• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Från Tudors site sedan kan man säkert diskutera detaljerna om hur det begav sig. :)
C2CEC52D-0621-4A7A-B525-0A09CBE80E99.jpeg
Klocktillverkares sajter kanske inte alltid ger den mest objektiva "sanningen" ( Igen, Carl Gustaf 🙄 ).
Inte lika klatschigt att skriva att Tudor började som renodlat verktygsmärke tilltänkt arbetarklassen/militärer långt ifrån sus och dus kanske?...vem vet 😉

Bra avsnitt, som vanligt 👍
Gillar era animerade reaktioner kring Rolex nya urtavlor 😂 Håller helt med.
Kolla Oisin i Timeless Watch Channel, han är också helt förbryllad över hur de tänker 🤔

Hahaha! Det där var ju humor ju, lärde mig en ny glosa också - fronds :) Nä det är helt horribelt, och skönt att vi inte är de enda som undrar vad de håller på med på Rolex... Tack också för berömmet - det värmer! Hoppas du fortsätter lyssna och dela!

Så ingen North Flag? Vad anbelangar ovan..... jo den är ju unik iaf ;) Fördelen med denna är ju att fonten påminner om dess samtida Kalle Anka pocketar. Vilket ju hör sommaren till.
Allvarligt talat så gillar jag Omega på 60/70-tal av samma anledning som Tudor; de tog ut svängarna och verkade ha sjukt roligt.
Eller så var de bara påverkade...lär ju ha varit mycket droger på den där tiden har man förstått?! @Cosmo - smaken är som baken men här undrar vi om du inte seglat snett ändå? :)

Har väl kommenterat varenda avsnitt hittills så varför sluta nu 🥳
Är t.ex Hermés ett parfymmärke i er värld? Spännande släpp samband med Watches and Wonders tycker jag.
Även Oris Cotton Candy var festliga och hade säkert passat modelejon som er 😄 check it out...kanske?
Nä exakt - varför sluta? Vi gillar kommentarer! :)
Hermés parfymmärke...njae...de gör ju riktiga klockor också även om det är mycket quartz och fokus på yta och material med diamater och guld osv, men för mig hamnar de rätt nära Cartier men utan de senares gedigna horologiska arv. Gissar att du syftar på deras H08-serie? Intressant design och riktigt "inhouseverk" osv, men inte alls min grej. Svårt för både boett och urtavla. 50-80 loppor känns rätt mycket för dessa och som en väldigt tveksam investering rent pengamässigt om man bryr sig om sådant?! Vad gäller Oris är det så långt från allt vi gillar med klockor så det finns ju inte... Lika smakfullt som att ha förgyllda kranar, svart ebenholz och marmor - allt från Versace - i badrummet. Typ :cool:
Tack för att du lyssnar och deltar, sluta inte :)

Eller så var de bara påverkade...lär ju ha varit mycket droger på den där tiden har man förstått?! @Cosmo - smaken är som baken men här undrar vi om du inte seglat snett ändå? :)
Ha ha ju mer olika vi tycker desto mer taggad blir jag 😉 Var med på budgivning en vända på Tradera men tyckte det drog iväg så jag lägger ner för den här gången.

Jag är ju TWG nu sen senast vi pratades vid så jag får hålla till godo med dom så länge :)

Ha ha ju mer olika vi tycker desto mer taggad blir jag 😉 Var med på budgivning en vända på Tradera men tyckte det drog iväg så jag lägger ner för den här gången.

Jag är ju TWG nu sen senast vi pratades vid så jag får hålla till godo med dom så länge :)
Vi hör vad du säger...och tänker inte bidra till att sporra dig ännu mer :)

Nä exakt - varför sluta? Vi gillar kommentarer! :)
Hermés parfymmärke...njae...de gör ju riktiga klockor också även om det är mycket quartz och fokus på yta och material med diamater och guld osv, men för mig hamnar de rätt nära Cartier men utan de senares gedigna horologiska arv. Gissar att du syftar på deras H08-serie? Intressant design och riktigt "inhouseverk" osv, men inte alls min grej. Svårt för både boett och urtavla. 50-80 loppor känns rätt mycket för dessa och som en väldigt tveksam investering rent pengamässigt om man bryr sig om sådant?! Vad gäller Oris är det så långt från allt vi gillar med klockor så det finns ju inte... Lika smakfullt som att ha förgyllda kranar, svart ebenholz och marmor - allt från Versace - i badrummet. Typ :cool:
Tack för att du lyssnar och deltar, sluta inte :)
Underbart, inga rätt eller fel såklart 😂
Ja, tänkte på H08 som egentligen inte är min grej heller men gick igång på designen till skillnad från annat trök som visades upp. Samma samma och grönt grönt så långt ögat kunde nå.

Ska bli mycket intressant att se vad du villhöver och hittar på i klocktristessen :)
Nämnde ju att jag villhöver något gult till sommaren. Dök upp en ful ankunge på radarn som endast en mor kan älska.
Denna Omega Dynamic lll är fulsnygg och har fångat mitt intresse av någon anledning.
Japp jag öppnar upp slussen att bli sågad 😉
43FC5971-2E91-4670-B475-12DD998E407D.jpeg
Ja du tickar i alla fall av den gula färgen✅ En helt klart något annorlunda mix av font, färg och index i ett för övrigt ganska standardmässigt utseende. Skulle nog passa din sommar även om jag förväntade mig mer gult i ditt val 👍🏻😀

Ja du tickar i alla fall av den gula färgen✅ En helt klart något annorlunda mix av font, färg och index i ett för övrigt ganska standardmässigt utseende. Skulle nog passa din sommar även om jag förväntade mig mer gult i ditt val 👍🏻😀
Jag hoppade Omegan då den gick lite väl högt i budgivningen med okänd servicehistorik. Siktar mot nya gula höjder :D

Precis lyssnat igenom alla avsnitt - schysst! Visste inte att klockintresset sträckte sig såpass långt väster ut men där ser man!
Kul med lite 90-tals representation också, samt Cosmos superinsats :happyhappy:

Precis lyssnat igenom alla avsnitt - schysst! Visste inte att klockintresset sträckte sig såpass långt väster ut men där ser man!
Kul med lite 90-tals representation också, samt Cosmos superinsats :happyhappy:
Tack för de fina orden! Jodå, generellt sett så ligger vi ju lite närmare "där det händer" här i väst, så också vad gäller klockor kanske... :) Two Watch Guys huserar väl i GBG också, så tycker nog att vi håller ställningarna hyfsat här borta;-) Forsätt gärna lyssna och dela om du vill!

Tack för de fina orden! Jodå, generellt sett så ligger vi ju lite närmare "där det händer" här i väst, så också vad gäller klockor kanske... :) Two Watch Guys huserar väl i GBG också, så tycker nog att vi håller ställningarna hyfsat här borta;-) Forsätt gärna lyssna och dela om du vill!
Haha fan du kanske har rätt.. Jag ser till att dela med mig av ordet om podden till mina klockvänner här i öst iaf och ser fram emot nästa avsnitt!

Ni kanske har diskuterat det en del innan men jag tycker det vore intressant att höra en diskussion kring er filosofi kring klocksamlande. Jag vet att ni nämnde att det grundas i någon form av mekanisk fascination, samt Cosmos tillägg kring hur vi underskattar den emotionella kopplingen till våra klockor. Tycker vi samlare ofta börjar i fel ände när vi börjar snacka om 'valuta för pengar' och 'klocka X är bättre än klocka Y'. Vad som utgör huruvida en klocka är attraktiv eller inte är helt beroende på varför vi samlar på klockor, vad vi försöker uppnå med vår samling och kanske framförallt hur vi ser på klockor.

Haha fan du kanske har rätt.. Jag ser till att dela med mig av ordet om podden till mina klockvänner här i öst iaf och ser fram emot nästa avsnitt!

Ni kanske har diskuterat det en del innan men jag tycker det vore intressant att höra en diskussion kring er filosofi kring klocksamlande. Jag vet att ni nämnde att det grundas i någon form av mekanisk fascination, samt Cosmos tillägg kring hur vi underskattar den emotionella kopplingen till våra klockor. Tycker vi samlare ofta börjar i fel ände när vi börjar snacka om 'valuta för pengar' och 'klocka X är bättre än klocka Y'. Vad som utgör huruvida en klocka är attraktiv eller inte är helt beroende på varför vi samlar på klockor, vad vi försöker uppnå med vår samling och kanske framförallt hur vi ser på klockor.
Intressanta spörsmål som nästan drar iväg in i filosofiska gränstrakter... Tror att du är helt rätt på det - anledningen till att man samlar och är intresserad av klockor är, i alla fall just för oss, den här komplexa blandningen - lite mekaniskt intresse, lite mode, lite historik, lite smycke, lite stil och status(?), osv - lite av det mesta. Det är nog delvis därför man ändrar sig så mycket och kan ta så konstiga beslut hela tiden, rätt var det är slår historikintresset till och en "ful" klocka blir jätteviktig att äga, eller modeintresset förvandlar en klocka med kass spec till helt essentiell för att matcha den nya mockajackan, eller vad det nu kan vara... Ja lite så tänker jag iaf. Vi tar med oss ämnet till kommande poddar - helt klart! :)

Intressanta spörsmål som nästan drar iväg in i filosofiska gränstrakter... Tror att du är helt rätt på det - anledningen till att man samlar och är intresserad av klockor är, i alla fall just för oss, den här komplexa blandningen - lite mekaniskt intresse, lite mode, lite historik, lite smycke, lite stil och status(?), osv - lite av det mesta. Det är nog delvis därför man ändrar sig så mycket och kan ta så konstiga beslut hela tiden, rätt var det är slår historikintresset till och en "ful" klocka blir jätteviktig att äga, eller modeintresset förvandlar en klocka med kass spec till helt essentiell för att matcha den nya mockajackan, eller vad det nu kan vara... Ja lite så tänker jag iaf. Vi tar med oss ämnet till kommande poddar - helt klart! :)
Jag delar absolut det perspektivet. Ytterligare en faktor som slår knut på mitt beslutsfattande är balansen mellan den individuella klockan och visionen om min samling. På tal om teman så tycker jag också just ens samling som helhet sällan diskuteras. Personligen så är 50% av njutningen med samlandet att öppna klocklådan och se en genomtänkt och kompletterande samling. Vad man sen definierar som kompletterande skiljer sig ju vilt. Vissa kanske ser samlingen som komplett när man har alla referensnummer av en viss modell, medan vissa när man har en klocka av varje varumärke man tycker om; och det är ju bara två väldigt simpla exempel. Personligen är min vision om 'samlingen som helhet' mycket mer komplex än så. Vore coolt å höra eran.

Jag delar absolut det perspektivet. Ytterligare en faktor som slår knut på mitt beslutsfattande är balansen mellan den individuella klockan och visionen om min samling. På tal om teman så tycker jag också just ens samling som helhet sällan diskuteras. Personligen så är 50% av njutningen med samlandet att öppna klocklådan och se en genomtänkt och kompletterande samling. Vad man sen definierar som kompletterande skiljer sig ju vilt. Vissa kanske ser samlingen som komplett när man har alla referensnummer av en viss modell, medan vissa när man har en klocka av varje varumärke man tycker om; och det är ju bara två väldigt simpla exempel. Personligen är min vision om 'samlingen som helhet' mycket mer komplex än så. Vore coolt å höra eran.
Mycket bra input och kloka tankar. Lovar att vi ska beröra detta. Tror nästan @Watchby10 är den av oss som tänkt mest över detta. Själv känner jag mer att jag fladdrar hit och dit utan varken mening eller mål som Mauro en gång skaldade :cool:

Avsnitt #23 ute nu. Hårt fokus på mode och kläder med klockan i periferin för en gångs skull. Dock mer i fokus i sköna snacket med Philip :) Hoppas ni gillar det, del 2 kommer inom kort!
Men ni som västkustbor svarade ju aldrig på vilken klocka man ska bära med Aqua Limone tröjan och "capri" shortsen i Smögen? Är det ngt prisvärt från stjärnurmakarna eller något flexigt från LW? :cool: De verkar ju marknadsföra sig som luxury fashion så jag gissar på det sistnämnda. :wtf:

Trevlig podd, lagom längd på avsnitten! 😊
Tack, kul att du gillar det! Vi försöker hålla oss runt 30 min. men ibland drar det iväg och vi har 60 som absolut max. Kan själv känna att man drar sig för poddar som är mer än 1h långa... Hoppas du fortsätter lyssna och dela gärna med folk runt omkring dig!

Men ni som västkustbor svarade ju aldrig på vilken klocka man ska bära med Aqua Limone tröjan och "capri" shortsen i Smögen? Är det ngt prisvärt från stjärnurmakarna eller något flexigt från LW? :cool: De verkar ju marknadsföra sig som luxury fashion så jag gissar på det sistnämnda. :wtf:
Ojojoj, nu är du inne på spännande saker. Du går ge dig till tåls tills nästa avsnitt då vi avhandlar både kuststad, strandhäng och båtliv. Nautiskt och marint så det bara smäller om det - kanske dyker en citron eller två upp också?!? Vi ska försöka att få in mer ur också...denna gång tog vårt sartoriella intresse över lite grand kanske :cool: "Caprishorts" förresten - tror jag just kräktes lite grand i munnen här... :)

Hawaiiskjorta med kort ärm funkar till allt!
Om det nu ska propsas på panamahatt så är trekvartsbrallor obligatoriskt, bara så ni vet 😆
Första avsnittet som jag helt tappade bort er, troligtvis för att undertecknad är totalt ointresserad av kontorsmode men låt inte mig störa✌🏼

Alla vet att Aqua Limone ska matchas med uppslitzade byxben och palladiumskor, bratte på armen och blonderade spikes på utväxt.
Vänta nu...beskrev jag precis Uffe Ekberg? Göööteborg 😎

Hawaiiskjorta med kort ärm funkar till allt!
Om det nu ska propsas på panamahatt så är trekvartsbrallor obligatoriskt, bara så ni vet 😆
Första avsnittet som jag helt tappade bort er, troligtvis för att undertecknad är totalt ointresserad av kontorsmode men låt inte mig störa✌🏼
Ha ha jag zoomade ut lite i lyssningen jag med då klädmode vare sig är min starka sida eller intresse.
Här i Dalarna är det friluftskläder som gäller 90 % av tiden :)

Däremot gillar jag mina trekvartsbrallor väldigt mycket och kortärmade skjortor är en klar favorit för mig.
En hawaiiskjorta var det längesedan jag använde men känner att en sån lär jag bara införskaffa till sommaren :)

Ha ha jag zoomade ut lite i lyssningen jag med då klädmode vare sig är min starka sida eller intresse.
Här i Dalarna är det friluftskläder som gäller 90 % av tiden :)

Däremot gillar jag mina trekvartsbrallor väldigt mycket och kortärmade skjortor är en klar favorit för mig.
En hawaiiskjorta var det längesedan jag använde men känner att en sån lär jag bara införskaffa till sommaren :)
Jag gillar mode så till vida att man kan klä sig helt tvärtom 🙃
Hawaiiskjorta är ett klassiskt plagg (kanske inte till trekvartsbrallor men ändå 😘), extra bra om man använder den till allt utom på semestern tycker jag, gärna på vintern.

Tillbaka
Topp