Trevlig historialektion om Tudor och Ànnu trevligare att höra sitt namn Àven om jag icke kan ta pÄ mig Àran för önskemÄlet som sÄdant.
Tror det var bl.a @Cosmo som gĂ€rna ville höra mer om mĂ€rket 🙂
Diggar Tudor som jag Àven Àgt sÄ spelar vÀl mindre roll kanske, men rÀtt skall vara rÀtt!

Nu fĂ„r ni ju spinna vidare pĂ„ det sjĂ€lvklara Ă€mnet, PVD, brons/mĂ€ssing och andra exotiska materialval, do it đŸ‘đŸŒ
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej hopp,
Trevlig historialektion om Tudor och Ànnu trevligare att höra sitt namn Àven om jag icke kan ta pÄ mig Àran för önskemÄlet som sÄdant.
Tror det var bl.a @Cosmo som gĂ€rna ville höra mer om mĂ€rket 🙂
Diggar Tudor som jag Àven Àgt sÄ spelar vÀl mindre roll kanske, men rÀtt skall vara rÀtt!

Nu fĂ„r ni ju spinna vidare pĂ„ det sjĂ€lvklara Ă€mnet, PVD, brons/mĂ€ssing och andra exotiska materialval, do it đŸ‘đŸŒ
Tack och noterat! Passar ocksÄ pÄ att be om ursÀkt till @Cosmo för att vi förvÀxlade er. Vi ursÀktar oss med att ni bÄda har sÄ mycket bra feedback att det lÀtt blandas ihop :) Materialavsnittet lÄter som en bra idé, jag tÀnker genast pÄ en ingenjör i min bekantskapskrets som skulle kunna gÄ igÄng pÄ det (lÀs: @Watchby10 ).
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej! Tack för trevlig lyssning. Funderade lite pĂ„ det dĂ€r med parfymklockor. Är Cartier undantaget som bekrĂ€ftar regeln eller Ă€r de sĂ„ kĂ€nda för sina ur sĂ„ att de kommer undan med att sĂ€lja klockparfym? đŸ€”
JÀvligt intressant frÄga faktiskt! Ingen skulle ju komma och pÄstÄ nÄgot annat Àn att Cartier Àr en "riktig" klocktillverkare. Skulle nog sÀga att det beror pÄ att de kommer frÄn smyckes/klockhÄllet och har adderat lite annat senare (inga klÀder). De har ju ocksÄ bidragit med en del horologiska milstolpar, och tillverkar definitivt mekaniska klockor med urverk av absolut högsta klass. KÀnns inte som att sÄ mÄnga av "parfymisarna" uppfyller dessa kriterier? Bara nÄgra tankar... :)
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Tack och noterat! Passar ocksÄ pÄ att be om ursÀkt till @Cosmo för att vi förvÀxlade er. Vi ursÀktar oss med att ni bÄda har sÄ mycket bra feedback att det lÀtt blandas ihop :) Materialavsnittet lÄter som en bra idé, jag tÀnker genast pÄ en ingenjör i min bekantskapskrets som skulle kunna gÄ igÄng pÄ det (lÀs: @Watchby10 ).
LÀtt hÀnt med förvÀxlingar i det stÀndiga informationsbruset :)
Ser fram emot kommande avsnitt.
 

v0n

Patek
2-Faktor
JÀvligt intressant frÄga faktiskt! Ingen skulle ju komma och pÄstÄ nÄgot annat Àn att Cartier Àr en "riktig" klocktillverkare. Skulle nog sÀga att det beror pÄ att de kommer frÄn smyckes/klockhÄllet och har adderat lite annat senare (inga klÀder). De har ju ocksÄ bidragit med en del horologiska milstolpar, och tillverkar definitivt mekaniska klockor med urverk av absolut högsta klass. KÀnns inte som att sÄ mÄnga av "parfymisarna" uppfyller dessa kriterier? Bara nÄgra tankar... :)
Kan nog diskuteras, för mig Àr Cartier tidlös design och Àdelmetaller/stenar det man betalar för.
Urverken Àr egentligen inget speciellt, sitter oftast relativt enkla verk och Àven kvarts i klassikerna, lÄt sÀga Santos.

Men ett Intressant mĂ€rke Ă€r det, mĂ€rks tydligt att det Ă€r ganska hajpat för nĂ€rvarande, man hörde inte sĂ„ mycket om Cartier för bara nĂ„gra fĂ„ Ă„r sedanâœŒđŸŒ
 
Senast Àndrad:

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kan nog diskuteras, för mig Àr Cartier tidlös design och Àdelmetaller/stenar det man betalar för.
Urverken Àr egentligen inget speciellt, sitter oftast relativt enkla verk och Àven kvarts i klassikerna, lÄt sÀga Santos.

Men ett Intressant mĂ€rke Ă€r det, mĂ€rks tydligt att det Ă€r ganska hajpat för nĂ€rvarande, man hörde inte sĂ„ mycket om Cartier för bara nĂ„gra fĂ„ Ă„r sedanâœŒđŸŒ
Jo, jag kanske tog i lite mycket dÀr med "absolut högsta klass", men deras status och betydelse i den horologiska historien torde ju vara relativt oomstridd? DÀrtill kan man ju tillÀgga att rÀtt mÄnga av de stora snurrat ivÀg pÄ kvarts nÀr det begav sig (Rolex Oyster Quartz nÄgon? :) )...
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
Jo, jag kanske tog i lite mycket dÀr med "absolut högsta klass", men deras status och betydelse i den horologiska historien torde ju vara relativt oomstridd? DÀrtill kan man ju tillÀgga att rÀtt mÄnga av de stora snurrat ivÀg pÄ kvarts nÀr det begav sig (Rolex Oyster Quartz nÄgon? :) )...
Oh ja, hÄller med sÄklart!
Har vÀl inget emot kvarts heller egentligen men tycker definitivt det Àr roligare med mekaniska urverk.
(som jag vet att gubbarna grus hĂ„ller med om 😜)
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Har nu lyssnat genom alla avsnitt. En helt annan stil Ă€n andra klockpoddar vilket Ă€r uppfriskande. Älskar ordet ”Villhöver”, har börjat anvĂ€nda detta till min fru 😬
 

Bergets

Panerai
Ett avsnitt om Seiko-dykare hade ju varit trevligt :)

Man tror ju knappt att det Àr sant nÀr ni diskuterar "man tog sig i kragen"... Det Àr ju inte klokt, klart man kan sÀga sÄ.... gudars skymning....

för övrigt en bra pod
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Haha! Den diskussionen var 99% ironisk, utom min irritation över "en-falangen" - den var 100 % Ă€kta 😃 Tack för feedback!
Ett avsnitt om Seiko-dykare hade ju varit trevligt :)

Man tror ju knappt att det Àr sant nÀr ni diskuterar "man tog sig i kragen"... Det Àr ju inte klokt, klart man kan sÀga sÄ.... gudars skymning....

för övrigt en bra pod
 
Topp