• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Utsatt för bedrägeri med Rolex-kopia

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har läst hela tråden.
Har inga problem att ihop händelseförloppet givet vissa premisser. Utan att vilja låta som en Jens Lapidus roman, tror jag många går bet på att dom förutfattat föreställer sig ”föräldrarna” som Torgny och Gittan på Villavägen 5.
Det är väl inte jättelångsökt att anta att det rör sig om herr och fru X i något av de dussintals och åter dussintals släktbaserade kriminella nätverk som florerar i Sveriges storstäder, med ett tillräckligt stort våldskapital för att skydda sin son, den anklagade bedragaren?

I det scenariot behöver gänget bevis för att sedan anspela på heder och få till en förlikning mellan det kriminella nätverket ”gänget” tillhör å ena sidan och det bedragaren/föräldrarna tillhör å andra sidan utan att få till en konflikt som ingen av dessa parter vill ha med andra som kan försvara sig/återgälda.

Att föräldrarna skyddar sin son vet vi. Dessa kan myclet väl vara kriminella.

Men tror knappast de skulle börja lyssna om det rivilasierade gänget börjar att samla in bevis genom förtäckt hot utav randon personer och påstå att deras son är säljaren. Det är bara rykte för föräldrarna i så fall med noll bevisvärde.

"Hej föräldrar. Vi har rånat folk på klockor som er son har sålt. Titta här vad klockor. Vi vill ha våra pengar pengar"

Att föräldrarna skyddar sin son vet vi. Dessa kan myclet väl vara kriminella.

Men tror knappast de skulle börja lyssna om det rivilasierade gänget börjar att samla in bevis genom förtäckt hot utav randon personer och påstå att deras son är säljaren. Det är bara rykte för föräldrarna i så fall med noll bevisvärde.

"Hej föräldrar. Vi har rånat folk på klockor som er son har sålt. Titta här vad klockor. Vi vill ha våra pengar pengar"
Tja, TS var övertygad att det var en äkta tills tvillingen dök upp i gallerian, varför skulle ”föräldrarna” inte resonera på samma sätt?

Ja detta funderade jag ocksa pa.

Om du ger dina bilnycklar till en spekulant,och denne forsvinner sa kommer forsakringsbolag neka ersattning da du frivillig gjort detta,dvs givit bort bade nycklar och bil.

Men vad ar brottsrubriceringen? Tillgrepp av forskaffningsmedel ar det knappast da ingenting tillgripits, Olovligt brukande mojligtvis?

Om en stor slusk kommer fram och ryter " Horro Fjompe. Far ja titta pa din dinka?" och du blir sa nervos att du tar av dig klockan och visar slusken,varpa han forsvinner vad har da hant?
Ran ar det ju knappast,men ar det ens stold? Slusken kan ju om Kling&Klang hittar honom pasta att "Den fick ju jag lana av Fjompe" Men sen tappade jag den pa Olsjappet Glada Kruset...Jag ar ledsen.

Vad jag forsoker fraga ar hur mycket tjafs skrik och gnall kan man utsatta nagon annan for innan det overgar i nagot brott?
Brottsrubriceringen kan ju kanske också vara bedrägeri i detta fall, OM det nu visar sig att personen/-erna ljög om bakgrunden till varför dem ville ha klockan.

Kanske...jag vet inte darav fragan.
Jag tror pudelns karna ar om det ar att anse att overlamnadet skett frivilligt eller ej
Läser du vad han skriver så var det inte frivilligt.

Vi lämnar till slut varandra men de är inte helt nöjda, så de kommer fram till mig igen och fortsätter älta. Vi lyckas på nytt skiljas åt, varpå jag går in på ICA men även där fortsätter de, genom att följa efter mig in efter ett tag. Tiden och ältandet fortgår och jag inser att jag inte kommer därifrån ensam. Jag ger dem mitt exemplar (vilket jag förstår är sista vägen till möjlig lösning på det här fallet - mitt bevis) eftersom att de nog aldrig kommer ge upp annars. Kvällen och händelsen tar slut.

Tja, TS var övertygad att det var en äkta tills tvillingen dök upp i gallerian, varför skulle ”föräldrarna” inte resonera på samma sätt?
För att att det saknas bevis att klockorna kommer ifrån deras son. Det kan ha varit flera mellan händer innan att gänget snappar upp att en likande kopia är på marknaden.

Dessutom tror jag att bevismaterialet knappast granskas på samma sätt som vanliga skulle göra - om du nu är så pass kriminellt belastade att gänget inte vågar göra ett "hembesök".

För att att det saknas bevis att klockorna kommer ifrån deras son. Det kan ha varit flera mellan händer innan att gänget snappar upp att en likande kopia är på marknaden.

Dessutom tror jag att bevismaterialet knappast granskas på samma sätt som vanliga skulle göra - om du nu är så pass kriminellt belastade att gänget inte vågar göra ett "hembesök".
Har aldrig ponerat att det är vad som faktiskt hänt, däremot är det ett fullt möjligt scenario.
Faktum kvarstår också att det enskilt enklaste sättet att bevisa att något är en kopia, oavsett vad vi pratar om, är att visa upp en identisk. Oavsett om det är 4 åringar i sandlådan spekulerar kring en leksaksbil eller konstexperter en tavla på Louvren.

Läser du vad han skriver så var det inte frivilligt.
Du ar sa bevandrad i juridik sa du klart kan overtyga att detta ar fallet om det skulle ga till rattegang? Jag ar det inte.
TS provade ju aldrig att ga darifran. Han var bara overtygad om att de nog inte skulle ge upp om klockan inte overlamnades.

For det ar ju helt skit samma vad vi som sitter har och funderar och spekulerar tycker och tanker.
Det hjalper ju inte TS fa tillbaka nagonting,eller ens en fallande dom om det skulle ga sa langt som till ratten

Senast ändrad:
Har aldrig ponerat att det är vad som faktiskt hänt, däremot är det ett fullt möjligt scenario.
Faktum kvarstår också att det enskilt enklaste sättet att bevisa att något är en kopia, oavsett vad vi pratar om, är att visa upp en identisk. Oavsett om det är 4 åringar i sandlådan spekulerar kring en leksaksbil eller konstexperter en tavla på Louvren.
Nej nej, allting är resonemang och scenarion. Så har inte tagit det som någon sanning.

Men beviset för familjen är i så fall en likadan klocka som gänget har kommit över via en random annons på blocket. Nästa steg i beviskedjan i så fall är att för familjen bevisa att klockan kommit ifrån sonen. Så beviset är inte mycket värt om inte kedjan av ägare kan spåras.

Du ar sa bevandrad i juridik sa du klart kan overtyga att detta ar fallet om det skulle ga till rattegang? Jag ar det inte.
TS provade ju aldrig att ga darifran. Han var bara overtygad om att de nog inte skulle ge upp om klockan inte overlamnades.

For det ar ju helt skit samma vad vi som sitter har och funderar och spekulerar tycker och tanker.
Det hjalper ju inte TS fa tillbaka nagonting,eller ens en fallande dom om det skulle ga sa langt som till ratten
Enklast är ju att bara anmäla det. Då ger det sig. Som jag läser så är han i en utsatt situation där han slutligen bara ser en utväg. Dvs att lämna bort sin klocka.

Nej nej, allting är resonemang och scenarion. Så har inte tagit det som någon sanning.

Men beviset för familjen är i så fall en likadan klocka som gänget har kommit över via en random annons på blocket. Nästa steg i beviskedjan i så fall är att för familjen bevisa att klockan kommit ifrån sonen. Så beviset är inte mycket värt om inte kedjan av ägare kan spåras.
Så är det ju såklart, men är det konstaterat att de köpt klockan av sonen och frågan rör äkta/oäkta, så kan en identisk kopia vara värd en resa till Sthlm.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp