• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Utsatt för bedrägeri med Rolex-kopia

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns det ingen tråd här eller så för att köpa eller sälja klocka för dummies???
Lätt att vara efter klok men ja kan förstå att man blir bekväm och godtrogen efter flera säkra affärer.
Tänker med samlad kraft från erfarna borde man kunna skrapa ihop en lista för att undvika tråkiga historier som denna?

Det enda svar jag kan bidra med är "läropengar," tyvärr. Du åker ensam till en plats du helt felbedömt vara lämplig ur rånsynpunkt, och det slutar med att du blir rånad på vad som "kanske" var en förfalskad klocka. Inget kvitto, ingen polisanmälan... Det måste ha varit en traumatisk upplevelse för dig, vilket vi alla beklagar, men det finns ju ett egenansvar också. Det förekommer ju med jämna mellanrum liknande trådar, man kan hoppas att både säljare och köpare läser även dom, inte bara startar trådar där man vill ha tips & smakråd inför nästa köp...
Hur hade du gjort istället? Jag har ingen bra idé hur jag skulle sälja en dyr klocka. Har funderat på det, men som sagt något uppenbart bättre sätt har jag inte förslag på.

Hur hade du gjort istället? Jag har ingen bra idé hur jag skulle sälja en dyr klocka. Har funderat på det, men som sagt något uppenbart bättre sätt har jag inte förslag på.
Jag har bara sålt ett fåtal klockor över 50K, men då har jag haft med mig sällskap. Jag har exempelvis haft f2f på hotell i stan, då i lobbyn/baren. Då har min kompis haft klockan sittandes vid annat bord och kommer över på angiven signal med kaffe och klocka. Det har funkat bra :) Man får ju laga lite efter plånbok, är det mindre pengar är man mindre försiktig, men jag skulle nog gärna ha en kompis med mig eller välja en plats där jag är bekväm.

Jag har bara sålt ett fåtal klockor över 50K, men då har jag haft med mig sällskap. Jag har exempelvis haft f2f på hotell i stan, då i lobbyn/baren. Då har min kompis haft klockan sittandes vid annat bord och kommer över på angiven signal med kaffe och klocka. Det har funkat bra :) Man får ju laga lite efter plånbok, är det mindre pengar är man mindre försiktig, men jag skulle nog gärna ha en kompis med mig eller välja en plats där jag är bekväm.
Men bekvämligheten måste vara för både säljare som köpare.

Sålde en klocka för 180k för två månader sedan i Stockholm, via Blocket.

Köparen var väldigt öppen med vem han var och var han jobbade. Med tanke på beloppet så föreslog han att vi kunde träffas på hans kontor på Östermalm på förmiddagen. Annars hade jag föreslagit mitt egna.

Tog även med en kompis och bjöd på lunch som tack.
Gick hur bra som helst.

Man brukar säga att man som köpare ska köpa säljaren, men säljaren måste såklart också göra research och välja en plats och tid som gynnar en mer, med tanke på allt som händer nu för tiden

Låter som en högst obehaglig upplevelse.. Låter helt sjukt måste jag säga med att killarna skulle tvinga sig till din kopia. Undrar hur de hade reagerat om du ringt polisen och bett dem stanna..

Nej fy fan vilken jävla situation. Jag beklagar verkligen det du behövt gå igenom, kan bara föreställa mig hur du mått/mår. Hoppas det löser sig, även om chanserna är minimala.

Väldigt tråkigt att läsa, hoppas du mår bra, när allt har lagt sig.
Väldigt obehagligt med ett helt gäng efter dig

Ja, för när man blir utsatt för bedrägeri så anmäler man det inte till polisen - man vädjar till bedragarens mamma. Och är hon oresonlig och inte låter sig övertalas av en replika då måste man helt enkelt hoppas på att hitta en till replika på marknaden som man kan visa mamman - mammor som inte övertalas av en replika, övertalas av två! Låter totalt absurt.
Tycker hela historien är väldigt tråkig och lider med trådstartaren.

Men när jag läste din analys så garvade oavbrutet i 5 min så att frugan undrade vad fan det var för fel 😀 tack för ljusglimten i denna trista historia 👍🏻

Ang. ovan.. Med flera års polisiär erfarenhet av grova brottsutredningar bakom mig är det inga råd jag hoppas någon följer.

I värsta fall slutar det med att du tar livet av någon alt. blir ihjälslagen själv. Klockrena bakgrundsbeskrivningar av brott som sällan slutar med mindre än grov misshandel som slutresultat.

Tycker man en fejk Rolle är värd det, är man fan dum i huvudet.
Nu vet jag inte om du skojjar,men du som polis sager rakt ut att man ska boja sig for buset och lata dessa skithogar gora som de vill for att det kan bli skrik och gap,i varsta fall handgemang.
Blir valdigt mycket brottutrdningar som far laggas ner i brist pa bevis/spaningsuppslag saknas..Eller ar det ens ett brott om man frivilligt lamnar ifran sig nagot som en annan person sa snallt ber om?
Men det kanske ar dit som man vill komma?

Jag antar alla har inne ar vuxna och inte satta under formyndarskap.
Ar situationen sa hotfull att man riskerar liv och halsa sa haller jag med Saltkrakan. Ingentng ar vart att riskera livet for.Ar det bara tjafs skrik och gap sa gor likadant tillbaka.
Men det viktigaste ar ju att inte forsatta sig i situationer som kan bli orevliga For Polis ska man kanske inte rakna med vill/kan gora nagot....

Nu vet jag inte om du skojjar,men du som polis sager rakt ut att man ska boja sig for buset och lata dessa skithogar gora som de vill for att det kan bli skrik och gap,i varsta fall handgemang.
Blir valdigt mycket brottutrdningar som far laggas ner i brist pa bevis/spaningsuppslag saknas..Men det kanske ar dit som man vill komma?

Jag antar alla har inne ar vuxna och inte satta under formyndarskap.
Ar situationen sa hotfull att man riskerar liv och halsa sa haller jag med Saltkrakan. Ingentng ar vart att riskera livet for.Ar det bara tjafs skrik och gap sa gor likadant tillbaka.
Men det viktigaste ar ju att inte forsatta sig i situationer som kan bli orevliga For Polis ska man kanske inte rakna med vill/kan gora nagot....
Svaret avsåg att vara beväpnad med kniv, uppfattade jag det som. DET är en dålig idé.

Beklagar att det hande dig,men som du sager sa gjorde du lite val manga misstag.

Liljheholmens centrum runt stangningsdags? Det var ju en minst sagt udda plats for en klockaffar. Varfor inte Rinkeby Torg Vallingby eller Skarholmens centrum?
Och kan en person som maste hyra en bil verkligen kopa en Rolex...verkar knepigt om ingen i omgivningen kan bista med transportmedel/folja med.

NK kunde jag kanske ha forstatt da det ar nagot "alla" hittar till om det nu maste vara en plats som ar latt att ta sig till,samt att dar finns det gott om vakter.
I entren brukar det alltid sta tva runt gamla juvelsalongen numer Hermes.

Tva.
Man lamnar alltid varan i bilen tills dess man vet vem man moter. Sa jobbigt ar det val inte att ta den extra kvarten att ga till parkeringen,hamta varan och ga tillbaka.
Foljer nagon luring efter eller insisterar pa att folja med....ja da gar man bara vidare.

Tre
Osvenskt kanske men i Nya Spannade Sverige sa far man sta upp for sig sjalv. Borjar nagon att hetsa sa hetsa tillbaka,
Ja det ar javligt otrevligt for den som inte ar van,men brukar vara ett effektivt satt att om inte annat pakalla omgivningens uppmarksamhet,samt att man inte upplevs som ett lika latt offer.

Fyra
I dagens Sverige sa blir tyvarr detta vanligare,sa som privatsaljare ska man nog fundera bade en och tva ganger pa om de extra 10-20pengarna man kan fa ut vid privatsalj ar vart risken gentemot att byta in vid nykop eller lamna till auktionshus.
I klockvarden sa finns det ju en hel del absolut seriosa aktorer varav vissa frekventerar detta forum. Alla ska ju leva,men da far man en enkel smidig affar och det ar vart en hel del det med.

Aterigen trakigt att det hande just dig,men tyvarr far du nog se detta som larpengar. Inbytesklockan ar borta,och nu kan ingen bevisa varesig den ar akta eller falsk

Nu tankte jag pa Sverige.
Har ar man helt kord utan bil. Du kommer mer eller mindre ingenstans. Att aka 5km med kommunalt frdmedel kan ta dig 2timmar har. Och mycket svart att ta dig utanfor kommungransen.
Hursomhelst. Trakig historia for TS som jag hoppas ingen annan behover uppleva

Man märker att du saknar verklighetsförankring i Stockholm och även till viss del Sverige....

Jaha?
Vilka ar man? Eller menar du Jag?
Jag har inte bott dar pa snart 20ar,men forsoker besoka vanner och bekanta arligen.
Du far garna utveckla ditt svar.
Vet ikke helt hvilken del av verden du lever i, men det finns nok en hel del med råd til både en og to Rolex som använder hyrbiler. Om man hoppar en affär med en DJ i stål for at kjöperen kommer med hyrbil hadde man nok hatt bra av en liten tur til en storstad ibland 🙂

Vet ikke helt hvilken del av verden du lever i, men det finns nok en hel del med råd til både en og to Rolex som använder hyrbiler. Om man hoppar en affär med en DJ i stål for at kjöperen kommer med hyrbil hadde man nok hatt bra av en liten tur til en storstad ibland 🙂
Nej men om koparen tydligen ar bade ung och inte kanner nagon som har en bil att lana ut sa kanske man ska tanka lite extra.
Nu vet jag inte om du raknar Stockholm Richmond Orlando Miami och Washington DC till storstader,men dessa platser frekventerar jag ratt ofta {eller rattare sagt gjorde innan Corona satte stopp for resande)
Men jag tycker det borjar spara ur langt bort fran TS och hans historia till var jag befinner mig och vilka stader jag borde besoka...

Jag är nog lite trött men historien verkar helsnurrig. Och hemsk såklart! Men, I första bytesdealen då du blev bedragen, gjorde du samma bakgrundschecks som du gjorde med kvinnan som skulle köpa rollen? Eller varför gjordes den dealen efter en "konversation" bara? Vardå, kan de finnas övervakningskameror/vittnen därifrån som kan ta de framåt? Som du säger så låter det ju som att "Ledaren" på nått sätt ändå också är bedragen? Om gänget hade pysslat med att sälja/byta fakes så är det väll bara beställa nya från kina och sälja, varför stå och "råna" tillbaka dem i en galleria efter att de annonserats? som sagt, helsnurrigt.
Är det nått nytt upplägg buset kommit på så är ju bästa skyddet för oss alla framöver att förstå hur det funkar ...

Fick du deras uppgifter eller vad var tanken med att överlämna klockan?
Nej jag fick ingenting av dem. Tanken med att överlämna klockan var att få komma hem helt enkelt. Att de skulle lämna mig i fred.
Riktigt tråkig historia! ☹ Jag vet inte om jag missade att du skrivit det men kom den fullset eller var det enbart klockan?
Fullset.
Det finns ingen logik i att de skulle behöva en till likadan ”fejk”-klocka till sin egen utredning, kan jag tycka. Att sen vara aggressiva och faktiskt råna sig till klockan är mycket märkligt.

Någonting är helt klart skevt i detta händelseförlopp som är svårt att sätta fingret på just nu.
Jag tycker mycket är skevt. Som många påpekat är det en absurd historia. Jag tycker också det och jag tycker inte heller att "samla bevis för att övertyga bedragarens föräldrar" håller.
Ja, för när man blir utsatt för bedrägeri så anmäler man det inte till polisen - man vädjar till bedragarens mamma. Och är hon oresonlig och inte låter sig övertalas av en replika då måste man helt enkelt hoppas på att hitta en till replika på marknaden som man kan visa mamman - mammor som inte övertalas av en replika, övertalas av två! Låter totalt absurt.
Precis.
Vad hände med "kvinnan från värmland"? Slutade svara? Och snubben du bytt klocka med vad säger han?
Kvinnan från Värmland var en av personerna i gruppen. Snubben jag bytte klocka med (bedragaren) använder tydligen ett nytt nummer vid varje scam, sedan kasseras det.
Fy fan vad tråkigt!
Hoppas att det löser sig för dig på något sätt.

Men om nu gänget är redo att kliva på dig och ställa till en scen på en offentlig plats. Så förstår jag inte vad som hindrar dem ifrån ett hembesök hos personen i fråga de samlar bevis på.
Eller miss förstod jag något?
Nej jag tror du fattat det rätt. Det är underligt. Men de kanske missade att berätta detaljer som skulle förklarat detta. Eller kanske missade jag att uppfatta den. Situationen var spänd och obehaglig och då missar man lätt saker.
I många fall förstår man 90% och försöker få ihop de sista 10%. I detta fall förstår jag 10% och försöker få ihop resterande 90%.
Jag önskar jag också förstod mer av gängets logik.
Hasselkross, kommer du göra en polisanmälan?
Yes, den är gjord.

Först tänkte jag att om personen är kopplad till gänget (vilket jag ser som väldigt troligt) varför då strula med att hålla på att få tillbaka en fejkklocka när man redan lyckats lura till sig massa pengar. Men det borde ju isf. vara för att de ska göra samma sak flera gånger. Så bra att bilderna på fejkrolexen finns här nu. Men isf. Måste de ju ha skådespelat även när de gick iväg och sen kom tillbaka? Aja man ska inte spekulera för mycket.

Anmäl alltihop. Gänget finns ju på övervakningskameror. Då det var flera som betedde sig sådär så är det lätt att tänka sig att åtminstone någon av dem redan finns i polisens register.

Nej jag fick ingenting av dem. Tanken med att överlämna klockan var att få komma hem helt enkelt. Att de skulle lämna mig i fred.

Fullset.

Jag tycker mycket är skevt. Som många påpekat är det en absurd historia. Jag tycker också det och jag tycker inte heller att "samla bevis för att övertyga bedragarens föräldrar" håller.

Precis.

Kvinnan från Värmland var en av personerna i gruppen. Snubben jag bytte klocka med (bedragaren) använder tydligen ett nytt nummer vid varje scam, sedan kasseras det.

Nej jag tror du fattat det rätt. Det är underligt. Men de kanske missade att berätta detaljer som skulle förklarat detta. Eller kanske missade jag att uppfatta den. Situationen var spänd och obehaglig och då missar man lätt saker.

Jag önskar jag också förstod mer av gängets logik.

Yes, den är gjord.
Uttagen i Sverige? Kan ju vara intressant att veta om det florerar många kopior med cert från Sverige.

Vad far dig att tro de kan lasa skriven svenska?
Konversationen med gänget hölls hela tiden på svenska. Min bedömning är att de även behärskar skriven svenska utan minsta problem.
Jag är nog lite trött men historien verkar helsnurrig. Och hemsk såklart! Men, I första bytesdealen då du blev bedragen, gjorde du samma bakgrundschecks som du gjorde med kvinnan som skulle köpa rollen? Eller varför gjordes den dealen efter en "konversation" bara? Vardå, kan de finnas övervakningskameror/vittnen därifrån som kan ta de framåt? Som du säger så låter det ju som att "Ledaren" på nått sätt ändå också är bedragen? Om gänget hade pysslat med att sälja/byta fakes så är det väll bara beställa nya från kina och sälja, varför stå och "råna" tillbaka dem i en galleria efter att de annonserats? som sagt, helsnurrigt.
Är det nått nytt upplägg buset kommit på så är ju bästa skyddet för oss alla framöver att förstå hur det funkar ...
I första bytesdealen började konversationen via Blockets chat. Sedan gick den över till sms.
Gänget som stämde träff med mig i gallerian var helt andra personer. Om de jobbade tillsammans med bedragaren vet jag inte, men det var alltså inte samma personer och påstod själva att de blivit bedragna av samma person.

Vet inte hur du är uppväxt men det är så man rånar folk i ghettot, följer efter folk och tjatar på dem tills de ger ifrån sig sakerna. Lättare att i efterhand kunna påstå att du gav ifrån dig sakerna.

Gå in i en butik och be dem ringa vakt direkt i sådana situationer.

Det du ska göra nu är polisanmäla och se till att det begärs ut övervakningsfilm.

Uttagen i Sverige? Kan ju vara intressant att veta om det florerar många kopior med cert från Sverige.
Frankrike, men jag har hört att det florerar fejks från olika länder. Beställaren anger själv en AD och leverantören fixar en stämpel på certet som överensstämmer önskemålen. Typ så.
Vet inte hur du är uppväxt men det är så man rånar folk i ghettot, följer efter folk och tjatar på dem tills de ger ifrån sig sakerna. Lättare att i efterhand kunna påstå att du gav ifrån dig sakerna.

Gå in i en butik och be dem ringa vakt direkt i sådana situationer.

Det du ska göra nu är polisanmäla och se till att det begära ut övervakningsfilm.
Jag har väl levt lyckligt ovetande.
Jag polisanmält detta nu i alla fall.

Frankrike, men jag har hört att det florerar fejks från olika länder. Beställaren anger själv en AD och leverantören fixar en stämpel på certet som överensstämmer önskemålen. Typ så.

Jag har väl levt lyckligt ovetande.
Jag polisanmält detta nu i alla fall.
Jag förstår att du fick tunnelseende och inte kunde tänka. Fy.

Det som uppenbarligen behövs är en tråd med tips hur man lämpligast säljer när det inte är aktuellt att skicka klockan.
Här har det kommit in tips, men att räkna ut dem under press är inte det lättaste.
Bara som att gå in i en affär och be dem ringa efter en vakt. Det hade jag inte räknat ut i en sån där situation.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp