Och jag vill ha en svart.En blå B60 blir troligen mitt nästa inköp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Och jag vill ha en svart.En blå B60 blir troligen mitt nästa inköp.
Det finns knappt någon fakta om B60 men funktionsmässigt vinner ju B60. Hade gärna sett ett 9F med fler komplikationer.@yonsson Om vi fortsätter på temat nördiga tekniska fördelar med urverken. Vilken vinner av 9F och B60![]()
Cool. Och utan sekundvisare slipper man tickandet. Innebär eco-drive att den drivs av ljus så man slipper hålla på med batteri också?GS kan ju sin sak vad gäller quartz, även en del Breitlings skulle jag kunna tänka mig. En annan är dock denna; Citizen Eco-Drive One. Boetten är mindre än 3mm tunn.
![]()
Cool är den! Den sitter däremot tyvärr inget vidare på handleden eftersom boetten är tunnare än länken.GS kan ju sin sak vad gäller quartz, även en del Breitlings skulle jag kunna tänka mig. En annan är dock denna; Citizen Eco-Drive One. Boetten är mindre än 3mm tunn.
![]()
Ett 9F urverk är som någon skrev ovan förseglat och beräknat att behöva service vart 50 år förutom batteribyte. Det är väl då minsta livslängd på de urverken i alla fall.Hur är det med livslängden på quartz av bra kvalitet?
Finns det några komponenter som åldras naturligt och som förr eller senare gör att urverket måste kasseras?
Om ja, skiljer sig detta mellan olika urverk? Dvs finns det några mer avancerade/dyra lösningar för att förlänga livslängden?
Hur eco-drive fungerar får någon annan svara på, jag själv saknar kunskapenCool. Och utan sekundvisare slipper man tickandet. Innebär eco-drive att den drivs av ljus så man slipper hålla på med batteri också?
Stämmer inte riktigt, fick ny info i Japan.Ett 9F urverk är som någon skrev ovan förseglat och beräknat att behöva service vart 50 år förutom batteribyte. Det är väl då minsta livslängd på de urverken i alla fall.
Det finns egentligen två saker som händer i moderna kvartsverk.Hur är det med livslängden på quartz av bra kvalitet?
Finns det några komponenter som åldras naturligt och som förr eller senare gör att urverket måste kasseras?
Om ja, skiljer sig detta mellan olika urverk? Dvs finns det några mer avancerade/dyra lösningar för att förlänga livslängden?
Ser man på! Konstig marknadsföring i så fall. Jag tror dock att det är enklare att byta urverket efter 50 år än att ge det service. Kanske inget för puritaner?Stämmer inte riktigt, fick ny info i Japan.
Förseglat, ja, i teorin, ja. Men oljor behöver bytas ibland, alltså behövs service oftare än vart 50de år.
Jag frågade uttryckligen hur 9F kan klara sig utan oljebyte i 50 år, oljorna borde ju torka även om urverket är förseglat.Ser man på! Konstig marknadsföring i så fall. Jag tror dock att det är enklare att byta urverket efter 50 år än att ge det service. Kanske inget för puritaner?
1.Livslängden är lång. Jag har några Omegor ifrån 70talet som fortfarande går ca 20spy och endast fått batteribyten. Dessa går dessutom utmärkt att serva/rengöra urverk och smörja och byta delar i. Reservdelar eller hela urverk finns fortfarande hos Omega.Hur är det med livslängden på quartz av bra kvalitet?
Klockan på bild har jag haft ett tag, trevlig liten pjäsKan jag få lite tips om vilken som är världens bästa quartz?
Jag har inget intresse av att diskussionen ska glida in på "buää, quartz dåligt, har ingen själ" osv. Jag vill ha en klocka som visar tiden exakt och som håller batteriet länge. Bild bara för att jag tycker att den är snygg.
![]()
Har läst allt och tycker det är mycket intressant att följa diskussionenKlockan på bild har jag haft ett tag, trevlig liten pjäsNu två sidor in undrar man ju vart du tagit vägen?
Men för att ge ett svar på din fråga. Seiko Astron. Casio tough solar multiband 6. Citizen Chronomaster eco-drive. Valfri Grand Seiko kvarts. De tre första är soldrivna och behöver inget batteribyte, Astron har GPS synkning och med vad Seiko lovar, en tidshållning på 1sek/tusen år. Casio, radiokontrollerad, håller tiden så länge den synkar. Citizen, lovar 5spy. Grand Seiko, batteri 3år och lovar 10spy. Sedan är det smak och tycke som får avgöra. Men är det bara dina kriterier, hålla tiden och sällan eller aldrig byta batteri är det Seiko Astron som gäller i min bok.
Citizen The Citizen Chronomastern är tekniskt överlägsen Seiko GS, även om Seikons urverk kan vara mer välbearbetat utseendemässigt.Har läst allt och tycker det är mycket intressant att följa diskussionen
Men gällande mig själv så lutar det mot en GS nu, dock väntar jag nog på någon cool limited innan jag slår till![]()
Ja, nästan lika fin urtavla som 8500 varianten. Men VARNING alla köpare, de nya AT:na med kvarts har fula snik-urtavlor.Finns såklart mycket finare verk än det som sitter häri, men jag är ändå kär i den. Tavlan är fan femplus.
![]()
Min medFP Journe Extreme är min kvartsgraal, både gällande estetik och horologi.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ja, det är milsvids skillnad på den gamla och den nya.Ja, nästan lika fin urtavla som 8500 varianten. Men VARNING alla köpare, de nya AT:na med kvarts har fula snik-urtavlor.
Vi kan köpa en ihopMin med![]()
Ja, nästan lika fin urtavla som 8500 varianten. Men VARNING alla köpare, de nya AT:na med kvarts har fula snik-urtavlor.