• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världens bästa quartz-klocka?

MR90

Breitling
Finns två som som är mer än OK!

Den ena är Rolex OysterQurtz.

FAF9C85A-B019-4503-AACA-F976DFBEDE98.jpeg


Den andre är en Seamaster Bond kvarts!

EC7D7F38-DD67-4E10-9DEE-EBAD4D9F366C.jpeg


Varför dessa?! Jo det ska jag tala om, dom är robusta, pålitliga och stryktåliga! Även helt OK design också!!

I second that, comrade! :rolex::omega:
 

Kugghjul

Panerai
Sverige skulle behöva kolla lite på Japan:)
Håller med!

TOKYO (Reuters) - Japan accepted just 28 refugees last year when a record number applied for asylum, a government document dated for release on Friday showed, throwing a spotlight on the nation’s reluctance to accept foreigners.

Between January and September last year, Japan was the fourth largest donor to the United Nations High Commissioner for Refugees, contributing $165 billion.


Japan took in just 28 refugees in 2016, despite record applications

Hjälp på plats är det som hjälper flest, och det är väl det som är syftet med att hjälpa och rädda?

Det skall nog dock vara million ovan... Sverige kommer på 5:e plats efter Japan, så även vad gäller bidragsbiten drar vi vårt strå till stacken, redan nu.
http://www.unhcr.org/donors.html
 
Håller med!

TOKYO (Reuters) - Japan accepted just 28 refugees last year when a record number applied for asylum, a government document dated for release on Friday showed, throwing a spotlight on the nation’s reluctance to accept foreigners.

Between January and September last year, Japan was the fourth largest donor to the United Nations High Commissioner for Refugees, contributing $165 billion.


Japan took in just 28 refugees in 2016, despite record applications

Hjälp på plats är det som hjälper flest, och det är väl det som är syftet med att hjälpa och rädda?

Det skall nog dock vara million ovan... Sverige kommer på 5:e plats efter Japan, så även vad gäller bidragsbiten drar vi vårt strå till stacken, redan nu.
http://www.unhcr.org/donors.html
Och det har att göra med quartzur på vilket sätt?
 

Kugghjul

Panerai
Och det har att göra med quartzur på vilket sätt?
Fattar du inte det? Är du en sån där som köper frukt från Israel också? Självklart skall man bojkotta produkter, inklusive klockor, från ett så rasistiskt land som Japan, som inte tar in fler flyktingar! Om Japan hade varit ett lika människovänligt och gott land som Sverige, hade de tagit emot 3 miljoner invandrare, inte 28.

Därtill kan det vara bra att veta att Schweiz har minaret- och burkaförbud, ytterligare en anledning att inte köpa en klocka därifrån. Och Tyskland, don't mention the war!

Nej, enda rätta och säkra är att köpa en DW från genuscertifierade Sverige, tillverkat i arbetarvänliga kommunistiska folkrepubliken Kina. Där lägger den politiskt medvetne sina pengar!
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Gäller detta hela Seiko? Inte bara GS?
Gissningsvis inte, speciellt inte de billigare modellerna, då detta driver kostnad. Jag antar att de i kristallerna för GS åldrar dem och sedan kaliberar urverket för en någorlunda stabil kristall. Inte billigt.
9F QUARTZ | MOVEMENT | ABOUT | Grand Seiko

bläddra till bild 2 av 3.

  • QUALITY

    The 3-month aging process for quartz oscillators

    Caliber 9F delivers an exceptional precision rate of ±10 seconds per year. This is made possible by the selection of highly stable quartz crystals that are put through a rigorous aging process.
    The accuracy of a quartz watch depends on whether the quartz oscillator can maintain a precise rate of 32,768 oscillations per second.

    Despite the overall regularity of this oscillation, each quartz oscillator has different performance characteristics, with some unable to maintain stable performance during the course of long use and changes in the environment. Yet other oscillators may perform with high precision at first, but undergo change in their oscillation over the years leading to inaccuracy.

