Inte samma version på tavla. Det är dumt spekulera utan att veta något om modellenJa precis det var detta jag menade.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte samma version på tavla. Det är dumt spekulera utan att veta något om modellenJa precis det var detta jag menade.
Hade inte en tillräckligt stor whiteboard för att kunna kartlägga denna story. Även om man har det så går det inte ihop för fem öre.Ärligt talat får jag inte hela historien är gå ihop...
Låter som ett väldigt komplicerat bedrägeri för en klocka och sedan att ev ytterligare brott för att ta tillbaka 'bevismaterialet'???
Att du själv tyckte klockan kändes falsk (du säger i efterhand men men) men ändå villigt skulle sälja den vidare?
Att dom ska samla ihop klockor till sin egen 'bevisning' skulle dom på riktigt vara jobbiga snubbar som blivit blåsta skullle dom väl helt enkelt leta upp killen och prata allvar med honom, ska dom komma och visa honom sin 'bevisning' och övertala honom att han säljer kopior?
Förlåt om jag låter som jag inte tror dig men får helt enkelt inte ihop hela historien
Varför diskuteras ifall klockan var fejk eller ej, när bedragaren är känd hos polisen just som en bedragare sedan innan.
Denna fråga har ställts upprepade gånger i tråden och jag har bemött den. Svaret kommer inte ändras för att den ställs åter på nytt. Jag får hänvisa till mitt inlägg #138 där jag beskriver det.Ärligt talat får jag inte hela historien är gå ihop...
Låter som ett väldigt komplicerat bedrägeri för en klocka och sedan att ev ytterligare brott för att ta tillbaka 'bevismaterialet'???
Att du själv tyckte klockan kändes falsk (du säger i efterhand men men) men ändå villigt skulle sälja den vidare?
Att dom ska samla ihop klockor till sin egen 'bevisning' skulle dom på riktigt vara jobbiga snubbar som blivit blåsta skullle dom väl helt enkelt leta upp killen och prata allvar med honom, ska dom komma och visa honom sin 'bevisning' och övertala honom att han säljer kopior?
Förlåt om jag låter som jag inte tror dig men får helt enkelt inte ihop hela historien
Den som kan kartlägga detta och får det att gå ihop får gärna meddela mig. Jag skulle ge mycket för att få fler svar.Hade inte en tillräckligt stor whiteboard för att kunna kartlägga denna story. Även om man har det så går det inte ihop för fem öre.
Jag är väl en sån som polisanmäler om jag tror att ett brott har begåtts. Dumt, kan man tycka.Frågan är väl oxå vad ska din polisanmälning tjäna till? du försökte ju enligt dig sälja en person en kopia eller iallafall en klocka du inte var 100% säker på var äkta? Sedan så gav du bort den? Visst under något form av hot, antar att du har polisanmält personen som du bytte bort din Santos med för att ha sålt dig en kopia? Som du sedan försökte sälja vidare?
I skrivande stund är jag väldigt säker på att den inte var äkta. Det blir absurt att försöka mäta egen övertygelse på något sätt, men låt säga att i något scenario att livet hängde på rätt svar, då hade jag påstått Nej, den är inte äkta.Utan att ha läst allt så kan en räddning vara att anmäla Rolexen som stulen. Vet du helt säkert att den inte var äkta? För som jag läste det så blev du rånad i gallerian. Något som trots allt försäkringar täcker till skillnad från bedrägerier.
Jag föreslår inget bedrägeri å min sida men du kan ju trots allt ha blivit rånas på en äkta Datejust. Det är rånarna som säger att deras rånbyte är fake.
Oavsett vad så hoppas jag att det löser sig.
1. TS bytte sin Cartier mot en Rolex + pengar via Blocket
2. Väl hemma så kändes Rolexen lite "off". Fake? TS var osäker
3. TS valde att lägga ut Rolexen på Blocket
4. TS stämmer träff med en kvinna som vill köpa Rolexen
5. TS väntar på kvinnan. Istället kommer det fram ett gäng från Malmö som jobbar ihop med kvinnan. Gänget anklagar TS för att försöka sälja en falsk Rolex
6. Malmö gänget förklarar att de också har blivit lurade, och vill ta med sig TS klocka, så att de kan samla in bevis
7. TS och gänget jämför klockorna, och kommer fram till att båda är falska
8. Efter tjat och hot lämnar TS till slut ifrån sig Rolexen
Hur svårt kan det vara liksomJag gissaratt du också tröttnade på folks oförmåga till att läsa hela tråden. Well done
Tack, men näsan rätt.1. TS bytte sin Cartier mot en Rolex + pengar via Blocket
5. TS väntar på kvinnan. Istället kommer det fram ett gäng från Malmö som jobbar ihop med kvinnan. Gänget anklagar TS för att försöka sälja en falsk Rolex
6. Malmö gänget förklarar att de också har blivit lurade, och vill ta med sig TS klocka, så att de kan samla in bevis
Jag gissaratt du också tröttnade på folks oförmåga till att läsa hela tråden. Well done
Hur svårt kan det vara liksom![]()
Håller med om att det finns luckor, men jag sammanställde det jag kunde sammanställaHar läst hela tråden och även om ditt inlägg @KenKun är kanon för summering så finns det ingen 8 punktslista i världen som får det här scenariot att gå ihop. Det är nog därför man ställer frågor om och om igen.
Frågan är väl oxå vad ska din polisanmälning tjäna till? du försökte ju enligt dig sälja en person en kopia eller iallafall en klocka du inte var 100% säker på var äkta? Sedan så gav du bort den? Visst under något form av hot, antar att du har polisanmält personen som du bytte bort din Santos med för att ha sålt dig en kopia? Som du sedan försökte sälja vidare?
Utan att ha läst allt så kan en räddning vara att anmäla Rolexen som stulen. Vet du helt säkert att den inte var äkta? För som jag läste det så blev du rånad i gallerian. Något som trots allt försäkringar täcker till skillnad från bedrägerier.
Jag föreslår inget bedrägeri å min sida men du kan ju trots allt ha blivit rånas på en äkta Datejust. Det är rånarna som säger att deras rånbyte är fake.
Oavsett vad så hoppas jag att det löser sig.
Olaga tvång.Sättet ”gänget” kom över klockan räknas rent polisiärt inte som ett rån eller stöld. Vederbörande har i princip givit klockan till gänget.
Tolkar det som att han känt sig hotad att låmna över klockan. Bör rymmas under lagrummet kan jag tycka.Sättet ”gänget” kom över klockan räknas rent polisiärt inte som ett rån eller stöld. Vederbörande har i princip givit klockan till gänget.
Också det hade funkat med en försäkring.Olaga tvång.
Ja detta funderade jag ocksa pa.Sättet ”gänget” kom över klockan räknas rent polisiärt inte som ett rån eller stöld. Vederbörande har i princip givit klockan till gänget.
Men landar det inte under utpressning?Ja detta funderade jag ocksa pa.
Om du ger dina bilnycklar till en spekulant,och denne forsvinner sa kommer forsakringsbolag neka ersattning da du frivillig gjort detta,dvs givit bort bade nycklar och bil.
Men vad ar brottsrubriceringen? Tillgrepp av forskaffningsmedel ar det knappast da ingenting tillgripits, Olovligt brukande mojligtvis?
Om en stor slusk kommer fram och ryter " Horro Fjompe. Far ja titta pa din dinka?" och du blir sa nervos att du tar av dig klockan och visar slusken,varpa han forsvinner vad har da hant?
Ran ar det ju knappast,men ar det ens stold? Slusken kan ju om Kling&Klang hittar honom pasta att "Den fick ju jag lana av Fjompe" Men sen tappade jag den pa Olsjappet Glada Kruset...Jag ar ledsen.
Vad jag forsoker fraga ar hur mycket tjafs skrik och gnall kan man utsatta nagon annan for innan det overgar i nagot brott?
Utpressning ar det knappast. Inget hot eller vald har ju forekommit.Men landar det inte under utpressning?
Försöker få ihop någon som helst bakgrund till att gänget överhuvudtaget agerade som de gjorde, utifrån klockans äkta eller inte.
Äkta vara:
-Gänget vill ha klockan helt enkelt – svårare än så är det inte. Antigen genom att de gjort upp mötet som beskrivet, eller att personen som först sålde klockan också är involverad.
Processen och händelseförloppet som föranledde det hela är fortfarande väldigt märkligt.
Men det är nu det riktigt märkliga börjar enligt mig.
Fejk klocka:
-Gänget har blivit tidigare blivit blåsta och samlar bevis (vilket är utgångspunkten i storyn om jag fattat det rätt), för använda som bevis emot en person (se om de enligt utsago har koll på), vars föräldrar inte vill möta situationen utan väljer att stänga dörren.
Detta faller helt på sitt eget grepp. Om du är beredd att styra upp en affär i en galleria i Stockholm, åka ifrån Malmö och väl på plats skapa en scen en situation som ligger delvis utanför deras kontroll (kom ihåg – offentlig plats och de vet inte vem de möter och/eller var klockan är). För att under hot få till sig en fejk klocka. Om vi har det som bakgrund ser jag inte ett hembesök som något främmande för dessa personer.
-Gänget har varit delaktig i försäljningen av klockan:
Om vi använder samma scenario som tidigare (vilket är det faktiska händelseförloppet) Du är beredd att styra upp en affär i en galleria i Stockholm, åka ifrån Malmö och väl på plats skapa en scen en situation som ligger delvis utanför deras kontroll (kom ihåg – offentlig plats och de vet inte vem de möter och/eller var klockan är). För att under hot få till sig en fejk klocka. Så faller detta också på sitt eget grepp, om inte gänget nu försöker slå rekord i kriminell-idioti. Varför riskera det med att försöka få tillbaka en fejk-klocka.
Finns säkert ytterligare scenarion, men baserat på det faktiskt händelseförloppet. Men det mest troliga är väl ändå att klockan var äkta? OM – nu inte gänget tappat sitt mentala tillstånd totalt.
Vi lämnar till slut varandra men de är inte helt nöjda, så de kommer fram till mig igen och fortsätter älta. Vi lyckas på nytt skiljas åt, varpå jag går in på ICA men även där fortsätter de, genom att följa efter mig in efter ett tag. Tiden och ältandet fortgår och jag inser att jag inte kommer därifrån ensam. Jag ger dem mitt exemplar (vilket jag förstår är sista vägen till möjlig lösning på det här fallet - mitt bevis) eftersom att de nog aldrig kommer ge upp annars. Kvällen och händelsen tar slut.
Hur går punkt ett och punkt sex ihop? Hur fan visste gänget att TS fått en klocka via punkt ett.1. TS bytte sin Cartier mot en Rolex + pengar via Blocket
Hur går punkt ett och punkt sex ihop? Hur fan visste gänget att TS fått en klocka via punkt ett.
Jag har så otroligt svårt att denna situationen kan uppstå för fake klocka. Får inte ihop detFör det mesta är den enklaste eller mest uppenbara förklaringen den rimligaste. För mig är det så länge klockan som uppfattas av kunniga på modellen som äkta och inte konstaterats vara falsk av fler än de som la sig till med den, punkt nr 1. Eller den är fejk men gänget, och möjligen säljaren, tror den är äkta och agerar utifrån det.
Intressant teori. Kan ju mycket val vara sa.Har läst hela tråden.
Har inga problem att ihop händelseförloppet givet vissa premisser. Utan att vilja låta som en Jens Lapidus roman, tror jag många går bet på att dom förutfattat föreställer sig ”föräldrarna” som Torgny och Gittan på Villavägen 5.
Det är väl inte jättelångsökt att anta att det rör sig om herr och fru X i något av de dussintals och åter dussintals släktbaserade kriminella nätverk som florerar i Sveriges storstäder, med ett tillräckligt stort våldskapital för att skydda sin son, den anklagade bedragaren?
I det scenariot behöver gänget bevis för att sedan anspela på heder och få till en förlikning mellan det kriminella nätverket ”gänget” tillhör å ena sidan och det bedragaren/föräldrarna tillhör å andra sidan utan att få till en konflikt som ingen av dessa parter vill ha med andra som kan försvara sig/återgälda.