• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Utsatt för bedrägeri med Rolex-kopia

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lät inte ok att de följde efter dig och tvingade dig överlämna klockan, varför ringde du inte polisen från butiken?
Gänget stod mycket nära mig mesta delen av tiden och då kändes det helt uteslutet att ta fram mobilen och börja knappa med den - de hade ryckt den direkt ur handen. Det är såklart inget jag vet skulle hända, men så var känslan. De gånger vi skildes av var de borta högst en halv minut och kvar i faggorna. Första gången vi skildes av visste jag inte att de skulle vara så ihärdiga, så då hann jag ta upp mobilen och börja knappa, varpå de dyker upp bakom igen och frågar med aggressiv ton vem jag ska ringa.

Man var ändå villig att betala mellanskillnaden? Så bedrägeriet gick ut på att köpa en klocka billigare genom att använda en förfalskning som delbetalning.

Lite knasigt att lämna ifrån dig beviset. Fanns det inte vakter i gallerian?
Jag var nog otydlig här. Men jag upplevde detta gäng som hotfullt och kände mig också rädd. De hetsade, lämnade - för att sedan direkt återvända, fortsätta hetsen etc i något som kändes som en oändlighet. Butiker började stänga och folk började försvinna. Vi blev mer och mer ensamma på platsen. Såg inte heller några vakter, men dem kunde jag missat pga stressen.

Fyyfan så hemskt.

Mina 2 ören: Gänget från Malmö är troligen i maskopi med den/de som bedragit dig - de driver ingen egen "utredning". De inhämtar bara den bevisföring som kan vara komprometterande för deras del om ärendet polisanmäls. Stänger lite loose ends alltså.

Bara en teori såklart och inget ont mot dig att du lämnade ifrån dig klockan!! Usch vilket j-vla läge att hamna i! Känslan efter ett sånt påhopp också.. den är inte kul alls.
Som sagt - lider med dig och hoppas likt ovanstående att detta löser sig @Hasselkross!

/J
Jag har också funderat på detta. Jag tror att de talade sanning i att ledaren också blivit bedragen. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men är ganska övertygad om att så är fallet. Men det vet jag förstås inte.

Är du 100% säker på at klokken var fake og at det ikke var i gallerian du ble rånad når su lämnade ifrån deg DJen?
Ja, jag är 100% av det är samma klocka som jag hade med mig dit som sedan hamnade i deras händer. Och att den var fake.

Jag har också funderat på detta. Jag tror att de talade sanning i att ledaren också blivit bedragen. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men är ganska övertygad om att så är fallet. Men det vet jag förstås inte.
Jag säger inte att det är så för dig, men många gånger försöker man att hitta en logisk förklaring till varför saker sker.

Min tolkning av det du skriver är att allting hänger ihop, från första bedragaren till gänget i gallerian.

Det enda svar jag kan bidra med är "läropengar," tyvärr. Du åker ensam till en plats du helt felbedömt vara lämplig ur rånsynpunkt, och det slutar med att du blir rånad på vad som "kanske" var en förfalskad klocka. Inget kvitto, ingen polisanmälan... Det måste ha varit en traumatisk upplevelse för dig, vilket vi alla beklagar, men det finns ju ett egenansvar också. Det förekommer ju med jämna mellanrum liknande trådar, man kan hoppas att både säljare och köpare läser även dom, inte bara startar trådar där man vill ha tips & smakråd inför nästa köp...
Javisst, håller helt med - detta är jag ansvarig för och jag har missat att bocka av alla säkerhetspunkterna. Jag har massor av trevliga och lyckade transaktioner i bagaget och detta blev min första nit. Någonstans vaggas man lätt in i sin goda historik och slappnar av när man litar på omdömet en aning för mycket. Ett misstag jag tror fler än jag kanske riskerar att göra. Det är därför såna här trådar kan skicka ett wake up call till de som behöver de, förhoppningsvis innan något dumt skett. Det är vad jag tror.

Hemsk och knepig situation hoppas det löser sig! Vill inte va nån privatspanare så du svarar om du vill.
Men hur vet dom att du är där? Kände dom kvinnan eller var det yttligare ett drag från bedragaren att ta all bevis?
Ja, kvinnan var med i gänget. Så allt var en scen för att locka dit mig.

Det där gänget verkar inte så lite skumma de heller.

För att använda i "utredningen":oops:.. Hm, tvingar till sig klockan mer eller mindre... känns inte helt rimligt.
De gav absolut en skum uppsyn.

För att gänget var ”kvinnan”?
Tror du inte att det var helt upplagt/planerat. Det känns som att Rolexen inte var fejk. Jag funderar fortfarande på vad som hade kunnat hänt med den som åkt ner till Malmö med 180 000 i cash. Det känns ju helt flippat. Jag la ju in svaret jag fick från säljaren när jag ställda några helt relevanta frågor om det som stod i annonsen. Han lackade ju helt på mig. Och jag var ju en idiot som inte kunde förstå någonting. Hoppas vi inte har någon bad feelings efter Zenith diskussionen?

Gänget stod mycket nära mig mesta delen av tiden och då kändes det helt uteslutet att ta fram mobilen och börja knappa med den - de hade ryckt den direkt ur handen. Det är såklart inget jag vet skulle hända, men så var känslan. De gånger vi skildes av var de borta högst en halv minut och kvar i faggorna. Första gången vi skildes av visste jag inte att de skulle vara så ihärdiga, så då hann jag ta upp mobilen och börja knappa, varpå de dyker upp bakom igen och frågar med aggressiv ton vem jag ska ringa.

Jag var nog otydlig här. Men jag upplevde detta gäng som hotfullt och kände mig också rädd. De hetsade, lämnade - för att sedan direkt återvända, fortsätta hetsen etc i något som kändes som en oändlighet. Butiker började stänga och folk började försvinna. Vi blev mer och mer ensamma på platsen. Såg inte heller några vakter, men dem kunde jag missat pga stressen.

Ja, jag är 100% av det är samma klocka som jag hade med mig dit som sedan hamnade i deras händer. Och att den var fake.
Så här utifrån sett så låter gänget helskumma. Deras historia verkar helkonstig. De vet var bedragaren bor och vem det är men de kan inget göra för dennes föräldrar tror dem inte och då är de plötsligt handfallna och maktlösa. Istället åker de efter att använt sig av en bulvan i Värmland som kontakt upp från Skåne till Stockholm och tilltvingar sig andras liknande klockor under hotfulla och förmodligen olagliga former för att använda i någon slags påstådd "utredning".

Med det sagt klandrar jag dig inte. Ett helt gäng under de formerna, då sätter självbvarelsedriften in. Beklagar det skedda. Måste kännas jobbigt.

Javisst, håller helt med - detta är jag ansvarig för och jag har missat att bocka av alla säkerhetspunkterna. Jag har massor av trevliga och lyckade transaktioner i bagaget och detta blev min första nit. Någonstans vaggas man lätt in i sin goda historik och slappnar av när man litar på omdömet en aning för mycket. Ett misstag jag tror fler än jag kanske riskerar att göra. Det är därför såna här trådar kan skicka ett wake up call till de som behöver de, förhoppningsvis innan något dumt skett. Det är vad jag tror.
Beklagar att det hande dig,men som du sager sa gjorde du lite val manga misstag.

Liljheholmens centrum runt stangningsdags? Det var ju en minst sagt udda plats for en klockaffar. Varfor inte Rinkeby Torg Vallingby eller Skarholmens centrum?
Och kan en person som maste hyra en bil verkligen kopa en Rolex...verkar knepigt om ingen i omgivningen kan bista med transportmedel/folja med.

NK kunde jag kanske ha forstatt da det ar nagot "alla" hittar till om det nu maste vara en plats som ar latt att ta sig till,samt att dar finns det gott om vakter.
I entren brukar det alltid sta tva runt gamla juvelsalongen numer Hermes.

Tva.
Man lamnar alltid varan i bilen tills dess man vet vem man moter. Sa jobbigt ar det val inte att ta den extra kvarten att ga till parkeringen,hamta varan och ga tillbaka.
Foljer nagon luring efter eller insisterar pa att folja med....ja da gar man bara vidare.