    Recognizing this, Seiko introduced its aging process of crystal selection to ensure that the oscillators stabilize before being used. Grand Seiko was the first in the world to utilize quartz oscillators selected through this process.

    As part of the process, quartz oscillators made in-house are first 'aged' for three months, during which they are subjected to certain voltages so that their characteristics stabilize. Only then are they tested and selected, and only quartz oscillators that meet strict standards are used in the 9F quartz movement.

 

mouqvist

Rolex
Bästa klocka är subjektiv, men vill man ha en exakt klocka måste en smartwatch vara bästa valet. Spontanköpte denna nyligen, rätt kul liten sak.
A746E519-6909-4AB6-B360-680972AB66E5.jpeg
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Den här klockan håller ju i 7 svåra år. Kanske kan @Fliegerchronograph vittna om dess exakthet.

"Världens bästa quartzklocka" är ju ett väldigt subjektivt epitet. Det beror förstås alldeles på vad man avser med "bästa". Tidhållning, batterilivslängd och kvalitet är tre viktiga bedömningspunkter och beträffande min UX GSG9, vars kvartsverk också är termokompenserat, så håller den än så länge tiden väldigt bra med någon enstaka sekunds avvikelse på månadsbasis. Om man har för avsikt att använda sitt quartzur i samband med en taktiskt inbrytning i en terrorcell, under fritagning av gisslan i ett kapardrama eller vid avancerad djuphavsdykning finns det nog inget kvartsur som slår UX:en på fingrarna.

IMG_6284.JPG


Den mest exakta kvartsklocka jag har är nog annars Bulovas Moonwatch. Den har än så länge inte avvikit en endaste sekund sedan jag ställde den i början av året, batterilivslängden är ju däremot sämre än UX:en. Kvalitetsmässigt är min nyligen införskaffade Grand Seiko SBGX117 i topp, men så är ju quartz rent generellt sett bra och problemfritt jämfört med automatiska klockor. Är det främst batterilivslängd TS är ute efter är det bara att välja utifrån den egenskapen.

IMG_6331.JPG
 
Senast ändrad:

kapahoo

Omega
Någonsin hört talas om ett kvartsur som magnetiserats? Upplevt det som ett problem? :)

Snackade med en urmakare en gång som påstod att han ofta fick besök av folk som jobbade med att sälja kläder för att deras klockor fick magnetstryk när de larmade av och på hela dagarna.

I övrigt röstar jag på Citizen. Evighetskalender, bäst tidhållning och soldriven. Dessutom är de vattentäta till avgrunder och några har väl någon slags ultrareptålig titan dessutom.
De hade gärna fått komma med en variant med dykring.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Vet inte om det är det ”bästa”, men en Aerospace med UTC... blir inte mycket bättre. Eller jo, kanske, med ytterligare en UTC monterad :)
 

Kugghjul

Panerai
Det jag har hört kan hända med kvarts är att riktigt starka magnetfält temporärt kan stoppa stegningen som stegar fram varje sekund i vanliga kvartsur. Dvs dvs klockan "tappar sekunder".

Sedan antar jag att extrema magentfält, "CERN-nivå", skulle kunna blåsa sönder en kvartsklocka helt, men detta är en gissning :).

Snackade med en urmakare en gång som påstod att han ofta fick besök av folk som jobbade med att sälja kläder för att deras klockor fick magnetstryk när de larmade av och på hela dagarna.

I övrigt röstar jag på Citizen. Evighetskalender, bäst tidhållning och soldriven. Dessutom är de vattentäta till avgrunder och några har väl någon slags ultrareptålig titan dessutom.
De hade gärna fått komma med en variant med dykring.


Ja. Det var ett kvartsur jag hade problem med (dock inget med magnetism) och det faller nästan på sin egen orimlighet att nittonåriga kvinnliga butiksbiträden (jo, aaaaaaningen generaliserande) springer runt med mekaniska armbandsur.
 
Topp