• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens bästa quartz-klocka?

R

Raderad medlem 15346

Guest
upload_2017-11-16_14-38-45.png


Första prisuppgiften på C24, kan det ge en hint om var gråhandlarna landar eller tror ni de gissat baserat på ingenting?
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
GS kan ju sin sak vad gäller quartz, även en del Breitlings skulle jag kunna tänka mig. En annan är dock denna; Citizen Eco-Drive One. Boetten är mindre än 3mm tunn.

476BFAEF-6B9D-482B-A46B-439EF9EFEE9E.jpeg
Cool. Och utan sekundvisare slipper man tickandet. Innebär eco-drive att den drivs av ljus så man slipper hålla på med batteri också?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
GS kan ju sin sak vad gäller quartz, även en del Breitlings skulle jag kunna tänka mig. En annan är dock denna; Citizen Eco-Drive One. Boetten är mindre än 3mm tunn.

476BFAEF-6B9D-482B-A46B-439EF9EFEE9E.jpeg
Cool är den! Den sitter däremot tyvärr inget vidare på handleden eftersom boetten är tunnare än länken.
 

DrDre

Patek
Hur är det med livslängden på quartz av bra kvalitet?

Finns det några komponenter som åldras naturligt och som förr eller senare gör att urverket måste kasseras?

Om ja, skiljer sig detta mellan olika urverk? Dvs finns det några mer avancerade/dyra lösningar för att förlänga livslängden?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Hur är det med livslängden på quartz av bra kvalitet?

Finns det några komponenter som åldras naturligt och som förr eller senare gör att urverket måste kasseras?

Om ja, skiljer sig detta mellan olika urverk? Dvs finns det några mer avancerade/dyra lösningar för att förlänga livslängden?
Ett 9F urverk är som någon skrev ovan förseglat och beräknat att behöva service vart 50 år förutom batteribyte. Det är väl då minsta livslängd på de urverken i alla fall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett 9F urverk är som någon skrev ovan förseglat och beräknat att behöva service vart 50 år förutom batteribyte. Det är väl då minsta livslängd på de urverken i alla fall.
Stämmer inte riktigt, fick ny info i Japan. :nailbiting:
Förseglat, ja, i teorin, ja. Men oljor behöver bytas ibland, alltså behövs service oftare än vart 50de år.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur är det med livslängden på quartz av bra kvalitet?

Finns det några komponenter som åldras naturligt och som förr eller senare gör att urverket måste kasseras?

Om ja, skiljer sig detta mellan olika urverk? Dvs finns det några mer avancerade/dyra lösningar för att förlänga livslängden?
Det finns egentligen två saker som händer i moderna kvartsverk.
1: Oljor torkar
2: Kristaller åldras.

Detta har SEIKO försökt förhindra genom att åldra sina kvartskristaller samt genom att försegla 9F och göra det justerbart. De flesta verken från 80/90-talet har klarat sig fint och tekniken utvecklas ju hela tiden. Med andra ord lär du kunna ha en modern bra kvartsklocka ”oservad” väldigt länge innan du får problem med den. Fördelen med moderna bra kvartsverk är ju dessutom att de går att demontera och serva.
 
Senast ändrad:

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Stämmer inte riktigt, fick ny info i Japan. :nailbiting:
Förseglat, ja, i teorin, ja. Men oljor behöver bytas ibland, alltså behövs service oftare än vart 50de år.
Ser man på! Konstig marknadsföring i så fall. Jag tror dock att det är enklare att byta urverket efter 50 år än att ge det service. Kanske inget för puritaner?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser man på! Konstig marknadsföring i så fall. Jag tror dock att det är enklare att byta urverket efter 50 år än att ge det service. Kanske inget för puritaner?
Jag frågade uttryckligen hur 9F kan klara sig utan oljebyte i 50 år, oljorna borde ju torka även om urverket är förseglat.

Blicken jag fick var ganska rolig :wideyed: och sedan mumlades det rätt friskt på japanska innan jag fick svaret att oljor behöver bytas ändå.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur är det med livslängden på quartz av bra kvalitet?

Finns det några komponenter som åldras naturligt och som förr eller senare gör att urverket måste kasseras?

Om ja, skiljer sig detta mellan olika urverk? Dvs finns det några mer avancerade/dyra lösningar för att förlänga livslängden?
1.Livslängden är lång. Jag har några Omegor ifrån 70talet som fortfarande går ca 20spy och endast fått batteribyten. Dessa går dessutom utmärkt att serva/rengöra urverk och smörja och byta delar i. Reservdelar eller hela urverk finns fortfarande hos Omega.
2.Ja. På klockor med enklare urverk byter man helt enkelt hela urverket när det gamla är slut. Dom är så pass billiga. ETA verken som sitter i gamla NOR klockor har fått en uppdatering med ett precidriveverk som kan stoppas i när man gör batteribyte tex.
3.Ja En lösning för att förlänga livslängden är ju kvalitén på kvartskristallerna, en annan är att man använder juveler i smörjpunkterna. Sedan givetvis materialval på spolar och drev oljor osv.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kan jag få lite tips om vilken som är världens bästa quartz?
Jag har inget intresse av att diskussionen ska glida in på "buää, quartz dåligt, har ingen själ" osv. Jag vill ha en klocka som visar tiden exakt och som håller batteriet länge. Bild bara för att jag tycker att den är snygg.

