• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2025

IMG_8132.jpeg

Bilder från tidigare under förmiddagen. Provar nu den sista av fyra möjliga kombinationer med de två canvasbanden, helblått. Lite mer formellt än att köra tvåfärgat. Jag tycker att canvasband funkar fint till aktuell klocktyp, den kom ju på ett blått tropicgummi och det är inget fel på det men canvas känns bättre. Vet inte om någon funderade på baksidan när den visades tidigare i utmaningen. Att det är en hjälm som ligger på stranden är ju lätt att se men det där andra föremålet är kanske inte känt för alla. Tar därför möjligheten att idka lite folkbildning i tråden och berätta att det är en sk "Tjeckisk Igelkott". Det är ett stridsfordonshinder som består av tre sammanfogade metallbalkar. I förhållande till hjälmen på boettlocket kan man få intrycket av att den är ganska liten men i verkligheten var den ungefär 1,5 meter hög och hade till uppgift att försvåra framryckningen med landstigningsbåtar och stridsfordon som ofta fastnade på dessa hinder och därmed blev ett lättare byte för eldgivning.

IMG_8131.jpeg
IMG_8139.jpeg

På dom öppna strandområdena utgjorde dom däremot också ett visst skydd för de landstigna soldaterna och man kan se bilder där man trycker sig tätt intill dessa i hopp att inte träffas av kulspruteeld från de tyska värnen. De tjeckiska igelkottarna var tillsammans med andra hindertyper placerade längs med de strandområden som ansågs mest sannolika för en landstigning. Man förstår verkligen svårigheterna att under stark beskjutning ta sig iland och skapa ett brohuvud för fortsatt framryckning. Uppoffringen hos de som deltog i de första landstigningsvågorna var total och många av soldaterna i dessa överlevde inte denna första dag.

IMG_8141.jpeg

Senast ändrad:
@Nopplis Måste säga att Tudors gmt gör sig väldigt bra med svart inlägg 👏. Hade jag haft kvar min Tudor skulle jag nog härmat dig och testat svart jag också.
Ja jag landade inte helt med det röd/blå inlägget, tyckte det var lite svårt att matcha med olika kläder osv. Var nästan i fundering på att sälja.

Men 💥när jag bytte så blev det en GADA av guds nåde. Passar till allt hela tiden typ 😍

Ingen scam 😍
Jag var helt öppen med upplagda bilder. Sen att ingen noterade att det ”roterades” färger på en likadan boett får ligga på er, kära vänner

Först när kronograf-komplikationen försvann så vaknade ni till 😆
Påminner mig om när jag för ett par år sedan var nära att missa min lavett, efter klockan på ett oförklarligt sätt bytt såväl urtavla som band, boett, visare och märke.
Dag 14, vi sitter och dricker förmiddagskaffe och tittar ut genom fönstret.
20230314_094329.jpg

Klocka, kaktus, kamel, kan någonting gå fel?

Vilken härlig dag! Solen skiner, fåglarna kvittrar och jag känner på mig att det ligger en lavett i luften.. Jag kastar in handduken i halvtid.
OWG-Casion auktioneras ut.
20230316_130324.jpg

EDIT: bilden är från idag, har inte hunnit ställa om datumet. Bara så ingen tror att jag försöker fuska mig till min lavett...

Tillbaka
Topp