Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har du en gammal svensksåld Omega från 1957 så känns det säkerligen rätt så rimligt.Att en Omega broschyr går för 11 kakor + avgift är också rätt tokigt.
Kanske men känns ändå blodigt för en broschyrHar du en gammal svensksåld Omega från 1957 så känns det säkerligen rätt så rimligt.
Känns vettigare än en fällkniv från Vacheron eller ett förstoringsglas från Rolex.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3374/vara/1435123Kanske men känns ändå blodigt för en broschyr
Vad gick fällkniven och förstoringsglaset på?
http://www.luxurywatches.se/sv/patek-philippe/nautilus-96Kostar en midsize-nautilus verkligen 195’ + avgifter numera? Snurrigt.
Ja tyvärrValjoux kronograferna utan statusnamn gick billigare än jag trodde, t ex den Arsenal som var till salu på Klocksnack.
Hajpen är total. Kaplans ex var inte heller i toppskick.
Ja det är trist... Var lite inne på en 3800 innan de steg 100k...Hajpen är total. Kaplans ex var inte heller i toppskick.
@grodslukarenx är nog en nöjd kille nuDyraste DS ever? Klubbad till 56k!! Wow!
Gick det inte en sådan på KS för dryga 130 ca för inte så länge sen?Hajpen är total. Kaplans ex var inte heller i toppskick.
Skeppskronometern av Kullberg tycker jag gick för ett bra pris. Mycket fint skick och av högsta kvalitet! Tillverkad i slutet 1800-talet av den Gotlandsbördige Kullberg som var en av de mest framstående tillverkarna under kronometer-eran. Ett annat fint ur var Tissot Navigatorn som gick för rimliga pengar; i 14 karat. I övrigt undrar jag om vi inte nu ser en topp på priserna vad gäller gamla ur, men det har vi i och för sig tjafsat om länge nuHur är det med Kaplans osv för klockor. Brukar priserna vara bra givet skicket?
Fan är det din? Så ledsen att jag inte hade råd att köpa din... Den är grym Kul att jag fick prova den iafDen känner jag igen
Bara för att klockor blir värdefulla så betyder det inte att de inte älskas och används. Tror snarare att de mår bättre när folk förstår dess värde och hanterar dem därefter.Jag tycker att gamla ur slutar att vara ur och blir rentav samlingsobjekt. Vin som inte kommer att drickas utan bara förvaras i ett valv och säljas vidare.
En olycklig utveckling för de som verkligen gillar gamla ur och inte har tjocka plånböcker. Undrar om priserna på moderna fina ur kommer att dras med eller sjunka lite. Det verkar som vintage styr marknaden för begagnade klockor.
Bara för att klockor blir värdefulla så betyder det inte att de inte älskas och används. Tror snarare att de mår bättre när folk förstår dess värde och hanterar dem snällare.
Jag har de klockor som jag har. Idag bar jag denna.Är det alttid en av dina fina vintage stålrollar som sitter på handleden en vanlig dag på jobbet eller hemma?
Jag har de klockor som jag har. Idag bar jag denna.
Är denna klocka billigare än vinet du syftar på?Bar och bar. Jag är säker att du är mer medveten om din klocka i vardagen än vad jag är om du har en PND och jag har en BLNR. För mig är det bara en klocka, för dig är det en vintage klocka i superskick. Du sa själv vid något tillfälle att du inte vill serva dina klockor när de väl behöver det för att du är rädd att få skador på visare, tavla eller boett. Sedan är dina klockor relativt billiga jämfört med de jag menade i min jämförelse med vinet.
WOW! 5510?Jag har de klockor som jag har. Idag bar jag denna.
6536/1WOW! 5510?
Inte skit den där alltså...
Det är en smallcrown.Inte skit den där alltså...
Men kronan ser så stor ut? Trodde det var stor krona på 6538 och 5510?
Jättefin!Det är en smallcrown.
Är denna klocka billigare än vinet du syftar på?
Oavsett vad så är jag alltid försiktig med gamla saker som överlevt 50-60 år i gott skick. Ska jag göra saker som riskerar min klocka så tar jag givetvis av mig den. Vare sig den är värd 500kr eller betydligt mycket mer.
Jag gillar inte heller dagens nivåer men de är som de är. Man kan hitta superfina klockor för 10-15k om man bara har kunskap och tålamod.
Min erfarenhet av de samlare som köper galna klockor är att de faktiskt använder dem. Sedan så beroende av vad det är för typ av klocka så används de mer eller mindre. En Patek 2499 i guld används säkerligen mindre frekvent än en dyrare ståldaytona med PN-tavla. Att sedan pateken är billigare är en historia i sig men jag tror du skulle förvånas om du kände folk som äger dessa klockor.Jag tror du förstår vad jag menar. Man ser samma unika klockor som dyker upp på auktion vart femte - tionde år och de inte blir mer använda. Hur än försiktig man är med sina klockor kommer de inte vara i lika bra skick 3 år senare om man använder dem som vanligt. Jag har tio klockor som jag roterar. De enda som inte blir mer och mer repiga är de som är gjorda av keramik. Skulle en vanlig 116710 (om du hade en) slitas lika långsamt som din 1675?
Min hypotes är att den galna prisutvecklingen i high-end vintage marknaden beror väldigt mycket på samlare som inte ska använda sina samlingsobjekt till vad de hade skapats för. Professionella samlare. Nu pratar vi inte om konst, utan om bilar, vinet, vapen osv.
Och eftersom jag bryr mig inte om vintage välkomnar jag utvecklingen eftersom den stimulerar klockbranschen och ALS, Laurent Ferrier, Roger Smith och många andra kan fortsätta skapa sina fantastiska klockor tack vare de pengarna som finns runt omkring.