• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vårens auktioner i Stockholm

Bara nyfiken - hur många såna Daytonor finns det som är dyrare än PP 2499? Visst är den värd runt 30mil SEK?
Som med allt annat så finns det högt och lågt av allt. På Phillips för några helger sedan så såldes en 2499 för ca 1.6m chf. Samma helg så såldes fyra daytonor dyrare. Liknelsen kunde lika gärna vara standard-Newmans vs Patek 1463. :)

Åter tillbaka till Kaplans så måste man väl ändå säga att marknaden mår bra. 99% sålt inkludive den dyra och tråkiga Comex-dykaren. Fina resultat på i princip allt som borde ha gått högt. Nästan överraskande starkt för mig. Det märks också att skick premieras rejält då tex Certinan sålde superstarkt. Lite synd att auktionen saknade ett riktigt fint huvudnummer men givetvis känner också Kaplans av det faktum att folk hellre behåller toppexemplar än att de säljer dem. Sedan så lockar säkert också de internationella auktionshusen mer än tidigare.

Finns det någon statistik på förhållandet mellan svenska och internationella köpare hos Kaplans, Bukowskis och våra svenska auktionshus?

Jag stod bredvid ett par av telefonerna och det snackdes mestadels svenska.

Jag gissar att de tunga pjäserna redan är konkurrensutsatta från utländska samlare, men frågan är om det lite billigare också får fler och fler ögon på sig från ”vanliga” klockintresserade. Det skulle väl i sådana fall bidra till att priserna pressas ytterligare uppåt.

Jag gissar att de tunga pjäserna redan är konkurrensutsatta från utländska samlare, men frågan är om det lite billigare också får fler och fler ögon på sig från ”vanliga” klockintresserade. Det skulle väl i sådana fall bidra till att priserna pressas ytterligare uppåt.
Inte direkt som så att det var några större pjäser denna gång. Känslan var att det var många handlare som köpte.

Jag tror säkert att priserna också trycks upp av nya intressenter. Absolut.

Tillbaka
Topp