SeikoSBGV019G-6.jpg
Klockan på bild har jag haft ett tag, trevlig liten pjäs :) Nu två sidor in undrar man ju vart du tagit vägen?
Men för att ge ett svar på din fråga. Seiko Astron. Casio tough solar multiband 6. Citizen Chronomaster eco-drive. Valfri Grand Seiko kvarts. De tre första är soldrivna och behöver inget batteribyte, Astron har GPS synkning och med vad Seiko lovar, en tidshållning på 1sek/tusen år. Casio, radiokontrollerad, håller tiden så länge den synkar. Citizen, lovar 5spy. Grand Seiko, batteri 3år och lovar 10spy. Sedan är det smak och tycke som får avgöra. Men är det bara dina kriterier, hålla tiden och sällan eller aldrig byta batteri är det Seiko Astron som gäller i min bok.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Klockan på bild har jag haft ett tag, trevlig liten pjäs :) Nu två sidor in undrar man ju vart du tagit vägen?
Men för att ge ett svar på din fråga. Seiko Astron. Casio tough solar multiband 6. Citizen Chronomaster eco-drive. Valfri Grand Seiko kvarts. De tre första är soldrivna och behöver inget batteribyte, Astron har GPS synkning och med vad Seiko lovar, en tidshållning på 1sek/tusen år. Casio, radiokontrollerad, håller tiden så länge den synkar. Citizen, lovar 5spy. Grand Seiko, batteri 3år och lovar 10spy. Sedan är det smak och tycke som får avgöra. Men är det bara dina kriterier, hålla tiden och sällan eller aldrig byta batteri är det Seiko Astron som gäller i min bok.
Har läst allt och tycker det är mycket intressant att följa diskussionen ;)
Men gällande mig själv så lutar det mot en GS nu, dock väntar jag nog på någon cool limited innan jag slår till :)
 

Kugghjul

Panerai
Har läst allt och tycker det är mycket intressant att följa diskussionen ;)
Men gällande mig själv så lutar det mot en GS nu, dock väntar jag nog på någon cool limited innan jag slår till :)
Citizen The Citizen Chronomastern är tekniskt överlägsen Seiko GS, även om Seikons urverk kan vara mer välbearbetat utseendemässigt.

Citizen har evighetskalender och icke-hackande och hoppande timvisare, dvs du behöver inte stanna din högexakta klocka vid resor eller byten från och till sommartid. Därtill är Citizen specad till 5 spy, istället för "standard" GS:ens 10 spy. Notera dock att endast Seikos manual nämner leap second, nördbonus!, så skillnaden i verklig prestanda är minimal. Jag tror Citizenens tidshållning ÄR bättre, men för att leverera denna prestanda måste du bära klockan enligt manualens rekommendation, varje dag typ 12-18 timmar; Seikon är nog inte så temperaturkänslig. (Notera att detta är fallet, trots detta rör sig om termokompenserade klockor, som mycket annat har de optimerats för vissa driftsfall.)

Av det jag sett tycker jag:
Seiko har bäst kvalitet på armbandet (i metall) samt kronan. Citizen har finare urtavla. Boetten är likvärdig. Båda har snygga boettlock - notera att glasbaksida ger sämre termisk komfort.

På dessa klockor gör du bäst köp begagnat, så lås dig inte vid en viss modell.

Vill du ha något lyxigare finns följande som är riktigt fin om möjligt lite liten:
(lånad bild)
IMG_6906LOW.jpg

Patek Philippe Aquanaut Stainless Steel Quartz Mid-Size 36mm for 100 351 kr for sale from a Seller on Chrono24
 

J Carl

Omega
Jag har för mig att Bulova gjorde serien "precisionist" med målet att göra den mest exakta quartz-klockan på marknaden.
Vet inte om de lyckades särskilt bra eller hur det är med batteri-tiden eller hållbarheten.
Men jag minns att de stack ut lite, eftersom de kör med "svepande sekundvisare" på ett quartz-armbandsur.
Kan vara värt att kolla upp iaf .
98B267_c7dc4b5e-e54b-4538-9bdc-18a3faf2bbc6_grande.jpeg
 

Moreno

Cartier
Fan vad sugen jag blev på en Breitling, är b55 något att ha eller gäller det b60 för hela slanten?
Ångrar mig att jag sålde min M1 Superquartz, var nog den mest precisa klocka jag haft =9 ingen som har en till salu? =)
 
Senast ändrad:
Topp