Jag skriver för mycket strunt. Vet inte riktigt vad du syftar på men det stämmer säkert.Jag som har dålig koll. Kanske inte ens var på 1675, var kanske en senare. Du som berättade om det på forumet tidigare. Dock helt irrelevant här då tydligen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag skriver för mycket strunt. Vet inte riktigt vad du syftar på men det stämmer säkert.Jag som har dålig koll. Kanske inte ens var på 1675, var kanske en senare. Du som berättade om det på forumet tidigare. Dock helt irrelevant här då tydligen.
Var en gmt-tavla jag dissade då tryckkvaliten var usel. Du upplyste om att man anlitat en annan leverantör och därför såg de risiga ut original. Såg ommålad ut. Detta är förövrigt en diskussion jag inte borde föra då jag tycker de alla ser likadana ut...Jag skriver för mycket strunt. Vet inte riktigt vad du syftar på men det stämmer säkert.
att beskriva boetter som "mjuka" har bara blivit en försköning av handlare för hårt polerade pjäser - sånt går vi inte på här på KSDunno. Hade gissat att det var Singer som producerade dessa. Det är en matt tavla så vet inte riktigt hur den kan vara fulare/snyggare än mycket annat. Det som ibland står ut är ganska kasst applicerat lum. Tror dock denna är en av de sista och de brukar ha tunnare och mer precist lum än de som kom kring 1967 som ofta är puffy och kladdigt.
Denna klocka har en mjuk boett och lumivisare. Tavlan är iaf inte det första jag pekat ut utifrån dessa bilder. Jag kanske missar något?
Jag tycker det är en bra beskrivning. Idag gnäller alla på att saker är polerade och något som är polerat kan fortfarande vara bra samtidigt som det kan vara hemskt. Väldigt brett spektrum imho. Något som är polerat lätt en eller ett par gånger är inte mjukt. Det är bara inte opolerat.att beskriva boetter som "mjuka" har bara blivit en försköning av handlare för hårt polerade pjäser - sånt går vi inte på här på KS
det finns säkert lika många uppfattningar om detta som det finns klockintresserade. Åter till boetten i fråga: då den totalt tappat orginalgeometrin anser jag att epitetet "mjuk" blir på tok för positivt laddat. Jag ser iallafall ingen tillstymmelse till fasningar, vet inte om du gör det?Jag tycker det är en bra beskrivning. Idag gnäller alla på att saker är polerade och något som är polerat kan fortfarande vara bra samtidigt som det kan vara hemskt. Väldigt brett spektrum imho. Något som är polerat lätt en eller ett par gånger är inte mjukt. Det är bara inte opolerat.
Man kan ana ursprungsformen. Jag kan föredra det framför en dåligt nyskuren boett. Nu tycker jag inte att denna är toppen men som jag sa initialt så tycker jag att utropet motsvarar skicket ganska bra.det finns säkert lika många uppfattningar om detta som det finns klockintresserade. Åter till boetten i fråga: då den totalt tappat orginalgeometrin anser jag att epitetet "mjuk" blir på tok för positivt laddat. Jag ser iallafall ingen tillstymmelse till fasningar, vet inte om du gör det?
”man kan ana ursprungsformen” är ändå bjussigt.. men each to their own som man brukar säga i Tibet..Man kan ana ursprungsformen. Jag kan föredra det framför en dåligt nyskuren boett. Nu tycker jag inte att denna är toppen men som jag sa initialt så tycker jag att utropet motsvarar skicket ganska bra.
Med tanke på att Kaplans graderar tavlan som 4/10 så kan det ju vara rimligt att be om bättre bilder alternativt kolla på den live om man är intresserad av den. Inte för att jag skulle lita på deras gradering men den kan ju vara låg för att de vet att något är skadat/fel/fult.
Vad ska man säga då? Det är en väldigt billig GMT och skicket är givetvis motsvarande. Känns det bättre att säga överpolerad så gör det istället för att säga mjuk. Jag tycker att mjuk är en trevligare benämning och med ett utrop på 40k så är det en helt okej klocka för någon som inte vill lägga 100k på en perfekt sportrolle.”man kan ana ursprungsformen” är ändå bjussigt.. men each to their own som man brukar säga i Tibet..
Well.. Jag tycker att mer än 90% av alla vintagerollar som säljs är dåliga. Det blir lätt en tråkig stämning om jag säger det rakt ut varje gång jag diskuterar en klocka. De flesta klockor är vettiga om priset bara motsvarar skicket och passar köparens preferenser.Vad ”man” ska säga får ”man” stå för, men personligen menar jag att ”mjuk” känns förskönande i kråksången. Sedan vad som är ”trevligt” att säga tycker jag känns mindre relevant, beskriv bara skicket med adekvarta ord. Att kaplans graderar skick känns även det redundant då man lätt ser hur landet ligger. Slutsats: för mig personligen är beskrivningarna ofta överflödiga då de antingen känns högst godtyckliga alt. på tok förskönande.
Ditt sista stycke förstår jag mig inte alls på (eller syftet för den delen), men jag är rätt seg i kolan till mitt försvar..
men vad menar du nu - säger du att om skicket är kasst och priset är lågt, så är det därav Ok att beskriva en misshandlad boett som ”mjuk”?Well.. Jag tycker att mer än 90% av alla vintagerollar som säljs är dåliga. Det blir lätt en tråkig stämning om jag säger det rakt ut varje gång jag diskuterar en klocka. De flesta klockor är vettiga om priset bara motsvarar skicket och passar köparens preferenser.
Av de sportrollar som jag hittills sett på Kaplans tycker jag att en klocka är bra. Det är den vita seadwellern.
Jag säger att en hårt eller felaktigt polerad boett som tappat sina skarpa kanter är mjuk. Varken mer eller mindre.men vad menar du nu - säger du att om skicket är kasst och priset är lågt, så är det därav Ok att beskriva en misshandlad boett som ”mjuk”?
Detta blir givetvis fel va: för 44ksek är den mjukt polerad, men för 100ksek är den slut?!
Oavsett pris så är skicket/tillståndet objektivt!
Mjuk är väl ett väldigt fult ord för något som skall vara vasst? Förstår inte vart du vill komma.men vad menar du nu - säger du att om skicket är kasst och priset är lågt, så är det därav Ok att beskriva en misshandlad boett som ”mjuk”?
Detta blir givetvis fel va: för 44ksek är den mjukt polerad, men för 100ksek är den slut?!
Oavsett pris så är skicket/tillståndet objektivt!
Det är ju det jag säger (rekommenderar en recap för denna givande diskurs)! Vill förövrigt nå vägens ände..Mjuk är väl ett väldigt fult ord för något som skall vara vasst? Förstår inte vart du vill komma.
Inte det du får fram i text.Det är ju det jag säger (rekommenderar en recap för denna givande diskurs)! Vill förövrigt nå vägens ände..
Kul!Inte det du får fram i text.
Haha ängsligaste stämningen inför en kvalitétsauktion någonsin?Jaha, dags för Kaplans imorgon. Är det någon som vågar diskutera objekten, eller vågar man inte göra det med risk för att Klocksnacks kapitalstarka budgivare ska buda över?
Har redan förlorat alla jag bjöd eller skulle bjuda påJaha, dags för Kaplans imorgon. Är det någon som vågar diskutera objekten, eller vågar man inte göra det med risk för att Klocksnacks kapitalstarka budgivare ska buda över?
Är sugen på Navitimern. Fint skick absolut, men frågan är om den kommer sticka för mycket?Jaha, dags för Kaplans imorgon. Är det någon som vågar diskutera objekten, eller vågar man inte göra det med risk för att Klocksnacks kapitalstarka budgivare ska buda över?
Den är fin som tusan; med en datumplacering som inte förstör tavelharmonin som de på sniskan gör.Är sugen på Navitimern. Fint skick absolut, men frågan är om den kommer sticka för mycket?
Annars faktiskt inget jag är direkt sugen på(eller har råd med).
Är sugen på Navitimern. Fint skick absolut, men frågan är om den kommer sticka för mycket?
Annars faktiskt inget jag är direkt sugen på(eller har råd med).
Jaha, dags för Kaplans imorgon. Är det någon som vågar diskutera objekten, eller vågar man inte göra det med risk för att Klocksnacks kapitalstarka budgivare ska buda över?
Galet..!Dyraste DS ever? Klubbad till 56k!! Wow!
Helt fruktansvärt, tydligen var minst två personer så pass sugna på den!Dyraste DS ever? Klubbad till 56k!! Wow!