• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Utsatt för bedrägeri med Rolex-kopia

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ärligt talat får jag inte hela historien är gå ihop...

Låter som ett väldigt komplicerat bedrägeri för en klocka och sedan att ev ytterligare brott för att ta tillbaka 'bevismaterialet'???

Att du själv tyckte klockan kändes falsk (du säger i efterhand men men) men ändå villigt skulle sälja den vidare?

Att dom ska samla ihop klockor till sin egen 'bevisning' skulle dom på riktigt vara jobbiga snubbar som blivit blåsta skullle dom väl helt enkelt leta upp killen och prata allvar med honom, ska dom komma och visa honom sin 'bevisning' och övertala honom att han säljer kopior?

Förlåt om jag låter som jag inte tror dig men får helt enkelt inte ihop hela historien

Låter som ett väldigt komplicerat bedrägeri för en klocka och sedan att ev ytterligare brott för att ta tillbaka 'bevismaterialet'???

Att du själv tyckte klockan kändes falsk (du säger i efterhand men men) men ändå villigt skulle sälja den vidare?

Att dom ska samla ihop klockor till sin egen 'bevisning' skulle dom på riktigt vara jobbiga snubbar som blivit blåsta skullle dom väl helt enkelt leta upp killen och prata allvar med honom, ska dom komma och visa honom sin 'bevisning' och övertala honom att han säljer kopior?

Förlåt om jag låter som jag inte tror dig men får helt enkelt inte ihop hela historien
Hade inte en tillräckligt stor whiteboard för att kunna kartlägga denna story. Även om man har det så går det inte ihop för fem öre.

Varför diskuteras ifall klockan var fejk eller ej, när bedragaren är känd hos polisen just som en bedragare sedan innan.

Orsaken är att klockans eventuella äkthet kan ge en fingervisning om vad som egentligen hänt i en annars obegriplig historia och vad som hänt kan väl inte vara oväsentligt.

Det har stor betydelse ifall gänget sätter i system att "då och då" försöka tilltvinga sig/lura av folk äkta Rolexklockor under förevändning att det är en fejkklocka, i eller utan maskopi med den som sålt den. Utan maskopi och med en äkta klocka som scenario t.ex. skulle säljaren vad jag förstår vara oskyldig i det här fallet och gänget de verkliga förövarna/rånarna.

Eller om det ligger nåt i gängets smått bisarra historia om att deras bekant blivit lurad av en bedragare som så effektivt beskyddas av sin mamma så gänget måste samla in andras klockor land och rike runt som "bevis" för att de eller polisen ska komma åt honom. Vilket också låter sanslöst.

Edit:
Just som bedragare verkar inte framgå i #100? Känd hos polisen kan de som har eller säljer äkta rollar ändå vara. Men möjligen känd som bedragare och ändå inget kan göras då (pga mamman?)

Senast ändrad:
Jag beklagar det som har hänt dig, men vill bara säga att oavsett om detta löser sig (så att du får tillbaka dina pengar) eller ej, så tycker jag att du agerade rätt. Oavsett om det slutar med att du förlorar pengar/klocka så har du det viktigaste kvar, din hälsa.

Kommentarer från folk som har kniv med sig, eller att du skulle ringt polisen i butiken är väldigt lätt att skriva på ett forum. Har ni själva befunnit er i en liknande hotfull situation med ett gäng? Det är mycket tankar som snurrar i huvudet i det läget. Ska jag ringa polisen framför dessa personer i butiken och potentiellt reta upp dom? vad händer om polisen inte har tid att dyka upp? vad händer när jag lämnar butiken senare och kommer hem och parkerar bilen? Tro mig det är ingen trevlig upplevelse att stå upp för sig själv i en hotfull situation där du inte har gjort något fel, men senare få en pistol i munnen och bli hotad till livet.

Och att dra fram en kniv och hota dessa personer vore vansinnigt dumt, såvida du inte själv är en härdad kriminell person som är beredd att använda din kniv, för det kriminella gänget har troligtvis inga problem att själva dra fram en kniv och sticka ner dig.

Jag hoppas det löser sig för dig, men polisanmälan är den rimliga vägen, även om du skulle ha andra kontakter, så är det inte värt att ta sådana risker i ett läge likt detta.

Ps. detta är mina åsikter, och jag respekterar ifall andra ser annorlunda på saken.

Frågan är väl oxå vad ska din polisanmälning tjäna till? du försökte ju enligt dig sälja en person en kopia eller iallafall en klocka du inte var 100% säker på var äkta? Sedan så gav du bort den? Visst under något form av hot, antar att du har polisanmält personen som du bytte bort din Santos med för att ha sålt dig en kopia? Som du sedan försökte sälja vidare?

Utan att ha läst allt så kan en räddning vara att anmäla Rolexen som stulen. Vet du helt säkert att den inte var äkta? För som jag läste det så blev du rånad i gallerian. Något som trots allt försäkringar täcker till skillnad från bedrägerier.

Jag föreslår inget bedrägeri å min sida men du kan ju trots allt ha blivit rånas på en äkta Datejust. Det är rånarna som säger att deras rånbyte är fake.

Oavsett vad så hoppas jag att det löser sig.

Denna fråga har ställts upprepade gånger i tråden och jag har bemött den. Svaret kommer inte ändras för att den ställs åter på nytt. Jag får hänvisa till mitt inlägg #138 där jag beskriver det.

Du behöver så klart inte tro mig. Syftet med tråden och min berättelse är att varna och höra om någon har tips. De som inte önskar informationen behöver det inte. Och jag håller helt med om att det är märkligt. Jag önskar själv att jag förstod bättre om vad som har hänt och hur de två händelserna hänger ihop.
Hade inte en tillräckligt stor whiteboard för att kunna kartlägga denna story. Även om man har det så går det inte ihop för fem öre.
Den som kan kartlägga detta och får det att gå ihop får gärna meddela mig. Jag skulle ge mycket för att få fler svar.
Frågan är väl oxå vad ska din polisanmälning tjäna till? du försökte ju enligt dig sälja en person en kopia eller iallafall en klocka du inte var 100% säker på var äkta? Sedan så gav du bort den? Visst under något form av hot, antar att du har polisanmält personen som du bytte bort din Santos med för att ha sålt dig en kopia? Som du sedan försökte sälja vidare?
Jag är väl en sån som polisanmäler om jag tror att ett brott har begåtts. Dumt, kan man tycka.
Utan att ha läst allt så kan en räddning vara att anmäla Rolexen som stulen. Vet du helt säkert att den inte var äkta? För som jag läste det så blev du rånad i gallerian. Något som trots allt försäkringar täcker till skillnad från bedrägerier.

Jag föreslår inget bedrägeri å min sida men du kan ju trots allt ha blivit rånas på en äkta Datejust. Det är rånarna som säger att deras rånbyte är fake.

I skrivande stund är jag väldigt säker på att den inte var äkta. Det blir absurt att försöka mäta egen övertygelse på något sätt, men låt säga att i något scenario att livet hängde på rätt svar, då hade jag påstått Nej, den är inte äkta.

1. TS bytte sin Cartier mot en Rolex + pengar via Blocket
2. Väl hemma så kändes Rolexen lite "off". Fake? TS var osäker
3. TS valde att lägga ut Rolexen på Blocket
4. TS stämmer träff med en kvinna som vill köpa Rolexen
5. TS väntar på kvinnan. Istället kommer det fram ett gäng från Malmö som jobbar ihop med kvinnan. Gänget anklagar TS för att försöka sälja en falsk Rolex
6. Malmö gänget förklarar att de också har blivit lurade, och vill ta med sig TS klocka, så att de kan samla in bevis
7. TS och gänget jämför klockorna, och kommer fram till att båda är falska
8. Efter tjat och hot lämnar TS till slut ifrån sig Rolexen

Försöker få ihop någon som helst bakgrund till att gänget överhuvudtaget agerade som de gjorde, utifrån klockans äkta eller inte.

Äkta vara:

-Gänget vill ha klockan helt enkelt – svårare än så är det inte. Antigen genom att de gjort upp mötet som beskrivet, eller att personen som först sålde klockan också är involverad.

Processen och händelseförloppet som föranledde det hela är fortfarande väldigt märkligt.

Men det är nu det riktigt märkliga börjar enligt mig.

Fejk klocka:

-Gänget har blivit tidigare blivit blåsta och samlar bevis (vilket är utgångspunkten i storyn om jag fattat det rätt), för använda som bevis emot en person (se om de enligt utsago har koll på), vars föräldrar inte vill möta situationen utan väljer att stänga dörren.

Detta faller helt på sitt eget grepp. Om du är beredd att styra upp en affär i en galleria i Stockholm, åka ifrån Malmö och väl på plats skapa en scen en situation som ligger delvis utanför deras kontroll (kom ihåg – offentlig plats och de vet inte vem de möter och/eller var klockan är). För att under hot få till sig en fejk klocka. Om vi har det som bakgrund ser jag inte ett hembesök som något främmande för dessa personer.

-Gänget har varit delaktig i försäljningen av klockan:

Om vi använder samma scenario som tidigare (vilket är det faktiska händelseförloppet) Du är beredd att styra upp en affär i en galleria i Stockholm, åka ifrån Malmö och väl på plats skapa en scen en situation som ligger delvis utanför deras kontroll (kom ihåg – offentlig plats och de vet inte vem de möter och/eller var klockan är). För att under hot få till sig en fejk klocka. Så faller detta också på sitt eget grepp, om inte gänget nu försöker slå rekord i kriminell-idioti. Varför riskera det med att försöka få tillbaka en fejk-klocka.

Finns säkert ytterligare scenarion, men baserat på det faktiskt händelseförloppet. Men det mest troliga är väl ändå att klockan var äkta? OM – nu inte gänget tappat sitt mentala tillstånd totalt.

5. TS väntar på kvinnan. Istället kommer det fram ett gäng från Malmö som jobbar ihop med kvinnan. Gänget anklagar TS för att försöka sälja en falsk Rolex
6. Malmö gänget förklarar att de också har blivit lurade, och vill ta med sig TS klocka, så att de kan samla in bevis

Jag gissaratt du också tröttnade på folks oförmåga till att läsa hela tråden. Well done

Tack, men näsan rätt.
Jag vill understryka ytterligare en gång gällande punkt 2 (så att jag slipper ytterligare frågor på en redan besvarad fråga):
Vid den här tidpunkten var jag inte "osäker". Jag misstänkte aldrig fake. Jag noterade ett par detaljer men som jag snabbt avskrev som legitima skäl att skapa misstanke. Hade jag haft minsta misstanke att det var en fake där och då hade jag aldrig annonserat den utan tagit den till AD för kontroll. Detaljerna blev blev mer uppenbara sedan när jag inspekterade klockan med gänget och senare med min vän.

Problemet är att du blev övertygad att den var fejk först efter en socialt utsatt situation med ”Malmö-gänget” - vilket luktar bedrägeri lång väg. Den första tanken och det mest logiska är att du blev rånad på en äkta Rolex. Men tydligen hade gänget även specifika uppgifter kopplade till den ursprungliga säljaren som gör det möjligt att de på något sätt är i maskopi med personen i fråga eller bara är IQ-befriade. Scenario 1 känns mest sannolikt, följt av scenario 2 och 3, i den ordningen. Finns många idioter där ute...

Sättet ”gänget” kom över klockan räknas rent polisiärt inte som ett rån eller stöld. Vederbörande har i princip givit klockan till gänget.

Sättet ”gänget” kom över klockan räknas rent polisiärt inte som ett rån eller stöld. Vederbörande har i princip givit klockan till gänget.
Tolkar det som att han känt sig hotad att låmna över klockan. Bör rymmas under lagrummet kan jag tycka.
Också det hade funkat med en försäkring.

Han är inte utsatt för ett bedrägeri i den situationen. Det var själva poängen.

Ja detta funderade jag ocksa pa.

Om du ger dina bilnycklar till en spekulant,och denne forsvinner sa kommer forsakringsbolag neka ersattning da du frivillig gjort detta,dvs givit bort bade nycklar och bil.

Men vad ar brottsrubriceringen? Tillgrepp av forskaffningsmedel ar det knappast da ingenting tillgripits, Olovligt brukande mojligtvis?

Om en stor slusk kommer fram och ryter " Horro Fjompe. Far ja titta pa din dinka?" och du blir sa nervos att du tar av dig klockan och visar slusken,varpa han forsvinner vad har da hant?
Ran ar det ju knappast,men ar det ens stold? Slusken kan ju om Kling&Klang hittar honom pasta att "Den fick ju jag lana av Fjompe" Men sen tappade jag den pa Olsjappet Glada Kruset...Jag ar ledsen.

Vad jag forsoker fraga ar hur mycket tjafs skrik och gnall kan man utsatta nagon annan for innan det overgar i nagot brott?

• Like
Reactions: JLW
Ja detta funderade jag ocksa pa.

Om du ger dina bilnycklar till en spekulant,och denne forsvinner sa kommer forsakringsbolag neka ersattning da du frivillig gjort detta,dvs givit bort bade nycklar och bil.