Tre
Osvenskt kanske men i Nya Spannade Sverige sa far man sta upp for sig sjalv. Borjar nagon att hetsa sa hetsa tillbaka,
Ja det ar javligt otrevligt for den som inte ar van,men brukar vara ett effektivt satt att om inte annat pakalla omgivningens uppmarksamhet,samt att man inte upplevs som ett lika latt offer.

Fyra
I dagens Sverige sa blir tyvarr detta vanligare,sa som privatsaljare ska man nog fundera bade en och tva ganger pa om de extra 10-20pengarna man kan fa ut vid privatsalj ar vart risken gentemot att byta in vid nykop eller lamna till auktionshus.
I klockvarden sa finns det ju en hel del absolut seriosa aktorer varav vissa frekventerar detta forum. Alla ska ju leva,men da far man en enkel smidig affar och det ar vart en hel del det med.

Aterigen trakigt att det hande just dig,men tyvarr far du nog se detta som larpengar. Inbytesklockan ar borta,och nu kan ingen bevisa varesig den ar akta eller falsk

nu kanske jag är konstig men jag går sällan utanför dörren utan en fickkniv...

känns som en bra sak att ha med sig när man ska ut på äventyr...
funkar lika bra i skogen, på jobb eller vid klockaffärer.

men i detta fallet känns det som att klockan var äkta men att deras sätt chockade TS till att ge ifrån sig klockan.

mycket tråkig läsning. Tycker även jag att du ska polisanmäla båda händelserna.
En sak får jag inte ihop dock @Hasselkross

Du är helt hundra (100%) säker på att det var en fake DJ. Men när märkte du det? Kanske har jag missat något men du åkte till Liljeholmen i tron om att du skulle sälja en äkta DJ?

Som sagt, kanske har jag missat något i tråden. Återigen, mycket obehagligt och olyckligt.

I dessa situationer vill jag tipsa om en funktion som finns på iPhone och som jag också vet finns på Android.

Du kan alltså kontakta SOS alarm med hjälp av fem snabba tryck på knappen som låser telefonen, om du samtidigt har appen: https://www.sosalarm.se/pressrum/nyheter/2019/112-appen/ så skickas din position automatiskt.

Väldigt smidigt sätt att ringa utan att ta fram telefonen.

1614185399528.png

what? :oops:

Har hyrt bil för att åka och kunna åka och köpa en Rolex.. Smidigare än att hålla på att administrera med att låna bil samt en ringa summa i sammanhanget.
Jag kanske ar gammal,men varenda manniska jag kanner ager eller kanner nagon som ager en bil och gladerligen staller upp med lan eller skjuts.
Men sa kanske det inte ser ut idag? Vad vet jag. Eller om alla klock-kopare ar under 18.

Beklagar att det hande dig,men som du sager sa gjorde du lite val manga misstag.

Liljheholmens centrum runt stangningsdags? Det var ju en minst sagt udda plats for en klockaffar. Varfor inte Rinkeby Torg Vallingby eller Skarholmens centrum?
Och kan en person som maste hyra en bil verkligen kopa en Rolex...verkar knepigt om ingen i omgivningen kan bista med transportmedel/folja med.

NK kunde jag kanske ha forstatt da det ar nagot "alla" hittar till om det nu maste vara en plats som ar latt att ta sig till,samt att dar finns det gott om vakter.

Tva.
Man lamnar alltid varan i bilen tills dess man vet vem man moter. Sa jobbigt ar det val inte att ta den extra kvarten att ga till parkeringen,hamta varan och ga tillbaka.
Foljer nagon luring efter eller insisterar pa att folja med....ja da gar man bara vidare.

Tre
Osvenskt kanske men i Nya Spannade Sverige sa far man sta upp for sig sjalv. Borjar nagon att hetsa sa hetsa tillbaka,
Ja det ar javligt otrevligt for den som inte ar van,men brukar vara ett effektivt satt att om inte annat pakalla omgivningens uppmarksamhet,samt att man inte upplevs som ett lika latt offer.

Fyra
I dagens Sverige sa blir tyvarr detta vanligare,sa som privatsaljare ska man nog fundera bade en och tva ganger pa om de extra 10-20pengarna man kan fa ut vid privatsalj ar vart risken gentemot att byta in vid nykop eller lamna till auktionshus.
I klockvarden sa finns det ju en hel del absolut seriosa aktorer varav vissa frekventerar detta forum. Alla ska ju leva,men da far man en enkel smidig affar och det ar vart en hel del det med.

Aterigen trakigt att det hande just dig,men tyvarr far du nog se detta som larpengar. Inbytesklockan ar borta,och nu kan ingen bevisa varesig den ar akta eller falsk
Liljeholmstorget är ett bra ställe. Gjort affärer där tidigare. Det är sällan som väktare och polis ej är på torget. Många civilpoliser också!

men i detta fallet känns det som att klockan var äkta men att deras sätt chockade TS till att ge ifrån sig klockan.
Perfekt sätt att att bli knivhuggen. Regel ett om du drar kniv är att du kommer bli knivhuggen. Pisset är fan som OC, träffar allt och alla..

@ts, anmäl allt. Känns så jävla skevt hela historian, och tråkigt att det hände dig.

Jag kanske ar gammal,men varenda manniska jag kanner ager eller kanner nagon som ager en bil och gladerligen staller upp med lan eller skjuts.
Men sa kanske det inte ser ut idag? Vad vet jag. Eller om alla klock-kopare ar under 18.
Det är nog lite skillnad på vart man bor och om man har gångavstånd till allt samt om det är kaos med parkering i området.

I US är det givetvis, generellt, en annan situation.

Det är nog lite skillnad på vart man bor och om man har gångavstånd till allt samt om det är kaos med parkering i området.

I US är det givetvis, generellt, en annan situation.
Nu tankte jag pa Sverige.
Har ar man helt kord utan bil. Du kommer mer eller mindre ingenstans. Att aka 5km med kommunalt frdmedel kan ta dig 2timmar har. Och mycket svart att ta dig utanfor kommungransen.
Hursomhelst. Trakig historia for TS som jag hoppas ingen annan behover uppleva

Tva.

Tre

Fyra

Man märker att du saknar verklighetsförankring i Stockholm och även till viss del Sverige....

Så här utifrån sett så låter gänget helskumma. Deras historia verkar helkonstig. De vet var bedragaren bor och vem det är men de kan inget göra för dennes föräldrar tror dem inte och då är de plötsligt handfallna och maktlösa. Istället åker de efter att använt sig av en bulvan i Värmland som kontakt upp från Skåne till Stockholm och tilltvingar sig andras liknande klockor under hotfulla och förmodligen olagliga former för att använda i någon slags påstådd "utredning".

Med det sagt klandrar jag dig inte. Ett helt gäng under de formerna, då sätter självbvarelsedriften in. Beklagar det skedda. Måste kännas jobbigt.
Ja jag var inte heller 100% med på deras argument. Det var mycket tjafsande och kommunikationen gick nog inte fram speciellt bra åt något håll. De frågade vad jag skulle med klockan till och vad jag skulle göra när jag kommer hem och jag sa upprepade gånger att jag ville polisanmäla men också att jag inte hade hela lösningen uttänkt redan utan behövde åka hem för att sansa mig och låta tankarna sjunka in.

Tva.

Tre

Fyra

Jag tänkte mest geografiskt här. Jag vet själv hur spännande det är att åka in till centrala Sthlm runt 17:30-18. Det var söndag visserligen, men jag ville ändå försöka vara hygglig och hitta ett ställe längre ut. Jag har varit i Liljeholmens galleri några gånger och upplevt det som helt OK och jag tänkte också att så länge vi vistas bland allt folk så borde det vara OK.
Att hyra bil för att åka och göra upp en affär eller vilket annat ärende som helst för den delen är inte konstigt i min värld, speciellt om man är lite yngre som denna köpare påstods vara. Jag har själv gjort liknande i yngre dar.

2. Detta håller jag med om. Jag gav det en tanke från början men tänkte samtidigt "tänk om bilen töms då? Det sker ju en del inbrott i bilar har jag hört."

3. Jag höjde rösten också och jag är säker på att folk runt omkring reagerade på att det plötsligt bröt ut en konflikt nära dem.

4. Japp, jag har tagit min funderare. Som nämnt i annat svar ovanför detta har jag en lång historik med endast lyckade och trevliga transaktioner. Detta har skett under över ett decennium. 95% (uppskattat siffra) med privatpersoner. Men nu fick jag min läxa.
mycket tråkig läsning. Tycker även jag att du ska polisanmäla båda händelserna.
En sak får jag inte ihop dock @Hasselkross

Du är helt hundra (100%) säker på att det var en fake DJ. Men när märkte du det? Kanske har jag missat något men du åkte till Liljeholmen i tron om att du skulle sälja en äkta DJ?

Som sagt, kanske har jag missat något i tråden. Återigen, mycket obehagligt och olyckligt.
Jag och en vän med ny DJ41 (garanterat äkta som personligen hämtades ut från AD i dagarna) satt med foton och jämförde. Sedan blir ibland skillnaderna uppenbarliga när man vet vad man letar efter. Vissa av nämnda detaljer noterade jag lite smått när fejken var i min ägo, men jag tänkte att det var inbillning.
Gänget pekade ut några tells också.
I dessa situationer vill jag tipsa om en funktion som finns på iPhone och som jag också vet finns på Android.

Du kan alltså kontakta SOS alarm med hjälp av fem snabba tryck på knappen som låser telefonen, om du samtidigt har appen: https://www.sosalarm.se/pressrum/nyheter/2019/112-appen/ så skickas din position automatiskt.

Väldigt smidigt sätt att ringa utan att ta fram telefonen.

1614185399528.png
Otroligt bra grej, tack! Detta hade jag ingen aning om. Om jag hade kunnat kontakta SOS med vetskapen att gänget inte hade märkt det så hade jag absolut gjort det.

Tva.

Tre

Fyra

Ang. ovan.. Med flera års polisiär erfarenhet av grova brottsutredningar bakom mig är det inga råd jag hoppas någon följer.

I värsta fall slutar det med att du tar livet av någon alt. blir ihjälslagen själv. Klockrena bakgrundsbeskrivningar av brott som sällan slutar med mindre än grov misshandel som slutresultat.

Tycker man en fejk Rolle är värd det, är man fan dum i huvudet.

Malmö-gänget vet vart bedragaren bor och förmodligen hur denne ser ut, dock står dom handfallna då mamman vägrar ta sin son i örat. Har jag förstått det rätt? Truppen bilar då ända upp till sthlm för att med skrämseltaktik roffa med sig en fejk-klocka till sin utredning (dom ska visa bedragarens morsa) som enligt dom går helt korrekt och lagenligt till.

Varför försökte dom rycka påsen från första början? Om dom på riktigt trodde du var i maskopi med bedragaren, så hade ett troligare scenario istället varit att dom tagit med dig därifrån och pressat dig på både det ena och det andra.

Mycket möjligt att det var en fejk-klocka, men dom killarna var där för att råna dig på en riktig.

Hej,

Jag är medlem på KS sedan lång tid men väljer att använda ett nytt konto för att bibehålla viss anonymitet. Anledningen till det framgår i min information nedan. Vissa kommer väl kunna koppla mig till mitt riktiga konto - det må vara hänt, men vänligen håll er från att outa mig så är ni hyggliga.

Jag har blivit bedragen och vill dela händelsen med er. Dels för att varna er andra, dels för att höra om någon har tips.

Händelseförlopp
Jag har under en tid annonserat min Cartier Santos i guld på KS. Den har också samtidigt annonserats på Blocket. Den 30 januari kontaktar en kille från Blocket mig och erbjuder en Rolex Datejust 41mm (126334) i byte plus mellanskillnad åt mitt håll för min Cartier. Efter en konversation bestämmer vi plats på offentlig plats för transaktion. Vi kontrollerar varandras klockor med tillbehör, jag får min betalning och affären är över.

Då denna inbytesklocka (DJ) inte var ämnad för eget bruk utan för att säljas vidare direkt (då klockan är mer lättsåld än min Cartier) lägger jag ut den på annons ganska snabbt. Först på KS, senare på Blocket.

Efter några dagar kontaktar en person med kvinnonamn mig från Värmland via Blocket och är intresserad, låter seriös och säger sig hyra bil för att åka till Sthlm samma dag för dealens skull. Hon frågar om lämpligt ställe och jag föreslår Liljeholmens Galleria för att det ligger i anslutning till E20, alltså den väg hon skulle köra om hon kommer västerifrån.
Vi växlar ID på mobilen, hon sitt och jag mitt. Jag googlar personen och hennes namn stämmer överens med hennes bostadsort. Jag vet förstås att detta är långt ifrån otillräckligt, så jag ber även om att få talas vid lite kort på telefon för att vi då kan få en magkänsla av varandra. Inga problem. Det blir mer säkerhetsdetaljer än detta, vi håller en rätt lång konversation. Känns OK.

Men väl på plats när jag är på väg att sms:a denna kvinna kommer en yngre man fram och ropar aggressivt "ska du sälja en fake Rolex??" Jag blir ställd och undrar hur han kan veta att jag har med en Rolex som jag ska sälja och varför han kallar den fake. Fler personer hoppar fram från ingenstans och försöker rycka påsen jag har i handen men lyckas inte. Jag hinner tänka flertalet gånger att "nu jävlar blir jag rånad". Efter mycket hetsande och aggressivt beteende från dem och förvirring och chock för mig lugnar sig situationen ändå en aning så vi sätter oss på ett ställe för att någorlunda civiliserat reda ut vad som pågår.
Jag får gång på gång verbalt försvara mig mot anklagelser från gänget men jag förstår snart på ett ungefär hur det ligger till: Huvudpersonen i gruppen, som jag i denna text kallar ledaren, har blivit bedragen, cashat 85-nånting för en exakt likadan klocka som jag fått i inbyte. Gänget kommer från Malmö men åker upp till Sthlm regelbundet för att försöka få tag i skojaren. Gänget trodde att jag samarbetar med bedragaren. Så de håller utkik på Blocket efter likadana klockor, låtsas vara en intressent och möter upp.

De berättar att de varit förbi bedragaren där han bor med sina föräldrar men att föräldrarna som inte tror på dem vägrar samarbeta och smällt igen dörren på dem. Gänget har en replika som bevis men vill ha min replika också, för att liksom "samla mer bevis så de får med sig bedragarens föräldrar på sin sida" - att få dem att samarbeta. Bedragaren jobbar dessutom ihop med minst en kumpan. Gänget vet detta och har foto på samma ID-handling som bedragaren visade mig. Som ofta när det gäller såna här bedragare verkar de inte speciellt oroliga för att dölja sin identitet.
Gänget och framförallt ledaren frågar gång på gång "vad ska du med fakerollen till? Låt oss ta den för att ha som bevis." Jag säger att jag tänker överlåta den till polisen men det vill de inte. De säger att jag ska såklart stöldanmäla och polisanmäla min Cartier, men de vill ha mitt fejkexemplar för att använda i deras "utredning".

Vi lämnar till slut varandra men de är inte helt nöjda, så de kommer fram till mig igen och fortsätter älta. Vi lyckas på nytt skiljas åt, varpå jag går in på ICA men även där fortsätter de, genom att följa efter mig in efter ett tag. Tiden och ältandet fortgår och jag inser att jag inte kommer därifrån ensam. Jag ger dem mitt exemplar (vilket jag förstår är sista vägen till möjlig lösning på det här fallet - mitt bevis) eftersom att de nog aldrig kommer ge upp annars. Kvällen och händelsen tar slut.

En intressant slump
Jag har en bekant här på KS som för en tid sedan erbjöds (via en annan person) köpa en viss Cartier Santos. Här om dagen innan jag varken visste att jag blivit bedragen eller skulle bli påhoppad i en galleria skickade min KS-bekant mig en bild på min Cartier och undrade om det kanske är min gamla. Vi kunde sedan via serienummer verifiera att det är den. Bilden som min KS-bekanta hade fått var dock från en person som ville byta in en (alltså min) Cartier mot en Sub - genom att svara på en Blocketannons. Vi vet ju inte vem denna person var, men personligen tror jag det är bedragaren själv som nu är ute efter att tvätta sitt stöldgods. Min KS-bekanta har hjälpt mig lite i ärendet, men vi har ännu inte nått någon framgång.

Konkret information
Bedragaren beskrivs enligt hans pass som jag fick fota av (och som förstås kan vara förfalskat)
T*** L** J******
Född -98
177 cm lång
Ljust, ganska kort hår
Runt ansikte
Ljus hy
Ganska kraftigt byggd

Replikan
Den är väldigt välgjord. Jag har själv haft många klockor varav väldigt många Rolex och tyckte inte det fanns några uppenbara tecken. Självklart så här i efterhand går det att hitta med facit i hand. Vissa detaljer som utmärktes:
  • Något kändes off i uppvridet
  • Kronan i utdraget läge wobblar lite för mycket
  • Kronan är något för tjock
  • Rolex-kronan på spännet brister lite i finish och ringen som kungakronan bildar är inte lika rund som på ett original
  • Låset är lite för lätt att öppna
  • Borstningen på vissa ytor upplevdes ha fel grad
  • Boettlocket skapar en för stor skarv
  • När man "skakar" den hörs rotorn mer än i en modern Rolex

OBS att detta är endast observationer som gjorts av mig och en vän baserade på dels foton, dels de jag upplevde när jag undersökte den närmare.
Andra exemplar kanske skiljer sig.

Annars är replikan skrämmande välgjord. Etsning i glaset kl 6, serienummer som är korrekt, easylink som känns äkta, ytor, urtavla, överlag finish. Här är bilder på den.

IMG-0031.jpg

IMG-0032.jpg

IMG-9680.jpg

IMG-9682.jpg

Gänget från Malmö hade en likadan som de visade. Exakt samma modell, samma typ av brister, samma cert med samma AD, samma datum, samma kundnamn. Bara serienumret var annorlunda.

Jag har förstått att det är fler som har blivit lurade på liknande sätt. Vad jag hört är det två eller tre personer. Hoppas ingen mer behöver drabbas.

Om någon har tips eller tankar kring vad jag kan göra för att få tillbaka min Cartier eller någon form av ersättning så tas det tacksamt emot, men jag inser förstås att det troligen är helt kört. Så klart skrev vi inget kvitto på transaktionen heller - dumt kan man tycka.

Min Cartier Santos
Ref: WGSA0012
Serienr: 407437110XX

IMG-6508.jpg
Riktigt tråkig historia! ☹ Jag vet inte om jag missade att du skrivit det men kom den fullset eller var det enbart klockan?

Malmö-gänget vet vart bedragaren bor och förmodligen hur denne ser ut, dock står dom handfallna då mamman vägrar ta sin son i örat. Har jag förstått det rätt? Truppen bilar då ända upp till sthlm för att med skrämseltaktik roffa med sig en fejk-klocka till sin utredning (dom ska visa bedragarens morsa) som enligt dom går helt korrekt och lagenligt till.

Varför försökte dom rycka påsen från första början? Om dom på riktigt trodde du var i maskopi med bedragaren, så hade ett troligare scenario istället varit att dom tagit med dig därifrån och pressat dig på både det ena och det andra.

Mycket möjligt att det var en fejk-klocka, men dom killarna var där för att råna dig på en riktig.
Det finns ingen logik i att de skulle behöva en till likadan ”fejk”-klocka till sin egen utredning, kan jag tycka. Att sen vara aggressiva och faktiskt råna sig till klockan är mycket märkligt.

Någonting är helt klart skevt i detta händelseförlopp som är svårt att sätta fingret på just nu.

Ja, för när man blir utsatt för bedrägeri så anmäler man det inte till polisen - man vädjar till bedragarens mamma. Och är hon oresonlig och inte låter sig övertalas av en replika då måste man helt enkelt hoppas på att hitta en till replika på marknaden som man kan visa mamman - mammor som inte övertalas av en replika, övertalas av två! Låter totalt absurt.

Fy fan vad tråkigt!
Hoppas att det löser sig för dig på något sätt.

Men om nu gänget är redo att kliva på dig och ställa till en scen på en offentlig plats. Så förstår jag inte vad som hindrar dem ifrån ett hembesök hos personen i fråga de samlar bevis på.
Eller miss förstod jag något?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp