• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Utsatt för Rånförsök Vasaparken GBG

Det måste göras något åt den jävla Vasaparken, samma skit under alla år, pundare som ger sig på allt och alla !

Hoppas du polisanmält det, ett litet signalement här hade ju också varit bra för oss göteborgare.
Jag var med på plats, så kan försöka berätta hur det gick till. Vi var tre stycken som gick genom Vasaparken när tre grabbar dök upp från ett buskage och började fråga efter ”rizzla”. Vi brydde oss inte så mycket, situationen var aldrig riktigt hotfull då. Jag och den andra gick då lite framför @Widowmaker när de började klänga på honom. Först fattade vi inte vad som hände förrän de började gräva i hans fickor.

@Widowmaker sparkade då till den av dem som försökte fälla honom, varpå han backade snabbt och de andra två sprang iväg. Det hela hände så fort så man förstod aldrig riktigt vad som hände, eftersom det aldrig ”kändes” särskilt hotfullt. Jag och den andra i gruppen trodde först de försökte vara ”sköna” när de skulle hänga över @Widowmaker.

Så summasummarum, situationen upplevdes inte hotfull först, vilket gjorde att man inte reagerade först. Kändes mest som ett tafatt försök att råna/stjäla från någon, såhär i efterhand.

Till din fråga om signalement. Tyvärr, och sorgligt nog, var det 3 stycken flyktingar/ensamkommande. Ålder 18-20. Mörkt klädda, men inget som döljde deras ansikte.

Tur det gick bra! Rizzla=cigarettpapper? Givetvis är detta väldigt obehagligt men verkar rätt tafatt då ni var tre, är man ensam kan det bli svårt. Polisanmälan bör alltid göras.

Just den typen av brottslighet har präglat Göteborg i några år. Detta tillvägagångsätt är vanligt. Dessa gärningsmän uppehåller sig runt Vasaparken, Brunnsparken och bältesspännarparken. Har många vänner som när de varit ute på krogen blivit utsatta för exakt likadant tillvägagångssätt.

En grupp personer ska va sköna och hänga och klänga runt någon samtidigt som de länsar fickor etc. Brukar inte vara våldsamma utan försöker att undvika handgemäng då personer oftast inte är så kraftigt byggda.

Oftast är de personer som går lite längre bak som drabbas, personen kan vara mindre nykter än sina kompisar eller av annan anledning hamnat efter. Polisen har koll på dessa individer men svårt att knyta dom till brott då stöldgodset oftast försvinner snabbt.

Var försiktiga där ute, låt inte okända personer komma för nära inpå.

Tur det gick bra! Rizzla=cigarettpapper? Givetvis är detta väldigt obehagligt men verkar rätt tafatt då ni var tre, är man ensam kan det bli svårt. Polisanmälan bör alltid göras.

Ja rizzla används till att rulla någon typ av cannabis oftast, förutom dom gamla rävarna som verkligen rullar cigaretter ! Vasaparken stinker cannabis dag in och dag ut tyvärr. Öppen försäljning under många år

Lite off topic. Bodde vid vasaparken i många år och fyttade nyligen. Känns skönt. Om man däremot gillar ekonomisk ojämlikhet med dekadens och störande lamborghini bilar på samma gata som desperata hemlösa, ungdomar utan vårdnadshavare, skjutningar och rånforsök... go for it. Tur det gick bra.

Lite off topic. Bodde vid vasaparken i många år och fyttade nyligen. Känns skönt. Om man däremot gillar ekonomisk ojämlikhet med dekadens och störande lamborghini bilar på samma gata som desperata hemlösa, ungdomar utan vårdnadshavare, skjutningar och rånforsök... go for it. Tur det gick bra.

Ja det är mysigt hur fruktansvärt segregerat samhället har blivit!

Jag blir så trött.

Skönt att allt kom med hem igen, men fan va förbannad man blir på att det här ska behöva va ett problem!

Jag var med på plats, så kan försöka berätta hur det gick till. Vi var tre stycken som gick genom Vasaparken när tre grabbar dök upp från ett buskage och började fråga efter ”rizzla”. Vi brydde oss inte så mycket, situationen var aldrig riktigt hotfull då. Jag och den andra gick då lite framför @Widowmaker när de började klänga på honom. Först fattade vi inte vad som hände förrän de började gräva i hans fickor.

@Widowmaker sparkade då till den av dem som försökte fälla honom, varpå han backade snabbt och de andra två sprang iväg. Det hela hände så fort så man förstod aldrig riktigt vad som hände, eftersom det aldrig ”kändes” särskilt hotfullt. Jag och den andra i gruppen trodde först de försökte vara ”sköna” när de skulle hänga över @Widowmaker.

Så summasummarum, situationen upplevdes inte hotfull först, vilket gjorde att man inte reagerade först. Kändes mest som ett tafatt försök att råna/stjäla från någon, såhär i efterhand.

Till din fråga om signalement. Tyvärr, och sorgligt nog, var det 3 stycken flyktingar/ensamkommande. Ålder 18-20. Mörkt klädda, men inget som döljde deras ansikte.
Förstår ej varför du ursäktar dig deras "ursprung". Detta är ju ett faktum i det här fallet. Inget att beklaga sig över.

Beklagar, tur att det gick bra för er pojkar! Själv blivit rånad under knivhot i Göteborg, samma typ utav signalement på förövarna.
Jag skulle rekommendera alla att kasta allt ni har i fickorna utan att bråka och hoppas de inte tänker på klockan..

Tråkigt att höra och skönt att det gick bra!

Blev lite nyfiken på det där med att fällas, är det något som "dom" gör?

Jag undrar också varför det ? Många råntrådar just nu men sällan en beskrivning av signalement. Vore ju uppenbart mycket bra information att veta om man rör sig i riskområdena som t.e.x. Stureplan
Det beror sannolikt på att alla inte klarar av att få ett signalement. Det är en kunskap man kan använda för att skydda sig själv. Det kan också lätt dra iväg långt bortom Stureplan mot de enkla lösningarnas retorik. Det är känsligt. Det är nog inte krångligare än så, tror jag.

Skönt att det gick bra för er, tacksamt att slippa uppleva det helt ensam! Har reflekterat över just den platsen många gånger, gick förbi där själv senast i lördagsnatt... det tar emot att säga det men det är väl bara att inse hur utspritt detta fenomen är i dagens Göteborg. Haga likaså, en nattpromenad där och man är hjälplös ifall fel personer dyker upp. Om alla bara kunde skilja på mitt och ditt:banghead:

Tråkigt att höra och skönt att det gick bra!

Blev lite nyfiken på det där med att fällas, är det något som "dom" gör?
Ja. Var med om något liknande i Barcelona. Fällas, skoja, brottas och tömma fickorna under tiden.
Börjar de fällas och kramas då är man illa ute. Säg ifrån på skarpen!

Tillbaka
Topp