Men vad ar brottsrubriceringen? Tillgrepp av forskaffningsmedel ar det knappast da ingenting tillgripits, Olovligt brukande mojligtvis?

Om en stor slusk kommer fram och ryter " Horro Fjompe. Far ja titta pa din dinka?" och du blir sa nervos att du tar av dig klockan och visar slusken,varpa han forsvinner vad har da hant?
Ran ar det ju knappast,men ar det ens stold? Slusken kan ju om Kling&Klang hittar honom pasta att "Den fick ju jag lana av Fjompe" Men sen tappade jag den pa Olsjappet Glada Kruset...Jag ar ledsen.

Vad jag forsoker fraga ar hur mycket tjafs skrik och gnall kan man utsatta nagon annan for innan det overgar i nagot brott?
Men landar det inte under utpressning?

Men landar det inte under utpressning?
Utpressning ar det knappast. Inget hot eller vald har ju forekommit.

Slusken ber att fa titta pa din dinka, Du blir sa nervos att du gor som han sager.
Hade du sagt NEJ DRA AT FANDERS med myndig stamma sa vet ingen vad som hade hant.

jag ar inte jurist mer an 20hp juridisk oversiktskurs for sadar snart 30ar sedan..sa jag vet inte vad for lagrum som skall aberopas,eller ens vad och om detta ar ett brotts eller ett civilmal.

Försöker få ihop någon som helst bakgrund till att gänget överhuvudtaget agerade som de gjorde, utifrån klockans äkta eller inte.

Äkta vara:

-Gänget vill ha klockan helt enkelt – svårare än så är det inte. Antigen genom att de gjort upp mötet som beskrivet, eller att personen som först sålde klockan också är involverad.

Processen och händelseförloppet som föranledde det hela är fortfarande väldigt märkligt.

Men det är nu det riktigt märkliga börjar enligt mig.

Fejk klocka:

-Gänget har blivit tidigare blivit blåsta och samlar bevis (vilket är utgångspunkten i storyn om jag fattat det rätt), för använda som bevis emot en person (se om de enligt utsago har koll på), vars föräldrar inte vill möta situationen utan väljer att stänga dörren.

Detta faller helt på sitt eget grepp. Om du är beredd att styra upp en affär i en galleria i Stockholm, åka ifrån Malmö och väl på plats skapa en scen en situation som ligger delvis utanför deras kontroll (kom ihåg – offentlig plats och de vet inte vem de möter och/eller var klockan är). För att under hot få till sig en fejk klocka. Om vi har det som bakgrund ser jag inte ett hembesök som något främmande för dessa personer.

-Gänget har varit delaktig i försäljningen av klockan:

Om vi använder samma scenario som tidigare (vilket är det faktiska händelseförloppet) Du är beredd att styra upp en affär i en galleria i Stockholm, åka ifrån Malmö och väl på plats skapa en scen en situation som ligger delvis utanför deras kontroll (kom ihåg – offentlig plats och de vet inte vem de möter och/eller var klockan är). För att under hot få till sig en fejk klocka. Så faller detta också på sitt eget grepp, om inte gänget nu försöker slå rekord i kriminell-idioti. Varför riskera det med att försöka få tillbaka en fejk-klocka.

Finns säkert ytterligare scenarion, men baserat på det faktiskt händelseförloppet. Men det mest troliga är väl ändå att klockan var äkta? OM – nu inte gänget tappat sitt mentala tillstånd totalt.

För det mesta är den enklaste eller mest uppenbara förklaringen den rimligaste. För mig är det så länge klockan som uppfattas av kunniga på modellen som äkta och inte konstaterats vara falsk av fler än de som la sig till med den, punkt nr 1. Eller den är fejk men gänget, och möjligen säljaren, tror den är äkta och agerar utifrån det.

Vi lämnar till slut varandra men de är inte helt nöjda, så de kommer fram till mig igen och fortsätter älta. Vi lyckas på nytt skiljas åt, varpå jag går in på ICA men även där fortsätter de, genom att följa efter mig in efter ett tag. Tiden och ältandet fortgår och jag inser att jag inte kommer därifrån ensam. Jag ger dem mitt exemplar (vilket jag förstår är sista vägen till möjlig lösning på det här fallet - mitt bevis) eftersom att de nog aldrig kommer ge upp annars. Kvällen och händelsen tar slut.

Det jag läser är en hotfull situation där målsäganden är utsatt. Han känner att han inte lämna situationen med sin klocka.

Jag fortsätter killgissandet.

Jag har väldigt svårt att se den där versionen med gänget som driver sin egen undersökning i jakten på rättvisa. Skulle ett gäng ligga och skanna marknaden och köra 100-tals mil för upprättelse? Visserligen finns det alldeles för många lättkränkta, men det är ju osannolikt.

Jag gissar (baserat på TS bilder) att klockan var äkta, gänget visste om detta och hittade ett sätt att genomföra ett (olagligt och tvingande) överlämnande av klockan. Jag tänker att det var samma klocka som de hade bilder på.

Kan ha missat något som skjuter mitt resonemang i sank. Hursomhelst, en klocka är inte värd att offra hälsa för. Tänk om killarna var beredda att gå betydligt längre om du inte gett dem klockan? Att man efter lite reflektion inser att det hade funnits andra sätt att lösa detta på är inte lönt att lägga energi på.

Hur går punkt ett och punkt sex ihop? Hur fan visste gänget att TS fått en klocka via punkt ett.

Hur går punkt ett och punkt sex ihop? Hur fan visste gänget att TS fått en klocka via punkt ett.

Spekulation,men darfor att de ar i maskopi med den saljaren/alternativt nagon ur gruppen ar saljaren

Vad jag har lite svarare att forsat ar att detta gang ar sa hogljudda och pastridiga,ja pa gransen till rent aggresiva att de kan forma en (formodat) vuxen man att pa en offentlig plats med folk och butiker runtomkring att overlamna en Rolex.
Men en mamma i ett hus som sager HAR KOMMER NI INTE IN OCH BUSAR MED MIN GRABB INTE.....dar ger man upp och valjer att drypa ivag med svansen mellan benen...

För det mesta är den enklaste eller mest uppenbara förklaringen den rimligaste. För mig är det så länge klockan som uppfattas av kunniga på modellen som äkta och inte konstaterats vara falsk av fler än de som la sig till med den, punkt nr 1. Eller den är fejk men gänget, och möjligen säljaren, tror den är äkta och agerar utifrån det.
Jag har så otroligt svårt att denna situationen kan uppstå för fake klocka. Får inte ihop det

Har läst hela tråden.
Har inga problem att ihop händelseförloppet givet vissa premisser. Utan att vilja låta som en Jens Lapidus roman, tror jag många går bet på att dom förutfattat föreställer sig ”föräldrarna” som Torgny och Gittan på Villavägen 5.
Det är väl inte jättelångsökt att anta att det rör sig om herr och fru X i något av de dussintals och åter dussintals släktbaserade kriminella nätverk som florerar i Sveriges storstäder, med ett tillräckligt stort våldskapital för att skydda sin son, den anklagade bedragaren?

I det scenariot behöver gänget bevis för att sedan anspela på heder och få till en förlikning mellan det kriminella nätverket ”gänget” tillhör å ena sidan och det bedragaren/föräldrarna tillhör å andra sidan utan att få till en konflikt som ingen av dessa parter vill ha med andra som kan försvara sig/återgälda.

Har läst hela tråden.
Har inga problem att ihop händelseförloppet givet vissa premisser. Utan att vilja låta som en Jens Lapidus roman, tror jag många går bet på att dom förutfattat föreställer sig ”föräldrarna” som Torgny och Gittan på Villavägen 5.
Det är väl inte jättelångsökt att anta att det rör sig om herr och fru X i något av de dussintals och åter dussintals släktbaserade kriminella nätverk som florerar i Sveriges storstäder, med ett tillräckligt stort våldskapital för att skydda sin son, den anklagade bedragaren?

I det scenariot behöver gänget bevis för att sedan anspela på heder och få till en förlikning mellan det kriminella nätverket ”gänget” tillhör å ena sidan och det bedragaren/föräldrarna tillhör å andra sidan utan att få till en konflikt som ingen av dessa parter vill ha med andra som kan försvara sig/återgälda.
Intressant teori. Kan ju mycket val vara sa.
Och en sadan "hedersman" har alltsa TS valt att gora affar med? Vore det da inte enklare for kopare nr1 att helt sonika ta Cartierklockan utan att blanda in byten om man anda ar kriminell?
Att tala om "Kriminella slakbaserade natverk" ar krankande. Det fick Mats Lofving pudla for om jag minns ratt....

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp