Det funkar skitbraJag har tre olika 1521, kanske också skulle börja köra med svartvita bilder![]()
![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det funkar skitbraJag har tre olika 1521, kanske också skulle börja köra med svartvita bilder![]()
![]()
Kan man köpa fler...?
Bra idé!! Vi kör en sista runda däng-för-peng såhär på slutet tycker jag.Kan man köpa fler...?
Tack, detta är en viktig del av Europas gemensamma historia. Det kan alltså noteras att man i praktiken var tvungen att landstiga vid lågvatten så att man hamnade utanför så många av dessa hinder som möjligt. Det i sig gjorde att den landstigande soldaten hade minst 300 m sträcka fram till första fysiska vallen, som i bästa fall kunde ge visst skydd. Föreställ er att behöva springa över tre fotbollsplaner under mer eller mindre konstant kulsprutebeskjutning i stort sett utan något som helst skydd.![]()
Bilder från tidigare under förmiddagen. Provar nu den sista av fyra möjliga kombinationer med de två canvasbanden, helblått. Lite mer formellt än att köra tvåfärgat. Jag tycker att canvasband funkar fint till aktuell klocktyp, den kom ju på ett blått tropicgummi och det är inget fel på det men canvas känns bättre. Vet inte om någon funderade på baksidan när den visades tidigare i utmaningen. Att det är en hjälm som ligger på stranden är ju lätt att se men det där andra föremålet är kanske inte känt för alla. Tar därför möjligheten att idka lite folkbildning i tråden och berätta att det är en sk "Tjeckisk Igelkott". Det är ett stridsfordonshinder som består av tre sammanfogade metallbalkar. I förhållande till hjälmen på boettlocket kan man få intrycket av att den är ganska liten men i verkligheten var den ungefär 1,5 meter hög och hade till uppgift att försvåra framryckningen med landstigningsbåtar och stridsfordon som ofta fastnade på dessa hinder och därmed blev ett lättare byte för eldgivning.
![]()
![]()
På dom öppna strandområdena utgjorde dom däremot också ett visst skydd för de landstigna soldaterna och man kan se bilder där man trycker sig tätt intill dessa i hopp att inte träffas av kulspruteeld från de tyska värnen. De tjeckiska igelkottarna var tillsammans med andra hindertyper placerade längs med de strandområden som ansågs mest sannolika för en landstigning. Man förstår verkligen svårigheterna att under stark beskjutning ta sig iland och skapa ett brohuvud för fortsatt framryckning. Uppoffringen hos de som deltog i de första landstigningsvågorna var total och många av soldaterna i dessa överlevde inte denna första dag.
![]()
Bästa Doxan hittills?Livsfarlig leverans från @DrKlocka !![]()
Känns bra att ha en hemlig beundrare. Undrar om det kommer en bukett rosor snart…
Kan man köpa fler...?
Bra idé!! Vi kör en sista runda däng-för-peng såhär på slutet tycker jag.
Är du fortfarande bitter för att din polare gett dig stryk? Är du besviken på@Backnågon random failare och vill ge dem en extra hurring?
Good news!!
Nu har du möjlighet att styra Batmans hand och ge dem va de tål! 200kr styck eller 1000kr för 6st. PMa Batman för mer info
![]()
Det pirrar i vanten, tror det kommer komma en tredje lavett under dagen
Det pirrar i vanten, tror det kommer komma en tredje lavett under dagen
Ja, iallafall i min ägo;-)Bästa Doxan hittills?
![]()
Jag vill att du ska veta att det kommer, likt Barney i HIMYM. Du vet inte när men du vet att det kommer. När du minst anar det rasslar det till i kinden så skäggfolliklarna lossnar. Skamset och hulkandes får du lunka in i den mörka failtråden medans du försöker dölja dina tårar.
One down one to go.
![]()
![]()
![]()
Jag vill att du ska veta att det kommer, likt Barney i HIMYM. Du vet inte när men du vet att det kommer. När du minst anar det rasslar det till i kinden så skäggfolliklarna lossnar. Skamset och hulkandes får du lunka in i den mörka failtråden medans du försöker dölja dina tårar.
One down one to go.
![]()
![]()